Wie kan mij vertellen of het remlicht ook op de voorrem moet reageren (officieel gezien dan)
Gr Arno
Remlicht / voorrem
Moderator: ghulst
-
Het antwoord is kort: Ja
-
Precies!
Ik ben destijds eens met een motor naar de RDW keuring geweest en toen was het afdoende om op 1 van de twee remmen een remlicht te hebben. Wel zo makkelijk want je kunt bij elke motor wel zo'n bromfiets achterremlichtschakelaar (scrabble!) van een paar euro plaatsen.
Ik ben destijds eens met een motor naar de RDW keuring geweest en toen was het afdoende om op 1 van de twee remmen een remlicht te hebben. Wel zo makkelijk want je kunt bij elke motor wel zo'n bromfiets achterremlichtschakelaar (scrabble!) van een paar euro plaatsen.
-
Ik had begrepen dat op motoren tegenwoordig voor en achter een remlichtschakelaar dient te zitten.
Niet dus getuige de typegoedkeuring die afgegeven is, zal wel weer veranderd zijn dus.
Soms veranderd er bij het RDW wel eens iets ten goede.
Niet dus getuige de typegoedkeuring die afgegeven is, zal wel weer veranderd zijn dus.
Soms veranderd er bij het RDW wel eens iets ten goede.
Ik heb de vraag gesteld aan de RDW (per email) en kreeg het volgende antwoord :
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Richtlijn 93/92/EEG uit het voertuigreglement stelt aan het stoplicht de volgende eis:
Elektrische schakeling: moet gaan branden telkens wanneer ten minste een van de bedrijfsremmen wordt bediend.
Het voertuig voldoet dus aan deze richtlijn en dus hoeft de schakeling niet op beide bedenings mechanismen te worden aangebracht.
Het is natuurlijk wel een stuk veiliger.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Richtlijn 93/92/EEG uit het voertuigreglement stelt aan het stoplicht de volgende eis:
Elektrische schakeling: moet gaan branden telkens wanneer ten minste een van de bedrijfsremmen wordt bediend.
Het voertuig voldoet dus aan deze richtlijn en dus hoeft de schakeling niet op beide bedenings mechanismen te worden aangebracht.
Het is natuurlijk wel een stuk veiliger.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Dubbelzinnig geformuleerd: ik interpreteer 'm strenger dan RDW: Wanneer je de voorrem inknijpt moet-ie wel gaan branden. Dan bedien je nl. een van de bedrijfsremmen.... net als bij de achterrem of zodra je allebei de remmen bedient.moet gaan branden telkens wanneer ten minste een van de bedrijfsremmen wordt bediend.
Gelukkig werk ik niet bij RDW, want mijn eigen motor heeft het ook.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
-
- Site Admin
- Contacteer:
Toch is het, vooral bij groepsrijden, wel handig als je voorganger z'n remlicht het doet.
Ik heb 'm al eens plat moeten gooien omdat ik bijna op een groepje inreed, die geen van allen een remlicht hadden.
Ik heb 'm al eens plat moeten gooien omdat ik bijna op een groepje inreed, die geen van allen een remlicht hadden.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Zeg Arno,
Je hebt die motor toch niet gekocht om te remmen??
Je moet gasgeven met dat ding.
Heb je al met Augus gereden??
Rob
Je hebt die motor toch niet gekocht om te remmen??
Je moet gasgeven met dat ding.
Heb je al met Augus gereden??
Rob
Ik was dat hierboven.
A.s. zondag gaan we misschien weer richting remuunj.
Ik moet eerst die XR van mij nakijken, waant er zit een lelijke rammel aan de kan van mijn koppeling.
Ik heb het idee dat dit steeds erger wordt, maar weet niet wat het is.
Misschien tot zondag.
Rob
A.s. zondag gaan we misschien weer richting remuunj.
Ik moet eerst die XR van mij nakijken, waant er zit een lelijke rammel aan de kan van mijn koppeling.
Ik heb het idee dat dit steeds erger wordt, maar weet niet wat het is.
Misschien tot zondag.
Rob
Nog altijd breukloos
Hee die Rob, ik moet toch kunnen remmen om steeds op jullie te wachten (of was het nou andersom ??)
Heb 2 zaterdagen terug met august en Jack nog gerede, ben nog gevallen in Helden, viel wel mee gewoon doorgereden maar zit nog steeds met een dik scheenbeen. (ondanks de beschermingskappen)
Maar ik kan in het weekend niet mee, heb net mijn brommer terug gebracht naar motoport, loopt kei belabberd en knalt als een idioot.
En heb oproepdienst in het weekend kan dus zowieso niet weg
Heb 2 zaterdagen terug met august en Jack nog gerede, ben nog gevallen in Helden, viel wel mee gewoon doorgereden maar zit nog steeds met een dik scheenbeen. (ondanks de beschermingskappen)
Maar ik kan in het weekend niet mee, heb net mijn brommer terug gebracht naar motoport, loopt kei belabberd en knalt als een idioot.
En heb oproepdienst in het weekend kan dus zowieso niet weg