Het is allemaal zo gemakkelijk (niet dus

)
Je zet er een uitlaat op die minder weerstand heeft en daarom meer uitlaatgassen af zou (moeten) kunnen voeren , erg mooi. Je zet er een carburateur op met een grotere diameter blablabla zelfde verhaal als die uitlaat.
Enige probleem is dat de kleptiming niks veranderd en je vermogenswinst dus heel erg beperkt is en je je powerband met een grotere carbutateur aardig verklein

. Bij een goed ontwikkelde motor winnen ze vaak maar een paar pk met een uitlaat die niet aan de geluidsnormen voldoet (heb o.a. eens een test van een yamaha r1 gezien die met een ""circuit" uitlaat minder vermogen had dat met de orginele

).
Als je meer vermogen uit je 4-taktje wil heb je eigelijk een relatief goedkope oplossing: opboren. Dat is stukken goedkoper dan er andere (hoogtoerige) nokkenassen erin te zetten (die zowizo door dat hogere toerental extra slijtage met zich mee brengen) en je win er onderin ook vermogen mee......
Wat is de beste oplossing voor iemand die niet al te veel geld kwijt wil zijn; andere motor kopen met meer vermogen
(het word natuurlijk een heel ander verhaal bij een motor die "geknepen" is)