YZ 250F op kenteken laten zetten?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Sanne
Contacteer:

Omdat ik nu op een WR450 rijd en dat te zwaar voor me is wil iets lichters gaan kopen. Ik ben verzot van Yamaha dus dat merk blijf ik wel trouw. Nu dacht ik om een WR250F te gaan kopen. Maar ik zit ook te overwegen om een YZ250F te kopen en deze op kenteken te laten zetten. Maar nu heb ik dat nog nooit laten doen dus is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of het slim is om dit te doen.
Wat zijn de voor en wat zijn de nadelen?
# 442
JoeBaR

een WR450 te zwaar???????? ik welk opzicht? qua vermogen of qua gewicht?

kan me niet voorstellen dat een 450 te zwaar is qua vermogen en qua gewicht is het maar een schijntje meer dan wat een 250 weegt
ik heb een ktm525 waarvan ik een heel enkele keer zelfs wat vermogen te kort vind komen .

maar goed .. tenzij je een frame met kenteken hebt liggen , anders zou ik niet overgaan tot het ombouwen van een crosser , met de ombouw en keuring ben je net zo duur , of nog duurder uit .
🍺Biertakt racing 🍻💪
mech

Omkeuren van een crosser naar enduro is beste via Jos van Vugt in Oirschot te doen. Je brengt een crosser heen en krijgt de crosser met kenteken weer terug. Eventueel ook volledige ombouw naar enduro incl. verlichting en stille demper.
Al mijn enduros zijn omgekeurde crossers geweest, en het heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Het kost in verhouding vaak niets meer (voor een nieuwe crosser +/- 2500 euro voor keuren, ombouw enduro en BPM) en je hebt een lichtere motor dan een kant en klaar enduro.
En ik begrijp wel wat je bedoeld een 450 is vaak een handvol en een WR250 weer te tam.
En wat betreft te weinig vermogen in een 525 dan licht dat toch echt aan de chauffeur.
Sanne
Contacteer:

JoeBaR schreef:een WR450 te zwaar???????? ik welk opzicht? qua vermogen of qua gewicht?
Allebei. De motor rukt mijn armen van m'n romp en het verschil tussen de 450 en 250 is 112 om 106 kg. Niet zoveel zou je zeggen. Maar je merkt het wel tijdens een enduro. Het gewicht t.o.v. het tekort aan vermogen compenseert ruimschoots.
Voor jouw informatie. De 450 is een supermachine en ik houd hem daarom ook maar ik maak er en rallymotor van, grote tank, roadbook en imo/ico meters erop etc.

Van de week op een RZ250 4-takt gereden en dat is zo een groot verschil met mijn WR in vermogen-gewicht verhouding, niet normaal. En ik vind de WR wel heel zacht afgeveerd is.
# 442
JoeBaR

mech schreef: En wat betreft te weinig vermogen in een 525 dan licht dat toch echt aan de chauffeur.
ja vast , daarom zijn er bigbore kits in de handel .

er zijn altijd rijders die net even meer verlangen van hun fiets , ook al kun jij je dat niet voorstellen blijkbaar.
🍺Biertakt racing 🍻💪
Estivie
Contacteer:

JoeBaR schreef:
mech schreef: En wat betreft te weinig vermogen in een 525 dan licht dat toch echt aan de chauffeur.
ja vast , daarom zijn er bigbore kits in de handel .

er zijn altijd rijders die net even meer verlangen van hun fiets , ook al kun jij je dat niet voorstellen blijkbaar.
ha ha ha... met die stelling wist je dat je reactie mocht verwachten hé Bar!

Stijn, die vooral minder wil (kilootjes dan) :wink: (en dan heb ik het over de motorfiets)
Montesa Cota 315R
Rudy
Contacteer:

Zou je niet veel beter een 250/300cc 2 takt kunnen nemen? die zijn iig een aardig stuk lichter qua gewicht :D.
Sanne
Contacteer:

Rudy schreef:Zou je niet veel beter een 250/300cc 2 takt kunnen nemen? die zijn iig een aardig stuk lichter qua gewicht :D.
Mmmh maar ik vind tweetakt niet zo lekker rijden. Zeker niet met zo een powervalve, het alles of niets gevoel kan ik niet zo goed hebben. Het fijne van viertakt is dat je een bredere powerband hebt maar dit is misschien wel persoonlijk. Ook vind ik tweetakt stinken en vaak ook geen mooi geluid en mengsmering is echt waardeloos. Maar qua gewicht is tweetakt zeker te kiezen boven viertakt. En als ik dan tweetakt ga rijden wordt het een 125cc omdat een 250cc veel ze te bruut is. Dan rijd ik weer in de E-klasse en daar rijden ze wel erg hard allemaal. Natuurlijk rijden ze in de D-klasse ook heel hard maar het gewicht-vermogen verhouding is voor mij veel beter omdat ik niet meer dan 65 kg schoon aan de haak ben. En de 300 cc is ECHT veel te veel van het goede!! Ik kan daarom niet begrijpen dat Joebar niet genoeg aan zijn 525 heeft.
# 442
JoeBaR

het is niet zo dat ik niet genoeg aan de 525 heb , das onzin , het is een beer van een motor , en met een SX kop en akrapovic en een andere sproeier setting haal je er nog iets meer uit dan normaal , maar toch , heel soms heb ik het idee dat er iets meer vermogen nodig is , ik denk dat het voornamelijk komt omdat de moderne fietsen zo soepel rijden , vroeger had je brute kracht , dat niet te handelen was , misschien dat ik het daar te veel mee vergelijk ?
🍺Biertakt racing 🍻💪
jwrtuning
Contacteer:

@ JoeBar: Ik had precies hetzelfde met mijn 300EXC!
Direct al toen ik hem nieuw kocht miste ik die brute kracht. Heb er een andere sproeier bezetting in gedaan, een SXS uitlaat systeem en pasgeleden nog een RR-cilinderkop er op gezet. Hij is zéker mooier gaan lopen maar die brute kracht van vroeger is er nog steeds niet. Kracht dat heeft hij zeker, en veel ook! Onderin toerental veel koppel en hij trekt overal naar boven, het is inderdaad waar dat deze nieuwe generatie 2takten (en 4takten ook) erg soepel lopen en daarom verkijk je je gauw op de power die ze wél hebben!
Ik ben het dan ook niet met Sanne eens dat een 2takt het alles of niets gevoel geeft qua kracht met een powervalve. Met mijn 300 kan ik juist heel gedoseerd gas geven! En ook de powervalve kan ik apart instellen d.m.v. diverse veertjes die er bijgeleverd werden. Het motorkarakter kun je daar behoorlijk mee veranderen.
Wij gaan in juni weer naar Polen met een hele groep. Vorig jaar is wel weer gebleken hoeveel gemak je met een 300 hebt met al die steile klimmen en het kruip-sluip werk! Met een 4takt was het me ook gelukt maar ik wil nooit meer anders dan deze 300! Totdat ze verboden worden..??
Sanne
Contacteer:

Maar voor het terrein rijden met een groepje kies ik ook voor een fiets met lekker wat vermogen en het gewicht wat erbij komt is dan helemaal niet erg. Het gaat mij erom dat ik mee wil doen in de enduro. En dat lukt mij niet met een 450 want die is echt te zwaar voor mij. Daarom ben ik van plan een lichtere brommert te kopen. Een tweetakt is natuurlijk te overwegen. Maar ik ben er niet zo van gecharmeerd des te meer van 4takt ook al wegen 4takten doorgaans wat meer.
# 442
Plaats reactie