blok staat vast na het aantrappen WR450F

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Van het weekend is mijn blok komen vast te staan.
Ik was aan het kickstarten toen de kickstart terug sloeg tegen mijn voet. En daarna stond het blok vast als een huis. Hoe kan dat? En nog belangrijker wat moet ik nu doen?
# 442
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Nou, Sanne, dan hoop ik dat je niet hetzelfde hebt als ik destijds met m'n WR400... :?
In mijn geval was er een stukje van de gasschuif afgebroken en via de inlaatklep op de zuiger komen te liggen waardoor deze vastliep tegen de cilinderkop.
Kun je de motor in z'n versnelling wel iets achteruit rijden? En loopt 'ie dan meteen weer vast zodra je de kickstarter een 1/2 slag hebt omlaag geduwd (niet getrapt!)?
Mijn advies: eerst in carburateur kijken (kun je met enige moeite tussen luchtfilterbak en cilinderkop vandaan halen), of je het zelfde euvel hebt.
Dan: kop eraf... :(

Succes!
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hoi Arnaud,

Inderdaad hoop ik niet dat ik het zelfde euvel heb als jij hebt gehad. Maar ik kan ook niet achteruit. Zodra ik achteruit duw in de versnelling staat het achterwiel ook stil. Naar voren gaat ook niet en de kickstarter staat hoe dan ook helemaal vast. Het is ook nog zo dat de zuiger die erin zit niet meer dan 10 uur heeft gedraaid.
# 442
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

distributie ketting gebroken?. even het dekseltje van het vliegwiel eraf halen , en je ziet het meteen ... een vastloper lijkt me niet , iniedergeval gebeurt dat niet bij het aantrappen .


Het was een prachtig parcours!
Het eerste rondje echt super lekker gereden. Kwam je bij een bruggetje van twee pallets aan elkaar gemaakt door middel van stijgerpijpen. Daar was onwijs oponthoud en heb ik een tijdje staan helpen maar dat had ik snel bekeken want het bleef toestromen.
Het tweede rondje begon lekker en leuk maar al snel begon m'n motor een beetje te stoteren en heb ik de vlotterkamer leeg laten lopen. Nadat ik dat gedaan heb ben ik de motor gaan aantrappen maar daar was ik snel mee klaar omdat het blok vast sloeg. Ben vervolgens door een paar lokale jochies met een Unimog naar start/finish gebracht.
Leuk begin met een heel slecht eind <--------nu ik elders op het forum jouw verhaal lees , zou dat best eens kunnen van dat stukje door de inlaat ...
4 strokes only !!
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Van het weekend en misschien nog van de week ga ik eerst de kleppendeksel eraf halen. Dan kan ik zien of het de nokkenasketting is. Is het niet de ketting dan kan ik kijken of er een stukje van de gasschuif is afgebroken.
Let you guys know!
# 442
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

van het weekend?????????????? ik zou dat meteen willen weten als ik jou was , ik sleutel meteen het blok open zodra ik thuis ben en ik had panne !



(nee ik sleutel niet het blok open als mn band lek is of mn tank leeg :lol: )
4 strokes only !!
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
DR-Z 400
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
ik dacht dat het bij het aantrappen gebeurde , maar ik lees net dat de motor daarvoor al sputterde , dan denk ik niet dat het de distrubutie ketting is.

verder kan er alles aan de hand zijn , afgebroken klep , uitgelopen pistonpen (als de borgclips verkeerd gemonteerd zijn) , afgebroken tandje in de versnellingsbak (denk t niet want je motor sputterde) , of inderdaad dat stukje gasschuif dat afbreekt en wordt opgezogen de cilinder in .. maar ook daarvan gaat je motor niet eerst sputteren , maar ietwat hoger in toeren lopen lijkt mij.


ik denk eigenlijk dat er een klepschotel is afgebroken , maar dat weet je pas zeker als je de boel even loshaalt
4 strokes only !!
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

JoeBaR schreef:...of inderdaad dat stukje gasschuif dat afbreekt en wordt opgezogen de cilinder in .. maar ook daarvan gaat je motor niet eerst sputteren , maar ietwat hoger in toeren lopen lijkt mij
Klopt! Had ik namelijk ook, voorafgaand aan het vastslaan bij het aantrappen. Kennelijk heeft dat afgebroken stukje eerst even in niemandsland gezweefd (verhoogd toerental), daarna motor uitgezet en bij het aantrappen had ik vervolgens helemaal geen compressie meer (stukje tussen de inlaatklep) en tot slot sloeg 'ie helemaal vast tijdens het aantrappen (stukje tussen zuiger & kop)...

Maar goed, Sanne houdt ons op de hoogte... :?

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

JoeBaR schreef:van het weekend?????????????? ik zou dat meteen willen weten als ik jou was , ik sleutel meteen het blok open zodra ik thuis ben en ik had panne !



(nee ik sleutel niet het blok open als mn band lek is of mn tank leeg :lol: )
Ha Joe,

Natuurlijk wil ook ik meteen weten wat eraan de hand is. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben niet in de gelegeheid om te gaan sleutelen, ook niet als ik terug kom van een rit.
Maar sleutelen vind ik leuk en je leert ervan dus zodra ik er tijd voor heb ga ik helemaal los! :wink:
Maar een revisie zoals jouw motor zit er voor mij niet in, dat besteed ik uit. Laatst wel het blok eruit gehaald, zuiger vervangen en weer in elkaar gezet. Dat is al heel wat.

Inderdaad sputterde de motor een beetje voordat ik hem vast trapte. Maar dat was volgens mij een vervuilde vlotterkamer. In elk geval klonk het als slechte verbranding. Dan kan ik wel even volgas geven maar ik heb daarvan niet het idee dat het wat oplost. De motor had nog een tijdje stationair gedraaid voordat ze afsloeg.
# 442
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

Het kan ook nog een versprongen distributie ketting zijn.....

Hetzelfde vorig jaar gehad, met dezelfde verschijnselen. Eerst lopen, daarna afslaan en geen beweging meer in de kickstarter.

Heb toen maar het gehele blok (en al het overige) onderhanden genomen (kleppen waren ook ingeslagen op de zuiger), bigend, nieuwe zuiger, distributie ketting, kop gevlakt, nieuwe kleppen, enkele tandwielen versnellingsbak, enz.....

Erg kostbaar en helaas weinig plezier ervan gehad, aangezien hij 4 weken na de revisie, zonder toestemming, uit mijn garage is gehaald.
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik denk dat het makkelijker is om je schuif uit je carbu te trekken en snel even te kijken of hij nog heel is. Als er een stuk ontbreekt, heb je al een goed vermoeden waar het aan ligt.

grtz
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Het raadsel is opgelost.
Het is een gebroken tandwiel, de ene na de kickstarter. Zie foto's
# 442
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Zo , dat ziet er niet zo best uit.
Waar is het afgebroken stuk gebleven ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

das weer mazzel !! nieuw tandwieltje dr in en klaar !!

wel even de reststukjes verwijderen , inprincipe moet er een compleet tandwiel uit je blok komen , in stukjes dan.
4 strokes only !!
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

:shock: :shock: :shock: Dit zou ik zeker aan de importeur melden... :shock: :shock: :shock:
Hoe oud je motor ook is, dit mag natuurlijk niet gebeuren, tenzij je de fiets aan laat trappen door een olifant... :?
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Nou laat dat van die olifant maar weg. Deze jongen weegt niet meer dan 65 kg schoon aan de haak.
Ik zal even melden. Dit is natuurlijk niet normaal!
# 442
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
Stukje van de chokeklep.. :roll: :twisted:
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ét voilà,

Het ter$%îng :evil: tandwiel is er uit. Bij de dealer al een nieuwe besteld en als die voor zondag binnen is, ben ik zondag gewoon in Westerbork. :D

alle stukjes zijn aanwezig, zie foto
# 442
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

bizar
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
fazy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 16:05
Locatie: Noppenland

xr-manu schreef:
fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
Stukje van de chokeklep.. :roll: :twisted:
Muggezifter :roll: :lol:
DR-Z 400
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Als ik jou was zou ik toch maar even ook de olie verversen en de oliefilter nakijken/vernieuwen.
Je weet nooit of er eventueel toch nog wat in het blok rondzweeft.
Laatst gewijzigd door adje op wo mar 21, 2007 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

adje schreef:Als ik jou was zou ik toch maar even ook de olie verversen en de oliefilter nakijken/vernieuwen.
Je weet nooit of er eventueel toch nog wat ik het blok rondzweeft.
Zal ik zeker doen!
# 442
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Heel bizar. :shock: Zo te zien heb je daadwerkelijk alle delen gevonden.
Volgens mij moet je de oorzaak zien te vinden, want anders kun je wel een extra bestellen. Al de tanden zien e nog goed uit, dus er heeft niets tussen gezeten :roll: Kan dit door een zijwaartse kracht zijn gebeurt? Want daar zit de zwakte van een tandwiel :!:
Misschien dat er een man met veel tandwiel ervaring kan reageren :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Misschien een foutje in het tandwiel: gietinsluitsel zoals luchtbel, fout hardingsproces...
Afbeelding
Plaats reactie