Wat vinden jullie van mijn bougie?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

Goed ik zal een kort verhaaltje doen over mijn motor.
Het is een KX250 uit 89, heb hem helemaal uit elkaar gehad en alle bloklagers vervangen, nwe zuiger, nwe nicaseal.
Nu ben ik wat aan het fine-tunen en heb ik mijn bougie op deze kleur met een hoofdsproeier 178.
Er zat eerst een 172 in, maar daar werd hij toch wel wat grijs van.
Ontsteking stond iets te vroeg, heb ik vandaag verzet. Bougie was voor het verzetten echt grijs, dus dat moest zeker veranderen.
Ik rijd vooral enduro en heb nu deze kleur.
Ik wil eigenlijk nog een maatje of 4 groter met mijn sproeier, maar twijfel of ik niet NOG groter moet omdat ik vooral enduro rijd. Veel sluip en weinig volgas in verhouding.
Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

De kleur van je bougie gebruiken om je motor mee af te stellen of zelfs te "fine-tunen" is heel moeilijk omdat je carburateur bij elke gas stand een ander mengsel verhouding kan produceren. Dit is afhankelijk van de diverse sproeiers en de stand en type van je gas naald.

De kleur van je bougie veranderd heel snel dus als je bij een bepaalde gasstand wil kijken dan moet je je motor een tijdje op die bepaalde gasstand laten draaien en dan ook onmiddelijk afzetten. Rustig terugrijden naar de thuisbasis werkt niet want dan is je bougie alweer verkleurd volgens de laatst gebruikte gasschuifstand. Je kan eigenlijk alleen zien of je bougie niet te heet is (afgeronde hoeken of zelfs gesmolten elektodes) of als je mengsel veeeel te arm (grijs) of veeeeel te rijk staat (zwart). Smering percentage kan ook nog een rol spelen.

Je hoofdsproeier heeft eigenlijk alleen effect vanaf 3/4 tot volgas. Bij halfgas is het met name de gasnaald die het mengsel bepaald dus daar zal je mee moeten stellen als je het perfect wil hebben.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ok en dan nu ik nog even, om het nog leuker te maken... :) :?
Welke bougie warmtegraad rijdt jij, want volgens deze foto is je bougie helemaal niet heet geweest :shock:
Een goede warmtegraad bougie hoort er schoon en wittig uit te komen met volgas rijden en of je dan te arm of te rijk rijdt kun je alleen maar zien aan de basis, binnenin de bougie en niet aan de elektrode kant. En dat geldt dan alleen voor volgas, om het gemakkelijk te houden. :wink:
Geloof me of niet maar wij (amateurs) rijden altijd een '' te"' koude bougie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

Hittegraad B9 (NGK) zoals standaard aangegeven, verder komt deze bougie eruit na een volgas pad van ongeveer 5/600 meter. Daarna motor uitgezet met dodemansknop.
De foto geeft een wat donkerder kleur dan werkelijkheid, de bougie lijkt wat vettig maar dat is hij niet, de isolator is mooi schoon.

Hm, had wel verwacht dat jullie me een beetje vertrouwden dat als ik de hoofdsproeier aan het testen ben, dat ik dan dus ook volgas geef voor ik naar mijn bougie kijk.
Gas?Gas!
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Is dit een nieuwe techniek van carb afstellen?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Nee gebeurd al jaren zo, vooral in de wegracerij. Belangrijk is dat je in de gaten houdt dat het een flink verschil maakt of je nog ff rustig de baan afrijdt of hem gelijk na het rechte stuk uit zet.

Als je met een te koude bougie rijdt blijft de bougie altijd vrij zwart en loop je de kans dat je hem te arm afsteld/vastlopers...
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

Even alle antwoorden bekeken, maar heb nu nog geen antwoord op mijn vraag of mensen de kleur wat te schraal vinden. :)
Zeker doordat ik enduro rijd is het misschien niet onverstandig om wat rijker te rijden. Zijn er mensen die dit doen? Of houden de baancrossers en tegelijkertijd enduro-rijders dezelfde setting?
Zou het ook wat kunnen zijn om de gasnaald wat hoger te zetten zodat mijn motor in het middengebied wat meer brandstof krijgt? Zeker omdat dat het gebied is waar ik het meest van de tijd in rijd?

Ik zal ook eens naar de mantel van de isolator kijken zodat ik de ring kan bekijken, dat is inderdaad wel de beste oplossing ja... ;)
Gas?Gas!
klaas xr250r
Berichten: 52
Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
Locatie: drachten

Waarom nog een grotere sproeier inzetten, als motor goed loopt(niet sputtert) ,niet te warm wordt ,bougie niet grijs is,dan zou ik het zo laten, kost je alleen meer benzine en vermogen wordt er ook niet beter van.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JdM schreef: Veel sluip en weinig volgas in verhouding.
Wat vinden jullie?
Jdm, gebaseerd op jouw definitie van enduro rijden, veel sluip en weinig volgas, moet je je motor hier op "tunen"!
Met een grotere hoofdsproeier ben je hoofdzakelijk aan het tunen op volgas, niet wat je ambieert dus.
Wat je dient te doen is je motor een hoofdsproeier te geven die hem niet oververhit, niet doet pingelen en schoon laat lopen op volgas. Zorg voor een langdurige volgas periode door een taaie akker, en kijk nu wat je bougie doet. Hij mag wit zijn, maar niet gekookt zijn...dus geen blaasjes, geen gesmolten alu van de zuiger etc...
Zoek de basis van de insulator en probeer vast te stellen of je daar nog een zwarte ring ziet. Is je insulator half zwart, dan sta je te rijk.
Blijft de gehele insulator te donker, ga dan eerst naar de juiste hittegraad, en tune dan verder.
Geloof me, een nr 8 rijdt al veel beter, en in de winter rijd ik altijd een 7.
Happy tuning... :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JdM schreef: houden de baancrossers en tegelijkertijd enduro-rijders dezelfde setting?
Nee, enduro rijders moeten een veel beter afgestelde motor hebben dan baancrossers die alleen maar volgas rijden.

Ik verbaas me altijd over de start perikelen van menig crosser. De motor is moeilijk te starten, koud. Daarna komt die pruttelt tot leven, om vervolgens met veel gaswisselingen het carter schoon te blazen. Vaak komt het niet zo ver, omdat de bougie al vet is geslagen. Een nieuwe bougie doet wonderen en zoon lief kan de baan op. Aan het eind van de middag pruttelt de motor nog wat door het rennerskwartier om vervolgens te zwijgen. De volgende week herhaalt zich de cyclus zich weer. Moeilijk starten, vette bougie, schone bougie, rijden maar weer.

Dan een enduro motor. Veel verschillende gas wisselingen gedurende 6 uurtjes. Volgende week in een keer starten op het startpodium, GAAN... :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

Hey Husk, je begrijpt in elk geval waar ik naartoe wil. Ik heb nu de hoofdsproeier zo staan dat hij een naar mijn zin acceptabele kleur geeft. Nu is het van hieruit eens een stuk half gas tokkelen en dan weer naar mijn bougie kijken. Dan ga ik van daaruit nu mijn gasnaald verder goed zetten. Ik ben in elk geval van mening dat als mijn hoofdsproeier niet goed is dat ik dan ook mijn halfgas en stationair sproeier nooit op de juiste maat voor mijn rijstijl kan krijgen.
Met die gedachte ben ik aan het kijken dus: eerst de hoofdsproeier goed> dan de gasnaald afstellen> dan de stationair regeling goed krijgen. En helemaal "top of the bill" hoeft het niet te zijn, als ik maar niet veel te schraal draai en mijn motor aan het oververhitten krijg. Ik wil het nu eens wat beter doen dan vroeger op mijn MB'tje ;)


Morgen even de ring op de isolator opzoeken om 100% zeker te zijn van mijn hoofdsproeier en daarna weer verder, thx voor de input so far ik zal ook eens een B8 plaatsen (brandt hij dan mooier schoon?) :)
Gas?Gas!
Noppy
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Indien je het geld er voor over hebt dan zet je hem op de Dynobank en laat de sproeiers en naalden optimaal afstellen aan de hand van de A/F ratio (air / fuel).

Vervolgens experimenteer je nog wat met het type bougie en dan zou het klaar moeten zijn.

Noppy
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja Noppy, dan heb je een perfect op de dynobank afgestelde motor en dan duik je de dag er na het zand in, en rijdt hij als een drol ;)
Kun je opnieuw beginnen :D
Maar ik geef toe, je hebt dan wel een redelijke uitgang postie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Noppy
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

huskie schreef:Ja Noppy, dan heb je een perfect op de dynobank afgestelde motor en dan duik je de dag er na het zand in, en rijdt hij als een drol ;)
Kun je opnieuw beginnen :D
Maar ik geef toe, je hebt dan wel een redelijke uitgang postie.
Ik moet bekennen dat ik met mijn DRZ één keer op de bank ben geweest om de A/F ratio af te stellen. Daarna heb ik de settings maar weer snel veranderd :D

Ik kijk nooit naar mijn bougie, dat is zo'n onverwoestbaar Iridium dingetje. Ik luister naar wat mijn uitlaat doet bij gas dicht en wat er gebeurt bij klein beetje gas terugnemen na volgas.

Voor de rest let ik uitsluitend op het reactievermogen in het middengebied, dus de afstelling van de acceleratiepomp en de naald.
:toost:
Plaats reactie