Ik hoop wel dat ze zichzelf een beetje in houden en niet de eerste de beste motorrijder van het zadel afschieten als ze een weekje niet ge***kt hebben
bron:de gelderlander schreef:'Wapen in bos nodig'
ARNHEM - Wegens toenemende agressie in natuurgebieden eisen boswachters van hun werkgevers dat ze wapens mogen dragen. De beroepsgroep zegt in toenemende mate te worden geconfronteerd met verbaal en fysiek geweld.
Boswachter Adriaan van den Hoorn in zijn bos. Foto: GPD
Boswachters mogen als bijzondere opsporingsambtenaren (boa's) een wapen dragen, evenals handboeien en een wapenstok. Of ze met een wapen op pad gaan, hangt echter af van hun werkgever. Sommige particuliere organisaties staan wapens toe, maar 's lands grootste natuurbeheerder, Staatsbosbeheer, doet dat bijvoorbeeld niet. De organisatie vreest dat het geweld er juist door zal verergeren.
De Nederlandse Vereniging voor Natuurtoezicht (NVvN) vindt dat boswachters meer opsporings- en politiebevoegdheden moeten krijgen en dat ze bewapend moeten worden. Voor de herkenbaarheid dienen ze allemaal hetzelfde uniform te dragen en uniforme legitimatiebewijzen bij zich te hebben, stelt de NVvN.
De vereniging vindt dat boswachters net als vroeger weer onder de politieorganisatie moeten vallen. Boswachters zijn nu in dienst van Staatsbosbeheer, van gemeenten, van Vereniging Natuurmonumenten of van een particuliere organisatie.
http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland ... 244851.ece
bron: http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland ... 244665.ecede gelderlander artikel 2 schreef:Boswachter is gespuis in natuur beu
door Frouke Tamsma
ERMELO - Boswachter Adriaan van den Hoorn parkeert zijn in schutkleur gespoten Mitsubishi - pick - up behendig naast het kantoortje van Staatsbosbeheer op de Noordwest - Veluwe. Het is zaterdagmiddag en zijn laadbak is gevuld met zes propvolle vuilniszakken.
"Allemaal zwerfvuil dat ik met vrijwilligers voor de Nationale Opschoondag heb verzameld. Dat werd allemaal zo in het bos gedumpt." Als boswachters recreanten aanspreken op hun vervuilend gedrag of een andere overtreding, krijgen ze tegenwoordig steevast een grote mond terug. "Ze maken je uit voor klootzak, lul of smerige nazi. Ik heb meegemaakt dat jongens mij de Hitlergroet brachten. Er is geen respect meer voor ons. Ze zien ons als ventjes in groene pakjes die lastig doen."
De scheldkanonnades zijn nog tot daar aan toe, maar boswachters krijgen ook steeds vaker met agressie te maken. Van den Hoorn: "Laatst wilde een collega van mij een motorcrosser aanhouden. In plaats van te stoppen gaf die nog even gas. Hij reed mijn collega voor mijn ogen overhoop."
Van den Hoorn zag ook eens hoe drie motorcrossers op de hei bij Elspeet rakelings langs een amazone scheurden. Het paard wierp zijn berijdster af. Ze bleef liggen. "Eén van die jongens stopte en belde een vriend, die maar een ambulance moest waarschuwen. En weg waren ze. Ze lieten dat meisje voor dood liggen." De berijdster raakte aan één oog blind.
Staatsbosbeheer heeft geen sluitende verklaring voor het toenemende geweld in de natuur. "Je ziet natuurlijk wel dat de maatschappij mondiger wordt", zegt een woordvoerster. Omdat het in de natuurgebieden steeds drukker wordt, verplaatst het asociale gedrag zich daarnaartoe. In de bossen hangt allerlei gespuis rond. Criminelen zoeken het buitengebied op omdat de pakkans er kleiner is dan in de stad. Samen met collega's richtte Van den Hoorn het Groennetwerk Veluwe op. Door samen op te trekken, moeten de boswachters het geweld beter de baas kunnen. Ook met de politie zijn afspraken gemaakt over intensieve begeleiding.
Boswachters maken tegenwoordig gebruik van het communicatiesysteem C2000, waardoor ze in verbinding staan met de politiemeldkamer. Dat geeft een veilig gevoel, maar is niet genoeg, vinden ze. Pepperspray en handboeien zouden tot de standaarduitrusting moeten behoren. In zijn hoedanigheid van Bijzondere Opsporingsambtenaar mag de boswachter handboeien, een wapenstok en zelfs een vuurwapen bij zich dragen. Sommige werkgevers staan deze verdedigingsmiddelen toe, maar Staatsbosbeheer niet. De organisatie vreest dat wapens het geweld juist uitlokken. De boswachter moet vooral 'gastheer in de natuur' zijn, geen agent. De boswachters zijn dat stadium voorbij. In Van den Hoorns broekzak zit standaard een setje tie raps: plastic snoeren die in noodsituaties als handboeien dienst kunnen doen.
Mark