De naaldlagers (en bussen) van mijn achterbrug (Suzuki DR350) zijn aan vervanging toe. Helaas lukt het me niet om ze er uit te krijgen:
Volgens het Clymer WPHB moet je ze er met een slagpen kunnen uittikken, maar dat is dus niet gelukt: de naalden heb ik krom geklopt, de kooi is er ook uit, maar de buitenste bus van de lager zit er nog steeds in...
Volgens het officieële Suzuki boek moet je een special tool hebben om de lagers er uit te halen (maar dat heb ik dus niet, en misschien lukt dat zowieso al niet meer omdat de helft naar de knoppen is)
Weet er iemand raad?
Stijn
Naaldlagers achterbrug
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
Hetzelfde probleempje gehad;
Goed inspuiten met kruipolie en enige tijd (dagen) laten intrekken.
Vervolgens een stevige draadstang met twee moeren en passchijven en twee doppen van een doppenset. Een dop uitzoeken die qua grote vrijwel gelijk is aan de binnenbus en een die groter is voor aan de andere kant. Draadstang erdoor heen, doppen erop, eventueel nog opstoken met een verfstripper en het zaakje eruit draaien (persen).
Hetzelfde kun je ook gebruiken om het zaakje weer in elkaar te persen.
Grtz,
Ger
Goed inspuiten met kruipolie en enige tijd (dagen) laten intrekken.
Vervolgens een stevige draadstang met twee moeren en passchijven en twee doppen van een doppenset. Een dop uitzoeken die qua grote vrijwel gelijk is aan de binnenbus en een die groter is voor aan de andere kant. Draadstang erdoor heen, doppen erop, eventueel nog opstoken met een verfstripper en het zaakje eruit draaien (persen).
Hetzelfde kun je ook gebruiken om het zaakje weer in elkaar te persen.
Grtz,
Ger
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Nog makkelijker: één dopsleutel die net in het gaatje past (sexy eh!) aan de ene kant, een dopsleutel die net over de randen van het gaatje past aan de andere kant en dan de bankschroef er op. De kooi van het rollement zal dan in de grootste dopsleutel vallen als je de bankschroef dichtdraait.
grtz
pHreaC
grtz
pHreaC
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar volgens mij lukken beide methodes enkel als er al 1 van de 2 lagers uit de achterbrug is. Anders krijg ik toch nooit de passchijf/kleine dop achter de lager, toch?
Montesa Cota 315R
Oooo...huskie schreef:Estivie, je draait beidde naallagers naar een kant eruit. Dus alles van links naar rechts, of andersom
Toch voor alle zekerheid: dat lukt zeker? Ik had zo het idee dat de achterbrug in het midden een beetje smaller is, waardoor de lagers niet naar binnen kunnen sukkelen (maar dan heeft de spacer die er in zat geen reden bedenk ik me nu...)
Hierbij een exploded view voor de volledigheid
Montesa Cota 315R
ergens een stuk as inlassen tegen de restant van de lager en er hem dan zo uittikken, moeten we regelmatig doen voor wiellagers en dergelijke. dan gaat het eruit als niks... is warm en je hebt een vaste slag.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Als het een dun busje is werkt (bijna) doorslijpen met een dremel ook wel. Zo heb ik het zelf ook al wel eens gedaan.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Juist , of anders eerst de verfbrander erop zetten en met een pen eruit tikken.Rudy schreef:Als het een dun busje is werkt (bijna) doorslijpen met een dremel ook wel. Zo heb ik het zelf ook al wel eens gedaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
.... Ik ben blijkbaar niet de enige die zoiets meemaakt
Bedankt voor alle tips. Ik ga het straks even proberen.
Stijn
Bedankt voor alle tips. Ik ga het straks even proberen.
Stijn
Montesa Cota 315R
-De binnendiameter is toch kleiner dan de stukjes waar het lager in zit. Persen of uitdraaien lukt dus niet
-Heb de achterbrug flink verwarmt en geprobeerd om het lager er uit te tikken, maar dat lukte dus ook niet
-Dan maar gedremelt, maar ook dat brengt (nog) geen soelaas. Op het onderste randje na is hij helemaal door, maar als ik er een schroevendraaier tussen mep breekt er na een tijdje gewoon een stukje van de schaal en ben ik nog niet (veel) verder...
kl$tezooi...
Stino-el-frustro
-Heb de achterbrug flink verwarmt en geprobeerd om het lager er uit te tikken, maar dat lukte dus ook niet
-Dan maar gedremelt, maar ook dat brengt (nog) geen soelaas. Op het onderste randje na is hij helemaal door, maar als ik er een schroevendraaier tussen mep breekt er na een tijdje gewoon een stukje van de schaal en ben ik nog niet (veel) verder...
kl$tezooi...
Stino-el-frustro
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Heb daar een handig tooltje voor van facom, een soort bus met een kraag aan die je achter het lager zet en door hem aan te draaien zet hij zich vast achter het lager en kun je hem eruit trekken met een slagtrekker, is ook handig om in een blok lagers te vervangen.
Kost wel wat geld voor een volledige set (voor alle diameters van lagers).
Maar je kunt ze ook apart kopen geloof ik.
Kost wel wat geld voor een volledige set (voor alle diameters van lagers).
Maar je kunt ze ook apart kopen geloof ik.
'k Heb hem doorgeslepen met de dremel en dan hardhandig de rest van de lager los geklopt. Meestal wordt ik misselijk van hamer en schroevendraaier oplossingen maar deze keer was het de enige methode die doeltreffend was
Montesa Cota 315R