Ik heb mijn tt600r nu al een jaar of 2 denk ik, en ondertussen staan er 15000km op de teller. Omdat de motor toch binnen moest voor een elektrisch probleem, heb ik besloten de piston preventief te laten vervangen.
Ik doe dit niet zelf aangezien ik geen ervaring noch hulp heb bij het sleutelen aan een zware 4 takt. Ik heb vroeger wel nog 50cc pistons en cyl's gestoken, allemaal geen prb maar heb schrik iets over het hoofd te zien en zo ipv te besparen, hopen kosten te maken. Uit ervaring weet ik dat je op alles moet letten of het kan je veel geld kosten, 1 ding over het hoofd = brokken.
Ik zou wel willen weten wat dit alles ongeveer kost, het laten steken van een nieuwe (originele) piston voor een tt600r. Waarschijnlijk zijn er hier nog die deze kost gedaan hebben, en hun ervaringen willen delen.
Ik heb zelf ook liggen zoeken, maar vind geen originele piston prijzen, enkel voor wr en dat zijn volgens mij HD pistons, ongeveer 150€, piston, segmenten, pistonas...tesamen.
Ik gok zelf ongeveer een 2.5u werk,of is dit te weinig?
Mvg
Flip
Vervangen piston
Moderator: ghulst
Ik sluit me aan bij JoeBar & Gassen. Preventief een piston vervangen is redelijk onzinnig:
Een piston/cilinder die versleten zijn zorgen enkel voor een hoger olieverbruik (wat vervelend is omdat je bij elke rit moet controleren of je nog genoeg olie hebt). Verder kan het geen kwaad... er kan niks "ineens" kapot gaan omdat je zuiger versleten is (in tegenstelling tot bv. een distributieketting)
Daarnaast moet je cilinder zowieso ook geboord & gehoond worden, want geen enkele zuiger is identiek en de speling tussen je zuiger en de cilinder moet perfect zijn. Reken daarvoor ook +/- 80 euro (als ik het goed heb onthouden).
Stijn
Een piston/cilinder die versleten zijn zorgen enkel voor een hoger olieverbruik (wat vervelend is omdat je bij elke rit moet controleren of je nog genoeg olie hebt). Verder kan het geen kwaad... er kan niks "ineens" kapot gaan omdat je zuiger versleten is (in tegenstelling tot bv. een distributieketting)
Daarnaast moet je cilinder zowieso ook geboord & gehoond worden, want geen enkele zuiger is identiek en de speling tussen je zuiger en de cilinder moet perfect zijn. Reken daarvoor ook +/- 80 euro (als ik het goed heb onthouden).
Stijn
Montesa Cota 315R
bij een hoogtoerige motor , 2 of 4 takt loont het wel om preventief je zuiger te vervangen , blijf je te lang doorrijden met een versleten zuiger , dan gaan ook je (nicasil) cylinderwand eraan.Estivie schreef:Ik sluit me aan bij JoeBar & Gassen. Preventief een piston vervangen is redelijk onzinnig:
Een piston/cilinder die versleten zijn zorgen enkel voor een hoger olieverbruik (wat vervelend is omdat je bij elke rit moet controleren of je nog genoeg olie hebt). Verder kan het geen kwaad... er kan niks "ineens" kapot gaan omdat je zuiger versleten is (in tegenstelling tot bv. een distributieketting)
Daarnaast moet je cilinder zowieso ook geboord & gehoond worden, want geen enkele zuiger is identiek en de speling tussen je zuiger en de cilinder moet perfect zijn. Reken daarvoor ook +/- 80 euro (als ik het goed heb onthouden).
Stijn
als je PREVENTIEF een zuiger vervangt , dan is laten hohnen niet echt nodig , je vervangt de zuiger immers VOORDAT er schade is gedaan aan de cilinderwand.
maar nogmaals , dat is voor een TT met 15000 kilometers op de teller nog niet van toepassing .
hoe kom je er eigenlijk bij je zuiger te vervangen? alleen aangezien de kilometerstand? of gebruikt ie olie? vermogen verlies?....
BIERTAKT crossen en zuupn
ok, beginnen bij het begin.
Bij een tt kan je bijna je bougie niet zien. Dus je moet het opt gevoel doen, ik kreeg een deftig tegenmoment dus dacht zit ten einde, startte perfect en reed perfect dus dacht dat het ok zat. Wss door vuil ofzo het tegenmoment verkeerd geïnterpreteerd, bougie los beginnen trillen en laatste 3 toeren(vd draad) er gewoon uitgevlogen door compressie
Ik heb geen ervaring met dikke 4t 1 cyl, dus neem ik het zeker voor het onzekere, en deed hem binnen, met de vraag nieuwe draad te laten tappen in culasse = sowieso de kost om blok er af te halen of toch zeker al de culasse.
Dus ik zat al met de kost om die blok, of minstens de culasse, eraf te halen.
Ik had via fora en dgl de indruk dat pistons bij zwaardere 4t 1cyl niet zoveel km's afkunnen, dus ik dacht, ik vraag het gewoon aan de garagist(yamaha bakens benelux).
Deze keek me aan '16500km's? da zal dringend tijd worden" dusja, als je er zelf niet zoveel ervaring hebt, moet ik wel deze man vertrouwen. Dus ik heb toegezegd, en de piston laten vervangen, het is dus al te laat, ik had beter eerst hier opt forum eerst jullie gedacht laten zeggen...
Ik ben 2t gewoon, en heb 2x brokken gehad door niet tijdig piston te vervangen, nu dat ik mijn spaarcenten als student aan zo'n machine geef, heb ik echt schrik, en wil alles zo goed mogelijk doen, liever preventief een paar honderd euro's uitgeven, dan piston ko + alle kosten die er dan bijkomen.
De motor voelde al een tijdje aan alsof hij minder vermogen had, maar echt roken deed hij niet, enkel als hij koud stond, maar eenmaal warm liep hij perfect zonder roken, geen noemenswaardig olieverbruik.
Hoeveel km's kan je dan eigenlijk doen(zolang je niks merkt qua pk en rook) met een motor zoals de ttr?
Ben ik dan eigenlijk int zak gezet?
Alvast bedankt voor de reacties, ik had liever wel iets anders gelezen maar de realiteit kan pijn doen gvd
Bij een tt kan je bijna je bougie niet zien. Dus je moet het opt gevoel doen, ik kreeg een deftig tegenmoment dus dacht zit ten einde, startte perfect en reed perfect dus dacht dat het ok zat. Wss door vuil ofzo het tegenmoment verkeerd geïnterpreteerd, bougie los beginnen trillen en laatste 3 toeren(vd draad) er gewoon uitgevlogen door compressie
Ik heb geen ervaring met dikke 4t 1 cyl, dus neem ik het zeker voor het onzekere, en deed hem binnen, met de vraag nieuwe draad te laten tappen in culasse = sowieso de kost om blok er af te halen of toch zeker al de culasse.
Dus ik zat al met de kost om die blok, of minstens de culasse, eraf te halen.
Ik had via fora en dgl de indruk dat pistons bij zwaardere 4t 1cyl niet zoveel km's afkunnen, dus ik dacht, ik vraag het gewoon aan de garagist(yamaha bakens benelux).
Deze keek me aan '16500km's? da zal dringend tijd worden" dusja, als je er zelf niet zoveel ervaring hebt, moet ik wel deze man vertrouwen. Dus ik heb toegezegd, en de piston laten vervangen, het is dus al te laat, ik had beter eerst hier opt forum eerst jullie gedacht laten zeggen...
Ik ben 2t gewoon, en heb 2x brokken gehad door niet tijdig piston te vervangen, nu dat ik mijn spaarcenten als student aan zo'n machine geef, heb ik echt schrik, en wil alles zo goed mogelijk doen, liever preventief een paar honderd euro's uitgeven, dan piston ko + alle kosten die er dan bijkomen.
De motor voelde al een tijdje aan alsof hij minder vermogen had, maar echt roken deed hij niet, enkel als hij koud stond, maar eenmaal warm liep hij perfect zonder roken, geen noemenswaardig olieverbruik.
Hoeveel km's kan je dan eigenlijk doen(zolang je niks merkt qua pk en rook) met een motor zoals de ttr?
Ben ik dan eigenlijk int zak gezet?
Alvast bedankt voor de reacties, ik had liever wel iets anders gelezen maar de realiteit kan pijn doen gvd
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
@ Flip-poz hier onder heb ik even jouw vragen gequote , alles na de (-) is jouw vraag , en na de (--->) is mijn antwoord.
-Ik heb geen ervaring met dikke 4t 1 cyl, dus neem ik het zeker voor het onzekere, en deed hem binnen, met de vraag nieuwe draad te laten tappen in culasse = sowieso de kost om blok er af te halen of toch zeker al de culasse. --->
de draad optappen , nieuwe schroefdraad aanbrengen , een helicoil aanbrengen , kan allemaal geschieden zonder dat het blok uitelkaar hoeft , laat staan dat het motorblok moet worden uitgebouwt .
-Ik had via fora en dgl de indruk dat pistons bij zwaardere 4t 1cyl niet zoveel km's afkunnen, dus ik dacht, ik vraag het gewoon aan de garagist(yamaha bakens benelux). ---->
dit is grote onzin , een zware 1 cilinder draait minder omwentelingen per minuut dan een lichte 1 cilinder , en een 4 takt draait zoieso minder omwentelingen per minuut dan een tweetakt. minder omwentelingen is dus minder slijtage !!!! .
-Deze keek me aan '16500km's? da zal dringend tijd worden" dusja, als je er zelf niet zoveel ervaring hebt, moet ik wel deze man vertrouwen. Dus ik heb toegezegd, en de piston laten vervangen, het is dus al te laat, ik had beter eerst hier opt forum eerst jullie gedacht laten zeggen..--->
ik zal niet beweren dat deze man zijn vak niet verstaat , maar hou er wel rekening mee dat als JIJ je motorblok bij hem laat reviseren , dat dat HEM ten goede komt. !!
-Ik ben 2t gewoon, en heb 2x brokken gehad door niet tijdig piston te vervangen, nu dat ik mijn spaarcenten als student aan zo'n machine geef, heb ik echt schrik, en wil alles zo goed mogelijk doen, liever preventief een paar honderd euro's uitgeven, dan piston ko + alle kosten die er dan bijkomen. ---->
je kunt je TT (r) motorisch niet vergelijken met een 2takt .
-De motor voelde al een tijdje aan alsof hij minder vermogen had, maar echt roken deed hij niet, enkel als hij koud stond, maar eenmaal warm liep hij perfect zonder roken, geen noemenswaardig olieverbruik. --->
ik ben van mening dat zolang de motor niet rookt , de zuiger en veren nog goed zijn . zouden deze versleten zijn , ontstaat er onderdruk in het carter , dus komt er olie boven de zuiger met als gevolg een rokende TT.
dan is er nog de kleur rook ,bijvoorbeeld : blauwe rook betekend vrijwel altijd OLIE verbruik , witte rook is meestal een lekke koppaking (bij vloeistof gekoelde motoren) zwarte rook kan duiden op een slechte verbranding. let op ! Witte rook bij het starten kan ook gewoon condens in de uitlaat pijp zijn , vocht dat zicht nestelt in de dempervulling en dat bij verwarming rook veroorzaakt ,meestal als je motor buiten of in een niet verwarmde schuur staat .
- Hoeveel km's kan je dan eigenlijk doen(zolang je niks merkt qua pk en rook) met een motor zoals de ttr?
Ben ik dan eigenlijk int zak gezet? -->
dat is geheel afhankelijk van je rijstijl , laat je de motor eerst netjes warmlopen , of ga je van koud af aan meteen volgas ? hoevaak ververs je de olie en oliefilters? hoeveel onderhoud pleeg je? hoe vaak verschoon je het luchtfilter? rij je off-road in bospaadjes of cross je in mul zand? rij je hoog in toeren of juist erg laag ... dat zijn allemaal dingen die de levensduur kunnen beinvloeden . of je int zak bent gezet moet je zelf uitmaken , ik vertel je alleen zoals IK het zie .
-Alvast bedankt voor de reacties, ik had liever wel iets anders gelezen maar de realiteit kan pijn doen gvd -->
hieruit maak ik op dat je motor inmiddels (duur) gereviseerd is??
bekijk het zo : je hebt nu voorlopig weer een *frisse* motorfiets
Grt : Bar
-Ik heb geen ervaring met dikke 4t 1 cyl, dus neem ik het zeker voor het onzekere, en deed hem binnen, met de vraag nieuwe draad te laten tappen in culasse = sowieso de kost om blok er af te halen of toch zeker al de culasse. --->
de draad optappen , nieuwe schroefdraad aanbrengen , een helicoil aanbrengen , kan allemaal geschieden zonder dat het blok uitelkaar hoeft , laat staan dat het motorblok moet worden uitgebouwt .
-Ik had via fora en dgl de indruk dat pistons bij zwaardere 4t 1cyl niet zoveel km's afkunnen, dus ik dacht, ik vraag het gewoon aan de garagist(yamaha bakens benelux). ---->
dit is grote onzin , een zware 1 cilinder draait minder omwentelingen per minuut dan een lichte 1 cilinder , en een 4 takt draait zoieso minder omwentelingen per minuut dan een tweetakt. minder omwentelingen is dus minder slijtage !!!! .
-Deze keek me aan '16500km's? da zal dringend tijd worden" dusja, als je er zelf niet zoveel ervaring hebt, moet ik wel deze man vertrouwen. Dus ik heb toegezegd, en de piston laten vervangen, het is dus al te laat, ik had beter eerst hier opt forum eerst jullie gedacht laten zeggen..--->
ik zal niet beweren dat deze man zijn vak niet verstaat , maar hou er wel rekening mee dat als JIJ je motorblok bij hem laat reviseren , dat dat HEM ten goede komt. !!
-Ik ben 2t gewoon, en heb 2x brokken gehad door niet tijdig piston te vervangen, nu dat ik mijn spaarcenten als student aan zo'n machine geef, heb ik echt schrik, en wil alles zo goed mogelijk doen, liever preventief een paar honderd euro's uitgeven, dan piston ko + alle kosten die er dan bijkomen. ---->
je kunt je TT (r) motorisch niet vergelijken met een 2takt .
-De motor voelde al een tijdje aan alsof hij minder vermogen had, maar echt roken deed hij niet, enkel als hij koud stond, maar eenmaal warm liep hij perfect zonder roken, geen noemenswaardig olieverbruik. --->
ik ben van mening dat zolang de motor niet rookt , de zuiger en veren nog goed zijn . zouden deze versleten zijn , ontstaat er onderdruk in het carter , dus komt er olie boven de zuiger met als gevolg een rokende TT.
dan is er nog de kleur rook ,bijvoorbeeld : blauwe rook betekend vrijwel altijd OLIE verbruik , witte rook is meestal een lekke koppaking (bij vloeistof gekoelde motoren) zwarte rook kan duiden op een slechte verbranding. let op ! Witte rook bij het starten kan ook gewoon condens in de uitlaat pijp zijn , vocht dat zicht nestelt in de dempervulling en dat bij verwarming rook veroorzaakt ,meestal als je motor buiten of in een niet verwarmde schuur staat .
- Hoeveel km's kan je dan eigenlijk doen(zolang je niks merkt qua pk en rook) met een motor zoals de ttr?
Ben ik dan eigenlijk int zak gezet? -->
dat is geheel afhankelijk van je rijstijl , laat je de motor eerst netjes warmlopen , of ga je van koud af aan meteen volgas ? hoevaak ververs je de olie en oliefilters? hoeveel onderhoud pleeg je? hoe vaak verschoon je het luchtfilter? rij je off-road in bospaadjes of cross je in mul zand? rij je hoog in toeren of juist erg laag ... dat zijn allemaal dingen die de levensduur kunnen beinvloeden . of je int zak bent gezet moet je zelf uitmaken , ik vertel je alleen zoals IK het zie .
-Alvast bedankt voor de reacties, ik had liever wel iets anders gelezen maar de realiteit kan pijn doen gvd -->
hieruit maak ik op dat je motor inmiddels (duur) gereviseerd is??
bekijk het zo : je hebt nu voorlopig weer een *frisse* motorfiets
Grt : Bar
BIERTAKT crossen en zuupn
-de draad optappen , nieuwe schroefdraad aanbrengen , een helicoil aanbrengen , kan allemaal geschieden zonder dat het blok uitelkaar hoeft , laat staan dat het motorblok moet worden uitgebouwt .
->culasse moet er sowieso af, pakkingen moeten toch betaald worden, klein werk om de cilinder er ook nog af te nemen dan ofniet?En een helicoil, is dat noodzakelijk?
-ik zal niet beweren dat deze man zijn vak niet verstaat , maar hou er wel rekening mee dat als JIJ je motorblok bij hem laat reviseren , dat dat HEM ten goede komt. !!
-> Dat is natuurlijk een feit, geldt voor elke garagist natuurlijk...
-dat is geheel afhankelijk van je rijstijl , laat je de motor eerst netjes warmlopen , of ga je van koud af aan meteen volgas ? hoevaak ververs je de olie en oliefilters? hoeveel onderhoud pleeg je? hoe vaak verschoon je het luchtfilter? rij je off-road in bospaadjes of cross je in mul zand? rij je hoog in toeren of juist erg laag ... dat zijn allemaal dingen die de levensduur kunnen beinvloeden . of je int zak bent gezet moet je zelf uitmaken , ik vertel je alleen zoals IK het zie .
-> olie om de 3000 max, oliefilter per 2 oliewisselingen, ga NOOIT volledig het gas erop indien koud, luchtfilter check ik om de 1500km max, en indien nodig was ik hem uit, vet em in, en nu juist een nieuwe gekocht,kleppen laat ik op tijd stellen, ik rij veel km's baan, regelmatig offroad bospaadjes met modderige stukken, ik laat tijdens optrekken hem wel in hogere toeren gaan, maar bij constant gas maakt hij niet echt hoge toeren.
-hieruit maak ik op dat je motor inmiddels (duur) gereviseerd is??
bekijk het zo : je hebt nu voorlopig weer een *frisse* motorfiets
->Inderdaad, of het duur uitvalt zal ik volgende week pas weten, als ik gedaan heb met mijn examens. Ben benieuwd, maar inderdaad, hij staat dan wel volledig in orde voor een lange tijd.
Merci voor da antwoorden, heb er wel wat aan gehad Thx
Flip
->culasse moet er sowieso af, pakkingen moeten toch betaald worden, klein werk om de cilinder er ook nog af te nemen dan ofniet?En een helicoil, is dat noodzakelijk?
-ik zal niet beweren dat deze man zijn vak niet verstaat , maar hou er wel rekening mee dat als JIJ je motorblok bij hem laat reviseren , dat dat HEM ten goede komt. !!
-> Dat is natuurlijk een feit, geldt voor elke garagist natuurlijk...
-dat is geheel afhankelijk van je rijstijl , laat je de motor eerst netjes warmlopen , of ga je van koud af aan meteen volgas ? hoevaak ververs je de olie en oliefilters? hoeveel onderhoud pleeg je? hoe vaak verschoon je het luchtfilter? rij je off-road in bospaadjes of cross je in mul zand? rij je hoog in toeren of juist erg laag ... dat zijn allemaal dingen die de levensduur kunnen beinvloeden . of je int zak bent gezet moet je zelf uitmaken , ik vertel je alleen zoals IK het zie .
-> olie om de 3000 max, oliefilter per 2 oliewisselingen, ga NOOIT volledig het gas erop indien koud, luchtfilter check ik om de 1500km max, en indien nodig was ik hem uit, vet em in, en nu juist een nieuwe gekocht,kleppen laat ik op tijd stellen, ik rij veel km's baan, regelmatig offroad bospaadjes met modderige stukken, ik laat tijdens optrekken hem wel in hogere toeren gaan, maar bij constant gas maakt hij niet echt hoge toeren.
-hieruit maak ik op dat je motor inmiddels (duur) gereviseerd is??
bekijk het zo : je hebt nu voorlopig weer een *frisse* motorfiets
->Inderdaad, of het duur uitvalt zal ik volgende week pas weten, als ik gedaan heb met mijn examens. Ben benieuwd, maar inderdaad, hij staat dan wel volledig in orde voor een lange tijd.
Merci voor da antwoorden, heb er wel wat aan gehad Thx
Flip
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
brommer juist gaan halen, koude douche hoor...
zuiger 110€
zuigerveren 33€
zuiger pen 25€
clipsen 5.5€
pakking 52€
oliefilter 6.5€
boren cilinder
afvlakken culasse
bougiedraad hertappen
olie vervangen
olie filter
komt in totaal neer op 770€, heb 50€ ervan gekregen nadat mijn pa en ik wat commentaar hadden.
Nu heb ik wel een nieuwe moto, maar tegen welke prijs natuurlijk....
Hij heeft er half syntheet op gedaan, volgens het boekje. Hier mee blijven rijden of mineraal olie op doen?
Rodage +-500km opt gemak,warm laten lopen, weinig hoge toeren, veel op koppel en remmen op motor = juiste manier?
Grtz
zuiger 110€
zuigerveren 33€
zuiger pen 25€
clipsen 5.5€
pakking 52€
oliefilter 6.5€
boren cilinder
afvlakken culasse
bougiedraad hertappen
olie vervangen
olie filter
komt in totaal neer op 770€, heb 50€ ervan gekregen nadat mijn pa en ik wat commentaar hadden.
Nu heb ik wel een nieuwe moto, maar tegen welke prijs natuurlijk....
Hij heeft er half syntheet op gedaan, volgens het boekje. Hier mee blijven rijden of mineraal olie op doen?
Rodage +-500km opt gemak,warm laten lopen, weinig hoge toeren, veel op koppel en remmen op motor = juiste manier?
Grtz
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Moesten er nog tips zijn voor de beste rodage...laat maar horen he. Kheb hier al liggen zoeken, de meeste vinden volgende manier precies de beste:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Thx
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Thx
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
voor inrijden hanteer ik altijd : 2 tankjes leeg rijden , niet meer dan 3/4 gas . klei en mulzand vermijden tot na het inrijden. na het inrijden de olie en filters verversen (ik rij zelf op semi synthetisch 10w40)
BIERTAKT crossen en zuupn
ik leen ff je topic. om de hoeveel uurtjes vervang je normaal een zuiger van een suzuki rm 125 uit 2000? en weet iemand hoeveel olie er in de voorvorkken moet en welke??
staatscrossbeheer gaat als een speer
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Zuigertje vervang je volgens het boekje ergens vond de 15u maar dat is volgens mij niet echt nodig, kijk maar een bij het andere topic "moeilijk starten".boer125 schreef:ik leen ff je topic. om de hoeveel uurtjes vervang je normaal een zuiger van een suzuki rm 125 uit 2000? en weet iemand hoeveel olie er in de voorvorkken moet en welke??
Geen idee wat de vorkolie betreft...