Wat te doen als je een paard ontmoet!

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Een veel besproken onderwerp! Kwam een folder tegen, Weet wat je doet als je een paard ontmoet.

Zie onderstaande link,

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=

Wellicht handig om eens te lezen, en dat het nogmaals duidelijk wordt dat je voorzichtig moet zijn! Niet alleen voor jezelf maar ook voor je motor euh ik bedoel voor paard + ruiter :D
Smullie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 23:54
Locatie: Muizen (Belgie)

Das toch heel simpel: als je ze gaat passeren:

-niet te snel erlangs
-als het kan ff de koppeling intrekken tot je er voorbij bent... (dan maakt je motor normaal gezien het minste kabaal)
-pas terug wat gas beginnen geven als je zeker bent dat het paard (de paarden) je gezien heeft (hebben). Paarden zijn alergisch aan onverwachte geluiden en schrikken zeer snel (hetgeen niet echt aangenaam is als ruiter). Uiteraard niet direct vol in de gas gaan, maar kalmkes terug optrekken...
-proberen ze niet in de bochten te passeren.
-groet de ruiters effe, dan weten ze tenminste dat je ze gezien hebt en dat je er rekening mee gehouden hebt... Af en toe ook eens denken aan het imago van de motorrijder...

Als ik hier onzin zit uit te kramen, gelieve me daarop af te maken, ik heb namelijk de brochure niet gelezen... Ik ben trouwens ook geen ruiter, ik denk gewoon af en toe eens na... 8)
Waarom 4 cylinders gebruiken om ne moto met 800cc te maken als je met 1 cylinder meer dan genoeg hebt?
http://www.motorum.be
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Wat dacht je van gewoon stoppen brommer uit en wachten tot ze voorbij zijn.
Kom je ze achterop draai dan om en zoek een ander pad uit.
niek_xtz
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 17:55

Ik was ook van de veronderstelling dat je beter de motor uit kon zetten en even wachten totdat de ruiter voorbij was.

Dit deed ik ook altijd netjes, ik krijg bijna altijd een klote reactie terug van die mensen. Dus ik ben er klaar mee.

Kom je met een paard op de weg of openbaar zandpad moet die er tegen kunnen, tegen dat geluid anders is hij niet goed gekeurd voor op de openbare weg.
Yamaha xtz 750, Yamaha wr450f
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

niek_xtz schreef:
Kom je met een paard op de weg of openbaar zandpad moet die er tegen kunnen, tegen dat geluid anders is hij niet goed gekeurd voor op de openbare weg.
AMEN :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Terug hinniken...
Afbeelding
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

[quote="mech"] en wachten tot ze voorbij zijn.

Wacht nog op de dag dat ik door een paard ingehaald word :)
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

niek_xtz schreef:Ik was ook van de veronderstelling dat je beter de motor uit kon zetten en even wachten totdat de ruiter voorbij was.

Dit deed ik ook altijd netjes, ik krijg bijna altijd een klote reactie terug van die mensen. Dus ik ben er klaar mee.

Kom je met een paard op de weg of openbaar zandpad moet die er tegen kunnen, tegen dat geluid anders is hij niet goed gekeurd voor op de openbare weg.
Dat zeg ik, het is eenrichting verkeer,wij geven en zij nemen and that's it. :snipersmile:
Paarden rookvlees is trouwens heel lekker :twisted:
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Tjongejonge :roll: :roll:

Een paard is een vluchtdier en neemt in vele gevallen dus al gauw het zekere voor het onzekere. Ik rij gene paard en heb weinig met de dieren, maar hier thuis loopt er ook 1. Het is een heel vriendelijk en mak dier, maar als je op handen en voeten door de wi kruipt (heb ik me laten vertellen) wordt ie zot. Puur omdat dat van nature uit op een mogelijke bedreiging (roofdier) lijkt. Kan het dier niks aan doen en zul je er nooit uit krijgen.

Ook reageert het beest al als er een fiets in de berm ligt waar hij dat niet gewend is en in sommige gevallen deed ie al moeilijk als er een jong boompje was afgeknakt.. Puur omdat hij dat niet gewend is.
Daar kan niemand iets aan doen, want dat is nu eenmaal het gedrag van zo een dier dat er van huis uit in zit.

Tja, en hoe krijg je een paard verkeersmak? Niet door in de zandbak rondjes ste rijden er mee... Ja, dat dat gevaalijk is, dat klopt, maar is er nou geen mogelijkheid voor wederzijds begrip? Ïedereen heeft zijn of haar hobby....


Meestal kijk ik hoe paard en berijder reageren en pas daar mijn gedrag op aan. Vaak rij ik heel zachtjes langs, kijk nog even achterom of het paard an toch niet nog schrikt en als het goed gaat rij ik zachtjes door en trek langzaam op. Ik krijg hoogst zelden negatieve reacties (en ik zwaai altijd even naar leuke dames op paard :wink: )
adde
Berichten: 211
Lid geworden op: di mar 01, 2005 15:24
Locatie: omgeving eindhoven

wij hebben ook geregeld een een mak paard in huis, deze schrikken meestal niet van rare dingen

ligt gewoon naast mijn wortelstamp te dampen als zijnde stoofvlees
lekker hoor :twisted:
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Zeeuwse Klei schreef:
Meestal kijk ik hoe paard en berijder reageren en pas daar mijn gedrag op aan. Vaak rij ik heel zachtjes langs, kijk nog even achterom of het paard an toch niet nog schrikt en als het goed gaat rij ik zachtjes door en trek langzaam op. Ik krijg hoogst zelden negatieve reacties (en ik zwaai altijd even naar leuke dames op paard :wink: )
Hierbij sluit ik me helemaal bij aan :D ik heb nog nooit gehad dat een ruiter kwaad werd omdat ik ook in het bos was.. Ze waren eerder vriendelijk omdat we stoppen / rustig wachten totdat hun aangeven of we kunnen inhalen.. en anders gewoon ff wachten totdat ze voorbij zijn of als het niet anders is ff omdraaien!!

Het zal geen pretje zijn om in het bos te liggen nadat zn paard je bij het passeren getrapt heeft :wink:
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

:) Aan die paarden ligt het ook niet, mijn vrouw heeft jaren paard gereden en als ik die bezig zie met een paard (de beheersing he'' stelletje vies peuken , ik hoor jullie denken :twisted: ) dan ligt het vooral aan de baasjes die er op zitten.
De ruiter bepaalt wat er gebeurt.
Als een ruiter schichtig of agressief is merkt een paard dat.
Als ik aan het moutainbiken ben op de postbank, kom ik regelmatig ruiters tegen en op een enkeling na gaat dat in goede harmonie door het bos heen.
Het ligt aan de types die denken dat in tegenstelling tot de rest, zij niet in hun blote kont geboren zijn. MAW zij voelen zich meer.
Triest is het.
Dus eigenlijk is het het oude liedje, wij tonen wel respekt door motoren uit te zetten en netjes te groeten, en die hoogvliegers zeiken je af.
Tjonge wat ben ik weer opstandig, ben denk ik te vaak in de maling genomen :x
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Smullie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 23:54
Locatie: Muizen (Belgie)

Ook echt de motor stilleggen? Hmmm, toch ook alleen maar als je van die idiote open uitlaten heb (hopelijk maak ik hier niet te veel vijanden mee)... Een paard dat niet omkan met het geluid van geciviliseerde uitlaten die mag de baan gewoon niet op. Alleen zo kan je het leren? Onzin, je kan in de manege ook met een pollepel op een pan slaan achter een paard; je kan ook een motor laten draaien in de buurt van een paard om het aan te leren daar niet voor te panikeren...
Of hoe dacht je dat die paarden van de politie en het leger allemaal relatief rustig blijven bij kanonschoten op een of andere plechtige aangelegenheid?
Ik heb uiterst veel respect voor anderen en zeker voor mensen die met dieren omgaan... Zoals ruiters te paard. Maar dan moeten ze wel met een getraind paard de baan op... Ik mag ook niet met een moto de baan op die op hol slaat als er plots een paard in de buurt is...
Waarom 4 cylinders gebruiken om ne moto met 800cc te maken als je met 1 cylinder meer dan genoeg hebt?
http://www.motorum.be
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Smullie schreef:Ook echt de motor stilleggen? Hmmm, toch ook alleen maar als je van die idiote open uitlaten heb (hopelijk maak ik hier niet te veel vijanden mee)... Een paard dat niet omkan met het geluid van geciviliseerde uitlaten die mag de baan gewoon niet op. Alleen zo kan je het leren? Onzin, je kan in de manege ook met een pollepel op een pan slaan achter een paard; je kan ook een motor laten draaien in de buurt van een paard om het aan te leren daar niet voor te panikeren...
Of hoe dacht je dat die paarden van de politie en het leger allemaal relatief rustig blijven bij kanonschoten op een of andere plechtige aangelegenheid?
Ik heb uiterst veel respect voor anderen en zeker voor mensen die met dieren omgaan... Zoals ruiters te paard. Maar dan moeten ze wel met een getraind paard de baan op... Ik mag ook niet met een moto de baan op die op hol slaat als er plots een paard in de buurt is...
Daar gaat het niet om. Het is een kleine moeite.

Ik rij ook om en zet anders mijn motor uit, en ik krijg voor 99% vriendelijke reakties.
Heb zelfs eens mijn blitse deksel afgezet omdat een paard er niet langs durfde (vervolgens durfde de dame op het paard niet meer :? )
Er heeft me ook wel eens een dame op paard gevraagd om te starten en verder te rijden. (Ze zei: 'hij kan beter hier een keer schrikken en wennen dan op de weg tussen het andere verkeer')
Gewoon vriendelijk zijn tegen elkaar dus. Discussies ga ik niet aan.
Dat doet het therapeutische effect van mijn ritje teniet en daar is niemand bij gebaat...
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

folie schreef:en ik krijg voor 99% vriendelijke reakties.
Klopt, en ik ben absoluut geen paardenliefhebber (behalve het eerder genoemde rookvlees).
Meestal meer gezeik met mountainbikers en hondenuitlaters die denken dat de wereld alleen van zullie/hullie is (maar daarover hebben we het al zo dikwijls gehad, zal ook wel zo blijven) :evil:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Wat me trouwens opvalt.. ik rij op SM wielen ook wel eens lomp hard door de polder, over het asfalt. Soms kom je mensen met kinderen tegen of mensen met paard, en daar ga ik dan juist heel opvallend flink van tevoren loeihard voor in de ankers.

Je mag dan asociaal hard rijden, want ze zulen me (koop nooit een ProDuro.. wat een klotepijp...) wel horen aan hebben komen, maar zelfs dan bijna alleen maar positieve reacties.
Waarschijnlijk omdat je dan laat zien dat je rekening met hun houd. Kleine moeite, groot plezier.


Zwaaien/hand opsteken blijft in mijn ogen een heel goed iets, je geeft duidelijk aan dat je iemand hebt gezien en rekening met elkaar houdt, in plaats dat je die anonieme "crosser" bent.
En, tja.. ik blijf een zwak hebben voor sommige amazones.. :wink:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Wij stoppen meestal als groep en zetten de motors af. Dit wordt erg gewaardeerd door de ruiters met een vriendelijk gebaar en een "dank je wel".
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Zeeuwse Klei schreef: En, tja.. ik blijf een zwak hebben voor sommige amazones.. :wink:
8) wie niet

Enige opmerking die ik ook heb gekregen van een amazone, dat ik er nogal angst aanjagend uitzag met de helm op :? stond keurig netjes stil met motortje uit. We hebben nog ff vriendelijk gesproken en gingen beiden onze weg.

Honden is erger. Die kunnen nog onverwachter reageren als paarden.

En altijd weer de wandelaars. lopen over de gehele pad en aan de kant gaan ho maar.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

oossie schreef:Honden is erger. Die kunnen nog onverwachter reageren als paarden.
Maar daar kun je wel beter op het achterwiel over :idea:
Of benzine er over en een vuurtje erbij, doetie z'n naam eer aan (Fikkie doet Woefffffffff) :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Smullie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 23:54
Locatie: Muizen (Belgie)

Rolando schreef:Wij stoppen meestal als groep en zetten de motors af. Dit wordt erg gewaardeerd door de ruiters met een vriendelijk gebaar en een "dank je wel".
In groep zou ik idd ook wel de motor stilleggen... En in het bos misschien ook wel als ik alleen ben... (leek me idd geen slecht idee, achteraf bekeken)
Met mijn vorige moto dacht ik er nog niet aan om de motor af te zetten, maar dat was omdat daar een stofzuigergeluid uitkwam... (Yamaha XJ900S Diversion met originele uitlaten) Met alle respect voor het stofzuigergeluid trouwens, want ik vond dat zeer aangenaam touren... :wink:
Waarom 4 cylinders gebruiken om ne moto met 800cc te maken als je met 1 cylinder meer dan genoeg hebt?
http://www.motorum.be
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ik kijk eerst wie er op het paard zit, bij een lekker wijf stop ik zeker.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Houten Klaas schreef:Ik kijk eerst wie er op het paard zit, bij een lekker wijf stop ik zeker.
jij hebt niks te klagen thuis :wink:
smurf.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Hoezo ik heb geen paarden. :lol:
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Als het lang haar heeft en borsten stop Klaas sowieso :lol: :lol:
ooknoppy
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 06, 2007 15:20

Sjokske schreef:
oossie schreef:Honden is erger. Die kunnen nog onverwachter reageren als paarden.
Voor honden heb ik een techniekje ontwikkeld: langzaam naderen in zijn drie, want ze komen vanzelf naar je toe. Als ze behoorlijk dicht bij je zijn wegaccelereren, dat winnen ze meestal niet.

En anders heb je pech :P :shock:

Noppy
(Weer eens locked out)
Plaats reactie