Start problemen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Biggers,

Vanochtend stond ik klaar om op de BIG te gaan rijden, als hij tenminste wilde starten, wat hij dus niet deed:

- Start motor draaide wel goed en niet anders dan normaal.
- Hij wilde gewoon niet starten ofwel niet ontsteken.

Aanduwen werkte ook niet wat normaal wel werkt als de accu begint leeg te raken.
Geprobeerde met en zonder choke.

Evt voorgeschiedenis van mijn big is dat hij altijd wat moeilijker start, mijn start procedure is als volgt:
- Choke dicht
- Decompressie kabel in
- Starten
- Als hij vervolgens één of twee keer onsteekt trek ik de choke uit en blijft hij goed draaien.
Wat niet werkt is direct met choke open starten, evt beetje met de choke spelen tijdens het ronddraaien van de startmotor. Wat mij trouwens opvalt is dat de startmotor flink meer lawaai maakt dan andere motor's tijdens het starten.

Direct de volgende negatieve ervaring opgedaan:
Vanmiddag dus maar de KNMV gebelt omdat ik niet thuis stond met de BIG. Na een aantal keer doorverbonden te worden kreeg ik de juist persoon, die vervolgens vroeg om mijn KNMV lidmaadschap nummer, wat ik dus niet bij de hand had, en zonder dat nummer kon die mij niet helpen. Met het kenteken of postcode kon die niets mee, zucht. Dus nu is het wachten opdat iemand thuis komt die voor mij het nummer kan opzoeken.

Wat kan dit zijn?

Zelf dacht ik mischien aan een kaberateur die niet goed de benzine stopte tijdens het stilstaan, waardoor de motor verzopen is. Er lag trouwens geen benzine/olie plas onder motor oid.

Ik heb de benzine kraan maar dicht gedraaid tijdens de laatste start pogingen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

das dubbel kut, maand geleden na de motor beurs ook lid geworden van knmv.. maar nog geen pasje gekregen, week geleden wel brief gehad dat ik lid was en dat ze geld zouden afschrijfen, maar nog niet gebeurd :?

stome vraag mischien maar je heb je dodenmans knop gecontroleerd?
mischien bougies stuk of doppen er af getrild? [mijn linker trilt los]
suc6 zappa
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

KNMV is langsgekomen, startkabels erop en hij starte direct :?

Ik denk dat ik een nieuwe accu nodig heb. :P
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
blonkie
Berichten: 42
Lid geworden op: do mar 08, 2007 22:46
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mijn dr begint momenteel ook slechter te starten.

Ik moet mijn choke volledig open doen en vol gas geven. Na dat mijn startmotor enige rondjes heeft gedraaid komt de motor langzaam tot leven. Wat kan zoiets zijn? Zijn er meer personen die last hebben van slecht starten?
*****
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

mijn 89er is vol op de choke en geen gas geven
onder 0°c heeft hij het echt moeilijk
have BIG fun

D.F.M.T.
blonkie
Berichten: 42
Lid geworden op: do mar 08, 2007 22:46
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Toen ik mijn BIG een paar maanden geleden kocht moest ik hem ook vol op de choke zetten en een klein beetje gas. Toen duurde het ook nog even voordat ie echt start. Maar nu moet ik de choke vol open trekken en vol gas geven. Volgens mij is dat niet normaal. Weet jij wat het zou kunnen zijn? Ik heb wel mijn luchtfilter laatst schoon gemaakt en andere bougies(waren voorgeschreven) er in. En ik heb een Y-stuk tussen mijn twee einddempers ipv een tussendemper. Zullen deze factoren redenen kunnen zijn van mijn startproblemen?
*****
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Vandaag even de boel doorgemeten, want starten is nog niet de beste kant van mijn BIG :cry:

De startmotor krijgt evenveel volt als dat de accu levert, en de kabels naar de startmotor hebben minder dan 1 Ohm weerstand, dus het probleem lijkt niet in de bekabeling te zitten.

De accu spanning tijdens het starten zit tussen de 10 en 11volt, en als de motor niet draait iets over de 12 volt. Als iemand de tijd zou willen nemen om deze waarde's ook eens te meten dan zou ik deze persoon zeer dankbaar zijn. :roll:

Tevens heb ik maar eens te bougie's eruit gedraaid, deze hadden een witte aanslag, moet dit geen koffiebruin zijn of is dat alleen zo met 2 takten zo?
Verder zal er op een van de elektrode een beetje vervorming dus deze zal ik ook maar eens vervangen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Maar even een foto gemaakt, hij lijkt wat te wit.

Kan het zijn dat door de pro-duro uitlaat hij iets te weinig benzine krijgt?

De buitenste bougie's komen er net uit, de middelste is al eens eerder vervangen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Direct maar de klepjes bekeken, deze stonden allemaal redelijk strak: 0.05mm strip wilde er maar nét doorheen, terwijl de speling volgens het wphb op 0.05mm tot 0.1mm stond voor een 750. Allemaal ietsje wijder gezet.

Hij lijkt nu goed te starten, maar dat kan ook komen door de opgelade accu of nieuwe bougie's.

één ding wat ik wel merk is dat wanneer de motor nu goed warm is hij met wat gas gestart moet worden.

Wat me ook opviel: als stilsta en in zijn vrij een flink dot gas geef (5000rpm) er duidelijk wat rook uit de uitlaat komt. Is dit bij jullie ook, of komt dit van mijn olie die verbrand wordt?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Hallo Biggers,
Gips eraf en de big alwat gereden.
Echter dook een elect/start probleem vijdag op;
wanneer de straterknop in gedrukt dan hoo rje alleen klikken i/d buurt van de batterij en voorin.
Er zit voldoende stroom op/in de batterij.
Hiervoor zaten de plus en de min kable op de battterij wat slapjes en heb ik gereden een dag van te voren.
De stratermoter draait wel als je de switch achter de batterij jumped.

Wie helpt??
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Het klikken bij de accu moet het start relais zijn, de dikke kabel vanaf de startmotor gaat naar dit relais.

Ik heb weet echter niet of dit klikken betekent dat deze wel of niet meer functioneert. Als alle bekabeling nog in orde is naar de start motor dan lijkt mij het start relais echter nog de enigst mogelijke fout.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
herjo
Berichten: 68
Lid geworden op: zo nov 13, 2005 12:55
Locatie: heerde

hoi het start relais moet tikken als er stroom opkomt anders is deze kapot.
groeten herjo
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

yip, tikken is goed.. zou eerst de accu goed controlleren, liefst even een andere er in, als je dan nog steeds alleen een tik hoort zijn waarschijnlijk de koolstof borstels van de startmotor versleten..
ps zet big in z'n drie, geef een duw naar voren zodat de zuiger wat vedraaid en probeer dan nog eens te starten.. ging een tijdje goed bij m'n oude dominator waar van de borstels op waren..
goed te horen dat je uit het gips bent, kan je weer spelen..
zappa
Bikevouwer
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 06, 2006 18:01
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

als je startrelais ratelt ipv 1 x een klik dan is je accu helaas in een staat dat ie niet meer voldoende STROOM kan leveren om je starter rond te slingeren.

Heb zelf een keertje een accu gehad die keurig 12 en een beetje volt aangaf maar totaal geen capaciteit aan STROOM meer had om eea in beweging te krijgen. 12 volt zegt eigenlijk alleen maar iets over de spanning die de cellen genereren over de stroom zegt het niets en daar ben je nu net afhankelijk van om te starten.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Ok guys.

Ik heb het e.e.a. besproken met de elctr. mechanic.
Gesproken met elctr. mechanic.
Accu lijkt in orde te zijn, Maar proberen voor de zekerheid ook een ander.
Het klikken lijtk goed te zijn anders zouden de relais niet klikken.
Volgens de mechanic zou het moeten liggen aan een breuk in de "grond" -Negatief - bekabeling of een switch (strarterknop recht op het stuur).
Vanmiddag werken we eraan en ik hou jullie op de hoogte.

Andre
vanuit de trpoics
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

He, he, eindelijk weer Internet...

Bij mij was een opgeladen accu de oplossing van het moeizaam starten. Tis maar een klein accuutje en bij weinig gebruik loopt ie langzaam leeg. Die 800cc hebben behoorlijk wat power nodig om rond te draaien. Je accu moet echt goed in conditie zijn om vlot te kunnen starten, zeker in de winter. Wellicht een druppellader erop als je je motor niet gebruikt.


oene
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

OK
De Big is gestart.
Wat hebben we gedaan:
Het plastic eraf en alle connections bekeken op losse punten.
Er was er een (niet noemenswaardig) Knipperlicht R.
De starter knop was al eerder gereconditioneerd en hebben die opnieuw gedaan. Conclusie deze moet dus vervangen worden. (Wie heeft een kompleet rechter electr. housing voor op het stuur)
De batterij voor de zekerheid nog opgeladen.
Alles in mekaar, en ja na drie dagen zoeken gestart.
Intussen een hayabusa pijp geplaatst.
Biggers bedankt voor de tips.
Zodra de foto is gemaakt plaats ik deze op het forum - BIG - met Hayabusa pijp.

Groeten,
Andre
Tropisch Paramaribo
Plaats reactie