Hallo,
Ik heb een quad Yamaha Grizzly 660, dit is dezelfde motor als de XTZ 660 Super Tenere. Tot ik er een goede 3000 km mee had was er geen noemenswaardig olieverbruik. Nadien zat ik met een verbruik van ongeveer 100 ml op 100 km. Is toch vrij vervelend als je weet dat er maar 2 l in totaal in gaat. Na 250 km hangt er gewoon geen olie meer aan de peilstok, dus moet ik op lange ritten telkens olie bijgieten.
Heb intussen een hoge druk piston 686 cc gestoken, kleppen en klepdichtingen vernieuwd. Kleppen zijn correct afgesteld. Hoopte dat het probleem opgelost zou zijn, maar niets van dat dus. Ofwel is het boren niet goed uitgevoerd (wat ik betwijfel) of er is nog een andere reden. Alle hulp of suggesties zijn welkom !
Olieverbruik
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Wat nogal eens wil gebeuren is dat ze te grof honen waardoor de slijpsporen te diep zijn. Daardoor heb je uiteindelijk een aantal oliekanaaltjes die de olie langs de zuigerveren brengen. Omdat je zegt dat hij geen olie verbruikte voordat je er 3000 km mee gereden had, denk ik echter niet dat dit bij jou het geval is. Het is waarschijnlijker dat hij een keer te heet is geworden waardoor je een lichte warmloper hebt gehad. Dit hoef je niet altijd te merken dus het kan zijn dat je niets gevoeld of gemerkt hebt.
Door zo'n warmloper kunnen de zuigerveren gaan klemmen in de zuiger waardoor ze niet goed meer afsluiten. Ook kan het contactoppervlak tussen de zuigerveren en de cylinderwand niet meer optimaal zijn.
Door zo'n warmloper kunnen de zuigerveren gaan klemmen in de zuiger waardoor ze niet goed meer afsluiten. Ook kan het contactoppervlak tussen de zuigerveren en de cylinderwand niet meer optimaal zijn.
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
Probleem is dat ie al maximaal is uitgeboord en ik dus niet meer naar een overmaat kan gaan...
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Go too big and also go home!No Limit Grizzly schreef:No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Je zou de cylinder er vanaf kunnen halen en kijken wat je nog kunt doen. Vaak kun je wel een setje nieuwe veren monteren en de gleuven in de zuiger heel voorzichtig met een sleutelvijl bijwerken zodat ze niet meer klemmen. Dat scheelt al een heleboel. Misschien voorzichtig een waterproof schuurpapiertje door de cylinder halen als die wat gekrast is.
Trouwens... Weet je ook wanneer hij het meest rookt? Als hij onder hoge belasting en hoge toeren behoorlijk rookt (blauw, niet zwart of wit) dan geeft dat aan dat je het bij de zuiger moet zoeken. Als hij rookt als je na hard remmen op de motor ineens het gas weer helemaal opendraait, dan wijst dat op de klepseals. Ik heb wel eens meegemaakt dat goedkope imitatie klepseals erg slecht waren waardoor ze bijna meteen al weer lekten.