Ik heb een probleempje met de powervalve van m`n motor.
Het gaat om een Honda Cr uit `93 ( enduro )
Op een gegeven moment is de motor slecht gaan lopen. Vooral na een tijdje met het gas vol open, wil de motor slecht oppakken en houd hij als het ware in, tevens slechte verbranding (te veel aan brandstof)
Hierop heb ik de uitlaat verwijderd om vervolgens het kapje aan de zijkant v/d cilinder te verwijderen (hierachter zit powervalve mechaniek).
Vervolgens de uitlaat er weer op en een testritje gemaakt, hierbij bleek dat de klep(pen) bij half tot ongeveer 3 kwart gas gewoon naar behoren werkt ( opend bij gas geven, gaat dicht bij gas terug ).
Het probleem is echter: bij een keer vol aan het gas draaien ( of vol gas rijden), blijft de powervalve hangen ( in de uiterste stand dus )
Er is wel enkele speling aanwezig op het mechaniek maar loopt voor de rest wel soepel.
Ik heb zelf het idee dat de verticale aandrijving vanuit het carter de boosdoender is. Verkeerde afstelling?
Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem? tips?
bvd
blijven haken van powevalve
Moderator: ghulst
mischien is de aandrijving op de povervalve versleten , ik geloof dat er een soort van tandwiel met centrufigaal koppeling zit , die wordt aangedreven vanaf de krukas , kan zijn dat deze niet meer werkt .
4 strokes only !!
het heveltje dat vanuit het carter komt geeft gewoon fatsoenlijk tegendruk als je deze met de hand beweegd.
Kan het eventueel zijn dat de afstelling verkeerd is? heveltje staat nu gehaal naar `binnen` (dus de kleppen helemaal dicht bij stationair toerental)
Voor enkele maanden heb ik de cilinder er ook af gehad om o.a big-end speling enz. te controleren ( had toen de motor nog maar enkele weken)
Hierbij bleek het heveltje vanuit het carter `verkeerd`te staan volgens een monteur ( kleppen al open bij staionair toerental volgens hem).
Na vervanging van big-end lager is het heveltje in een andere stand gezet ( de juiste stand volgens de monteur). Als ik zo terug kijk heb ik sindsdien `powervalve problemen`. Heb nu dus zelf het idee dat de afstelling verkeerd stond/staat, of dat zelfs het heveltje niet goed in het sleufgat valt/viel. Wat denk ik inhoud dat de kleppen niet mee `terug` worden genomen, maar ze vanuit zichzelf terug moeten geleiden.
met andere woorden opnieuw monteren maar weer die cilinder en mechaniekje goed in de gaten houden. ??
Kan het eventueel zijn dat de afstelling verkeerd is? heveltje staat nu gehaal naar `binnen` (dus de kleppen helemaal dicht bij stationair toerental)
Voor enkele maanden heb ik de cilinder er ook af gehad om o.a big-end speling enz. te controleren ( had toen de motor nog maar enkele weken)
Hierbij bleek het heveltje vanuit het carter `verkeerd`te staan volgens een monteur ( kleppen al open bij staionair toerental volgens hem).
Na vervanging van big-end lager is het heveltje in een andere stand gezet ( de juiste stand volgens de monteur). Als ik zo terug kijk heb ik sindsdien `powervalve problemen`. Heb nu dus zelf het idee dat de afstelling verkeerd stond/staat, of dat zelfs het heveltje niet goed in het sleufgat valt/viel. Wat denk ik inhoud dat de kleppen niet mee `terug` worden genomen, maar ze vanuit zichzelf terug moeten geleiden.
met andere woorden opnieuw monteren maar weer die cilinder en mechaniekje goed in de gaten houden. ??
Heb je de cilinder er af gehad ?
Als dat zo is dan zit dat asje dat uit het carter komt misschien niet goed in de cilinder
Als dat zo is dan zit dat asje dat uit het carter komt misschien niet goed in de cilinder
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
heb alles los gehad. Alles schoon gemaakt enz. loopt opzich allemaal mooi soepel.
heb bij het monteren van de cilinder extra goed opgelet of het heveltje wel goed in het sleufgat viel (aan de cilinder).
Vervolgens proefrit gemaakt, heb nu het idee dat powervalve niet meer blijft hangen. De motor trekt alleen lang niet hard genoeg naar mijn idee(vooral in bovenste toeren gebied).
iemand tips over de afstelling van de powervalve?(het betreft een honda cr 250 enduro)
Bij een andere stand v/d powervalve kleppen neem ik aan dat de carburateur ook anders dient te worden afgesteld?
bvd
heb bij het monteren van de cilinder extra goed opgelet of het heveltje wel goed in het sleufgat viel (aan de cilinder).
Vervolgens proefrit gemaakt, heb nu het idee dat powervalve niet meer blijft hangen. De motor trekt alleen lang niet hard genoeg naar mijn idee(vooral in bovenste toeren gebied).
iemand tips over de afstelling van de powervalve?(het betreft een honda cr 250 enduro)
Bij een andere stand v/d powervalve kleppen neem ik aan dat de carburateur ook anders dient te worden afgesteld?
bvd
Is de tailpijp in de demper niet gebroken en dwars gaan zitten waardoor de motor de druk niet goed kwijt kan ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Werelds! Tailpijp blijkt op 2 plaatsen gebroken ( neem aan dat je met tailpijp dat buisje met al die gaatjes bedoelt?)
Net even orginele dempertje erop gezet met daarnaast een nieuwe bougie. Rijd weer als vanouds! heb alleen soms nog wel het idee dat powervalve nog niet helemaal lekker loopt. Maar iig al een hele vooruitgang.
bedankt!
Net even orginele dempertje erop gezet met daarnaast een nieuwe bougie. Rijd weer als vanouds! heb alleen soms nog wel het idee dat powervalve nog niet helemaal lekker loopt. Maar iig al een hele vooruitgang.
bedankt!
Eigenlijk ben ik toch wel een goede gast he'
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34
ik heb het zelfde probleem,,
stationair loopt die goed maar als ik vol gas doe lijkt net dat hij ergens niet zijn druk weg kan,, of dat die valse lucht pakt bij volle toeren alleen.
zou dit ook aan de uitlaat kunne liggen?
stationair loopt die goed maar als ik vol gas doe lijkt net dat hij ergens niet zijn druk weg kan,, of dat die valse lucht pakt bij volle toeren alleen.
zou dit ook aan de uitlaat kunne liggen?
Honda Cr125
HahahaSjokske schreef:Zit toevallig wel copyright op die uitspraak
Kost je dus weer een nieuwe achterband
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Rob S. mee helpen overhuizen.Sjokske schreef:Vroeg thuis ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/