Na dit bericht bij de buren geplaatst te hebben probeer ik het hier ook nog eens:
aast mijn dr 750 bezit ik een 2 takt Yamaha DT 125cc L/C '84
Het machinetje zit nog goed in elkaar en is goed onderhouden, maar sinds kort is er een probleem met de powerband van het brommertje.
Bij de 6000> toeren begint de powerband tot zeker het rode=8000 toeren.
Echter na een ritje naar de supermarkt wilde hij op de terugweg ineens niet meer zo hard, vooral de vermogenspurt in de powerband mist een hoop vermogen. Waar deze dus normaal bij 6000 toeren begint zakt deze alweer in bij 6500 toeren.
De lagere toeren had hij nooit veel vermogen en hier merk je niet héél veel verschil in. Hij start nog altijd met één of 2x trappen en hij blijft perfect stationair lopen. Hij rijd zonder te stotteren of overslaan.
Het volgende is al gecontroleerd/vervangen:
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe bougie
Nieuwe membraam klepjes
Caberateur gereinigd
Bobine doorgemeten
Bougiekapje vervangen
Benzine vervangen
Nieuwe benzine filter
Doorstroom benzine vanuit tank gecontroleerd
Zuiger zag er nog o.k uit via de in en uitlaat port van de cilinder
Grondplaat onsteking bekeken op speling of beweging
Er wordt geen valse lucht aangezogen bij het inlaatstuk (gecontroleerd met remreiniger)
Uitlaat gecontroleerd op goede doorstroming.
Koelvloeistof zag er nog helemaal blauw uit dus lekker cilinder pakking is denk ik ook uitgesloten.
Het probleem treed altijd op en is consisent.
Wie helpt mee denken wat het probleem kan zijn?
2 takt powerband probleem
Moderator: ghulst
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Uitlaat die verstopt is geraakt kan voorkomen.
Maar als het plotseling gekomen is en erger wordt als de motor warmer is lijkt het op een versleten zuiger/veren.
Rookt hij harder als hij warm wordt? Krukasspeling zou je dan eens kunnen controleren.
Maar als het plotseling gekomen is en erger wordt als de motor warmer is lijkt het op een versleten zuiger/veren.
Rookt hij harder als hij warm wordt? Krukasspeling zou je dan eens kunnen controleren.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Verschil tussen warm en koud is niet héél erg groot.
Aangezien de compressie nog goed voelt en het stationair ook goed loopt en het probleem eigenlijk alleen bij hogere toeren voorkomt is volgens mij compressie probleem uitgesloten?
Zal eens kijken naar zijn rook eigenschappen.
Krukas speling kan ik controleren door vliegwiel op en neer proberen te bewegen right?
Aangezien de compressie nog goed voelt en het stationair ook goed loopt en het probleem eigenlijk alleen bij hogere toeren voorkomt is volgens mij compressie probleem uitgesloten?
Zal eens kijken naar zijn rook eigenschappen.
Krukas speling kan ik controleren door vliegwiel op en neer proberen te bewegen right?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Zit je gasnaald nog vast?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ja idd, en als je veel speling hebt dan kun je er vaak wel vanuit gaan dat de keringen ook wel iets lekken. Bij veel blokken ga je dan versnellingsbak olie verbruiken.Shifty-PK schreef:Verschil tussen warm en koud is niet héél erg groot.
Aangezien de compressie nog goed voelt en het stationair ook goed loopt en het probleem eigenlijk alleen bij hogere toeren voorkomt is volgens mij compressie probleem uitgesloten?
Zal eens kijken naar zijn rook eigenschappen.
Krukas speling kan ik controleren door vliegwiel op en neer proberen te bewegen right?
Gebrek aan compressie heb je bij hoge toerentallen opzich wat minder last van. Dat lijkt dus niet het geval.
Bij oude motoren kunnen de onsteekspoelen ook minder worden, komt er vocht in. En wordt de onsteking met warme motor wat zwakker.
neem aan dat je de onsteking ook afgesteld hebt (zal nog wel contactpunten hebben)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Toevallig had een collega van mij een vergelijkbaar probleem met een CR 250. Het bleek dat de geperforeerde pijp in de uitlaatdemper gebroken was. De gaatjes zaten ook allemaal dicht. Tijdens rijden met meer druk in de uitlaat kunnen de stukjes pijp scheef tegenover elkaar komen te liggen waardoor deze afdicht.
ktm300mxc
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gasnaald zit nog vast in de schuif.
Net het vliegwiel bekeken en gevoelt maar was geen duidelijk speling in te voelen.
Even een stok door de uitlaat demper gestoken en hier bleek een schotje in te zitten, tis nog de originele demper dus dat hoort volgens mij. Het doorblazen van de demper ging ook gemakkerlijk en duide niet op een nauwe doorstroom.
De onstekingsspoel hadden we ook al doorgemeten en die zit op 176 ohm wat in de juiste waarde van het wphb valt.
Versnellingsbak olie verbruik is 0% vooralsnog.
Anyone else
Gasnaald zit nog vast in de schuif.
Net het vliegwiel bekeken en gevoelt maar was geen duidelijk speling in te voelen.
Even een stok door de uitlaat demper gestoken en hier bleek een schotje in te zitten, tis nog de originele demper dus dat hoort volgens mij. Het doorblazen van de demper ging ook gemakkerlijk en duide niet op een nauwe doorstroom.
De onstekingsspoel hadden we ook al doorgemeten en die zit op 176 ohm wat in de juiste waarde van het wphb valt.
Versnellingsbak olie verbruik is 0% vooralsnog.
Anyone else
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Vandaag trouwens de onsteking gecontroleerd met stroboscoop lamp, deze leek ook goed te staan. Bij stationair stond het streepje van de onstekingspoel 2 - 1 mm vroeger en bij 3000 toeren gelijk en daarboven ging die steeds iets later staan.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Bij nader inzien, boven de zoveel duizend toeren...ik schat eigenlijk rond de 6000 verdween het streepje en leek het eropalsof de onsteking niet meer goed ging.
Dus het moet wel een electronisch probleem zijn in de onsteking, echter is de bobine nog goed lijkt het (doorgemeten) en de onstekingspoel ook? Dus blijft de CDI over, die ga ik maandag wisselen met een werkende cdi van eenzelfde motor.
Dus het moet wel een electronisch probleem zijn in de onsteking, echter is de bobine nog goed lijkt het (doorgemeten) en de onstekingspoel ook? Dus blijft de CDI over, die ga ik maandag wisselen met een werkende cdi van eenzelfde motor.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Iemand trouwens ervaring met een kapotte CDI of Bobine, en die wellicht de symptonen herkent?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
ik heb de indruk dat je het te ver zoekt... Je bent maar over een "brommertje" bezig..
je beestje is van 84, benzinetank al eens gereinigd? gecheckt op condens in je benzine? Benzineleidingen al vervangen? trekt hij geen vacuum?
greetz
je beestje is van 84, benzinetank al eens gereinigd? gecheckt op condens in je benzine? Benzineleidingen al vervangen? trekt hij geen vacuum?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
word die toevallig niet elektronisch bediend zoals de wr200rd??? de condensator van de 200 durfde nogal te falen omdat ze die van een voorheen dt125 type gebruikten... over welk type het gaat weet ik niet.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Jammer, er zit geen powervalve in dus daarin hoef ik niet te zoeken naar het probleem.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Weet je dat zeker? Want ik meen me te herinneren dat die oude Yamaha's een valve systeem hadden genaamd YPVS welke met een elektrische servo werd bediend.Shifty-PK schreef:Jammer, er zit geen powervalve in dus daarin hoef ik niet te zoeken naar het probleem.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
De DT serie niet
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Noop, zeker niet, was m'n eerste motor (nou ja, net iets boven borrelglasinhoud) toen ik net 18 was, YZ 125 LC-crosser (die inderdaad wel powervalvke had) op ingeruild. Daarna Kawa KLR650 ofrootje, daarna auto, daarna (kut)wijf, daarna tijdje snokken, daarna goed wijf en weer terug bij af (op noppen ).Wortel schreef:Weet je dat zeker? Want ik meen me te herinneren dat die oude Yamaha's een valve systeem hadden genaamd YPVS welke met een elektrische servo werd bediend.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Heya,
We zijn weer een stapje verder:
Bobine en cdi zijn nog goed, deze heb ik gisteren uitgewisseld met een goed werkende versie.
Daarna de persoon van deze goedwerkende versie op mijn brommert laten rijden en hem viel juist het mindere vermogen in de lage toeren op.
Uiteindelijk de compressie gemeten en deze zat op de 8 bar, in tegenstelling tot 9 bar die er bij hem op zat.
Helaas staan er geen gegevens over minimum bar etc in het wphb. Terwijl mijn DR 750 bij 10 bar al versleten zou zijn en normaal 12 tot 16 bar geeft.
Wie heeft dus een idee hoeveel bar compressie mijn 125cc 2takt ongeveer zou moeten geven?
We zijn weer een stapje verder:
Bobine en cdi zijn nog goed, deze heb ik gisteren uitgewisseld met een goed werkende versie.
Daarna de persoon van deze goedwerkende versie op mijn brommert laten rijden en hem viel juist het mindere vermogen in de lage toeren op.
Uiteindelijk de compressie gemeten en deze zat op de 8 bar, in tegenstelling tot 9 bar die er bij hem op zat.
Helaas staan er geen gegevens over minimum bar etc in het wphb. Terwijl mijn DR 750 bij 10 bar al versleten zou zijn en normaal 12 tot 16 bar geeft.
Wie heeft dus een idee hoeveel bar compressie mijn 125cc 2takt ongeveer zou moeten geven?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
- Locatie: drachten
Hey
Als je wilt controleren of de zuiger en/of zuigerveren versleten zijn dan moet je de compressie meten (dit hat je al gedaan = 8bar) ,daarna bougie uitdraaien wat motor olie met een spuitje in spuiten en daarna weer compressie meten ,als nu de comressie beduidend hoger is (b.v. 10 bar) dan is zuiger en zuiger veren versleten.
veel succes.
Als je wilt controleren of de zuiger en/of zuigerveren versleten zijn dan moet je de compressie meten (dit hat je al gedaan = 8bar) ,daarna bougie uitdraaien wat motor olie met een spuitje in spuiten en daarna weer compressie meten ,als nu de comressie beduidend hoger is (b.v. 10 bar) dan is zuiger en zuiger veren versleten.
veel succes.
Thanks, gaan we proberen!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Opletten mannen: het probleem trad vrij plotseling op! Typisch membraam of powervalve verhaal of wellicht onsteking maar geen zuigerslijtage. Hooguit een zuigerveer.Shifty-PK schreef:......
Echter na een ritje naar de supermarkt wilde hij op de terugweg ineens niet meer zo hard, vooral de vermogenspurt in de powerband mist een hoop vermogen. Waar deze dus normaal bij 6000 toeren begint zakt deze alweer in bij 6500 toeren.
...
Update:
Nou, we hebben weer goed en slecht nieuws:
De cilinder en zuigerveren zijn nog goed, geen sporen van warm/vast lopers.
Ik kan ook geen tekens van overmaat vinden dus het lijkt erop dat er al 25000 lang gereden wordt met de originele zuiger, dat verklaard de wat mindere bar.
Uitlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0010
Inlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0011
Inlaat kant van de cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0005
Cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0003
Nu hoorde ik op het Yamaha DT Forum dat evt een lekke keerring op de krukas kan zorgen voor een onderdruk oid waardoor hij ook niet lekker toeren opbouwd. Het lijkt er ook op dat het olie niveau stijgt via het kijk glaasje.
Nou, we hebben weer goed en slecht nieuws:
De cilinder en zuigerveren zijn nog goed, geen sporen van warm/vast lopers.
Ik kan ook geen tekens van overmaat vinden dus het lijkt erop dat er al 25000 lang gereden wordt met de originele zuiger, dat verklaard de wat mindere bar.
Uitlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0010
Inlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0011
Inlaat kant van de cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0005
Cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0003
Nu hoorde ik op het Yamaha DT Forum dat evt een lekke keerring op de krukas kan zorgen voor een onderdruk oid waardoor hij ook niet lekker toeren opbouwd. Het lijkt er ook op dat het olie niveau stijgt via het kijk glaasje.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zuiger is in elk geval helemaal op. Zelfs inlaat heeft doorslag, dus versleten.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
na 25.000 km is het toch helemaal niet slecht om het blokje even helemaal uit elkaar te trekken en alle keerringen te vervangen en een nieuw zuigertje te steken?
Wie weet ook lagertjes controleren maar met dit laagvermogen blokje vraag ik me af of vervangen nodig zou zijn.
Leuk hobby projectje toch? En als ie dan weer in elkaar zit en weer strak rijdt dan heb je eer van je werk...
Wie weet ook lagertjes controleren maar met dit laagvermogen blokje vraag ik me af of vervangen nodig zou zijn.
Leuk hobby projectje toch? En als ie dan weer in elkaar zit en weer strak rijdt dan heb je eer van je werk...