Rally KTM LC4 1989

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

http://www.grafisch-ontwerp.nl/home/ktm/ktm.htm

bouwjaar 1989
LC4 620 Adventure
28 liter tank voor
2x 14 liter tanks achter
rvs Dam uitlaatbouwjaar 1989
LC4 620 Adventure
28 liter tank voor
2x 14 liter tanks achter
rvs Dam uitlaat
Ico tripmaster
GPS antenne ingebouwd + rack voor Garmin-GPS
elek. Roadbook
2x 3 liter water tank
WP vering
halo-lens 2x

MEER INFO: lucien@grafisch-ontwerp.nl
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

dat ding staat al ruim een jaar te koop.
Afbeelding
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Misschien is ie dan nu wel goedkoop ;-)
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

speedphreax schreef:Misschien is ie dan nu wel goedkoop ;-)
Als je dan toch op de hoogte bent :)
Wat zou je als richtprijs voor zoiets kunnen aanhouden? En zijn die 620's uit 89 al zo betrouwbaar als de huidige, of mag je daar de nodige problemen mee verwachten?
Ik vinnum namelijk wel mooi :D
Twente Rulez!
egbert
Berichten: 38
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 21:47
Locatie: Voorschoten
Contacteer:

zou 1000.- euri genoeg zijn voor een fiets uit ' :roll: 89( weet je zeker dat hij niet uit 98 is? er zit zo te zien al een zwart blok in )
regen is en ander type mooi weer
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

In '89 had je nog geen 620, dus het zou een opgeboorde 600 kunnen zijn.

Ik heb hem live gezien bij bleekemolen karting (Luciën Bleekemolen is de eigenaar) en dat ding was uitgewoond. 700 euro max zou ik er voor geven.
Afbeelding
Gast

klopt dat wat je zegt?
is het deze motor?
ik heb hem ook bekeken en moet bekennen dat deze motor niet okselfris meer was.

hopelijk is een andere, dan kan je een goede deal maken.
Gast

Zou hem ook wel live willen zien . lijkt me een leuke fiets om volgend jaar de raid de Lámite mee te rijden Staat hij nog steeds bij het kart centr.
Welke van de 10 kartcenters trouwens?
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Hij stond toen bij A'dam west.

Als je dat lijk live wilt zien kun je een meeltje sturen naar Luciën.
Afbeelding
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Tja, lees dit dan maar eens... Ik kende deze motor al langer, heb er een aantal jaar geleden al meermalen bij staan kwijlen,, toen hij volledig gerestaureerd bij Eddy Lemmens stond, maar kon hem toen niet kopen :evil:
Zodoende wist ik de details al, wist ik dat het om een standaard 600-blok ging en niet om een 620. En ik wist dat deze KTM speciaal voor Jacky Martens is gebouwd voor de Dakar-rally, dat de heer Martens de rechten op de mallen heeft laten vastleggen, en dat hij de mallen ook in zijn bezit heeft. EN ZO WIST IK OOK, DAT HIER GEEN TWEEDE VAN GEMAAKT IS!!!
Na Jacky Martens heeft Jaap vd Kooij nog eens een poging gedaan om Dakar te bereiken met deze motor. Zodoende heeft de fiets al de nodige woestijnervaring. Na de rit van vd Kooij is hij compleet gerestaureerd en wilde KTM de motor zo omruilen tegen een splinternieuwe rally-KTM, om deze in hun museum te kunnen zetten.
Wat dat uitgewoonde betreft, dat valt wel mee...Even verder kijken dan de huid, want een rallymotor moet je even iets anders benaderen dan een standaard off-road. Hoe dacht je bijvoorbeeld dat een motor uit de Dakar terug komt? Ongeveer zoals deze dus, en vaak nog slechter. Hij heeft bij Brouwer een complete blokrevisie gehad, en is toen helaas voor twee jaar onder een zeiltje verdwenen, wat de elektriciteit geen goed heeft gedaan.
Maar toch verdient deze fiets zonder meer een nieuw leven, dus... Hij is nu in mijn bezit! En komt weer helemaal terug in nieuwstaat. Natuurlijk zal ik mezelf af en toe af gaan vragen waar ik nou toch aan begonnen ben, maar dat hoort bij de sport van het restaureren... Als echte liefhebber komt dat wel goed.
Dus bij deze wilde ik eens vragen of jullie belangstelling hebben voor het verloop van de restauratie. Zo ja, dan ga ik jullie van tijd tot tijd op de hoogte houden van de stand van zaken. De eerste zaken zijn al aangepakt, zoals een hoger stuur en het voorlopig repareren van het elektrisch systeem. De bedoeling is om er eerst een paar ritten mee te rijden, te kijken wat er eventueel moet veranderen en dan, in de zomer met het echte werk te beginnen.
Dus, laat maar eens weten wat jullie vinden van een periodieke update!
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Laat maar komen, die verhalen :D

Jo vdB
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

Als het een beetje voorspoedig verloopt kan ik me lekker voor mijn kop gaan slaan, dus ik sluit me aan bij Jo: laat maar komen die verhalen!
Twente Rulez!
GS GJ
Berichten: 53
Lid geworden op: za dec 20, 2003 23:39
Locatie: A'foort
Contacteer:

Ik sluit me graag bij mijn twee voorgangers aan. Ben benieuwd naar je verhalen en zo mogelijk pics. Ben het ding ook vaak tegengekomen op internet bij zoeken naar een gebruikte KTM, heeft ff te koop gestaan, maar ziet er fantastisch uit :lol: :lol: .
Ben vooral benieuwd hoe het bevalt, zo'n oud beessie; geeft het veel problemen, hoe rijdt tie, etc.

Gefeliciteerd met je aankoop en alvast veel plezier ermee :!:

GJ
Een GS is pas een GS als 'ie smerig is!
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Hallo woeste grondverplaatsers,

Het wordt tijd om een eerste update neer te zetten over de restauratie van deze KTM. Zelfs deze update komt in een paar gedeeltes, want ik kan niet alles in 1 keer kwijt. Door mijn verhuizing zijn de plannen enigzins gewijzigd (geen geld en tijd... :x ) Maar soms gaan dingen nu eenmaal voor.

Toen ik de motor thuis had staan ben ik eerst maar eens begonnen met een goede poetsbeurt. Hij had twee jaar onder een zeiltje gestaan en dat had hem geen goed gedaan. Maar na een goede beurt werd wit weer wit en kwam er een KTM onder het vuil vandaan die er helemaal nog niet zo beroerd uit zag. Wel is het plamuurwerk op het carbon op plekken los (dat was trouwens meteen al te zien) en is een gat in de achtertank dichtgestopt met polyester. Maar verder valt het allemaal nog wel mee.

Eerste klus: proefrit. Rustig warmgereden en meteen viel het gemonteerde cross-stuur op. Dat is veel te laag voor een rallymotor, maar gelukkig had ik nog een nieuw rallystuur (Renthal) liggen, dat er meteen op gezet werd. Dat rijdt meteen een heel stuk makkelijker en zit veel prettiger.
Toen de zaak warm werd kwamen de grote klappen en protesten bij gasgeven. Eerste gedachte was de bougie, maar die bleek in orde. Voor de zekerheid toch meteen maar een nieuwe erin. En omdat alles op dat moment bloot lag, ook alle benzineslangen vernieuwd en de carburateur schoongemaakt. Het lakwerk op het frame was overigens nog in een heel acceptabele staat.
Zoals al verwacht was het probleem van het inhouden e.d. niet opgelost. Door de jarenlange condensvorming bleek de bobine naar zijn moer te zijn, die sloeg door. Dat werd het eerste splinternieuwe onderdeel dat erop kwam.

Verder heeft hij last van vreemde elektrische storingen, die ook te wijten zijn aan condensvorming. In de twee jaar dat de KTM buiten, ingepakt in een niet-ademend zeiltje, heeft gestaan, is de bedrading in een bedroevende staat geraakt. Daar worden eerst noodreparaties aangebracht, die het het eerste jaar wel uithouden.
De ICO wil niet meer, ook niet met nieuwe batterijen. Maar na een weekje op de verwarming komt er zowaar weer wat leven in. Wel is ook hiervan de bedrading er slecht aan toe, zodat een nieuwe ICO (Rally 2000) bovenaan de verlanglijst staat.

Na het doorspuiten van de smeerpunten gaan de eerste kilometers over de weg en na de genoemde noodreparaties gaat dat eigenlijk best goed.

Tijdens de eerste onverharde proefrit pleurt mijn einddemper eraf. Hoewel zo'n open pijp niet echt dempt, is het verschil in toonhoogte duidelijk te horen en de demper is dan ook snel terug gevonden. Tja, wie zet dat ding dan ook vast met een slangklem... :slaan: Dat wordt dus meteen vervangen door een goede, RVS, uitlaatklem. Die komt niet meer los.

Omdat de machine het best goed doet, mag hij zich voor het eerst gaan bewijzen op een roadbookrit van 180 km. Het ding wil niet vooruit en loopt geen klap harder dan 80. Maar ik ben nog gewend aan mijn ouwe trouwe, omgebouwde en opgevoerde Super Tenere (100pk aan het achterwiel!!! :shocked!: ) en die bleef gewoon doorgaan, ook off-road. Van mijn maatje hoor ik dan ook dat ik beslist geen 80 reed, aangezien hij me met zijn KLX 650 met geen mogelijkheid bij kan houden...
Mooi, dat weten we dan alvast, de snelheid op deze motor vertekent nogal. Tijdens deze rit komt verder naar voren dat de fiets ongelooflijk goed in balans ligt en heel gemakkelijk te hanteren is, ook met 56 liter benzine aan boord. Na afloop van de rit ga ik dan ook met een tevreden gevoel terug naar huis.
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Een week na de roadbookrit gaan we even lekker een stukkie zand pakken, maar dat duurt niet lang. Al na een paar kilometer begeeft een achterwiellager het spontaan en komt mijn achterwiel scheef te staan. De ketting ontspoort en de boel blokkeert op slag. Na een reuzeslide komt het hele spul tot stilstand, wonder boven wonder zit ik er zelf nog steeds op.
De ketting zit onwrikbaar tussen het achterwiel en de brug en het kost bijna een uur om de zaak vrij te krijgen. De schade blijkt nogal mee te vallen. Wat krassen op het kettingwiel en de achterbrug, meer niet. Maar ik ben blij dat die roadbookrit 180 km lang was en geen 190.
Ook worden we er weer aan herinnerd dat het duwen van een motor door mul zand helemaal niet leuk is als het buiten 25 graden is... :evil:

Inmiddels komt mijn verhuizing eraan en in de volgende periode zie ik het geld helemaal de verkeerde kant op stromen. Tegen de tijd dat de grootste ellende achter de rug is, begint het off-road-seizoen weer wat aan te trekken en bovendien ben ik net met een nieuwe studie begonnen voor mijn werk, die me de komende drie jaar waarschijnlijk wel onder de pannen zal houden. Ik besluit dit seizoen dan maar gewoon te gaan rijden met de KTM en de restauratie uit te stellen tot de zomer van 2005.

Wat later begint mijn radiateur ineens te spuiten. Nu is dat op zich niet ongewoon, maar in mijn geval spuit hij recht naar voren, en niet via zijn overdrukslang. Op Ebay vind ik voor weinig geld een nieuwe radiateur (2004!), die blijkt gewoon te passen.

Een volgende roadbookrit in Limburg kondigt zich aan en geheel volgens traditie breekt een week voor de rit, tijdens de montage van een set nieuwe voorremblokken, de wielsensor in tweeën. Ook de wielmagneet blijkt doormidden te liggen.
Uit het magneetje uit een oude telefoonhoorn wordt een nieuwe wielmagneet gemaakt en met behulp van het enige goede produkt dat Bison ooit heeft gemaakt, All-For-One-kit (is een echte aanrader voor de meest uiteenlopende klussen!) en twee kleine ty-raps wordt de wielsensor ook weer net zo sterk als vroeger. En een dag voor de rit is de KTM er weer helemaal klaar voor!

De ochtend van de rit komt mijn maatje me oppikken. Of toch niet, want hij stapt ziek bij me binnen. Zelf ben ik ook met griep opgestaan en bij hoge uitzondering zeggen we deze keer de rit maar af. Het kan niet anders of een boertje heeft een vloek over ons uitgesproken. :twisted:

En dat was vorige week...

Zoals je ziet, heb ik tot nu toe weinig echte problemen gehad.
Aan de motor hoeft niets echt veranderd te worden, wat wel iets zegt over de zorg en het vakmanschap, waarmee deze KTM destijds gebouwd is. :multi:

Toch staan er inmiddels een paar kleine dingen op de verlanglijst:

Er komt een nieuwe ICO (rally 2000), of misschien meteen maar twee, aangezien dat tegenwoordig voorschrift is bij de grote woestijnrally's.
Er moet een gedempt acherwiel in komen. Roadbookritten en rally's hebben verbindingsstukken die over asfalt gaan en een star achterwiel kan dat niet goed verwerken. Voor de cross is dat prima, maar voor een rallymotor niet.
De roep naar meer vermogen is onontkoombaar. Daarom gaat het originele blok (een blauw blok wat zwart gelakt is. Blauw blok=slecht lagerwerk!) met pensioen. Het blijft hier natuurlijk wel op de plank liggen met het oog op de originaliteit. Het blok wordt vervangen door een 620-blok zonder balansas, dat ik waarschijnlijk ook nog op ga boren tot 660 cc, zodat hij weer mee kan met zijn moderne rallybroeders. Waarschijnlijk komt er dan ook meteen een Mikuni op, want die oude Dell'orto is hopeloos verouderd en onnauwkeurig. Daar is ook weer een pk'tje of wat te halen.
Verder ben ik momenteel op zoek naar een firma die gespecialiseerd is in het repareren van en met carbon, aangezien al het kunststofwerk van dit materiaal is.

Mocht iemand nog een lopend 620-blok en/of een gedempt achterwiel hebben liggen: ik hou me aanbevolen!
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

Stuur eens wat foto's van je brommer
White Knuckle Tight!!!
GS GJ
Berichten: 53
Lid geworden op: za dec 20, 2003 23:39
Locatie: A'foort
Contacteer:

Het is idd wel ff gelefen, maar leuk om weer eens een update te horen (lezen :) ).

En goed om te horen dat het in de basis toch een prima fiets is. Maar hoe kan het eigenlijk ook anders :wink:

Er gaat niets boven een ouwe rallye-fiets. Heb zelf sinds kort een R80 G/S in rallye-trim. Ook al een paar jaar oud, maar het rijdt fantastisch.

En ja, het is wel wat meer sleutelwerk dan een moderne fiets. Staat tegenover dat je je motor leert kennen en aan zo'n oud ding kan je zelf tenminste nog wat sleutelen. Ik vond de frustratie om bij het eerste het beste weer naar de dealer te moeten erger, dan om nu zelf af en toe aan de slag te moeten.

Ben ook wel benieuwd naar foto's. En ik hoop vaker wat te horen over je voortgang.


GS GJ 8)
Een GS is pas een GS als 'ie smerig is!
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Kan iemand mij even vertellen hoe ik precies wat foto's op het forum krijg? Dan zet ik even een paar van de eerste plaatjes van de KTM neer.

Echte veranderingen zullen tot de volgende zomer niet meer plaats vinden, want de motor is voorlopig redelijk voor mekaar zo. En ik laat me echt geen off-road seizoen door mijn neus boren als dat niet echt noodzakelijk is... :fist:

Zo'n rally-BMW is ook iets leuks ja, en errug simpel qua techniek. Maar ook de moderne machines vallen best mee hoor. Ook met mijn Cagiva Navigator kom ik niet bij de dealer. Moeilijk zit gewoon tussen je oren, want met een beetje logisch denkwerk kom je vaak al een heel eind.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Hier zijn dan een paar eerste fotootjes van de beruchte KTM.

Afbeelding

Zo zie ik ze het liefst, net na een stukje off-road. Eigenlijk nog liever TIJDENS een stukje off-road...

Afbeelding

Nog eentje, voor de beeldvorming.

Afbeelding

Wat beschadigingen aan de voortank. moet weer even strakgezet worden.

Afbeelding

Schade aan de achtertank door de inslag van een steen is gerepareerd met polyester. Wordt uiteraard weer vervangen door carbon, zoals het hoort.

Afbeelding

Dit zag er even zorgwekkend uit: de gebroken wielsensor van de ICO, net voor een roadbookrit.

Afbeelding

En wat er overbleef van de wielmagneet.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Mooi ding. Alleen die afschuwelijke spiegels moeten er af.
smurf.
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Mooi ding. Alleen die afschuwelijke spiegels moeten er af.
Mee eens. Maar dat komt wel bij de geplande restauratie, dan komen er Acerbis spiegels op. :oops:
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Eergisteren kreeg ik per post nog wat foto's uit de oude doos, die in december 1994 van de KTM gemaakt zijn. Het was toen ongeveer een jaar na zijn laatste inzet in de Dakar en hij stond bij Eddy Lemmens te wachten op zijn restauratie.

Meet grote dank aan Paul Adelmeijer voor het opsturen van de foto's. Paul, klasse!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens: het beestje doet het tot nog toe perfect, rijdt prima, olieverbruik is nihil en het is een snelle starter, wat ik bij zo'n 600 ook wel eens anders heb meegemaakt. (kenners kunnen hierover meepraten denk ik...)
Bob Verdonck
Berichten: 1
Lid geworden op: do mar 26, 2009 19:51

Hallo allemaal.

Ik ben in opdracht van Jacky Martens op zoek naar deze motor.

Is er iemand die mij kan vertellen wie de huidige eigenaar is?
En mij eventueel die persoon zijn contact gegevens te bezorgen.

Groetjes Bob
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Je hebt geluk: Ik ben nog steeds de eigenaar en het gaat hem goed.
De restauratie is nog steeds niet voltooid, door twee keer verhuizen en een complete verbouwing hier. Maar ik ben het weer aan het oppakken en hoop hem deze zomer nu eindelijk af te hebben.

Ik heb Jacky destijds een mailtje gestuurd dat ik hem in bezit had, maar dat heeft hij dan misschien gemist. Vroeg nl. wat foto's van hem om het origineel zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Dit ook in het kader van de restauratie.

Adresgegevens zijn op aanvraag wel te krijgen en ik wil hem ook wel een keer mee naar Jacky nemen als hij dat leuk vindt. :wink:
Plaats reactie