voorvork erg stug

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ebertus

Ik heb een probleem met de voorvork van mijn kx 250 '91. Als ik naast de motor sta en met de voorrem dicht wil inveren raak ik niet verder dan een 5-tal cm en dan word het plots wel heel erg stug. In het boekje gekeken en er zou vorkolie SAE 5 op moeten terwijl er SAE 15 in is. Ik betwijfel dat dat de oorzaak is. Ondertussen heb ik ook al geprobeerd om het oliepeil wat te laten dalen maar niets helpt. Plaatselijke off-road handelaar sprak van spanningen die onstaan door een bijvoorbeeld lichtjes gedraaide voorpoot bij het monteren maar als deze er al waren heb ik deze nu zeker de wereld uit geholpen.

Als ik kom aangereden en dan de voorrem dicht trek en bij het springen veert hij wel verder in, maar ook in het rijden voelt hij erg hard aan.

Iemand een oplossing?
Max_Kool

Hoe groot is de luchtkamer? Klinkt alsof deze veels te klein is.

(dus: veren eruit, vorkpoot geheel compressen en dan opmeten hoeveel cm de olie onder de rand staat)

En ik zou eens terug gaan naar de olie die standaad in de vork hoort, dan weet je iig. dat je uitgangspositie klopt. Van 5W naar 15W vind ik best een groot verschil.
ebertus

De olie stond een behoorlijk eindje onder de rand, hoeveel moet dit ingeveer zijn? En met compressen bedoel je helemaal beneden zetten?
Noppy

Heb je ontluchtingsnippels zitten bovenaan je vork?

Google eens op 'speed bleaders', daarmee kan je onderweg zelfs ontluchten. Deze worden ook goedkoop op eBay verkocht.

eBay linkje

Noppy
:toost:
Max_Kool

ebertus schreef:De olie stond een behoorlijk eindje onder de rand, hoeveel moet dit ingeveer zijn? En met compressen bedoel je helemaal beneden zetten?
Ik bedoel: doppen eraf, veren en evt spacers eruit, en de binnepoot en buitenpoot GEHEEL inelkaar schuiven. Tot íe niet meer verder wil. Dan zou de olie afhankelijk van vork tot vork ergens tussen 10 en 20 cm onder de rand moeten staan.

En zoals Noppy schrijft, zou het kunnen zijn dat je vork luchtdruk opbouwt tijdens het uitveren (keerringen zuigen bij de uitgaande slag een klein beetje lucht aan die bij de ingaande slag niet meer naar buiten kan). Dat moet je trouwens kunnen merken bij het losdraaien van de doppen. Ontsnappende lucht.

Succes!
gassen

Sae 15 is in ieder geval veul te dik.
Heb je de motor al lang of is deze toevallig van een "wat zwaarder"persoon geweest?

Edit : je weegt namelijk slechts 57 kilos
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR

zoals boven beschreven (doppen los , veren eruit , geheel inveren ) en dan het oliepeil tot op (ongeveer) 12 centimeter onder de rand.
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
adje

Noppy schreef:Heb je ontluchtingsnippels zitten bovenaan je vork?

Google eens op 'speed bleaders', daarmee kan je onderweg zelfs ontluchten. Deze worden ook goedkoop op eBay verkocht.

eBay linkje

Noppy
You got to be kidding :lol:
Dat duurt wel heel erg lang voordat je deze in huis hebt :?

Shipping and Handling To Service
US $7.00 Netherlands USPS Economy Parcel Post
28 to 42 business days*
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Noppy

Adje,

Jouw kennende heb je vast een slim/goedkoop/snel alternatief;-)

Nop
adje

Noppy schreef:Adje,

Nop
Dat klopt maar ik mag hier geen reklame voor mezelf maken :wink:

Afbeelding Afbeelding

Noppy

Nou, vertel eens, hoe zou jij dit oplossen en hoeveel kost dit precies?

Je hebt bij deze van mij toestemming om beperkte reclame te maken :D

Noppy
P.S. Zolang je maar niet gaat beweren dat die Kenda's van jou vele malen beter zijn dan die Flexen van mij :lol:
ebertus

Ik heb de motor al lang maar de vorige eigenaar was inderdaad een zwaardere persoon (ong 1.90 m) wat toch wel een redelijk verschil is met mij. Ik hoop dat dit probleem dus niet ligt aan te sterke veren?
Ik denk dat het echter geen probleem is dat op te lossen valt met die ontluchtingsnippels want net ontlucht doet het probleem zich ook voor, bovendien komt er nauwelijks lucht in tijdens een ritje.

Jullie raden dus aan: SAE 5 in plaats van 15 en een 12 tal centimeter onder de rand?
Sjokske

adje schreef: Dat klopt maar ik mag hier geen reklame voor mezelf maken :wink:
En in Noppennieuws zeker wel, kzie daar om de twee bladzijdes Rekluse-reklame :twisted:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
JoeBaR

ebertus schreef:Ik heb de motor al lang maar de vorige eigenaar was inderdaad een zwaardere persoon (ong 1.90 m) wat toch wel een redelijk verschil is met mij. Ik hoop dat dit probleem dus niet ligt aan te sterke veren?
Ik denk dat het echter geen probleem is dat op te lossen valt met die ontluchtingsnippels want net ontlucht doet het probleem zich ook voor, bovendien komt er nauwelijks lucht in tijdens een ritje.

Jullie raden dus aan: SAE 5 in plaats van 15 en een 12 tal centimeter onder de rand?
bingo ! wel even de veren eruit laten bij het meten .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
adje

Sjokske schreef:
adje schreef: Dat klopt maar ik mag hier geen reklame voor mezelf maken :wink:
En in Noppennieuws zeker wel, kzie daar om de twee bladzijdes Rekluse-reklame :twisted:
Daar heb ik wel voor moeten dokken he'.

Afbeelding Afbeelding

klaas xr250r

15w is veels te dik ,probeer maar eens 5w olie ,denk dat probleem dan opgelost is, indien je de juiste hoeveelheid olie erin gooit (lees hoogte luchtkamer)
Freestyler

Als het met de dunnere olie niet is opgelost dan zullen er waarschijnlijk straffere veren inzitten.
Ik zou ook eens de boutjes een beetje losdraaien van de klem die de as van het voorste wiel vasthoud, de vork een paar keer goed inveren zodat deze zich kan positioneren en dan de boutjes terug vast.
Moest dit allemaal niks uithalen en ge geen lichtere veren wilt steken, kunt ge ook een beetje winnen door de compressie demping te verminderen maar veel wint ge daar niet mee.
Sjokske

ebertus schreef:Jullie raden dus aan: SAE 5 in plaats van 15 en een 12 tal centimeter onder de rand?
Niet in plaats van !!!
En dunnere olie én luchtkamer van pakkumbeet 12 cm. (zoals eerder gezegd : veren eruit en binnenpoten kompleet ingeschoven in buitenpoten, hoewel dit wel het geval is bij het gros van de upside-down-vorken en ik dus niet weet wat voor voorvork een Kawa van '91 precies heeft :oops: )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
henk-v
Contacteer:

Noppy schreef:
Adje,

Nop

Dat klopt maar ik mag hier geen reklame voor mezelf maken

een goede tip is geen reclame en hier adverteren is goedkoper dan in noppennieuws :twisted:
Plaats reactie