Hallo,
Ik zag dat hessler een olie meter heeft toegevoegd aan zijn webwinkel. Erg interesant om erop te bouwen, ik hoorde namelijk dat het BIG blok eigenlijk te goed gekoeld wordt door het olie-koel-systeem?
De adapter:
http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... cts_id=778
En de temperatuur sensor zelf:
http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... cts_id=779
Totale kosten: 35 euro en dan moet je nog een metertje hebben.
Wat direct mijn volgende vraag is: Wat voor een olie/temperatuur meter kan je hierop aansluiten? Zou je bijvoorbeeld naar een sloop kunnen gaan en een willekeurige auto temperatuur sensor kunnen gebruiken?
Olie meter
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
op ebay zijn er temperatuurmeters te koop die op de plek van de olie peilstok komen, net zo duur en geen gekloot met aansluiten..
in principe is de BIG warm na 10km of tien minuten rijden{voor die tijd onder de 4500 toeren blijven..]
hou het heel
zappa
ps zo als deze
http://cgi.ebay.nl/RR-Oltemperatur-Anze ... dZViewItem
in principe is de BIG warm na 10km of tien minuten rijden{voor die tijd onder de 4500 toeren blijven..]
hou het heel
zappa
ps zo als deze
http://cgi.ebay.nl/RR-Oltemperatur-Anze ... dZViewItem
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
pps als het koud is en je korte stukken rijd kan je je oliekoeler bescherm
rooster voor een gedeelte of helemaal afplakken met tape
hou hem warm
zappa
rooster voor een gedeelte of helemaal afplakken met tape
hou hem warm
zappa
Wat meet dit precies? De wartme van de rechter carterhelft of gaat er daadwerkelijk een temperatuur sensor het blok in en meet dit dus de olie?
Ziet er inderdaad lekker simpel uit.
Ziet er inderdaad lekker simpel uit.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
-Mess-Stab gleichzeitig Peilstab-
volgens mij staat hier ''de temperatuur meter is ook de peilstok'
dus meet de olie temperatuur
zit er zelf ook aan te denken maar vind het een tikje duur..
denk dat ik de 10km of 10minuten regel maar aanhoud, en een 1 cilinder is erg moeilijk te warm te krijgen dus...
volgens mij staat hier ''de temperatuur meter is ook de peilstok'
dus meet de olie temperatuur
zit er zelf ook aan te denken maar vind het een tikje duur..
denk dat ik de 10km of 10minuten regel maar aanhoud, en een 1 cilinder is erg moeilijk te warm te krijgen dus...
Naast het feit dat het interesant is om te kijken wanneer je blok op temperatuur is, is het ook interesant om te weten OF je blok op temperatuur is. 90 graden is bij een auto de 'normale' temperatuur van koelvloeistof, is dit ook het geval bij onze DR's voor de olie?
Mocht je blok nou nooit echt op temperatuur komen dan is het inderdaad een idee de olie koeler eens af te plakken danwel een schuif systeem er op te bouwen.
Mocht je blok nou nooit echt op temperatuur komen dan is het inderdaad een idee de olie koeler eens af te plakken danwel een schuif systeem er op te bouwen.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zo te zien is dit de olietemp. na de koeler
vind ik eigenlijk wel heel interresant
maar inderdaad ik heb geen imo o.i.d. dus wat voor meter sluit ik hier op aan en hoe calibreer je dat om de juiste temp. aanwijzing te krijgen
en hoe warm zou de olie na de koeler moeten zijn
tsja één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
vind ik eigenlijk wel heel interresant
maar inderdaad ik heb geen imo o.i.d. dus wat voor meter sluit ik hier op aan en hoe calibreer je dat om de juiste temp. aanwijzing te krijgen
en hoe warm zou de olie na de koeler moeten zijn
tsja één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
dat ziet er strak uit.. wat kost zo'n speeltje??
hou hem warm
zappa
hou hem warm
zappa
Ik heb hem indertijd bij Louis gekocht maar die heeft hem niet meer. Na wat Googelen vond ik hem hier:
http://www.hopmotorsport.nl/catalog/ind ... _1655_1656
De sensor van deze meter past ook in de adapter van Herr Hessler dus dat is eigelijk een betere plaats dan waar ik hem heb zitten, nml. zijkant van het blok.
Calibreren hoeft niet, de meter is al gecalibreerd in de fabriek en je meet de temperatuur of de juiste plaats.
De totale kosten zullen iets van 110 euro zijn (35 voor de adapter en 75 voor de meter)
http://www.hopmotorsport.nl/catalog/ind ... _1655_1656
De sensor van deze meter past ook in de adapter van Herr Hessler dus dat is eigelijk een betere plaats dan waar ik hem heb zitten, nml. zijkant van het blok.
Calibreren hoeft niet, de meter is al gecalibreerd in de fabriek en je meet de temperatuur of de juiste plaats.
De totale kosten zullen iets van 110 euro zijn (35 voor de adapter en 75 voor de meter)
Persoonlijk vind ik een analooge meter mooier in het huidige dashbord passen. Tenzij je je dashboard helemaal opbouwd met roadbook etc.
Die laatste site is trouwens wel een stuk duurder dan hessler's meter en adapter.
Die laatste site is trouwens wel een stuk duurder dan hessler's meter en adapter.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Help?!
Ik heb mijn adapter en sensor bout van hessler vandaag ontvangen,
ik had al eerder een vdo temperatuur meter ontvangen.
Vandaag ging ik eens proberen of het werkte, mijn test opstelling was:
- Pannetje met kokend water
- 12 auto accu
- 1 olie temperatuur sensor (boutje met een weerstand erin)
- VDO Olie Temperatuur meter
Ik had de VDO meter al eens aangesloten op 12, daarbij sloeg de meter volledig uit als ik hem zonder weerstand aansloot, dus dat was goed.
Ik ben geen elektronica expert, dus ik heb verschillende dingen geprobeerd met trial and error:
1:
- Min 12V van de accu op de massa van de sensor bout aangesloten
- De kop van de sensor bout vervolgens aangesloten op de linker van de minnen op de VDO Meter( zie foto)
- Plus 12V van de VDO meter aangesloten op de Plus 12V van de accu.
Resultaat: Meter slaat niet uit, als ik de boel kortsluit dan schiet de VDO meter helemaal naar 150C en als ik hem los laat gaat hij langzaam weer terug. Als ik vervolgens weer het bovenstaande aansluit dan blijft de wijzer ongeveer hanger op hetzelfde punt.
2:
- Min 12V van de accu op de massa van de sensor bout aangesloten
- De kop van de sensor bout vervolgens aangesloten op de middelste (rechter min) van de minnen op de VDO Meter( zie foto)
- Plus 12V van de VDO meter aangesloten op de Plus 12V van de accu.
Resultaat: Meter slaat niet uit, als ik de boel kortsluit dan schiet de VDO meter helemaal naar 150C en als ik hem los laat gaat hij langzaam weer terug. Als ik vervolgens weer het bovenstaande aansluit dan gaat de meter weer langzaam naar boven en tikt weer de 150 aan. De meter lijkt pas naar de 150 te gaan wanneer hij niet in de nulstand (tegen de 50 aan staat)
Anyway, hij wilt dus niet netjes tussen de 50 en 100graden aangeven, wat de temperatuur zou moeten zijn van het kokend water.
Hoe zou zoiets aangesloten moeten worden? En zou het kunnen dat de VDO Olie temperatuur meter een andere bout nodig heeft dan hessler aanbiedt?
Ik heb trouwens gemeten wat de weerstand is van de Bout van hessler: Hij begint bij 2000Ohm en loopt als hij warmer wordt richting de 4000Ohm.
Wie o wie kan mij helpen en hoe moet dit geheel aangesloten worden?
Er zit overigens ook nog een soort boutje wat lijkt contact te maken met het bevestigingsbeugeltje.
Ik heb mijn adapter en sensor bout van hessler vandaag ontvangen,
ik had al eerder een vdo temperatuur meter ontvangen.
Vandaag ging ik eens proberen of het werkte, mijn test opstelling was:
- Pannetje met kokend water
- 12 auto accu
- 1 olie temperatuur sensor (boutje met een weerstand erin)
- VDO Olie Temperatuur meter
Ik had de VDO meter al eens aangesloten op 12, daarbij sloeg de meter volledig uit als ik hem zonder weerstand aansloot, dus dat was goed.
Ik ben geen elektronica expert, dus ik heb verschillende dingen geprobeerd met trial and error:
1:
- Min 12V van de accu op de massa van de sensor bout aangesloten
- De kop van de sensor bout vervolgens aangesloten op de linker van de minnen op de VDO Meter( zie foto)
- Plus 12V van de VDO meter aangesloten op de Plus 12V van de accu.
Resultaat: Meter slaat niet uit, als ik de boel kortsluit dan schiet de VDO meter helemaal naar 150C en als ik hem los laat gaat hij langzaam weer terug. Als ik vervolgens weer het bovenstaande aansluit dan blijft de wijzer ongeveer hanger op hetzelfde punt.
2:
- Min 12V van de accu op de massa van de sensor bout aangesloten
- De kop van de sensor bout vervolgens aangesloten op de middelste (rechter min) van de minnen op de VDO Meter( zie foto)
- Plus 12V van de VDO meter aangesloten op de Plus 12V van de accu.
Resultaat: Meter slaat niet uit, als ik de boel kortsluit dan schiet de VDO meter helemaal naar 150C en als ik hem los laat gaat hij langzaam weer terug. Als ik vervolgens weer het bovenstaande aansluit dan gaat de meter weer langzaam naar boven en tikt weer de 150 aan. De meter lijkt pas naar de 150 te gaan wanneer hij niet in de nulstand (tegen de 50 aan staat)
Anyway, hij wilt dus niet netjes tussen de 50 en 100graden aangeven, wat de temperatuur zou moeten zijn van het kokend water.
Hoe zou zoiets aangesloten moeten worden? En zou het kunnen dat de VDO Olie temperatuur meter een andere bout nodig heeft dan hessler aanbiedt?
Ik heb trouwens gemeten wat de weerstand is van de Bout van hessler: Hij begint bij 2000Ohm en loopt als hij warmer wordt richting de 4000Ohm.
Wie o wie kan mij helpen en hoe moet dit geheel aangesloten worden?
Er zit overigens ook nog een soort boutje wat lijkt contact te maken met het bevestigingsbeugeltje.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Ik heb al een vermoeden wat het probleem is, de weerstand van de sensor komt niet overheen met de aansluiting van mijn VDO meter. De vdo meter gebruikt namelijk een NTC, dat is een weerstand waarbij de weerstand afneemt wanneer de temperatuur toeneemt, terwijl de sensor bout van Hesller meer weerstand geeft bij hogere temperaturen.
2 Oplossingen:
of ik koop een andere meter
of ik koop een andere type plug
Eerst maar kijken wat het best te verkrijgen is
2 Oplossingen:
of ik koop een andere meter
of ik koop een andere type plug
Eerst maar kijken wat het best te verkrijgen is
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Hessler heeft nu VDO olie sensors en tevens een adapter waar de VDO in past.
Zou ze binnen 2 weken binnen moeten hebben. To be continued...
Zou ze binnen 2 weken binnen moeten hebben. To be continued...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Vandaag een nieuwe meter gehaald, deze bleek goed te werken na goed aansluiten in combinatie met de vdo sensor van Hessler.
Toen nog eens de oude meter geprobeerd en waarempel deze werkt ook als je hem goed aansluit
Nu heb ik er dus 2, de oude mag iemand anders voor 15 euro overnemen. Iemand intresse?
Toen nog eens de oude meter geprobeerd en waarempel deze werkt ook als je hem goed aansluit
Nu heb ik er dus 2, de oude mag iemand anders voor 15 euro overnemen. Iemand intresse?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Vandaag mijn nieuwe meter geinstalleerd, leuk om te zien hoe de temperatuur zich gedraagd. Met ze 2en op de motor zat de temp op 85 - 90 C. Beetje stadsverkeer met veel stoplichten ging die richting de 100.
In mijn eentje zat hij op de 80C op de snelweg.
Wie kan er iets nuttigs zeggen over de max temp wat de motor aankan en wanneer je beter iets rustiger aan of zelfs beter de motor uit kan gaan zetten?
In mijn eentje zat hij op de 80C op de snelweg.
Wie kan er iets nuttigs zeggen over de max temp wat de motor aankan en wanneer je beter iets rustiger aan of zelfs beter de motor uit kan gaan zetten?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.