De eerste zelfwerkzaamheid

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
bjorri
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 04, 2007 09:09

Op mn DR was de achterband dus na drie weken al versleten. Daarom besloten zelf maar eens te gaan sleutelen, bij dergelijke oude techniek is dat wat realistischer dan bij nieuwe motoren.

De stoute schoenen aangetrokken en een achterband besteld, samen met de achterste remblokjes en gelijk ook maar een kettingset besteld. Autobanden plakken heb ik ooit op een vakantie geleerd en minstens vijf keer moeten toepassen in de rimboe (1988, Botswana) maar sinds dien ben ik altijd zo ver mogelijk van dergelijke klussen weggebleven.

Gelijk ook maar wat in gereedschap geïnvesteerd omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in dat 5 eurobak spul. :oops:

Behalve de kettingset alles binnen dus motor in de tuin op mn nieuwe hydrologische heftafeltje en krikken maar. (spanbandjes vast!)

Achterwiel eruit en zoveel mogelijk alles op volgorde neerleggen natuurlijk. Remmen vervangen is dus echt simpel, alleen even het bestaan van een klemveertje ontdekken :?

Achterband van de velg halen gaf nogal wat problemen, ondanks dat die band er pas drie weken om zat ben ik meerdere uren bezig geweest om slechts één kant van de band los te maken, de tweede kant koste tegen de verwachting in ook weer heel veel moeite, tussen de workmate, er op dansen, lijmklemmen en met een moker rammen, nix gaat echt lekker, alles overvloedig in de zeep gezet. Uiteindelijk dan toch gelukt maar zeker niet van harte.

De nieuwe band erom ging redelijk goed. Er stond een pijltje bij met het woordje 'rear', dat wijst nu netjes naar achteren. Toen de motor met achterwiel er weer in wederom op terra firma stond begon ik te beseffen dat 'rear' alleen betekend dat het een achterband is en het pijltje de draairichting aangeeft. :idea:

Na een heel lang verhaal dus de vraag: Hoe erg is het dat de band verkeerd om zit? Voor het profiel maakt het echt nix uit, dat is volkomen symetries (Continental TKC 80, tubetype twinduro). Is de band inwendig zo geconstrueerd dat de draairichting werkelijk van belang is?
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik heb geen idee of het kan, maar het zou best eens kunnen dat het karkas volgens een bepaalde draairichting is gemaakt.

Overigens zal je nieuwe band een stuk makkelijk los gaan dan de oude.
Oefenen baart kunst, dus ik verwacht dat de 2e keer een stuk makkelijk zal gaan. Zeker als je deze filmpjes hebt bekeken:
http://www.transworldmotocross.com/mx/h ... 21,00.html

Overigens zijn de TKC80's een stuk minder offroad dan de noppenbanden die je hiervoor erop had. Dan ga je niet meer zo hard door 't zand :wink:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
bjorri
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 04, 2007 09:09

Die filmpjes heb ik tussen de frustraties door bekeken en daar ziet het er erg simpel uit, het was wel een bevestiging dat mn methode juist is. Later las ik de tip om met de jiffy van mn andere motor te drukken. Ga ik de volgende keer proberen.

Ik denk dat ik Conti ga mailen met de vraag en anders volgende week maar weer een avondje oefenen.
motorfreak
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 00:10
Locatie: Geersdijk

Heel simpel, waarom staat er een draairichting op een band............niet voor niets en wel voor een juiste waterafvoer, ook vaak merkbaar tijdens flink aanremmen ed................maar dansen op je velg lees ik, nog steeds netjes recht mag ik hopen? Volgende keer de harde rand gewoon doorzagen met een dremel werkt beter dan erop dansen of een moker hanteren.......lange bandenlichters heeft ooit iemand uitgevonden en werken echt prima :lol: Afijn balanceren van je wiel en spaken stellen waarschijnlijk niet aan begonnen :?:
We blijven gazzzzzzzzzzz geven!
bjorri
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 04, 2007 09:09

Antwoord van Conti.nl

De looprichting op een motorband is aangegeven daar deze om constuctietechnische redenen van het karkas (dus niet eens zozeer voor het profiel) van belang is.
Deze draairichting kun je dus helaas niet "negeren".

Voordeel 1: je wordt handiger in het (de)monteren
Voordeel 2: sta je straks gewoon opnieuw met een vers biertje van je werk te genieten

Afhalen zal nu ook makkelijker gaan omdat de band vers is gelegd. Dan is ie nog soepel en zit ie niet gekleefd aan de velg.

Hopende je zo voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groeten,
CONTINENTAL BANDEN GROEP B.V.


@motorfreak: Het profiel is volkomen symetrisch dus waterafvoer is niet aan de orde, flink afremmen doe ik nooit met het achterwiel.

Dansen doe ik op die band en niet op de velg natuurlijk. Het probleem is de hiel van de band naar binnen drukken, leg eens uit hoe je dat met een bandenlichter wel lukt (meer dan een mm of twee dan).

Balanceren heb ik niet gedaan, het is een prutfiets. Trouwens de vorige band heb is er profi onder gezet en werd ook niet geballanceerd. Mogelijk koop ik in de toekomst daar nog gereedschap voor. Spaken stellen was niet nodig, ze klonken goed.

Maar goed volgende week op een avond in de herkansing dus.
Plaats reactie