ik zou al de pakkingen en lagers moeten controleren (vooral de krukaslagers) en indien nodig vervangen. Heb ik speciaal gereedschap nodig en is het zelf te doen voor een redelijk handig iemand? Voor de krukaslagers te vervangen moet het blok ook gesplitst worden neem ik aan, of is het voldoende om de carters te demonteren?
Het gaat om een Honda CR250 uit 1996.
blok splitsen en lagers/pakkingen vervangen
Moderator: ghulst
Voor de kukas lagers moet id het blok geplitst worden.
Voor een handig iemand met voldoende gereedschap is dit geen probleem.
Maak de plaats waar de lagers in de carterhelften zitten warm met een verfstripper,dan valt het haast vanzelf uit elkaar.
Voor een handig iemand met voldoende gereedschap is dit geen probleem.
Maak de plaats waar de lagers in de carterhelften zitten warm met een verfstripper,dan valt het haast vanzelf uit elkaar.
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Uithalen van de krukaslagers gaat meestal vlot. Met een draadstang, een paar bussen en een paar grote dikke rondellen. Heetstoken (met een verfstripper) rond de lager, een paar druppels water op laten vallen: Als deze direkt verdampen kun je ze eruit trekken.
De nieuwe lagers leg je een nachtje op voorhand in de diepvries.
Zorg dat het huis in de carter heet genoeg is en spuit wat WD 40 in het gat waar de lager moet komen. De buitenkant van de nieuwe lager zuivermakenen de hem er recht induwen, dan valt hij er bijna vanzelf in. Als deze iets scheef eringaat is het om zeep en kunt ge opnieuw beginnen. Zeker nooit proberen deze er dan verder in te kloppen of trekken, want dan beschadigd ge uw carter.
Veel geluk.
De nieuwe lagers leg je een nachtje op voorhand in de diepvries.
Zorg dat het huis in de carter heet genoeg is en spuit wat WD 40 in het gat waar de lager moet komen. De buitenkant van de nieuwe lager zuivermakenen de hem er recht induwen, dan valt hij er bijna vanzelf in. Als deze iets scheef eringaat is het om zeep en kunt ge opnieuw beginnen. Zeker nooit proberen deze er dan verder in te kloppen of trekken, want dan beschadigd ge uw carter.
Veel geluk.
de krukaslagers (en nog enkele andere) van mijn kx 250 '91 zaten bij mij blokvast. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het uitgelegde systeem van die draadstang een paar bussen en een paar grote dikke rondellen niet helemaar snap. Wij hebben de hele karterhelft met de krukas en drijfstang ed allemaal mooi in de diepvries gelegd, de volgende morgen de alu-carter mooi opgewarmd met een hittepistool (wel niet gloeiend heet) en de krukas mooi koud gelaten. Langs geen kanten eruit te krijgen. Ligt dit aan mijn werkwijze of ...?
aan je werkwijze... je mag ze er ook gewoon uitpersen...
oude lagers houden om de nieuwe erin te kloppen, carter heet en lager ijskoud en moet er ingaan als niets
oude lagers houden om de nieuwe erin te kloppen, carter heet en lager ijskoud en moet er ingaan als niets
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Nadat krukas eruit is plaatst ge 1 bus waarvan de binnendiameter groter is dan de buitendiameter van het lager aan de binnenkant van het carterhelft. De andere bus (of dop) die ongeveer de maat heeft van de binnenring van het lager plaatst ge aan de andere kant tegen de binnenring van het lager. Draadstang erdoor en 2 rondellen (groter als de bus) aan beide zijden, 2 moeren erop en dan een beetje aandraaien tot de bussen juiststaan en niet meer kunnen bewegen. Carterhelft opwarmen rond het lager. De moeren nu vast draaien en het lager komt er vanzelf uit.ebertus schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik het uitgelegde systeem van die draadstang een paar bussen en een paar grote dikke rondellen niet helemaar snap.
Vind dit de veiligste manier en ge hebt er geen speciaal materiaal voor nodig.
Zal volgende keer als ik krukaslagers vervang er een foto maken.
Moet binnenkort toch een RM en een CR 250 blok reviseren.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Da zou geweldig zijn, zo kan een amateur zoals ik veel bij leren!!Freestyler schreef:Nadat krukas eruit is plaatst ge 1 bus waarvan de binnendiameter groter is dan de buitendiameter van het lager aan de binnenkant van het carterhelft. De andere bus (of dop) die ongeveer de maat heeft van de binnenring van het lager plaatst ge aan de andere kant tegen de binnenring van het lager. Draadstang erdoor en 2 rondellen (groter als de bus) aan beide zijden, 2 moeren erop en dan een beetje aandraaien tot de bussen juiststaan en niet meer kunnen bewegen. Carterhelft opwarmen rond het lager. De moeren nu vast draaien en het lager komt er vanzelf uit.ebertus schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik het uitgelegde systeem van die draadstang een paar bussen en een paar grote dikke rondellen niet helemaar snap.
Vind dit de veiligste manier en ge hebt er geen speciaal materiaal voor nodig.
Zal volgende keer als ik krukaslagers vervang er een foto maken.
Moet binnenkort toch een RM en een CR 250 blok reviseren.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 20:53
[quote="ebertus"]de krukaslagers (en nog enkele andere) van mijn kx 250 '91 zaten bij mij blokvast. /quote]
Voorzichtig met een lasapparaat aan de binnenkant van de buitenste lagerschaal een puntje lassen, hierdoor krimpt de schaal. Niet de carter etc. beschadigen met het lassen en benzine e.a. uit de buurt houden natuurlijk.
Ikzelf heb de lagers van mijn Husky verwijderd met een gedore "binnentrekkerset" voor lagers van 5 t/m 33mm (binnendiameter) met glijhamer (kostte 216 eur ex. btw.)
Vooral de waterpomplagers zaten echt muurvast en kreeg ik met de glijhamer ook niet los, verwarmen diepvries etc. hielp allemaal niet. heb toen een boor gepakt die net niet in het asgat v. lager paste, met de boormachine eropgezet, die boor liep vast in het asgat dat meedraaide en toen wat scheefhouden en boren en de kogeltjes etc. vloog er allemaal uit. De buitenschaal v. h. lager heb ik binnenin voorzichtig een puntje op gelast (elektrode). Hierdoor krimpte de schaal en kon ik hem er ineens heel gemakkelijk uitkrijgen.
Voorzichtig met een lasapparaat aan de binnenkant van de buitenste lagerschaal een puntje lassen, hierdoor krimpt de schaal. Niet de carter etc. beschadigen met het lassen en benzine e.a. uit de buurt houden natuurlijk.
Ikzelf heb de lagers van mijn Husky verwijderd met een gedore "binnentrekkerset" voor lagers van 5 t/m 33mm (binnendiameter) met glijhamer (kostte 216 eur ex. btw.)
Vooral de waterpomplagers zaten echt muurvast en kreeg ik met de glijhamer ook niet los, verwarmen diepvries etc. hielp allemaal niet. heb toen een boor gepakt die net niet in het asgat v. lager paste, met de boormachine eropgezet, die boor liep vast in het asgat dat meedraaide en toen wat scheefhouden en boren en de kogeltjes etc. vloog er allemaal uit. De buitenschaal v. h. lager heb ik binnenin voorzichtig een puntje op gelast (elektrode). Hierdoor krimpte de schaal en kon ik hem er ineens heel gemakkelijk uitkrijgen.