Hoe verging het de DRZ 400 , hier het verslag :
Belangrijk om te weten , ik ben de Tuareg gaan rijden voor de fun , behoudend rijden , geen risico nemen en het klassement volledig negren.
Dag 0 : Ik heb ingeschreven bij het EAO team van Nartin Fonteyn , we hadden een vroege vlucht van Marroko naar Spanje en Martin regelde voor ons een kamer in een hotel vlakbij Zaventem , na gegeten en gekletst te hebben met Marten , Gerjan , Gerard , Ab , Paul , Ivan , en Martin op tijd naar bed gegaan , tenslotte moesten we om 04.00 uur met de taxi naar de luchthaven , na een voorspoedige vlucht kwamen we aan in Spanje , van de luchthaven gelijk naar de haven van Almeria , de vrachtwagen was er al en we konden dan ook direct alles uitpakken , motoren , tassen en kisten , iedereen begon gelijk te sleutelen en de laatste preparatie aan de motoren , daarna melden bij de orga , stickers , starnummer en een T shirt gekregen , daarna stickers plakken en naar de keuring , motor werd technisch gecontroleerd , remmen , lagers , stuur speling , stickers op de juiste plaats , vuurpijlen aanwezig , kompas , gps , roadbookhouder , ico , camelbak , gereedschap , aansteker etc etc , nadat de motor was gekeurd alles weer inladen in de vrachtwagen voor de overtocht naar Nador , althans dat dachten we , er was weer het een en ander met de boten geswitchd zodat we niet naar Nador gingen maar met een kleinere boot naar Mellila , een spaanse enclave in Marokko , goed zoals gewoonlijk duurde dat vertrek met de boot uren en uren , gewoon geduldig blijven want je kan er toch niets aan veranderen , wel genoeg tijd om de roadbooken te plakken , uiteindelijk vertok de boot omstreeks 01.00 uur , gelijk een hut geregeld en gaan slapen , overtocht duurt pakweg 7 uur.
Dag 1 : 7.00 uur aankomst in Mellila , prima geslapen , niks van de overtocht gemerkt , nadat de vrachtwagens van de boot kwamen alles uitgeladen , cross kleding aan en in convoi met alle motoren , auto´s en vrachtwagens naar de grens tussen Spanje en Marokko , bij de grens weer uren en uren wachten , elk paspoort moet gestempeld worden en daar doen die douane beambten een hele tijd over , pakweg om 13.00 uur konden we de grens over naar de andere groep die met een boot eerder al in Nador waren aangekomen , daarna de briefing door de orga en om pakweg 14.00 uur konden we de eerste etappe aanvangen , van Nador naar Missour , ik heb ingeschreven bij de profi´s , niet omdat ik me een prof voel maar omdat de routes voor de profi´s veel mooier zijn , minder asfalt en veel off road , inderdaad ook wel wat pittiger maar goed te doen , een lange dag , 360 km waarvan ruim 250 km onverhard , een stuk door de atlas , grint , stenen en gravel , samen met Gerjan ( KTM super enduro ) deze route gereden , het was donker toen we in het bivak aankwamen.
Motoren geserviced , luchtfilter , ollie etc , rodabook voor de volgende dag erin draaien , eten en naar het dak van het hotel waar een grote tent stond om te slapen.
Dag 2 : Route van Missour naar Mersouga , pakweg 400 km , aankleden , eten , motor pakken , weer controlle of je alles bij je hebt en dan vroeg vertrekken voor weer een lange mooie dag , langere paden over enorme vlaktes , veel gaten dus goed opletten , ook je roadbook goed in de gaten houden om de DK´s niet te missen , vandaag weer samen met Gerjan gereden weer veel stenen , grint , kleine duinen en de laatste 10 km hele grote duinen , toen ging het mis , waarschijnlijk door onervarenheid in het zand de koppeling te veel laten slippen , ik kwam terecht in een groot gat tussen twee duinen waar ik niet in een keer uitkwam , dus nog een keer flink aanzetten met een slippende koppeling , inderdaad dat had ik niet moeten doen , resultaat : geen koppeling meer , motor uitgezet en gelijk met het restant water in mijn camelbak het koppelingshuis gekoeld , een half uur gewacht en weer geprobeerd , helaas de koppeling was echt verbrand.
Daar sta je dan moederziel alleen in een hele grote zandbak , toch maar het noodnummer van de organisatie gebeld en na een uur kwam Ollie een bekwaam duinenrijder op zijn motor naar mij toe , ondertussen was het kwart over zes , ik moest achterop bij Ollie om uit de duinen gehaald te worden , de DRZ moest blijven staan , de organisatie was druk bezig om gewonden uit de duinen te halen en dat had prioriteit , de motor zou de volgende morgen uit de duinen worden gehaald , toch maar achterop gesprongen bij Ollie met een raar gevoel in mijn buik , ik vond het helemaal niks om de motor achter te laten , maar ja geen keus , Ollie weet hoe je met duinen om moet gaan en had me in een klein half uur ( nagenoeg donker ) terug bij het eindpunt.
Vanaf het eindpunt achterop bij Paul dano naar het hotel / bivak , tentje opgezet , gegeten ( vies ) wat geouwehoerd met iedereen en daarna slapen.
Dag 3 : Om 07.00 uur kon ik de orga bellen wanneer mijn motor uit de duinen gehaald kon worden , was ondertussen al geregeld en tien minuten later werd de DRZ in het bivak afgeleverd , nu konden we gaan repareren echter beide monteurs hadden tot snachts 04.00 uur aan andere motoren gewerkt en lagen dus nog te slapen , het was toch een verloren dag dus heb ik ze maar laten slapen , een beetje gerelaxd en om 12.30 uur samen met de monteurs de DRZ weer opgelapt , ja ik had inderdaad een set koppelings plateb bij me , waarschijnlijk toch een voorgevoel gehad.
Nadat de motor weer in topconditie was samen met Nienke de duinen ingegaan , 15 km met Nienke geoefend in de duinen , daarna nog 35 km alleen gereden door de duinen , wat een enorme ervaring , als je het een beetje onder de knie krijgt blijkt dat je de koppeling echt niet nodig hebt , gewoon op snelheid in de derde versnelling , het voelt als surfen , voorral als je door duinen gaat waar geen sporen van andere motoren staan.
savonds gegeten , gekletst en slapen.
Dag 4 : Konings etappe , vier ronden door de duinen , eerste ronde alleen gereden en de tweede ronde samen met Tina Meier ( dessertgirl.com ) ( tinadakar.com ) ik was aan het eind van de tweede ronde kapot en mocht ook niet meer starten voor de derde ronde ( gelukkig ) , duinen van 100 meter hoog , afdalingen waar je van in je broek poept , kortom indrukwekkend , weer terug naar het bivak , servicen , kletsen , eten , kletsen en slapen.
Dag 5 : een rondje crossen door de duinen , weer mocht je vier ronden rijden , eerste stuk duinen duinen en nog eens duinen met aan het einde een DK op een hele hoge duin ( 150 mtr ) daarna pakweg 10 km zandpad , lekker breed en snelheid maken , vandaag samen gereden met Jac Vink en Nienke , een ronde hebben we af kunnen maken , de laatste DK stond op de hoogste duin ( 300 mtr ) waar je op moest als je de vier ronden had afgemaakt , dat had ik niet maar toch geprobeert om boven te komen , helaas ik kwam ruim 50 mtr te kort , drie keer geprobeert maar het wilde echt niet lukken , de duin was ook helemaal aan flarden gereden , ook Harm kwam niet meer boven , Nienke en Jac Vink hebben het niet meer geprobeert.
Nadat we terug kwamen in het bivak , gedoucht en daarna met en man of zeven naar een dorpje 35 km vanaf het bivak , heel indrukwekkend , wat een armoede , we zijn op de markt geweest en in de kashba , geiten markt , ezel markt , allemaal te vies voor worden , ongelooflijk dat mensen zo kunnen leven , wat hebben wij het dan goed in Nederland met de albert Heyn en de V & D , terug naar het bivak , eten , kletsen , slapen.
Dag 6 : Route van Mersouga terug naar Missour 400 km , in eerste instantie wilde ik de amateur route gaan rijden , ik had echt schoon genoeg van de duinen waar het eerste stuk weer doorheen ging , echter Erwin heeft me overgehaald om toch de profi route te rijden om dat in de profi route het Slock ohne name zat een route door een rivierbedding ( stenen / grint ) met loodrechte wanden links en rechts , geweldig , ik ben blij dat Erwin mij overgehaald heeft , vandaag samen gereden met Ronald Peters en Jac Vink , onderweg nog een kabelbreuk van de ICO moeten repareren ( rook uit het dashboard ) , daarna weer door , bij DK 3 waren we te laat waardoor we de laatste proef niet meer konden doen en dus verder over het asfalt ( 120 km ) naar Missour , gelukkig voor donker binnen , weer een fantastische dag.
Servicen , eten , kletsen en slapen in de tent op het dak van het hotel met nog 20 man ( koud )
Dag 7 : van Missour naar Nador , 360 km , weer samen gereden met Jac en Ronald , mooie route , geen problemen , veel vlaktes , gravelpaden , grintpaden , rivier doorwading , droge rivierbedding , een paar pittige klimmetjes ( Atlas ) en om 17.00 uur aangekomen in Nador , daar omkleden en alles weer in de vrachtwagen om in te schepen voor de boot naar Spanje , duurde weer uren en uren , ongelooflijk wat zijn die marokanen traag , goed , om 22.00 uur konden we aan boord en na een hoop geleuter is onze vrachtwagen toch geladen ( Martin heeft wel iemand moeten omkopen ) de boot bleek te klein en uiteindelijk zijn er twee vrachtwagens van de ORGA achtergebleven , ook nog eeen leuk akkefietje meegemaakt , twee marokaantjes waren onde de vrachtwagen van EAO gekropen en probeerde zo mee aan boord te komen van het schip , gelukkig had Leo de chauffeur het in de gaten en heeft ze er onderuit getrokken , Uiteindelijk vertrok de boot om 01.00 uur , hut gezocht en vlug gaan slapen.
Dag 8 : Route van Almeria naar Mojocar , 07.00 uur de boot af en om 09.00 uur na de briefing in convoi naar Mojocar , ivm het ernstige ongeluk van Esteve Pujol werd de route gecanceld , alleen een korte proef vlakbij Mojocar , 1,5 km op snelheid door een rivierbedding naar het strand , was wel grappig , daarna naar het hotel , heel leuk , door het dorp rijden waar we als helden werden binnen gehaald , bij het hotel stond bier en cola klaar en was het feest , nog even een burnout gedaan met de DRZ op een houten plank de Dessert die toch al aan zijn eindje was opfikken , rookgordijn gelegd.
Motoren weer ingeladen in de vrachtwagen , douchen , eten , prijsuitreiking en feest , heel leuk.
Dag 9 : 08.00 uur met de auto van Mojocar naar Mallaga 300 km en daarna met het vliegtuig rechtstreeks naar Brussel zaventem , afscheid nemen van iedereen en met gemengde gevoelens terug naar Goirle waar ik de komende week alle indrukken nog zal moeten verwerken.
Kortom het was een geweldige ervaring en het geld dubbel en dwars waard , de DRZ heeft zich kranig gedragen en kan zich echt wel met de subtop meten ( als er een wat betere rijder bovenop zit ) , toch ben ik dik tevreden met de 100 ste plek , het alle belangrijkste is toch om zonder verwondingen de rally uit te rijden !
Dus tip voor een ieder die dit leest , ga sparen en ga het gewoon doen , de Tuareg rally is een ervaring waar je absoluut geen spijt van krijgt.
EAO Martin bedankt voor de perfecte organisatie , Harm , Paul , Gerard , Ab , Nienke , Robert , Joscha , Gerjan , Gerben , Margot , Erwin , Ivan , Dirk jan , Ewout , Ronald , Jaques en ieder die ik vergeet , BEDANKT VOOR DE FANTASTISCHE WEEK.
Jac Thiel
jacdrz400
Tuareg rally 2007 verslagje !!
Moderator: ghulst
Woestijn is fijn !!!
Mooi verslag Jac
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Zo te zien waren je armen/handen/vingers toch nog niet moe genoeg
En wat moet ik me hier bij voorstellen :
(@ Adje : Manneke Pis doet het écht nog wel)
En wat moet ik me hier bij voorstellen :
Nadat de motor weer in topconditie was samen met Nienke de duinen ingegaan , 15 km met Nienke geoefend in de duinen
P.S. Brabant is ook mooi (en daar hebben zo ook zat Marokkanen )en de tweede ronde samen met Tina Meier ( dessertgirl.com ) ( tinadakar.com )
(@ Adje : Manneke Pis doet het écht nog wel)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gelukkig maarSjokske schreef: (@ Adje : Manneke Pis doet het écht nog wel)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ook even "opscheppen"
Ik ben 5e geworden in de profi klasse, met een XR400
Verhaaltjes en vooral plaatjes via www.erwindob.net
Ik ben 5e geworden in de profi klasse, met een XR400
Verhaaltjes en vooral plaatjes via www.erwindob.net
Mooi verhaal!
Wel een beetje lastig te lezen zo'n blok tekst met weinig leestekens.
Als leek: Hoeveel kost zo'n hele reis nou totaal?
Wel een beetje lastig te lezen zo'n blok tekst met weinig leestekens.
Als leek: Hoeveel kost zo'n hele reis nou totaal?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Inschrijving Euro 1190Shifty-PK schreef:Mooi verhaal!
Wel een beetje lastig te lezen zo'n blok tekst met weinig leestekens.
Als leek: Hoeveel kost zo'n hele reis nou totaal?
Transport motor Euro 250
Transport kist , tas en 2 wielen Euro 250
Vlucht vv Euro 300
Full service Euro 200
Aanpassingen motor Euro 2000
Banden , bib mouse Euro 450
Reserve onderdelen Euro 600
Benzine tijdens rally Euro 150
Piere Henry kist Euro 50
Dus totaal zón Euro 4500,-- + wat uitgaven onvoorzien Euro 300
PS als je een tweede rally gaat rijden dan kost het nog maar de helft.
Woestijn is fijn !!!
Is dat in- of exclusief koppelingsplatenJacdrz400 schreef:Reserve onderdelen Euro 600
?????????? Quantumkorting, klantenbinding ?????????? Waarom kan het dan het eerste jaar ook niet gewoon goedkoperJacdrz400 schreef:PS als je een tweede rally gaat rijden dan kost het nog maar de helft.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Sokske omdat je iets niet twee keer gaat kopen, en voor een eerste rally is het noodzakelijjk om te hebben.
Oeps , deze even over het hoofd gezien, tis ook nog zo vroegJacdrz400 schreef:Aanpassingen motor Euro 2000
Maar Jac T./DRZ kennende komt er toch nog wel wat extra bij als hij weer een andere motor gaat/moet aanschaffen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Die zal er vast wel komen op zo'n s wil je toch niet gezien worden.
Reactie =erwindob schreef:of anders op z'n minst een Rekluse
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Phoe phoe , we hebben zeker niets anders te doen
Woestijn is fijn !!!
Leuk verslag,
koppeling opsmoren gebeurt wel meer door absolute beginners, is niks om verlegen over te zijn.
Het kostenplaatje zal wel kloppen, maar je totaal niet: als ik alles samentel kom ik op 5740 euro. Toch wel best veel voor 10 dagen vakantie.
Erwin 5de plaats bij de profi's (130 aangekomen): amai, respect zalle! En dan nog met een XR400
Wat zou het resultaat geweest zijn met een Husky450
koppeling opsmoren gebeurt wel meer door absolute beginners, is niks om verlegen over te zijn.
Het kostenplaatje zal wel kloppen, maar je totaal niet: als ik alles samentel kom ik op 5740 euro. Toch wel best veel voor 10 dagen vakantie.
Erwin 5de plaats bij de profi's (130 aangekomen): amai, respect zalle! En dan nog met een XR400
Wat zou het resultaat geweest zijn met een Husky450
Keep on smiling!
Valt dit in de categorieBart M schreef:koppeling opsmoren gebeurt wel meer door absolute beginners, is niks om verlegen over te zijn.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!