Bagage op de BIG

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Hallo allemaal,

Ik wil deze zomer met mijn BIG op vakantie en ben op zoek naar een goede oplossing voor bagage. Ik heb er een Laser ProDuro uitlaat op zitte, en het liefst laat ik die zitten (klinkt zo lekker).

Ik zit te denken aan zijkoffers (topkoffer heb ik al) en zie regelmatig BMW's en andere allroaders rijden met alu koffers. Ik heb een set gevonden van Hepco & Becker, en die kost € 461 voor de koffers en nog eens € 195 voor de rekken. Dat vind ik wat veel :?

Weet iemand misschien andere kofferoplossingen? Ik heb ook tassen overwogen alleen wordt de uitlaat nogal heet... Ik weet niet of tassen dat gaan trekken...

Alle suggesties zijn welkom!

JB
Peter N.
Berichten: 59
Lid geworden op: do apr 15, 2004 22:02
Locatie: Zwolle

Hoi JB,

Dat H&B kofferrek past niet met een Produro, die steekt namelijk te ver naar achteren. Zelf gebruik ik de bekende Louis bagagerol van 50 liter. Voor een weekje kamperen heb ik een 80 liter bagagerol van Ortlieb, deze is vierkant i.p.v. rond. Ik heb er een stukje multiplex op de bodem, dit voorkomt dat zijkanten doorhangen en in aanraking komen met de zijkappen en uitlaat van de motor. Als je zoveel gewicht achterop hebt heeft dat wel invloed op het rijgedrag van de motor, maar echt heel storend is het ook niet.

Groet Peter.
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Hoi Peter,

Da's jammer... Ik heb de 50 liter rol van Louis, de afgelopen 2 jaar met m'n ZZR ging dat prima. Probleem is dat ik op de DR ook een topkoffer heb die ik liefst zou laten zitten... Voordeel van de zijkoffers is dat ze wat verder naar beneden hangen waardoor het gewicht niet zo hoog op de motor zit...

Ik overweeg om te kijken of ik een constructie kan verzinnen waarmee ik 2 oude munitiekistjes op de motor kan bevestigen. Deze zijn hoog en smal en waterdicht. Alleen de ophanging is me nog even een raadsel...

Mocht je nog suggesties hebben :)

JB
Peter N.
Berichten: 59
Lid geworden op: do apr 15, 2004 22:02
Locatie: Zwolle

Onze oude vriend Eelco Rem had een dergelijke constructie op z'n XT600 (Zijn topsnelheid was nou niet bepaald, euh, laten we meer zeggen dat íe z'n naam eer aan deed). Maar wel weer met een kofferrek als basis. Het zou kunnen dat een Five-Stars kofferrek wel past in combinatie met een Produro, maar zeker weten doe ik dat niet. Verder staan er op internet nog wel wat handleidingen om zelf een rek in elkaar te knutselen, maar dat is natuurlijk een hoop werk.

PN
mono matti
Berichten: 38
Lid geworden op: do nov 10, 2005 13:19
Locatie: Leuven

ik heb eens een bagagerek gelast dat over de orginele potten van mn big kwam en warop een tent en alle kleren en slaapzakken op gebonden waren met elastieknetten met 6 haken, erg handig was dat, en vooral enorm veel getast, inclusief mijn lief nog erbij... jammer dat ik er geen foto's hier van heb, want was wel hilarisch zicht
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
ben net bezig een rek te maken, over de originele uitlaten heen, gebogen van 15 mm CV pijp, en dit versterkt met tussenstangen, zal morgen een plaatje maken. 8 kg per kant heb ik genoeg aan, dit samen met een topkoffer, moet genoeg zijn voor een weekendje weg .

En Peter, heb jij toevallig nog een linkje waar dat zelfprutsen aan een kofferrek staat?
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Ik heb online een dump gevonden (er zijn er vast nog veel meer) waar ze munitiekisten van 35x18x36 verkopen. Is niet heel groot (18 liter) maar op zich netjes... Die dingen kosten € 12.50 per stuk, da's fors minder dan de Hepco & Becker spullen... Touratech ook gecheckt, die zijn nog duurder!

14 mei krijgt het beestje een beurt en ga ik samen met de mensen daar (die hebben ook voor de vorige eigenaar de fiets getuned) kijken naar een oplossing voor het rek...

Ben benieuwd naar de foto's Hans!

JB
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
Afbeelding

stukken van 2 m CV 15 mm beetje buigen en uiteinden vast bakken(zou je ook met een knelfitting kunnen doen), nu moet ik nog 3 strippen maken, van 4 mm ijzer,om de rekken op te hangen en aan elkaar te verbinden.Een paar tassen of rollen moeten dan wel te vervoeren zijn
Hans D.

Afbeelding
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
jbouwman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:01
Locatie: Amstelveen

Hans,

Waar ga je de rekken aan ophangen? Zitten er bevestigingspunten op het frame die hiervoor te gebruiken zijn?

JB
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ik wil strippen van 4 mm ijzer naar de ophanging van de achtervoetsteun doen, een strip naar de bevestiging van het handvat achter, en een strip naar de andere kant, achter het nummerbord langs, naar de andere drager.
Zo zie ik ze teminste overal hangen bij andere motoren, en dan kijken of het blijft hangen allemaal :D
Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie