hallo
vraagje?
we vertrekken zondag voor 5 dagen naar de franse alpen,de een zegt iedere avond de ketting smeren de ander niet wegens stof en vuil enz.
wat te doen???
ketting smeren
Moderator: ghulst
nou ik heb een zeeer hangende ketting en ik wil die wel vervangen maar ik wil die niet binnen doen bij een dealer want zo steken ze er weer brol onderdelen op en ik wil renthal ofzo
MAAR ik ben totaal NOOB met het sleutelen en ik wil nix verkeerd doen dus ga ik maar eerst enkele vragen stellen voor ik eraan begin
om je achtertandwiel te veranderen moet je dan heel je wiel eraf gooien ?? zoja dan ook je remklauw ?? want als het wel zo is ga ik het wel binnen doen zenne want ik wil niet klooien met mijn remmen enz of iemand handige tips voor het snell verwisselen van tandwielen en kettingen ??
thx
MAAR ik ben totaal NOOB met het sleutelen en ik wil nix verkeerd doen dus ga ik maar eerst enkele vragen stellen voor ik eraan begin
om je achtertandwiel te veranderen moet je dan heel je wiel eraf gooien ?? zoja dan ook je remklauw ?? want als het wel zo is ga ik het wel binnen doen zenne want ik wil niet klooien met mijn remmen enz of iemand handige tips voor het snell verwisselen van tandwielen en kettingen ??
thx
Bij Renthal betaal je toch maar alleen voor de naam ??sorage schreef:nou ik heb een zeeer hangende ketting en ik wil die wel vervangen maar ik wil die niet binnen doen bij een dealer want zo steken ze er weer brol onderdelen op en ik wil renthal ofzo )
Als je een X-ring ketting wil, koop dan een DID 520 VM of een DynaChain.
DID is toch wel een de facto standaard.
* achtertandwiel veranderen zonder voortandwiel te veranderen = zinloosom je achtertandwiel te veranderen moet je dan heel je wiel eraf gooien ?? zoja dan ook je remklauw ?? want als het wel zo is ga ik het wel binnen doen zenne want ik wil niet klooien met mijn remmen enz of iemand handige tips voor het snell verwisselen van tandwielen en kettingen ??
thx
* om achtertandwiel te veranderen moet natuurlijk het wiel eruit
- eerst voortandwiel losdraaien door op achterrem te duwen terwijl je op de motor zit en tegelijk met de sleutel de moer los te draaien
- dan ketting eraf nemen door het slot open te doen
- dan achteras losmaken en eruit duwen
- hierdoor kan je het wiel eruitnemen (remklauw blijft gewoon zitten)
(doe dan ook het nodige schoonmaakwerk aan je remklauw /duw ook met bv. een schroevendraaier -of met je vingers- de remzuigers ook uiteen zodat je nadien je wiel terug makkelijk kan monteren)
- schroeven van tandwiel losdraaien
-schroefdraad propermaken
-nieuw tandwiel monteren /schroeven met blauwe Loctite vastzetten met het juiste koppel
- voortandwiel monteren
- achterwiel terug monteren (achteras goed invetten)
- ketting monteren (om de X-ring ketting bij elkaar de drukken, simpelweg een M8 moer over de bus zetten en met een griptang vastdrukken)
- ketting op juiste spanning brengen
Is ABSOLUUT niet moeilijk.
Jo VdB
Ja dat klinkt goed maar hoe weet je dan of er nog wat op je ketting zit?
Groeten, Fred, XTZ660.
Groeten, Fred, XTZ660.
He fred, je moet een suzuki nemen. Dan komen er snachts jappanertjes met witte handschoentjes die smeren je ketting!!!!
Beste Freek, wat is de naam van dat spul want dat klinkt veelbelovendfreekknol schreef:to smeer or not te smeer.
Shell heeft nu een kettingsmeermiddel wat na inspuiting van de ketting, droog aanvoelt en dus geen zand vasthoud.
alles wat kleeft en plakt bevalt mij niet zo goed in het zand.