Bijhouden moutainbike activiteiten via GPS

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
RonaldSp

Mijn naam is Ronald Spanjaards en samen met een groep enthousiastelingen zijn wij bezig met de ontwikkeling van een (blijvend gratis) webapplicatie genaamd www.ttsm.com

Trip Tracker SPORTSMATE (TTSM) is een gratis webapplicatie die gebruikers de mogelijkheid biedt om hun sport en/of recreatie activiteiten achteraf te analyseren of te bekijken. Hierbij kunnen afgelegde routes zeer nauwkeurig op plattegrond of luchtfoto’s weergegeven worden, kan men over afgelegde routes heen ‘vliegen’ met luchtfoto’s als ondergrond, gemaakte foto’s kunnen gekoppeld worden aan de fotolocatie en prestaties kunnen geanalyseerd worden doormiddel van grafieken.

Om eigen routes te loggen heeft de gebruiker slechts een GPS-datalogger, PDA of mobiele telefoon (met GPS-functie) nodig, waarmee de data naar de applicatie geüpload kan worden. Zo kan iedereen haar eigen trips uploaden en online analyseren, foto's toevoegen en bekijken.

De site richt zich op verschillende doelgroepen die elk specifieke functies van de webapplicatie kunnen gebruiken. Mogelijkheden van de site zijn onder andere:

Recreatie
- Terugzien vakanties en uitstapjes op luchtfoto’s en plattegronden.
- ‘In vogelvlucht’ over de luchtfoto’s van vakanties en uitstapjes ‘heen vliegen’ door middel van de afspeelfunctie.
- Bekijken foto-diashow van vakantie, uitstapje of reis, waarbij fotolocatie op luchtfoto weergegeven wordt en zelf toegevoegde verhalen getoond worden.
- Uitnodigen vrienden en bekenden om vakanties, reizen en uitstapjes te komen bekijken.
- Bijhouden reislogboek zodat het thuisfront op de hoogte blijft.

Recreatie voorbereiding
- Bekijken van trips inclusief foto’s, luchtfoto’s, plattegronden en verhalen van omgeving waar men een uitstapje wil maken of waar men op vakantie wil gaan.
- Plattegrond inclusief route (en routebeschrijving) afdrukken van de mooiste trips zodat men deze zelf ook kan volgen.

Sport
- Tijdens het gebruik van TTSM software/hardware ‘standaard’ de trainingsfactoren bekijken, zoals snelheid, afstand, hoogte, afgelegde route tekenen, etc.
- Achteraf trainingsresultaten analyseren en vergelijken met eerdere trainingsresultaten.
- Terugzien activiteiten op luchtfoto’s en plattegronden.
- ‘In vogelvlucht’ over de luchtfoto’s van activiteiten ‘heen vliegen’ doormiddel van de afspeelfunctie.
- Delen van trainingsresultaten met leden sportclub/vereniging.
- Het live (tot op de seconde nauwkeurig) volgen van sporters (individueel, in clubverband of tijdens sportevenementen).

Hieronder staat een link met een voorbeeldtrip die de mogelijkheden van de website wat verduidelijkt (een wielrentrip met hartslag en gemaakte foto’s tijdens de trip):

http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=3422&to=map

Wellicht kan deze applicatie sommige van jullie behoeften vervullen. De site is nog volop in ontwikkeling en meer functionaliteiten en opties zullen in de toekomst worden toegevoegd.

Wanneer je vragen en/of op- of aanmerkingen over deze website hebt, laat dan een bericht achter in deze topic of (bij voorbaat) stuur een e-mail naar Ronald@ttsm.com

Ronald Spanjaards
Ronald@ttsm.com
folie

Hoi Ronald,
Er wordt hier op het forum wel eens gevraagd om tracklogs etc.
Bij mijn weten zijn die vooralsnog niet op het net te vinden.

Ik zit er persoonlijk ook niet op te wachten, misschien zelfs integendeel:
De mogelijkheden om onze hobby uit te oefenen worden meer en meer beperkt. Daar komt nog bij dat dankzij GPS iedereen nu zijn weg kan vinden en kan navigeren in de bossen.
Degenen die de weg weten zijn doorgaans erg terughoudend, maar het is een kleine kunst om bandensporen te volgen, en vervolgens je tracklogs op het net te gooien.

Waarschijnlijk betekent dat dan ook het spoedige einde van het betreffende paadje. Liever niet doen dus.
Ik voorzie bovendien ook nog gevaar van 'bepaalde lieden' die nu ook weten waar ze met hun snode plannen terechtkunnen.

Aan de andere kant: Er gaan steeds meer stemmen op om het off road rijden te reguleren voordat echt alle mogelijkheden zijn uitgeput. In de USA doen ze dat al, en meestal hobbelen wij hen toch al achterna.
Als iedereen nou netjes de tracks gaat rijden zoals die op het net staan, dan zou ik dat zeer toejuichen.... :wink:
Ik zou het trouwens best leuk vinden om een keer in een onbekend gebied een track van iemand na te rijden, dat dan weer wel.
Maar Ad Ketelaars hebben we al...
RonaldSp

Hoi!

Ik wist ook niet zeker of jullie tak van sport veel gebruik maakt van GPS. Blijkbaar niet echt dus, om het plezier van het rijden niet al te veel te bederven. Maar voor degenen die dit toch doen of mocht het zover komen zoals jij beschrijft, is het misschien een optie.

In ieder geval bedankt voor je reactie!
oossie
Contacteer:

RonaldSp schreef:Hoi!

Ik wist ook niet zeker of jullie tak van sport veel gebruik maakt van GPS. Blijkbaar niet echt dus, om het plezier van het rijden niet al te veel te bederven. Maar voor degenen die dit toch doen of mocht het zover komen zoals jij beschrijft, is het misschien een optie.

In ieder geval bedankt voor je reactie!
GPS wordt juist wel veel gebruikt. Het uitdelen van tracks wordt weinig gedaan en heeft alles te maken met drukte op tracks door lieden die het voor een ander verpesten.

Daarom is een ieder erg terughoudend mbt tracks. Door de terughoudendheid reguleren we een beetje dat het niet te druk wordt op door GPS vastgelegde tracks.
YZF250

Voor mountainbike-routes is het een prachtig initiatief volgens mij !
Ik mountainbike zelf, en heb soms zin om een nieuwe route te gaan testen maar het probleem is dan meestal de slechte bewegwijzering. Dit zou een mooie invulling zijn van dit systeem.
Maar ik denk dat off-road rijden meer een kwestie is van je eigen weggetje te zoeken. Dat maakt het allemaal wat spannender dan wanneer je elke route in je provincie van buiten kent. Het zou ook de ervaren rijders hun plezier afnemen omdat er dan constant andere rijders het parcour zitten te verkennen omdat ze die gevonden hebben op jullie site.
Toch mooi project.
Mvg Michiel
Rolando
Contacteer:

Mountain bikers fietsen toch altijd in de weg, of niet??? :lol: :wink:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
YZF250

Rolando schreef:Mountain bikers fietsen toch altijd in de weg, of niet??? :lol: :wink:
Hangt ervan af:p
Als ik aan het mountainbiken ben, rijden ze in de weg.
Als ik met de motor zou zijn, scheur ik ze gewoon voorbij :D
RonaldSp

GPS wordt juist wel veel gebruikt. Het uitdelen van tracks wordt weinig gedaan en heeft alles te maken met drukte op tracks door lieden die het voor een ander verpesten.

Daarom is een ieder erg terughoudend mbt tracks. Door de terughoudendheid reguleren we een beetje dat het niet te druk wordt op door GPS vastgelegde tracks.

Ok, op die manier, dan snap ik het nu :wink: Toch hoop ik, dat voor de mensen die toch gebruik willen maken van onze site (je kunt je tracks ook prive houden, dus alleen voor jezelf om terug te zien of alleen te delen met personen met wie je dat wilt, zodat niet iedereen de tracks kan zien) ze het toch een keer willen proberen! Tevens bedankt voor de complimenten!
Plaats reactie