demper tegen houden van v-vork?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he biggers, probeerde m'n oude krome poten uit elkaar te halen om te kijken hoe dat gaat ivm keeringen vervangen van m'n goede poten..
had op duitse site gelezen dat dat ging met een bout met kop 24mm en aan de andere kant een dubbele moer..
maar deze is te klein, is zeker voor een DR 750??
ga morgen bij de ijzer boer kijken of deze iets heeft wat past :?
nog goed ideeen?? heb geen werk bank, wel een bankschoef maar los op de grond..
en ze moeten dit weekend vervangen worden want een ring lekt zo erg dat de druppls op het blok vliegen..
groeten zappa
blonkie
Berichten: 42
Lid geworden op: do mar 08, 2007 22:46
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Hier een fotootje. Ik heb zelf nog nooit de keeringen vervangen van een BIG, maar ik deed het bij mijn vorige motor met de stang met daarop een zeskant meen ik gelast. (zie foto)
*****
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zap,

Je zult ook aan de onderkant de boel nog vast moeten zetten met een grote inbus zodra je gaat draaien aan de grote T-sleutel. Kans is groot dat het hele spul goed vastgerot zit door jaren van verwaarlozing.

Doe wat van dat bizon slijpspul in de inbus want als het echt vast zit dan verliest de inbus grip en draait die inbusbout (as, wat is het) stuk.

De vorkpoten in de kroonplaten laten zitten, wiel er in voor het verband. Motor goed vastzetten. Dat lijkt me alles bij elkaar nog het veiligst. Die van mij zijn met een luchtsleutel op 8 bar al eens uit de bankschroef losgeschoten. Heel vervelend, want er werd een opengesneden jerrycan met een soort koelvloeistof geraakt. Om natuurlijk, Zo'n 20 liter door de werkplaats. Garagehouder vloeken;-)

Take care,

Noppy
:toost:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he noppy en blonkie, passende bout gevonden, kop maat 30 mm ,helaas past er maar een dop 27mm in de buis dus de bovenste contra moer afgeslepen tot m'n dop 27 pasten..[ met verleng stukken van de ratel kom ik er net..
heb beide oude kromme poten relatief makkelijk los gekregen :D
klopt dat er een inbus van onder zit, spuit er al wat kruip olie op..
zal deze vas een draai geven voor dat ik ga demonteren, zodat ze in ieder geval vast draaien in de behuizing.. maar blijft gekloot zonder werk bank..WIL EEN SCHUUR :evil:
had ook deze tip gerkregen van BIG88; http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6878
maar als je toch je vork los hebt trek ik het liever netjes los..
bedankt mannen..
ps noppy maandag even rijden??
blonkie
Berichten: 42
Lid geworden op: do mar 08, 2007 22:46
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Inderdaad een wereldse manier van BIG88. We horen het wel als het gelukt is.
*****
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

afgelopen vrijdag spullen van hessler binnen gekregen, was naar een verkeerd adres verstuurd :?
zaterdag na het werk aan de slag gegaan en 4 uur later stond hij weer op 2 wielen..
stap 1; koop een bout met een kop van 30mm [dr 800] en 2 moeren, borg deze tegen elkaar en slijp de bovenste af tot er een dop van 27mm op past[ grootste maat dop die in de staander past]

2; maak de bovenste bouten van de kroonplaat los en daarna de vulmoer boven op de staander.

3. rem klauw los en v-wiel er uit en poten er uit

4;vul moer los, leeg gieten en spoelen met petroleum.

4;borgveer los bout er in en los die demper [zit behoorlijk vast]

5; voet tegen houden en door aan de staander te trekken de stof dop en olie keering er uit trekken..

6;laten drogen en nieuwe keering er met een pvc buis van 50mm in slaan

7; demper in voet +poot en vast zetten, poot geheel naar beneden drukken en 667ml olie er in [ dr 800], bij vullen tot olie 140mm onder de bovenkant van de staander is

8;veer er in vul dop er op en inbouwen maar..

stuur weer lekker stabiel en veren als nieuw..

maak hem heel zappa
Plaats reactie