banden

Voor de zware jongens op (semi)noppenbanden

Moderators: ghulst, Jo VdB, Zot, henk-v

Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Wat vinden jullie lekker rijden?

Kun je in plaats van b.v. een metzeler tourance niet net zo goed een wegband monteren?
Afbeelding
N!co
Berichten: 184
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
Locatie: Zuid-Holland aan zee
Contacteer:

Zo'n tourance is volgens mij alleen maar gemaakt omdat het er leuker uitziet op een allroad dan een normale wegband. Tuurlijk kan je er een zandpaadje mee nemen, maar dat kan ik op mijn XT met supercorsa's ook...

Op mijn XT600 had ik bridgestones Trailwing 301&302. Voor allroad best en lekker bandje, alleen in het echte zand/blubber toch een beetje weinig grip. Op de weg heb je in iedergeval zat grip.

Op mijn DR350 heb ik nu (versleten) noppenbanden, niet goedgekeurd voor op straat (dunlop iets). In het zand megagrip, dat is nieuw voor mij. Op het asfalt nog wel een beetje grip, maar slijten erug hard.

Wat moet ik straks onder mijn DR??? Van meerdere mensen hoor ik TKC80. Of wil ik toch echte noppenbanden...
Zijn er ook noppen banden die wat minder snel slijten op straat? Grip op straat is niet belangerijk voor deze fiets.
Triumph Tiger 800 - BMW F650 Funduro
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Zelf rij ik op Pirelli MT21. Deze heb ik gekozen omdat ze in de USA 2jaar achter elkaar tot beste 'dualsport' (=allroad) band werd gekozen.

Volgens Sommer KTM is de Pirelli MT21 het meest geschikt voor weg/zand en de Michellin T63 voor weg/stenen/gravel.

De Pirelli kost echter wel 32 euro minder (achterband) dan de Michellin.

Mag dus ook wat harder slijten.

Pirelli; Afbeelding

Michellin; Afbeelding

zoals je ziet staan de noppen van de michellin op 1 rij, en zijn de noppen van de Pirelli beter verdeeld. Volgens mij moeten de Pirelli's daarom beter rijden op de weg.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Ik ben een beetje gek geloof ik.

Voor de Adverture heb ik verschillende banden voor verschillende doeleinden. Een allroadrit rij ik het liefst met eem MT21 achter en een crossband voor :lol: , terwijl ik op reis liever een TKC80 achter heb en een enduro3 voorband. Voor gewoon straatgebruik een Bridgestoen BT45 achter en een avon gripster voor :twisted:

Op de Africa Twin zit nu een T66 voorband en een metzeler me55 straatband achter, de voorband vervang ik binnenkort door een tourance, omdat ze geen straatbanden maken in 21" sinds de beroemde me33 (vissegraat) vervangen is.
Afbeelding
wixiban
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 23:54
Locatie: amsterdam

ik heb sinds kort een set TKC80's op mijn Africa Twin, en ben er erg over te spreken.Ben er mee aan het "oefenen" geweest voor 5 april a.s.
gaat prima ! Ook op de weg rijdt dit comfortabel,maar het stuurgedrag is wat stuggeren maar is dus een kwestie van wennen
kijk maar: www.schapie.demon.nl

Erik Timmerman
N!co
Berichten: 184
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
Locatie: Zuid-Holland aan zee
Contacteer:

Die MT21 en T63 zien er ook wel lekker uit... en dan met een crossband voor... lijkt me wel wat.

Ro, die ME33 is toch nog wel te krijgen? Ik had vorig jaar ook nog een ME55 en 33 op mijn XT zitten, goeie wegbandjes.
Triumph Tiger 800 - BMW F650 Funduro
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

heeft iemand ervaring met een michelin T61??
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

Holla,

Iemand enig idee hoelang een Pirelli MT21 (voor) meegaat op de weg?

Vertrek vrijdag naar spanje voor was offroad werk, achterband gaat los mee (Mefo StoneMaster) daar heb ik nog een wegband voor liggen.

voor wil ik de MT laten zitten, deze is namelijk 21" terwijl ik op de weg met 19" rij, hier heb ik dus geen wegband voor.
Kan er wel een wegband voor kopen, maar die gebruik ik nooit meer
(kan ik beter de MT21 eerder afschrijven, als hij Spanje maar haalt)

De Stone Master doet het erg goed achter, veel xtremer dan de TCK80.
Boven de 120 moet je dus ook niet komen op het asfalt met deze band, (zwabberen), maar daar hebben we ook de wegwielen en banden voor
Greetz

Henry
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

1500 km doet je nopjes geen goed. Er is hier vast wel iemand die nog een oude 21" band heeft liggen voor je.
Afbeelding
Gast

henry schreef: De Stone Master doet het erg goed achter, veel xtremer dan de TCK80.
Keb er 180 km achter gereden tijdens de test van de 5 aprilrit.

Het leek wel een tractorpullingwedstrijdband :P

Wat een noppen, die wil ik zeker eens proberen als de mijne op is.

Dat word sleuven trekken :twisted:

LEO
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

henry schreef:Holla,

Iemand enig idee hoelang een Pirelli MT21 (voor) meegaat op de weg?
Ik heb er nu 2500 km mee gereden en schat dat ze nu voor voor 40% op zijn. Hier zit ook een retourtje Zweden bij in (totaal 1400 km vv).
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

de ex zot schreef:1500 km doet je nopjes geen goed. Er is hier vast wel iemand die nog een oude 21" band heeft liggen voor je.
en
Freek schreef: Ik heb er nu 2500 km mee gereden en schat dat ze nu voor voor 40% op zijn. Hier zit ook een retourtje Zweden bij in (totaal 1400 km vv).
Duidelijk, op zoek naar een gebruikt 21" voor donderdag a.s. :?
anders de gok nemen (nieuwe mee, staat al klaar) we zullen 140/150 kruizen de eerste dag, daar zit m'n grootse vrees wat betreft slijtage
Greetz

Henry
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

henry schreef:
de ex zot schreef:1500 km doet je nopjes geen goed. Er is hier vast wel iemand die nog een oude 21" band heeft liggen voor je.
en
Freek schreef: Ik heb er nu 2500 km mee gereden en schat dat ze nu voor voor 40% op zijn. Hier zit ook een retourtje Zweden bij in (totaal 1400 km vv).
Duidelijk, op zoek naar een gebruikt 21" voor donderdag a.s. :?
anders de gok nemen (nieuwe mee, staat al klaar) we zullen 140/150 kruizen de eerste dag, daar zit m'n grootse vrees wat betreft slijtage
ff een advertentie bij vraag en aanbod zetten lijkt me verstandig.
Afbeelding
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

de ex zot schreef:ff een advertentie bij vraag en aanbod zetten lijkt me verstandig.
Zal eerst eens m'n dealer bellen (zit vlakbij) zal denk wel wat hebben van een R100GS of zo
Greetz

Henry
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

of je koopt 'm in Spanje :idea:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

Freek schreef:of je koopt 'm in Spanje :idea:
Zit er maar een week, wil geen tijd verspillen met zoeken naar dealers met de juiste banden
Greetz

Henry
Gast

de ex zot schreef:Voor gewoon straatgebruik een Bridgestoen BT45 achter en een avon gripster voor :twisted:
Avon gripster had ik ook altijd op mijn XT toen die nog reed. Was toch 99% asfalt en daar deden ze het erg goed. En niet onbelangrijk: een vreselijk diep profiel waardoor ze ook lekker lang meegingen.

Ik zie trouwens dat Avon deze band niet meer maakt?? Zijn dit de opvolgers?

Afbeelding
jantah
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 16:04

Dat was ik dus Je kunt hier ook posten zonder in te loggen.
Ook ik moet nog een beetje wennen :oops:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Ik geloof het wel. Ik had ooit een paar sets gekocht. Ik ben wel benieuwd of de nieuwe ook een lekker zacht karkas hebben. De meeste moderne allroad banden hebben een vrij hard karkas. dat is leuk voorde zware fietsen, maar met een 1 cilinder is het wat minder.

btw een avatar van lycos kunnen de meesten niet zien.
Afbeelding
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Duidelijk, op zoek naar een gebruikt 21" voor donderdag a.s. :?
anders de gok nemen (nieuwe mee, staat al klaar) we zullen 140/150 kruizen de eerste dag, daar zit m'n grootse vrees wat betreft slijtage
Mijn Adventure is met z'n 154 kg natuurlijk wel een stuk lichter dan jouw GS.
Dit heeft natuurlijk ook invloed op de slijtage
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

Freek schreef:
Duidelijk, op zoek naar een gebruikt 21" voor donderdag a.s. :?
anders de gok nemen (nieuwe mee, staat al klaar) we zullen 140/150 kruizen de eerste dag, daar zit m'n grootse vrees wat betreft slijtage
Mijn Adventure is met z'n 154 kg natuurlijk wel een stuk lichter dan jouw GS.
Dit heeft natuurlijk ook invloed op de slijtage
Zal zeker wat sneller gaan ja (240kg, rijklaar, volle tank), al is de loadindex van de MT21 hoog genoeg voor de GS kilo's
Tot nu toe geen gebruikte 21" kunnen traceren hier :cry: erg weinig OTR fietsen hier dus weinig kans.
Ik heb nog wel een nieuwe mt21 staan, die gaat dus denk mee, weet ik het direct voor de volgende keer
Greetz

Henry
lucky look

Ik rijd nu 1 jr met tkc 80 banden. Voor zit er nu 12000km op achter ben ik bijna aan nummer 3 toe. Achterbanden achter gaan dus bij mij transalp 6000km mee. Vooral in het begin vliegen de mm's er af. Maar over het rij gedrag ben ik tevreden behalve dat mijn motor gaat zwabberen boven de 140. Hoe zou een MT 21 het doen? Is zo een band nog een beetje stabiel op het asfalt boven de 140? slijt hij harder dan een TKC 80? grip?
en hoe zou de kombinatie MT21 achter en TKC80 het voor doen?

groeten

Casper
Lucky Luke
Berichten: 94
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 00:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Met de MT21 op een zware motor de druk hoog houden want ik heb mijn
band al zowat stuk gereden door te lage druk op asfalt (motor~260 kilo)
achterband MEFO Stonemaster houdt zich goed op een GS dus dit moet
een wereldband zijn op iedere lichtere motor dan een GS.
Henry en ik hebben een goedkope bron voor onze Pirelli MT21 / Mefo SM
combi waardoor de levensduur niet zo interessant meer is.
Als je eens een wegband wilt proberen die ook nog presteert in het
terrein probeer dan eens een 21" 90/90 Bridgestone TW101.

Ik gok dat als je op een GS goed zuinig bent op je banden je dan met
de rallycross voorband wel de 4000 haalt. Zuinig zijn betekent dan de
druk op 2.0 houden en NIET je voorrem gebruiken op asfalt.
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

Freek schreef:
Duidelijk, op zoek naar een gebruikt 21" voor donderdag a.s. :?
anders de gok nemen (nieuwe mee, staat al klaar) we zullen 140/150 kruizen de eerste dag, daar zit m'n grootse vrees wat betreft slijtage
Mijn Adventure is met z'n 154 kg natuurlijk wel een stuk lichter dan jouw GS.
Dit heeft natuurlijk ook invloed op de slijtage
Zo,

Ben terug van Spanje.
Had een oude 21" op de kop kunnen tikken (dealer no 3), deze heeft het perfect gehouden op de heen en terug weg. (4400km totaal)

MT21 voor en Stonemaster achter deden het perfect op de Spaanse stenen, Wel 4 deuken in voorwiel gereden :cry: ondanks 2,5 bar in de band.
Krijg je er van als je achter een gids aanjaagt met een KTM

Ik zet binnenkort wel een stukje er over bij "travel"
Greetz

Henry
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Mijn ervaring is dat een juiste bandenspanning veel belangrijker is dan het merk / type band.
Of beter gezegd, die Pirelli MT 21, Michelin T63, of TKC 80 ontlopen elkaar niet eens zoveel, zolang je de bandenspanning maar afstemd op het gebruikksdoel.
Mijn eerste ervaring met een T63 was erg kortstondig. Nog geen 1500 km.......(maar wel lekkere grip). Daarna de MT 21 geprobeerd en iets kritischer met de spanning omgegaan. Levensduur met 60% verlengd tot 2500 km. Toen met een setje TKC 80 naar IJsland geweest. Ruim 2.5 bar en met bagage op de snelweg en op IJsland de spanning aangepast waar nodig (soms naar 1.5 bar). Ruim 4500 km met de achterband kunnen rijden. Op IJsland noodgedwongen een T63 gekocht. Ook hierbij heb ik met 2.5 bar ook nog 1000 km snelweg gereden. Daarna was de band nog zooo goed dat ik er ook de KTM-dag van Eddy Lemmens en nog wat ritjes in de buurt mee heb gereden. Inmiddels is de band al weer zo'n 2500 km verder en is nog lang niet op!
Ik denk dat ik er zo een 4000 tot 4500 km mee kan rijden.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de banden wat vroeger vervang dan vele anderen dat doen. Maar ja goede grip is ook wel verslavend.
De volgende keer kies ik waarschijnlijk de goedkoopste band, de Stonemaster of de Pirelli. Voor een Africa reis zou ik echter helemaal op safe gaan en een Desert kopen.

En dat bovenstaande van toepassing is op een KTM Adventure behoeft natuurlijk geen toelichting. Bovendien heb ik het eigenlijk alleen over de achterband......

Groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Plaats reactie