Beste mensen,
binnenkort gaat het er toch van komen: ik zal een enduro-machine gaan aanschaffen. Ik zit alleen met een dilema: een tweetakt 250cc of een viertakt 400-450cc.
Voordelen tweetakt:
- lichter
- feller
- lagere aanschafprijs
Voordelen viertakt:
- rijdt rustiger op de paden tussen de boompjes
- rijdt beter op de weg van maisveld naar maisveld
Wat zijn jullie ervaringen?
TWEETAKT OF VIERTAKT
Moderator: ghulst
schrap de eerste twee voordelen van een tweetakt t.o.v een viertakt maar van je lijstje , een moderne 450 viertakt doet qua vermogen niet meer onder voor een 250 tweetakt , ook qua gewicht liggen beiden niet ver van elkaar .
wel is de aanschaf en onderhoud een stuk duurder helaas.
mijn ervaring is dat ik beter presteer op een viertakt dan een tweetakt , zowel cross als enduro/off road.
raar maar waar geldt dat niet voor iedereen , ik denk dat je gewoon her en der op diverse motoren moet proefrijden voor je voor jezelf kunt bepalen of je een viertakt of een tweetaktrijder bent.
wel is de aanschaf en onderhoud een stuk duurder helaas.
mijn ervaring is dat ik beter presteer op een viertakt dan een tweetakt , zowel cross als enduro/off road.
raar maar waar geldt dat niet voor iedereen , ik denk dat je gewoon her en der op diverse motoren moet proefrijden voor je voor jezelf kunt bepalen of je een viertakt of een tweetaktrijder bent.
4 strokes only !!
Helemaal gelijk in, ik zat ook te twijfelen tussen een twee en vier-takt. Nog nooit gereden dus geen vergelijkingsmateriaal.JoeBaR schreef:.....ik denk dat je gewoon her en der op diverse motoren moet proefrijden voor je voor jezelf kunt bepalen of je een viertakt of een tweetaktrijder bent.
Mocht een keer mee met een kameraad en die reed een 250 twee-takt, kon er gewoon niet lekker mee overweg. Sloeg vaak af en ik vond het lastig om hem op toeren te houden. Toeren= meer snelheid en als je net begint moet je wel ff leren om het gas erop te houden
Die dag heb ik ook met een vier-takt gereden en dat ging een stuk makkelijker, het had toen net 3 weken geregend en we zaten achter bij een steenfabriek op wat grote bulten te klooien. Die vier-takt tokkelde wat makkelijker door en sloeg minder snel af bij wat minder snelheid.
Voor mij dus een vier-takt, tot nu toe geen spijt van. Ga gewoon een keertje met wat vrienden rijden en probeer wat uit.
Gr Mark
Laatst gewijzigd door mark20v op ma mar 12, 2007 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijn ook mijn ervaringen tot dusver.
Ik vind wel dat, hoewel het in feitelijk gewicht niet zo heel veel scheelt (kilootje of 10 schat ik) gevoelsmatig de 2takt veel lichter is dan de 4t.
Dat is moeilijker rijdt is natuurlijk an-sich geen reden om er niet voor te kiezen. Eerder een uitdaging
Ik vind wel dat, hoewel het in feitelijk gewicht niet zo heel veel scheelt (kilootje of 10 schat ik) gevoelsmatig de 2takt veel lichter is dan de 4t.
Dat is moeilijker rijdt is natuurlijk an-sich geen reden om er niet voor te kiezen. Eerder een uitdaging
smurf.
Dat moeilijker rijden vondt ik wel meevallen.
Onmiddellijk op een 300 gestapt, ik kwam van een BMW650GS, die aardig misbruik was en ik toe was aan een andere motor.
Die 300 doet wat je wilt is mijn ervaring. Wil je hard dan ga je hard. Wil je tokkelen dan kun je ook rustig tokkelen (voorzover dat mogelijk is op een enduro )
Ik heb ook op een 525 gereden (die van Klaas) Ja het rijdt qua trillingen relaxter maar een 525 is ook een beest en blijft ook gaan.
Motorkarakter is verschillend das eigenlijk wel het enige.
Onmiddellijk op een 300 gestapt, ik kwam van een BMW650GS, die aardig misbruik was en ik toe was aan een andere motor.
Die 300 doet wat je wilt is mijn ervaring. Wil je hard dan ga je hard. Wil je tokkelen dan kun je ook rustig tokkelen (voorzover dat mogelijk is op een enduro )
Ik heb ook op een 525 gereden (die van Klaas) Ja het rijdt qua trillingen relaxter maar een 525 is ook een beest en blijft ook gaan.
Motorkarakter is verschillend das eigenlijk wel het enige.
Voor mij is het mooiste van een 4-takt het geluid.
De lage brom tonen als hij de bocht uit accelereert.
De jankende 2-takt vind ik minder mooi.
De lage brom tonen als hij de bocht uit accelereert.
De jankende 2-takt vind ik minder mooi.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Het heeft allemaal wel wat, eerst inderdaad ff rijden op beide types.
Tja uit emo gronden van vroeger toen ik een klein mannetje was de tweetakt geur (st Anthonis met Graham noyce, brad lackey, Hakan Carlquist, Kees v/d Ven enz.) qua geluid de moderne 450 4-takt hmmmm.
Tja uit emo gronden van vroeger toen ik een klein mannetje was de tweetakt geur (st Anthonis met Graham noyce, brad lackey, Hakan Carlquist, Kees v/d Ven enz.) qua geluid de moderne 450 4-takt hmmmm.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Dank voor jullie terugkoppeling. Vroeger heb ik 125 gecrossed, tweetakt natuurlijk. Vorig jaar na ca 15 jaar weer voor het eerst op een motor tijdens een off the road rit. dit was een 450 exc. Dit jaar dezelfde off the road rit op 200 exc gedaan. Reed veel lichter (net als vroeger) en ging veel makkelijker door de kipgaten, maar gevoelsmatig te weinig power.
Hebben jullie enige ervaring met een 300? Rijdt dit nog licht/soepel?
By the way: ik ben 100kg+
Hebben jullie enige ervaring met een 300? Rijdt dit nog licht/soepel?
By the way: ik ben 100kg+
En de CCM's en Yammie HL500's van toen danschildertje schreef:Tja uit emo gronden van vroeger toen ik een klein mannetje was de tweetakt geur (st Anthonis met Graham noyce, brad lackey, Hakan Carlquist, Kees v/d Ven enz.) qua geluid de moderne 450 4-takt hmmmm.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Rolando schreef:Voor mij is het mooiste van een 4-takt het geluid.
De lage brom tonen als hij de bocht uit accelereert.
De jankende 2-takt vind ik minder mooi.
Als je erop zit klinken beiden mooi
Feit is wel dat 2takten stiller zijn, geluid draagt minder ver. Toch een pluspunt in deze intolerante tijden.
smurf.
K zou het niet weten heb nog nooit op een 200 gereden.Dre schreef: Hebben jullie enige ervaring met een 300? Rijdt dit nog licht/soepel?
By the way: ik ben 100kg+
De 300 vindt ik zelf soepel genoeg
Klopt is toch eigenlijk ook wel een overweging geweest.TTT schreef: Feit is wel dat 2takten stiller zijn, geluid draagt minder ver. Toch een pluspunt in deze intolerante tijden.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
"Feit is wel dat 2takten stiller zijn, geluid draagt minder ver. Toch een pluspunt in deze intolerante tijden."
Stiller....... dat muzikale gejank draagt anders ver zat, ik vind een viertakt een stuk minder ver dragen.
Maarja misschien is mijn gehoor wat minder geworden
Stiller....... dat muzikale gejank draagt anders ver zat, ik vind een viertakt een stuk minder ver dragen.
Maarja misschien is mijn gehoor wat minder geworden
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
De motoren waar ik vond dat ik het hardst mee ging waren steeds tweetakten... Maar ook het gevaarlijkst toen ik een beetje moe werd....
Alhoewel een moderne 450 wel minstens even gevaarlijk wordt als je concentratie even mindert....
Toch blijf ik de 2T net iets specialer vinden.... Le goût et les couleurs, ça ne se discute pas zeggen de Walen....
Alhoewel een moderne 450 wel minstens even gevaarlijk wordt als je concentratie even mindert....
Toch blijf ik de 2T net iets specialer vinden.... Le goût et les couleurs, ça ne se discute pas zeggen de Walen....
Ik vindt dat er in die 4-takten van tegenwoordig geen mooi geluid meer zit, nu rijden ze allemaal helemaal bovenin de toeren, vroeger niet, mijn vader heeft nog een Husky 400 4-takt op zolder staan en af en toe gaat hij een keer op het bouwland rijden, maar is altijd mooi onderin toeren en loopt ook goed. (en vroeger gingen ze minder snel kapot, omdat ze laag in de toeren zaten)schildertje schreef:"Feit is wel dat 2takten stiller zijn, geluid draagt minder ver. Toch een pluspunt in deze intolerante tijden."
Stiller....... dat muzikale gejank draagt anders ver zat, ik vind een viertakt een stuk minder ver dragen.
Maarja misschien is mijn gehoor wat minder geworden
Doe mij nu maar een husqvarna wr-250 2-takt , vindt ik wel mooier, mooier dan in KTM.
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aankoop, piccie's
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.