Na het afstellen van de balanskettig hoor ik in 1 keer een zoemend geluid.
Wie weet wat dit is? Heb ik iets verkeerd gedaan?
De stelbout stond bijna helemaal in ingedraaide stand voordat ik de balansketting afstelde, moet deze ketting dan vervangen worden?
zoemend geluid na afstellen balansketting
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
*****
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
wat voor een zoemend geluid en aan welke kant? en hoe heb je hem gesteld?
heb je hem gesteld zoals gepost op dit forum of zoals staat in het duitse boek??
en heb je kracht gezet op de stel bout?
op zich staat mjn stel bout ook bijna geheel in gedraaid nadat ik heb gesteld zoals gepost op dit forum,
denk dat ik nog 4mm over heb maar dat is nog wel genoeg voor een aatal keren spannen denk ik.. dus zeg 4x 6000 -10000km = rond de 30.000km[ schat ik , hoor wel als ik fout zit
heb je hem gesteld zoals gepost op dit forum of zoals staat in het duitse boek??
en heb je kracht gezet op de stel bout?
op zich staat mjn stel bout ook bijna geheel in gedraaid nadat ik heb gesteld zoals gepost op dit forum,
denk dat ik nog 4mm over heb maar dat is nog wel genoeg voor een aatal keren spannen denk ik.. dus zeg 4x 6000 -10000km = rond de 30.000km[ schat ik , hoor wel als ik fout zit
aan de kant van je rempendaal.
Ik de stelbout losgedraaid, met daarbij de stelmoer. Daarna de twee bouten van de spanner losgedraaid, en vervolgens de stelschroef vastgedraaid en daarna de moer vastgedraaid. Vervolgens beide bouten van de spanner weer vast gedraaid.
Ik heb wel een beetje kracht op het boutje gezet.
Ik de stelbout losgedraaid, met daarbij de stelmoer. Daarna de twee bouten van de spanner losgedraaid, en vervolgens de stelschroef vastgedraaid en daarna de moer vastgedraaid. Vervolgens beide bouten van de spanner weer vast gedraaid.
Ik heb wel een beetje kracht op het boutje gezet.
*****
... eh ... dat afstellen van de balansketting is toch aan de schakelpook kant (links als je erop zit) ??
Kan je een foto maken van waar je aan het sleutelen geweest ben?
cheers,
Dennis
Kan je een foto maken van waar je aan het sleutelen geweest ben?
cheers,
Dennis
ja klopt, daar komt het geluid ook vandaan. foutje.
*****
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
had het zo moeten doen;
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513
kan zijn dat ie nu te strak staat..
motor op z'n kant leggen [stuur op kruk] kan je de olie er in laten zitten..
en opnieuw doen..
suc6 zappa
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513
kan zijn dat ie nu te strak staat..
motor op z'n kant leggen [stuur op kruk] kan je de olie er in laten zitten..
en opnieuw doen..
suc6 zappa
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
- Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
- Contacteer:
He biggers,
Stel dat je het nou net niet hebt gedaan zoals is aangegeven, en het geluid er is.
Kun je het corrigeren door het opnieuw uit te voeren. En wat zou het kunnen zijn, dat geluid - een te strakke ketting?
Stel dat je het nou net niet hebt gedaan zoals is aangegeven, en het geluid er is.
Kun je het corrigeren door het opnieuw uit te voeren. En wat zou het kunnen zijn, dat geluid - een te strakke ketting?
Hey luitjes,
Ik was vergeten om de moer (in de afbeelding aangegeven met 7) met een momentsleutel aan te draaien. Misschien een reden geweest. Nu nog even een tussenstuk kopen zodat ik de momentsleutel op mijn grotere ratelset kan zetten. Dus vanavond maar even proberen volgends de engelse beschrijving.
TIP: leg je motor niet op zijn kant als de tank te vol is. Daat had ik namelijk dat loopt ie helemaal leeg.
Hey andre ik denk inderdaad dat mijn ketting te strak staat. Stel je gewone ketting maar eens te strak dan hoor je hem ook.
Ik was vergeten om de moer (in de afbeelding aangegeven met 7) met een momentsleutel aan te draaien. Misschien een reden geweest. Nu nog even een tussenstuk kopen zodat ik de momentsleutel op mijn grotere ratelset kan zetten. Dus vanavond maar even proberen volgends de engelse beschrijving.
TIP: leg je motor niet op zijn kant als de tank te vol is. Daat had ik namelijk dat loopt ie helemaal leeg.
Hey andre ik denk inderdaad dat mijn ketting te strak staat. Stel je gewone ketting maar eens te strak dan hoor je hem ook.
*****
Hihi, ja klopt, ik denk dat het met een 750 in eerste instantie iets beter gaat, totdat alle benzine vanuit één tank is overgelopen in de andere waardoor de onderste tank overloopt via de tankdop. Hoe werken de tanks bij een dr800? Is dit een grote tank of zijn het 2 losse tanks?blonkie schreef:Hey luitjes,
TIP: leg je motor niet op zijn kant als de tank te vol is. Daat had ik namelijk dat loopt ie helemaal leeg.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
he mannen, da bezine lekken doet m'n dr 800 niet[ maar volgens mij nooit gedaan met echt helemaal volle tank], [is een tank..]
te strakke ketting hoor je inderdaad lopen..
blonkie, streepjes gelijk, dan moer 7 kracht zetten andere sleutel stil houden..
dan stel bout aandraaien tot je wat weerstand voelt [ voor dat je begint weer een stuk los draaien], de 2 bouten vast en dan de borg moer..
suc6 zappa
te strakke ketting hoor je inderdaad lopen..
blonkie, streepjes gelijk, dan moer 7 kracht zetten andere sleutel stil houden..
dan stel bout aandraaien tot je wat weerstand voelt [ voor dat je begint weer een stuk los draaien], de 2 bouten vast en dan de borg moer..
suc6 zappa
en ineens gaat bij mij het licht aan en zie ik wat ik voud heb gedaan.zappa.suzuki schreef:had het zo moeten doen;
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6513
.....
Kan dus best zijn dat ik de mijne een hobbelhok vind omdat die ketting te los staat.
Toch goed dat sommige topics zo af en toe eens onder je neus gevreven worden
cheers,
Dennis
Inmiddels uitgevoerd zoals beschreven in de engelse handleiding. En inderdaad is het zoemende geluid verdwenen!
zappa bedankt voor je linkje naar het deel van de handleiding. Ik was de eerste keer vergeten de streepjes gelijk te zetten en moer 7 aan te draaien. Misschien de rede waarom de balansketting te strak stond.
zappa bedankt voor je linkje naar het deel van de handleiding. Ik was de eerste keer vergeten de streepjes gelijk te zetten en moer 7 aan te draaien. Misschien de rede waarom de balansketting te strak stond.
*****
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
graag gedaan, blij dat ie niet meer zoemd..
zou eigenlijk een sticky moeten wezen, staat overal fout
behalve dan op deze site [ ook in engels maar dan minder uitgebreid ]
http://home.germany.net/avehrenb/DR800Schrauberei.html
voel me af en toe een zeur om er vaak op te wijzen maar het blok loopt mooier stil zo
ik zelf merkte ook wat meer koppel toen ik hem voor het eerst zo stelde
[na het al 3x eerder fout te hebben gedaan]
ben benieuwd of jullie dat ook merken of dat het tussen m'n oren zit
maak hem vies
zappa
zou eigenlijk een sticky moeten wezen, staat overal fout
behalve dan op deze site [ ook in engels maar dan minder uitgebreid ]
http://home.germany.net/avehrenb/DR800Schrauberei.html
voel me af en toe een zeur om er vaak op te wijzen maar het blok loopt mooier stil zo
ik zelf merkte ook wat meer koppel toen ik hem voor het eerst zo stelde
[na het al 3x eerder fout te hebben gedaan]
ben benieuwd of jullie dat ook merken of dat het tussen m'n oren zit
maak hem vies
zappa