Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben Henk-Paul en ik woon in de buurt van Sneek, Friesland. Na diverse off/all-roads te hebben gereden wordt het weer eens tijd voor een echte. Alleen, de vraag is nu, welke? Zit te denken aan KTM GS600 LC4, Honda XR600 of 'n Husky 510/610TE, bouwjaar rond '90. Wat zijn de voor en nadelen van de motoren t.o.v. elkaar?
Weet er wel een paar, Honda luchtgekoeld, minder PK, maar wel betrouwbaarder. Maar waarom wel of geen KTM, Honda of Husky?
Ze hebben alledrie regelmatig verse olie nodig, dat weet ik.
En lang op de snelweg vinden ze ook niet prettig.
Klopt het trouwens dat de XR600 "maar" een 5-bak heeft? Ik heb een XR250 gehad uit '91 en die had wel een 6-bak...
Ik hoop op wat opheldering, alvast bedankt!
LC4, XR of TE?
Moderator: ghulst
een ktm en husky zijn (vind ik) meer waar voor hun geld ten opzichte van een 90er honda XR .
- meer power
- schijfremmen voor en achter (brembo)
- vloeistofkoeling
- ohlins of wp schokbrekers
dus de honda valt af , dan de husky en de ktm (ik heb beide in mijn bezit gehad , husky te 510 en een ktm lc4 beide uit rond 1990)
ik zou voor de LC4 gaan , en dan het liefst 1 van na 1990 deze hebben een mechanische waterpomp , anders dan de voorgaande modellen met een electrische pomp . de blokken zijn verder zeer betrouwbaar , en nog altijd de basis van het concept van de huidige LC4 blokken.
de husky viertakten van die tijd hadden nog geen oliefilters , dat is eigenlijk al meteen de reden dat ik de kTM boven de husky verkies.
ook vind ik dat de KTM vele malen beter aan te trappen was (mits de afstellink correct is) dan de husky , die daarbij ook nog eens een (te) korte kickstarter heeft. beide blijven natuurlijk logge bakbeesten in vergelijk met de huidige enduro fietsen , maar zijn prima geschikt voor hobbymatig offroad /enduro werk.
dan even over de 5 en 6 bak ...alle drie de fietsen die hierboven besproken zijn , hebben een 5 bak .
lichte motortjes zoals een xr 250 hebben een 6 voor een betere kracht verdeling naar het achterwiel , ze maken meer toeren , maar leveren minder vermogen.
ik heb zelf een husaberg 550 gehad die *slechts* een 4 bak had.
- meer power
- schijfremmen voor en achter (brembo)
- vloeistofkoeling
- ohlins of wp schokbrekers
dus de honda valt af , dan de husky en de ktm (ik heb beide in mijn bezit gehad , husky te 510 en een ktm lc4 beide uit rond 1990)
ik zou voor de LC4 gaan , en dan het liefst 1 van na 1990 deze hebben een mechanische waterpomp , anders dan de voorgaande modellen met een electrische pomp . de blokken zijn verder zeer betrouwbaar , en nog altijd de basis van het concept van de huidige LC4 blokken.
de husky viertakten van die tijd hadden nog geen oliefilters , dat is eigenlijk al meteen de reden dat ik de kTM boven de husky verkies.
ook vind ik dat de KTM vele malen beter aan te trappen was (mits de afstellink correct is) dan de husky , die daarbij ook nog eens een (te) korte kickstarter heeft. beide blijven natuurlijk logge bakbeesten in vergelijk met de huidige enduro fietsen , maar zijn prima geschikt voor hobbymatig offroad /enduro werk.
dan even over de 5 en 6 bak ...alle drie de fietsen die hierboven besproken zijn , hebben een 5 bak .
lichte motortjes zoals een xr 250 hebben een 6 voor een betere kracht verdeling naar het achterwiel , ze maken meer toeren , maar leveren minder vermogen.
ik heb zelf een husaberg 550 gehad die *slechts* een 4 bak had.
4 strokes only !!
Ok dan, bedankt voor de nuttige info! Mijn voorkeur neigde ook al richting een KTM. Vond het op mijn XR250 wel lekker, een 6-bak, je bleef maar schakelen! Heb verder ook een XL600 en een XRV750 gehad, maar ik wil toch een qua gewicht lichtere motor.
Honda en Husky vallen bij deze dus al af... Blijft er maar eentje over. Tenzij de KTM ernstige nadelen heeft t.o.v. een Husky of Honda...
Honda en Husky vallen bij deze dus al af... Blijft er maar eentje over. Tenzij de KTM ernstige nadelen heeft t.o.v. een Husky of Honda...