Olie lekkage

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Afgelopen terugrit van de 1 april meeting kwam ik er achter dat mijn blok olie lekte.

Na wat onderzoek ben ik er achter dat waarschijnlijk de keering van de uitgaande as van het voortandwiel lekt. Deze is als het goed is te vervangen via de buitenkant en het blok hoeft godzijdank niet gesplitst te worden.
Vraag 1: Als er via deze as olie lekt, zou deze keerring vervangen het probleem moeten oplossen of zitten er dieper in het blok nog meer ringen die dit probleem kunnen veroorzaken.

Ik kwam een topic tegen op ARM waarin het probleem werd besproken en dat door middel van 2 parkers in de keerring te schroeven je deze eruit kunt trekken. Dezelfde methode dus als de rubberen ringen van de voorvork.
Afbeelding

Ik zal proberen wat foto's te maken handelingen zodat men hier wat aan heeft voor in de toekomst.

Heeft iemand nog tips waar deze keerring te bestellen? Bij de lokale dealer hans van wijk was de levertijd waarschijnlijk rond de 2 tot 3 weken omdat het niet op voorraad was in nederland. Hesller heb ik al gecontacteerd maar nog geen reactie.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he josja, weet je zeker dat ie lekt? kan zijn dat er opgehoopt ketting vet is gaan lopen na je lange rit, heb ook altijd olie en vet bij het tandwiel maar dat komt van de ketting..
als je hier voor alleen kortere stukken hebt gereden [ minder dan zeg 50km] had je ook flink wat condens vocht in het blok, door dat je nu een flink stuk gereden hebt is dat nu uit de olie gedampt en kan dat een reden zijn voor je plots erg lage olie peil..
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
Keerring gaat een keer stuk, goed schoon maken en nieuwe plaatsen,
moet het probleem oplossen denk ik.
Gr HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ja ik vrees echt dat er olie lekt. De vorige dag had ik 300km gereden waarna ik het oliepijl heb gecontroleerd en aangevult. De volgende dag heb ik na ruim 200km 750ml olie erbij moeten gooien.

Daarnaast droop het olie echt onderaan het blok. Als de motor stilstond druppelde hij nog 1 tot 3 druppels na op de grond. Er viel gelukkig nog mee naar huis te rijden maar dit moet eerst gemaakt worden voordat ik er weer mee op pad ga.

De ketting was eigenlijk iets te droog vrees ik, toen ik deze namelijk eraf haalde bleken de schakels niet zo soepel van elkaar te bewegen. Hij ligt nu lekker te badderen in een oliebad van 10w40. Anyway te ketting zal dus zeker niet deze olie hebben afgegeven op het blok.

Ik vraag me af of een te droge ketting kan lijden tot olie lekkage bij de aandrijfas.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

de antrapper schreef:8)
Keerring gaat een keer stuk, goed schoon maken en nieuwe plaatsen,
moet het probleem oplossen denk ik.
Gr HansD
Yup, achteraf is het probleem ook helemaal niet zo groot als ik dacht.

Het grootste probleem is het wachten op een nieuwe ring :roll:
hopelijk heeft hessler ze op voorraad, anders iemand nog tips?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
Oude keerring naar een automaterialen bedrijf, er staat een code op, en kunnen zo een nieuwe pakken, je moet wel een goed bedrijf hebben, niet zo'n Brezan of zo.probeer anders een revisie berdrijf, hebben het vast wel en veel goedkoper. :D
Gr Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

man man, niet veel geluk.

één bedrijf gevonden die keeringen had, maar die hadden deze alleen van 7mm diep ipv 5mm diep.
Tevens was deze alleen tot 100graden, dit lijkt me iets aan de krappe temperatuur. Ze hadden ook een ander soort rubber welke tot 200graden ging maar ook stuk duurder was.

Ze konden geen versie van 5 mm bestellen.

Iemand mischien een adresje van iemand in hun buurt die ik wellicht kan proberen te bellen?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
motorfreak
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 00:10
Locatie: Geersdijk

Droge ketting sloopt geen keerringen maar een te strakke ketting is meestal de boosdoender.
We blijven gazzzzzzzzzzz geven!
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

yip, slecht voor keeringen en lagers, ook die van het achter wiel.
eigenlijk zou je eerst moeten kijken wat het strakste punt van de ketting is [er is altijd een punt in de ketting waar hij in een rond gang het strakst staat ] maar daar ben ik ook te lui voor :oops:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Na een paar wat langere ritjes gemaakt te hebben lijkt het erop dat de de olie nog van iets erboven komt, ik heb een foto toegevoegd en daarbij gemarkeerd waar het vandaan lijkt te komen.

Hessler had het ook nog over de keerring van de start motor, wat denken jullie?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
blonkie
Berichten: 42
Lid geworden op: do mar 08, 2007 22:46
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Als hij lekt op de plaats van de cirkel, lijkt het wel dat het de carterdeksel is. Hoe is je pakking van je carterdeksel? Heb je laatst de carterdeksel los gehad?
*****
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Vandaag weer ritje gemaakt na de olie weggeveegd te hebben. Het komt inderdaad uit het omcirkelde gaatje. Hierachter zie je een deel van de startmotor lopen dus het moet haast wel de keerring van de startmotor zijn.

Iemand een idee of deze makkerlijk te vervangen zijn? dwz gewoon linker carter eraf en keerring met een parker erin gedraaid eruit trekken?

Ik heb zelf de linker carter nog nooit opgehaald maar ik heb al wel een extra pakking van van de vorige eigenaar erbij gekregen, ik vertrouw er wel op dat de huidige pakking nog in orde is.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

er zit een rubber o-ring om de kop van de startmotor die wel eens gaat lekken
soms omdat de boel gewoon een beetje uitgelubberd is en dan helpt alleen een iets dikkere ring (of tijdelijk veel vloeibare pakking)
de startmotor zit alleen vast aan een draadje en aan de twee boutjes aan de rechterkant,dan kun je hem er zo uit trekken
have BIG fun

D.F.M.T.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gisteren ff een beurtje gegeven:

- olie ring start motor vervangen
- keerring uitgaande as vervangen
- olie filter vervangen
- balansketting gespannen
- olie ververst

Ik heb er vrees ik iets teveel olie ingegooid, namelijk 3,2liter.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

k*t, hij leekt nog steeds olie, op dezelfde plek.

Het lijkt wel minder te zijn geworden maar hij lekt nog duidelijk.
Het komt nog altijd uit het gaatje linksboven het voortandwiel, waar dus de startmotor zit.

De O-ring is daar wel vervangen dat is het gekke. Mischien toch een dikke proberen? Komt er trouwens ook olie in de startmotor? Ik dacht te zien op de exploded views dat er binnen ook nog afdichtingen zaten. Zou dit voor lekkage kunnen zorgen?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Nu de ring maar eens vervangen door een 0,5mm dikker exemplaar. Ik heb de start motor er wel in moeten kloppen met een hamertje maar hij zit nu wel. Nog geen lange rit kunnen maken dus ik weet nog niet of het gaat helpen.

Als dit niet helpt dan lijkt het probleem toch ergens anders te zitten, terwijl de olie toch echt van de startmotor lijkt te komen. Ik heb de startmotor ook maar eens opengeschroefd om te kijken of daar mischien olie in zat maar gelukkig niet.

Heeft iemand dezelfde plek als mij lekkage gehad en hoe is dat opgelost? Er werd iets gezegd over vloeibare pakking, zou dat nog iets kunnen zijn?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

vandaag de big nog eens opengegooid, daarbij even de seal bekeken tussen het blok en de startmotor.

Deze is wel een beetje geschaafd en vervormd maar sluit nu wel af (1500km verder)

De maat van de standaard O-ring is ongeveer 35mm in diameter en 2mm dik, ik heb er eentje van 35mm en een dikte van 2.5mm ingegooid. Dit is eigenlijk iets te veel dus als iemand dit probeem krijgt zou ik adviseren er eentje rond de 2.25mm in te gooien.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Plaats reactie