Ben alle lagers aan het vervangen van mijn WR250 Husky van '97 , heb alle lagers er nu uit, 1 van de waterpomp was zelfs doormidden dat was dus het gerammel.
Wil er nu alleen SKF-lagers in zetten, maar de ouwe lagers waren van verschillende merken, is er ergens een lijst van types die in deze motor moeten of een cross-reference-list om te zien welke merken met type gelijk zijn aan de die van het andere?
En moeten er C3 of C4 lagers op de krukas?
En hoe zie ik welke versnellingstandwielen af zijn en of die naalden die onder de tandwielen zitten af zijn?
Ik bestel ze btw bij een groothandel van lagers.
Lagers vervangen Husqvarna WR250
Moderator: ghulst
Op de krukas gaan C3 lagers. Verder staan op de oude lagers toch de nrs? Anders meet je ze op en probeer je het op die mannier.
Lagers die glimmen en goed geruisloos draaien zijn goed. Ook die naaldlagers kun je zo testen.
Hoe is de passing van de krukaslagers? Nog klem?
Lagers die glimmen en goed geruisloos draaien zijn goed. Ook die naaldlagers kun je zo testen.
Hoe is de passing van de krukaslagers? Nog klem?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ze zitten niet klem op de krukas, maar vallen er ook niet vanzelf af. Wel in de carter goed klem. Die bij het voortandwiel is een lager met bussen/rollen, maar hoort die niet kogellager te zijn zoals in het onderdelenboek staat? Ik ben namelijk bang dat een vorige eigenaar niet zo nauwkeurig is geweest met het kiezen van lagers. Maar ik heb alle maten nu wel, alleen weet ik niet welke speling ze mogen hebben C, C2 of C3, dit staat op sommige typen niet vermeld of er staat helemaal niks op.
Er staat op eentje ook een C ... , drie puntjes achter een C , niet achter het type maar achter het productieland. Betekent dat ook C3?
Er staat op eentje ook een C ... , drie puntjes achter een C , niet achter het type maar achter het productieland. Betekent dat ook C3?
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 11:16
- Locatie: Houthalen Belgie
De krukaslagers van een 250 zijn meestal C3 lagers.
C3 heeft een iets grotere interne speling. (C2 een iets kleinere speling dan normaal).De aanduiding van de interne speling staat normaal achter het type van het lager. vb. 6203 C3. Maar ik heb gemerkt dat er weinig fabrikanten zijn die deze aanduiding erop zetten.
Die iets grotere speling wordt gedeeltelijk gereduceerd door de vaste passing in het carter maar is vooral noodzakelijk door de hoge temperatuur in bedrijf van het lager.
Voor de rest zou ik lagers gebruiken met een normale interne speling en gewoon dezelfde types terugsteken als ge er hebt uitgehaald.
Als je wilt zal ik je nog een paar goede tips geven om uw krukaslagers uit uw carter te halen.
C3 heeft een iets grotere interne speling. (C2 een iets kleinere speling dan normaal).De aanduiding van de interne speling staat normaal achter het type van het lager. vb. 6203 C3. Maar ik heb gemerkt dat er weinig fabrikanten zijn die deze aanduiding erop zetten.
Die iets grotere speling wordt gedeeltelijk gereduceerd door de vaste passing in het carter maar is vooral noodzakelijk door de hoge temperatuur in bedrijf van het lager.
Voor de rest zou ik lagers gebruiken met een normale interne speling en gewoon dezelfde types terugsteken als ge er hebt uitgehaald.
Als je wilt zal ik je nog een paar goede tips geven om uw krukaslagers uit uw carter te halen.
Buiten die krukaslagers die altijd C3 of C4 zijn(C4 bij 125cctjes vanwege hogere rotatie) zijn meestal de rest C0 lagers, dus lagers met normale speling. Dat naaldlager bij je tandwiel is correct. Een naaldlager kan meer druk aan(groter oppervlakte dan kogels) en de ketting kan nogal druk geven als daar 45pk op komt. Axiaal kan een naaldlager geen druk opvangen, maar daarvoor zit op het andere aseind een kogellager. Ik hoop dat ik het corect uitleg, anders moet iemand anders het maar verduidelijken. 

Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie het is mij zo ook wel duidelijk
Die as moet niet kunnen kantelen en kan dat ook niet dus kan er een naald of tonlager op die geeft meer ondersteuning als een kogellager lijkt mij.
Maar bij mij is de rest vooral C3 lagers, en het blok maakte altijd wel veel lawaai bij de waterpomp of is dat gewoon Husky-eigen?
En heeft iemand misschien een werkplaatsboek waar wel in staat wat voor lagers er precies in moeten?

Maar bij mij is de rest vooral C3 lagers, en het blok maakte altijd wel veel lawaai bij de waterpomp of is dat gewoon Husky-eigen?
En heeft iemand misschien een werkplaatsboek waar wel in staat wat voor lagers er precies in moeten?
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 20:49
Als je nog tips hebt hoe je het best lagerskunt uithalen hoor ik het graag, ik ben van plan alle lagers uit mijn honda te vervangen....Freestyler schreef:De krukaslagers van een 250 zijn meestal C3 lagers.
C3 heeft een iets grotere interne speling. (C2 een iets kleinere speling dan normaal).De aanduiding van de interne speling staat normaal achter het type van het lager. vb. 6203 C3. Maar ik heb gemerkt dat er weinig fabrikanten zijn die deze aanduiding erop zetten.
Die iets grotere speling wordt gedeeltelijk gereduceerd door de vaste passing in het carter maar is vooral noodzakelijk door de hoge temperatuur in bedrijf van het lager.
Voor de rest zou ik lagers gebruiken met een normale interne speling en gewoon dezelfde types terugsteken als ge er hebt uitgehaald.
Als je wilt zal ik je nog een paar goede tips geven om uw krukaslagers uit uw carter te halen.

Dat gerammel is "wr250" eigenkuiper_husky schreef:het blok maakte altijd wel veel lawaai bij de waterpomp of is dat gewoon Husky-eigen?

4 takten doen het ook, maar daar is het vaak de nokkenasketting.
Een husaberg hoor je van verre aankomen


Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Goeie tips zijn natuurlijk altijd welkom zoals je ziet, ze kunnen alleen maar aan een ander z'n technische kennis bijdragen. Verder staat hier op het forum al te weinig over lagers en het verwijderen of plaatsen ervan.Freestyler schreef: Als je wilt zal ik je nog een paar goede tips geven om uw krukaslagers uit uw carter te halen.
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 11:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Heb even geen tijd gehad om te internetten. Ik heb gereageerd op het topic "blok splitsen en lagers/pakkingen vervangen" (geplaatst op 4 april 2007). Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders laat ge maar iets weten.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 19:53
Weet iemand nog goede leveranciers van lagers en keerringen via internet?
Zelf kwam ik dezen tegen:
www.Detechnoshop.nl (redelijk goedkoop)
www.lagershop.nl
www.lagers.nl
Zelf kwam ik dezen tegen:
www.Detechnoshop.nl (redelijk goedkoop)
www.lagershop.nl
www.lagers.nl
Husky 2-takt techniek: http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=210
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 19:53
Dat bij het tandwiel is een NUP205CP tonlager. Veelal C3 lagers bij waterpomp etc. zal binnenkort wel een lijst hier neer zetten met de lagers die ik heb geplaatst.huskie schreef:Buiten die krukaslagers die altijd C3 of C4 zijn(C4 bij 125cctjes vanwege hogere rotatie) zijn meestal de rest C0 lagers, dus lagers met normale speling. Dat naaldlager bij je tandwiel is correct. Een naaldlager kan meer druk aan(groter oppervlakte dan kogels) en de ketting kan nogal druk geven als daar 45pk op komt. Axiaal kan een naaldlager geen druk opvangen, maar daarvoor zit op het andere aseind een kogellager. Ik hoop dat ik het corect uitleg, anders moet iemand anders het maar verduidelijken.
Ok Husky Kuiper, goed voornemen.
Mijn naaldlager was niet korrekt, ik diende tonlager te zeggen.
Ik begrijp dat je husky weer helemaal nieuw is van binnen? Mooi, dan kun je weer heel wat jaartjes er tegen aan. Die huskie 250cc's zijn hele fijne enduro motoren met verschrikkelijk veel bottomend.
Teveel naar mijn idee;) daarom rijd ik veel op mijn 125cc-tje.
Mijn naaldlager was niet korrekt, ik diende tonlager te zeggen.

Ik begrijp dat je husky weer helemaal nieuw is van binnen? Mooi, dan kun je weer heel wat jaartjes er tegen aan. Die huskie 250cc's zijn hele fijne enduro motoren met verschrikkelijk veel bottomend.
Teveel naar mijn idee;) daarom rijd ik veel op mijn 125cc-tje.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Kuiper-Husky is dezelfde Husky die pas in Polen is geweest???
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 11:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Neita.nl vindt je zowat elke lager.husky_kuiper schreef:Weet iemand nog goede leveranciers van lagers en keerringen via internet?
Zelf kwam ik dezen tegen:
www.Detechnoshop.nl (redelijk goedkoop)
www.lagershop.nl
www.lagers.nl
Misschien leuk om te weten. Maar de naaldlager van de piston op de drijfstang, kan je daar kopen voor een fractie van de prijs als de originele lager en is minstens zo goed. (Type naaldkrans K).
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 19:53
Ik ben helaas nog nooit in Polen geweest ...jwrtuning schreef:Kuiper-Husky is dezelfde Husky die pas in Polen is geweest???

Lagers.nl = neita.nl , staan wel meer lagers op als de andere 2, maar sommige weer niet en dan op de andere sites weer wel.Freestyler schreef:Neita.nl vindt je zowat elke lager.husky_kuiper schreef:Weet iemand nog goede leveranciers van lagers en keerringen via internet?
Zelf kwam ik dezen tegen:
www.Detechnoshop.nl (redelijk goedkoop)
www.lagershop.nl
www.lagers.nl
Misschien leuk om te weten. Maar de naaldlager van de piston op de drijfstang, kan je daar kopen voor een fractie van de prijs als de originele lager en is minstens zo goed. (Type naaldkrans K).
Je kunt ze het makkelijkste opzoeken op deze link (neita): http://www.mijnwinkel.nl/shop21721/productlist1
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 19:53
Het zijn absoluut superfijne enduro'shuskie schreef:Ok Husky Kuiper, goed voornemen.
Mijn naaldlager was niet korrekt, ik diende tonlager te zeggen.
Ik begrijp dat je husky weer helemaal nieuw is van binnen? Mooi, dan kun je weer heel wat jaartjes er tegen aan. Die huskie 250cc's zijn hele fijne enduro motoren met verschrikkelijk veel bottomend.
Teveel naar mijn idee;) daarom rijd ik veel op mijn 125cc-tje.
