CodeVer: Het is slecht gesteld met enduro en off-road rijden in België...
auteur: dirtrider category: Algemeen nieuws 23.07.2007
Dat het steeds moeilijker wordt om toch maar ergens 'rustig' een tochtje met de enduro motor te maken is een algemeen geweten feit. In Wallonië begint het op een heuse vendetta te lijken: minister Benoit Lutgen heeft iets tegen motoren, zoveel is duidelijk!
Enduristen begrijpen het niet?
We moeten eerlijk zijn... We genieten soms ook graag van de rustige natuur, het kijken naar fauna en flora, genieten van al het moois dat moeder aarde te bieden heeft. Wat sommigen maar niet willen begrijpen is dat dit zowel te voet, met een mountainbike (hoewel men hier vaak al problemen mee heeft), met een paard of met een enduro motor.
Gegarandeerd op gelijk welke plaats waar men een ballonnetje oplaat over 'ik rij met de enduro motor' komt men wel iemand tegen die er steevast van overtuigd is dat motoren niet thuishoren in de natuur. Ergens hebben ze gelijk, maar de vraag is en blijft een persoonlijke kwestie...
Dat een enduro motor niet in een natuurpark thuishoort begrijpen we.
Dat die enduro motor niet in een bos moet gaan rijden waar wandelaars zijn begrijpen we eveneens.
Dat een enduro motor geen halve wedstrijd moet gaan houden als een zelfzame vogel volop in de broedperiode zit begrijpen we ook.
U ziet, eigenlijk begrijpen we veel.
Maar als men ook nog eens gaat zeggen dat een enduro motorrijder zelfs niet op veldwegen mag gaan rijden waar dagelijks een traktor over stormt begint meer op discriminatie te lijken dan wel een zogezegde homilie aan 'respect voor de natuur'.
60 jaar geleden ging men nog te voet van dorp tot dorp via veldwegels, kerkwegels, noem maar op.
Tegenwoordig kan men het hoofd niet meer draaien of er ligt een streep asfalt. Erger nog, men neemt de auto voor een ritje naar de bakker... 2 kilometer verder op. Sommige veldwegels die reeds tientallen jaren present waren worden opeens asfalt? Waarom? Om bij te dragen aan een nog slechtere afwatering in dit al zo geplaveid land?
O wee natuurlijk de enduro rijder die toevallig wel die kerkwegel of veldwegel met natuurlijke bodem (aarde of gravel) weet liggen en op wekelijkse basis - met uitzondering van de landbouwer die de wegels ook nog kent - eens met de motor door dit natuurlijke pad rijdt.
De occasionele wandelaar die deelneemt aan een tocht doorheen 'de Vlaamsche velden' ergert zich natuurlijk blauw aan de aanwezigheid van dit mechanische lawaai. En onterecht. Zonder die motor die één maal per week eens door dat pad rijdt zou de occassionele wandelaar in kwestie het pad zelfs niet vinden tijdens de zomermaanden...
Ik ben persoonlijk een serieuze natuurliefhebber. Ik hou van natuurfotografie, ik hou van wat Engelsen zo mooi als 'wildlife' omschrijven, maar ik hou ook van de mogelijkheid om de natuur op een bepaalde manier te beleven. Dat wil zeggen dat de enduro motor buiten komt daar waar het hoort en ik traditioneel de wandelschoenen aan zal trekken daar waar ik ook begrijp dat er geen plaats is voor een motor. We geven het eerlijk toe, niet iedereen houdt zoveel rekening met deze afwegingen en inderdaad, het getuigt alles behalve van respect als een dijk compleet omzeep wordt geholpen door een bende weekendrijders.
Helaas gaat dit om een minderheid, maar deze minderheid breekt compleet af wat al zo breekbaar is, namelijk ons wel zeer beperkte recht om nog te mogen rijden... En als we niet meer mogen rijden... wel dan zoekt die minderheid wel een andere hobby en blijven zij die het goed menen met de gebakken peren zitten.
Respect voor elkaar!
In Wallonië gaat men nog een stap verder, minister Benoit Lutgen gaat zelfs radicaal in tegen enduristen tijdens zijn verkiezingscampagne. We denken dat dit gewoon aantoont waar het om draait: gebrek aan respect voor elkaars vrijetijdsbesteding en vooral een complete nultolerantie wat betreft vrijetijdsbesteding van anderen.
Inderdaad, er zijn er die fout bezig zijn... maar er zijn minstens zoveel mensen die het wel goed menen, die rekening houden met alles wat we hier opgesomd hebben en constructief willen zoeken naar een oplossing. En wat men ook mag beweren, de zogenaamde permanente terreinen zijn GEEN OPLOSSING. Want dan moeten we beginnen met permanente terreinen voor wielrenners (die terroriseren de dijken, toch?), of permanente terreinen voor mountainbikers (die rijden toch alles kapot?) en ga zo maar door.
En de constructeurs? En Febiac?
Een beginnend en terugkerend punt van kritiek is wel dat van 'Waar zijn de constructeurs'? Men kan zich inderdaad gaan afvragen waarom men in godsnaam nog moeite zou doen om een motor te kopen. Wat met Yamaha, Honda, KTM, Kawasaki, Suzuki... en vooral, Febiac?
Sommige fabrikanten doen nog moeite: Yamaha organiseert een off-road dag, KTM laat iedereen in een groeve rondrijden binnenkort in september... Maar waar zit Febiac? De off-road enquete website is verdwenen, wat is er met de resultaten van de enquête gebeurd? In rook opgegaan? Niks rond gelezen!
En we zijn bijlange niet de enige die er zo over denken... onze collega's van ofroad.net denken er gelijkaardig over: ....
info van codever
Moderator: ghulst
- dennis blue magic
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma nov 22, 2004 19:18
- Locatie: haacht (b)
wr250f.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
- Locatie: Ehv
het leven in de politiek draait tegenwoordig alleen nog maar om groen en economie.. maar dan in een andere volgorde..
Groen is belangrijk, beperk de co² uitstoot
neem strenge eisen voor 2takt
geef de vergunning voor het bouwen van nieuwe kolencentrales (goed voor de co² uitstoot van 6 miljoen autos was berekent)
noppen schijnen wegen kapot te maken, omdat we spollen, en zo alles omploegen..
naar mijn weten (als agrariër.. dat is sjiek voor boer) geeft een fendt van 10 ton in gewicht, met een aardappel/bieten triangel diepere sporen in onverharde boeren wegen..
máár.. aan een boer verdienen ze wel geld, een endurist niet..
kunnen we niet met zijn alle een stukje bijleggen en een stukje in de ardennen/eiffel kopen voor weinig?
Groen is belangrijk, beperk de co² uitstoot
neem strenge eisen voor 2takt
geef de vergunning voor het bouwen van nieuwe kolencentrales (goed voor de co² uitstoot van 6 miljoen autos was berekent)
noppen schijnen wegen kapot te maken, omdat we spollen, en zo alles omploegen..
naar mijn weten (als agrariër.. dat is sjiek voor boer) geeft een fendt van 10 ton in gewicht, met een aardappel/bieten triangel diepere sporen in onverharde boeren wegen..
máár.. aan een boer verdienen ze wel geld, een endurist niet..
kunnen we niet met zijn alle een stukje bijleggen en een stukje in de ardennen/eiffel kopen voor weinig?
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..
If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!