trainingsschema

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Hoi iedereen

Ik ben bijna 18 en ik zou eens degelijk willen beginnen trainen voor het crossen maar ik weet alleen niet goed hoe dus ik vroeg mij af of er niemand was die een trainingsschema ofzo voor mij heeft?

mvg

Ebertus
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Ik weet niet wat voor een soort training dat je bedoeld.

Voor algemene conditietraining kun je gaan hardlopen, dan raad ik je het schema aan wat onderaan deze pagina staat:
http://www.pkrun.nl/cms/modules/article ... d=2&page=4
(Zorg wel dat je goede schoenen hebt als je start met hardlopen)

Ik denk trouwens dat je in het begin door gewoon je rondjes op het circuit te rijden al voldoende training hebt. Als je dan steeds je aantal rondjes opvoert kom je een heel eind.

Mischien dat anderen meer trainingsvormen weten.
Zelf stap ik ongetraind op de motor :-)

Gr Mark
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Mijn basisconditie is vrij goed, ik loop makkelijk een kilometertje of tien maar het grote probleem is dat ik enorm last heb van opgepompte armen. Ik heb al gelezen dat dit kan veroorzaakt worden door een gebrek aan conditie en te verkrampt rijden of een slechte stand van stuur enzo maar ik weet echt niet hoe ik mijn probleem kan oplossen.
Na goed vier rondjes begint het koppelen erg krap te worden. Het probleem is dus groot.

mvg
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nou Ebertus, dan moeten we je armen gaan trainen dus, en dan vooral de doorbloeding van je armen. Je zult vaker moeten gaan motorrijden, omdat dat natuurlijk altijd de beste training is. Maar waar ik meteen aan denk is, je vergeet je warming up voordat je gaat motorrijden. Ik zie dat overal om heen, als ik ergens rij. Ze vergeten niet de motor op te warmen(vaak ook dat trouwens), maar vergeten wel dat ze een uur in de auto gezeten hebben en verwachten dan dat hun armen, lichaam klaar is om over een zandbaan te jakkeren.
Dus doe je warming-up eens op een goede mannier. En rij daarna de eerste rondjes eveneens als warming-up. Beetje spelen met het gas, beetje de baan verkennen etc en ga na een minuut of 10 er tegenaan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Haaans
Berichten: 46
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 20:33

Ik zit regelmatig te klooien met een powerball.
(dit klinkt vunziger dan ik het bedoel!)
daar moet je maar eens googlen. is een behoorlijk goede oefening voor je onderarmen en niet duur. Zijn te krijgen bij iedere buitensportwinkel en worden ook veel tegen RSI gebruikt bijvoorbeeld.
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Husky je spreekt van een goede warming up, wat bedoel je daar precies mee? Ik heb ook het gevoel dat mijn linker voorarm het koppelen niet aankan want na 30 keer mijn koppeling intrekken lukt het me niet/nauwelijks meer. Het rare is wel dat ik me moeiteloos twintig keer optrek, waar zit het probleem???
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

ebertus schreef:...Ik heb ook het gevoel dat mijn linker voorarm het koppelen niet aankan want na 30 keer mijn koppeling intrekken lukt het me niet/nauwelijks meer. Het rare is wel dat ik me moeiteloos twintig keer optrek, waar zit het probleem???
Probleem zit hem in dat je koppenlingshandel dus zwaarder gaat dan de armspieren kunnen verdragen. Die powerbal van Haaans is daar inderdaad een goede en goedkope oplossing voor.

Zonder gein, probeer maar eens een motor met koppelingskabel van pak em beet een paar jaar oud, en daarna een hydraulische koppeling. Scheelt erg veel in kracht.

Gr Mark
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Ik rij met een kawa 250 van 91. Ik weet zelfs niet eens of een hydrolische koppeling hierop past maar hoe dan ook is dit ver boven mijn budget. Tijd voor een niewe koppelingskabel of zijn ligt het niet aan de kabel denken jullie?

echt al bedankt!
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Wat ik bedoelde te zeggen is dat een koppeling met kabel zwaarder gaat, dat is nu eenmaal een eigenschap ervan. (Ik bedoelde niet dat je een andere fiets moet gaan kopen :wink: )

Enige wat je daar dus tegen doet is je onderarm- en handspieren trainen met bijvoorbeeld die powerbal of zulke dingen: http://www.2dehands.be/toestel-voor-tra ... Ffredje_76

Leukere training is het zoals Huskie zegt om lekker te gaan rijden, dan train je ook.

Gr Mark
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Ik heb ook al ergens gelezen van een oud stuur te nemen en er een gewichtje aan te hangen en dan rond draaien (dan vooral voor de opgepompte armen algemeen). Is dit een goede techniek?

Ik heb soms wel het gevoel dat ik vrij verkrampt rondrij, ik weet alleen niet goed hoe ik dit kan veranderen. Bovendien rij ik naar eigen aanvoelen vrij traag voor mijn mogelijkheden maar dan vooral bij het bochtenwerk, iemand tips?
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

ebertus schreef:maar het grote probleem is dat ik enorm last heb van opgepompte armen.
Na goed vier rondjes begint het koppelen erg krap te worden. Het probleem is dus groot.

mvg
Niet koppelen.

Ik rij met een wr360. Negatief punt aan deze moto is de zware koppeling. Wat ik doe: Iedere keer het metalen bochtje zover mogelijk ophalen en voldoen met vet. Bovenaan de kabel trechtertje maken met pvc tape en een paar keer volgieten met olie. Ik vind kruipolie te dun en gebruik versnellingsbakolie hievoor. Om de 2à3maand nieuwe kabel steken. Ik koppel alleen bij het wegrijden, en speel met de koppeling bij sluipwerk en klimmen(al niet van toepassing bij het crossen).
De motor meer met je benen sturen en vasthouden spaart je onderarmen ook.
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

proberen gas erop te houden, als je eenmaal bijna stil staat kom je weer lastig vooruit en kost je veel kracht.(het klinkt makkelijk he) probeer wat meer ontspannen te rijden. een goede tip is om achter een snellere rijder te gaan rijden hierdoor raak je opgefokt en rij je dus sneller en je zit in een goede lijn om de bochten te nemen :idea: zo heb ik het ook geleerd door achter een vriend aan te rijden die compitie reed en het heeft geholpen :)
staatscrossbeheer gaat als een speer
JoeBaR
Berichten: 1997
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

simpel truukje:

koppelingshandle verder naar binnen plaatsen op het stuur , zo pak je het handle beet aan het uiteinde , en heb je meer kracht door de langere hefboom .


om je armen te trainen gebruik ik simpel een bezemsteel , met in het midden een touwtje van ruim een meter ,met daaraan een gewichtje van een ongeveer een kilo .

de truuk is dan om met beide handen de steel vast te houden , de armen recht vooruit gestrekt (vooral dat gestrekte armen is erg belangrijk) en dan rustig de steel te draaien zodat het touwtje zich op en af rolt , begin maar met 20 keer , en bouw dat geleidelijk op .

ook de geometrie van je motor is erg belangrijk , als je bijvoorbeeld staat op de motor , en je stuur staat te laag , dan voel je dat in je rug en armen , ook de stand van de handels (te hoog of te laag) geven kramp in de polsen .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

een nieuwe koppelingskabel scheelt echt enorm veel in benodigde kracht.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Of gewoon met een automatische koppeling gaan rijden :wink:
Dan hoef je de koppelingshendel niet meer in te trekken :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

adje schreef:Of gewoon met een automatische koppeling gaan rijden :wink:
Dan hoef je de koppelingshendel niet meer in te trekken :lol:
Vermoedelijk zal die ook niet in zijn budget passen :?
Maar da's waar, om 90°-bochten te pakken is die perfect. Paar versnellingen naar beneden tikken (maakt niet uit hoeveel) en gewoon gas erop!
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Hydraulische koppeling scheelt ook al.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Gewoon van die knijpers kopen in de sportwinkel.
Die doen precies wat een koppeling ook doet.
En dan gewoon tijdens het TV kijken die dingen blijven inknijpen.
De eerste keren mag je blij zijn als je de 100 haalt.
Na een tijdje is 1000x geen probleem.

Ik doe dat al jaren (niet meer :-) )

Succes, Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Ja, watje. Jij vond mijn koppeling al zwaar gaan :lol:
Plaats reactie