Hallo,
ik wil ergens in frankrijk regelmatig rijden op landwegen met slecht wegdek en los grind. Ik wil daar waar het kan ook door het land kunnen rijden. Ook wanneer het nat en blubberig is. Daarnaast hou ik van spelen met de motor (dus weinig rechtuit enzo). Ik ben 190 en 95 kilo zwaar.
Nu wil ik een KTM kopen en kom ik er niet helemaal uit, dus de volgende vragen: KTM exc + set supermoto wielen of KTM supermoto + set cross wielen, ? Of een 640 LC4 (is dit nou een enduro of een sm ?)
Groet Bas
KTM exc of supermoto sm
Moderator: ghulst
Hallo,
Wat is wijsheid?
In jouw geval met je lengte en je gewicht zou ik voor exc525 gaan. Met een extra zet wielen is het helemaal één groot feest
Maar in Nederland kan je toch ook nog lekker rijden, genoeg off the road ritten en ook een SM competitie, daarvoor hoef je niet naar Frankrijk.
Met een 450 exc zou je ook nog lekker uit de voeten kunnen maar iest meer "oemp" is misschien wel lekker als je het hebt over Frankrijk.
LC 4 640 is ook een hele mooie fiets maar dan begeef je je meer in de rally omgeving zoals roadbookritten of natuurlijk een mooie Afrika rit.
De fun gehalte van een exc is iets hoger, makkelijker in de drift te krijgen en wheelies tot in de 3erde versnelling etc. Gewicht/vermogen is gunstiger maar daarvoor moet je vaker een zuiger vervangen en kleppen stellen.
Kortom LC4=relatief lange afstanden en minder onderhouds gevoelig maar het 'fun gehalte' is weer iets minder.
Wat is wijsheid?
In jouw geval met je lengte en je gewicht zou ik voor exc525 gaan. Met een extra zet wielen is het helemaal één groot feest
Maar in Nederland kan je toch ook nog lekker rijden, genoeg off the road ritten en ook een SM competitie, daarvoor hoef je niet naar Frankrijk.
Met een 450 exc zou je ook nog lekker uit de voeten kunnen maar iest meer "oemp" is misschien wel lekker als je het hebt over Frankrijk.
LC 4 640 is ook een hele mooie fiets maar dan begeef je je meer in de rally omgeving zoals roadbookritten of natuurlijk een mooie Afrika rit.
De fun gehalte van een exc is iets hoger, makkelijker in de drift te krijgen en wheelies tot in de 3erde versnelling etc. Gewicht/vermogen is gunstiger maar daarvoor moet je vaker een zuiger vervangen en kleppen stellen.
Kortom LC4=relatief lange afstanden en minder onderhouds gevoelig maar het 'fun gehalte' is weer iets minder.
# 442
Ik heb zelf ook SM wielen voor onder mijn 525EXC en die heb ik er zomers onder zitten om daarmee rotondes "aan te vallen" GEWELDIG!!
Belangrijk is wel dat je een achternaaf gebruikt met een rubberen demper om de transmissie schokken op te vangen want anders heeft je versnellingsbak het zwaar. Dit omdat je noppen niet meer als demper werken en je op de weg veel meer grip hebt, met een "slick-achtige" wegband.
De overbrenging kan ook langer (bijv. 15/45). Je tellertje moet je ook opnieuw afstellen omdat een SM voorwiel een iets kleinere diameter heeft. Ook een aparte ketting/tandwielen set voor alleen SM gebruik is aan te bevelen.
De voorrem schijf heb ik ook groter (320mm) en dat stopt zeer aggressief!
Je EXC verandert in een beest dat OF op je achterwiel rijdt OF op je voorwiel tijdens hard remmen OF je rijdt met je oor op het wegdek.
Het hard remmen en daarna uitdriften vanaf haakse bochten en dan voluit uitaccelleren naar de volgende bocht 's avonds in een verlaten industrieterrein hier in de buurt is mijn favoriete tijdsverdrijf....
Het enige wat ik aan de vering doe is de demping iets verhogen, veer voorspanning verhogen kan ook maar dan komt ie eigenlijk iets te hoog staan voor op de weg maar dan voorkom je wel het diep induiken van de voorkant tijdens hard remmen.
Als je echt een SM setup (racen) wil dan moet je eigenlijk de boel iets verlagen en harder zetten met andere veren maar mijns inziens werkt het ook prima met de standaard veren.
Belangrijk is wel dat je een achternaaf gebruikt met een rubberen demper om de transmissie schokken op te vangen want anders heeft je versnellingsbak het zwaar. Dit omdat je noppen niet meer als demper werken en je op de weg veel meer grip hebt, met een "slick-achtige" wegband.
De overbrenging kan ook langer (bijv. 15/45). Je tellertje moet je ook opnieuw afstellen omdat een SM voorwiel een iets kleinere diameter heeft. Ook een aparte ketting/tandwielen set voor alleen SM gebruik is aan te bevelen.
De voorrem schijf heb ik ook groter (320mm) en dat stopt zeer aggressief!
Je EXC verandert in een beest dat OF op je achterwiel rijdt OF op je voorwiel tijdens hard remmen OF je rijdt met je oor op het wegdek.
Het hard remmen en daarna uitdriften vanaf haakse bochten en dan voluit uitaccelleren naar de volgende bocht 's avonds in een verlaten industrieterrein hier in de buurt is mijn favoriete tijdsverdrijf....
Het enige wat ik aan de vering doe is de demping iets verhogen, veer voorspanning verhogen kan ook maar dan komt ie eigenlijk iets te hoog staan voor op de weg maar dan voorkom je wel het diep induiken van de voorkant tijdens hard remmen.
Als je echt een SM setup (racen) wil dan moet je eigenlijk de boel iets verlagen en harder zetten met andere veren maar mijns inziens werkt het ook prima met de standaard veren.