Vervagne achterwiellagers

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Bushmaster

Ik merkte gisteren dat ik wat speling op mijn achterwiel heb. Lagertjes zullen dus wel aan vervanging toe zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen?

O ja, het gaat om een KTM EXC300 uit 2002.

Festina lente!
zappa.suzuki

wiel er uit, lagers met dikke pen kruis gewijs er uit tikken en de nieuwe er in tikken met een dop uit je rattelset die precies op de buitenrand van de nieuwe lagers past.. tenzij je ktm er raar in elkaar zit gaat dit erg makkelijk..
STTEVE
Contacteer:

Ik leg de nieuwe lagers altijd een nachtje in de vriezer, waardoor ze iets krimpen. Het monteren gaat dan net even makkelijer
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Rolando
Contacteer:

STTEVE schreef:Ik leg de nieuwe lagers altijd een nachtje in de vriezer, waardoor ze iets krimpen. Het monteren gaat dan net even makkelijer
Dat is een tip, waar ik nog nooi van gehoord heb.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Bushmaster

Ik leg de nieuwe lagers altijd een nachtje in de vriezer, waardoor ze iets krimpen. Het monteren gaat dan net even makkelijer
Was ik al van plan. Die truc ken ik ook. In principe kun je het deel waar het in moet ook nog in de oven voorverwarmen waardoor het iets uitzet. Dan gaat alles nog makkelijker. Maar in dit geval wordt dat wat moeilijk :D

Festina lente!
mark20v

Rolando schreef:
STTEVE schreef:Ik leg de nieuwe lagers altijd een nachtje in de vriezer, waardoor ze iets krimpen. Het monteren gaat dan net even makkelijer
Dat is een tip, waar ik nog nooi van gehoord heb.
Het is wel een tip waar je wat aan hebt, wat steve zegt is namelijk een handige manier om de montage gemakkelijker maken. De vriezer wordt in garage bedrijven nog wel eens gebruikt om fusee pennen te laten 'krimpen' voor de montage.

Gr Mark
Jo VdB

Ik zie nochtans het BELANGRIJKSTE niet staan hierboven :roll:

a) vergeet niet dat aan 1 kant van de naaf een springveer zit !!

b) ALTIJD de naaf zeer heet verwarmen (gaat heel goed met bv een verfstripper) bij het verwijderen EN monteren van nieuwe lagers. Dit omdat het een pers-passing is !!

Natuurlijk ook tegelijk de keerringen vervangen, net zoals de afstandsbussen (of beter nog, alu afstandsbussen met een inox loopring monteren )

Jo VdB
Marc Otten

De springveer is inderdaad belangrijk.

Bij het monteren kun je ook een tapeind door de naaf steken en het nieuwe lager er voorzichtig in trekken door een moer erop te draaien. De kans dat het lager er scheef ingaat is dat wat kleiner.
ktm300mxc
Sjokske

Jo VdB schreef:(of beter nog, alu afstandsbussen met een inox loopring monteren )
Laatst ook bij een KTM (jawel, ik) achterwiellagers vervangen, en ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de kwaliteit van het ontwerp van dit soort "zachte" bussen tussen lager en as. Aluminium bussen waren uitgeleuterd, terwijl met de lagers eigenlijk nog niet zoveel mis was.
Mooi toch zou je dan zeggen, hoef je alleen de bussen te vervangen. De rechtmatige eigenaar had kompleet origineel KTM-setje van lagers, bussen en keerringen besteld, dus heb ik alles meteen maar vervangen.
Weet dus niet of die alu bussen ook los verkrijgbaar zijn.
Moraal van het verhaal : als je een KTM hebt en je denkt dat de wiellagers naar de @#$%&*%GVD zijn, check dan eerst die aluminium bussen :idea:
Laatst gewijzigd door Sjokske op di aug 14, 2007 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
klaas xr250r

@sjokske

Als de bussen versleten zijn ,dan hebben de lagers ook extra op hun flikker gehad ,dus is het beter om dan alles te vervangen.
Bushmaster

Bedankt voor de reacties.
Ik heb op KTMTalk nog de volgende info gevonden:

Code: Selecteer alles

Get the wheel off and the spacers out. If you've never had the bearings out, you need to
understand how the hub is setup. Starting from one side, there's a grease seal, a snap
ring, the bearing, a long aluminum spacer that runs from bearing to bearing, the other
bearing and the other seal. The spacer is usually tight and you need to move it a bit to
be able to drive the bearing out.
Remove the seals, which can get trashed in the process so have some spares around. You
can roll the seal lip over and get the springs out of the seal before removing them to
try and salvage them. Then remove the snap ring.
I have a 2' long 1/2" soft steel rod that I got at a farm supply store. I put that into
the hub far enough to contact the spacer just above the opposite side bearing. Then use
it like a crowbar to push the spacer away from the opposite side bearing enough to be
able to get the rod to contact the bearing. Then I whack the bearing with the rod and
hammer. The spacer should move easier after that but work your way around the bearing
that way until it's out. The spacer should drop right out. Flip the tire over and drive
the other bearing out.
Now take a sharp knife or tiny flat screwdriver and pop the seal off from the inside race
on both sides. Clean the bearing if it's really ugly and/or pack grease into it. The way
I pack grease in is to put a big glob in my palm and grab the bearing with my opposite
hand, index finger through the middle. Hold the bearing about 30 degrees from you flat
palm and you just kind of scrape a little grease at a time off the glob and down against
your palm. That forces the grease up into the bearing. You'll see it coming through from
the top after a few scrapes. Keep rotating the bearing until it's all greased. I use
BelRay waterproof grease, FWIW.
Put the seals back on after wiping any excess grease away. I leave as much grease in them
as they'll take. This is not a high speed bearing application so you can leave them
packed with no problem.
To drive them in, I start them with a hammer just tapping around the outer race until the
are close to flush with the hub. Then I use a large socket and work around the outside
edge to drive them home.
I know the common wisdom is that if you drive a bearing out by hammering on the inner
race, you have to replace the bearing. I've been doing this for a lot of years with never
a problem so I disagree with that theory.
If the bearing is rusty or feels gritty when you turn it, trash it. Bearings are pretty
cheap at the local bearing houses usually. For a quick lube in between the above full
service, you can pop the grease seals and the snap ring off, pop the seal up from the
outside of the bearing and force some more grease in.
Het afkoelen van de lagers in combinatie met het opwarmen van de naaf wordt ook regelmatig genoemd.

Is het trouwens nodig om originele KTM lagers en keeringen te gebruiken? Is het een probleem om deze bij een lager speciaalzaak te kopen? Ik heb van horen zeggen dat dat veel goedkoper is.

Festina lente!
klomp

Bushmaster schreef:

Is het trouwens nodig om originele KTM lagers en keeringen te gebruiken? Is het een probleem om deze bij een lager speciaalzaak te kopen? Ik heb van horen zeggen dat dat veel goedkoper is.
niet centen-neuken he :lol:
(dat doe ik wel...) :P
Laatst gewijzigd door klomp op di aug 14, 2007 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjokske

Bushmaster schreef:Is het trouwens nodig om originele KTM lagers en keeringen te gebruiken? Is het een probleem om deze bij een lager speciaalzaak te kopen? Ik heb van horen zeggen dat dat veel goedkoper is.
Gewoon doen, wel een beetje kwaliteitslager nemen (afhankelijk van de toepassing, voor mijn kettingrollen gebruik ik de goedkoopste aangezien de dure na regelmatig door de modder baggeren ook snel naar de gallemiezen zijn), fabrikanten maken ze ook niet in eigen huis :idea:
Max_Kool

Jo VdB schreef:Ik zie nochtans het BELANGRIJKSTE niet staan hierboven :roll:

[...]

Jo VdB

Is dat typisch voor KTM, die springveer? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ben het op andere (admit, straat-) fietsen nog niet tegen gekomen.
mark20v

Max_Kool schreef:
Jo VdB schreef:Ik zie nochtans het BELANGRIJKSTE niet staan hierboven :roll:

[...]

Jo VdB

Is dat typisch voor KTM, die springveer? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ben het op andere (admit, straat-) fietsen nog niet tegen gekomen.
Zie foto
Max_Kool

Oka, ikke snappe. :)

(anders sla je de boel dus mooi aan yoghurt)
Jo VdB

Bushmaster schreef: Is het trouwens nodig om originele KTM lagers te gebruiken?
Nee,

ik haal de mijne ook altijd bij speciaalzaak, en vraag dan naar SKF lagers. Voor jouw KTM achterwiel is dat een 6005 C3 dubbelzijdig rubber afgedicht lager (2stuks natuurlijk)

Jo VdB
stimpie

zitten er in zo'n ktm maar 2 lagers in het achterwiel?
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Sjokske

Is dat abnormaal dan :?: :?: :?:
STTEVE
Contacteer:

Mijn TTR heeft er 3, mijn WRF ook ...
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
huskie

Mijn huskie ook...... tenminste nu wel.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gilbert100

mijn honda cr heeft er ook 3...
adje

Mijn CRF ook 3 , maar dat is al zolang ik Honda's rij ( vanaf 1988 )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Zeeuwse Klei

Overigens, of het nou een SKF of een Koyo-lager is, het is toch veelal de (RS) afdichting van het lager die het opgeeft. Daardoor gaat het lager stuk. Van de belasting zelf gaat het nog niet zo gauw stuk, maar van vuil wel.

Maakt zo gek veel niet uit voor de levensduur, beter een keertje eerder vervangen.
Sjokske

Ahaaaaaaa, eindelijk iets wat KTM en TM gemeen hebben :wink:
Plaats reactie