ik overweeg om een EXC te kopen van ongeveer 3 jaar oud.
Nu zit ik te dubben om een 450 of 525 aan te schaffen.
Heeft er iemand tips?
groeten bert
KTM EXC 450 of 525
Moderator: ghulst
heb nog niet op een exc 450 gereden maar denk dat ik toch zou kiezen voor de 525
is gemakkelijk om te rijden en komt overal doorheen zonder al te veel moeite
alleen in leemachtig of bergachtig gebied istie vrij zwaar, maar dat zal ook niet al te veel uitmaken met een 450
is gemakkelijk om te rijden en komt overal doorheen zonder al te veel moeite
alleen in leemachtig of bergachtig gebied istie vrij zwaar, maar dat zal ook niet al te veel uitmaken met een 450
zie ook http://www.allroadmaniacs.nl/index.php?topic=2991.0
Echt zo'n onderwerp waar je hele forums over vol kunt schrijven.
Echt zo'n onderwerp waar je hele forums over vol kunt schrijven.
Alweer dit onderwerp
by the way.... 450
by the way.... 450
# 442
nee 525 ...
beetje extra power aan boord is nooit weg , daarentegen sleep je geen extra gewicht mee .
als je het niet aan denkt te kunnen , dan draai je gewoon je gas handle niet helemaal open
ik heb een 525 , en ik vind het super rijden , ik wou zelfs nog een beetje extra vermogen , dus heb ik een akrapovic pijp en demper gemonteerd , samen met de geflowde SX (cross) cilinderkop met grotere kleppen , goed afgestelde carb , gaat het beestje als een kogel .
mocht je dan nog te klagen hebben , dan is er nog een bigbore kit leverbaar.
beetje extra power aan boord is nooit weg , daarentegen sleep je geen extra gewicht mee .
als je het niet aan denkt te kunnen , dan draai je gewoon je gas handle niet helemaal open
ik heb een 525 , en ik vind het super rijden , ik wou zelfs nog een beetje extra vermogen , dus heb ik een akrapovic pijp en demper gemonteerd , samen met de geflowde SX (cross) cilinderkop met grotere kleppen , goed afgestelde carb , gaat het beestje als een kogel .
mocht je dan nog te klagen hebben , dan is er nog een bigbore kit leverbaar.
4 strokes only !!
ik heb er een te koop:
http://motor-brommer.marktplaats.nl/mot ... -2004.html
op dit moment nog niet verkocht
http://motor-brommer.marktplaats.nl/mot ... -2004.html
op dit moment nog niet verkocht
smurf.
Dat je geen extra gewicht meesleept is niet helemaal waar. Als je de motor op de weegschaal zet is het gewichts verschil minimaal. Als je met de motor rijdt is het een groot verschil. Door de massa traagheid van blok (vliegwiel, koppeling, krukas, etc.) wil de 525 meer rechtdoor, en is die moeilijker om mee te gooien en smijten.JoeBaR schreef:nee 525 ...
beetje extra power aan boord is nooit weg , daarentegen sleep je geen extra gewicht mee .
Bovendien als je voor een 525 kiest en er echt mee wil enduro rijden dan heb je aan een standaard meer dan voldoende vermogen. In het WK rijden ze allemaal met een gedetuned blok rond om al het vermogen aan de grond te krijgen in de vorm van koppel en niet bruut vermogen als bij een crosser. Akrapovic heeft zelfs nu een pijp speciaal voor enduro die het motor karakter nog vriendelijker maakt dan de standaard uitlaat.
Een 450 is denk ik de gulden middenweg. Ik vind persoonlijk een 250 4T fijner (vooral om de zelfde redenen dat een 450 makkelijker rijdt dan een 525) maar dan kom je wel op bepaalde punten vermogen te kort.
Maar uiteindelijk is enduro een groot compromis en moet je voor je zelf kijken wat je belangrijk vind. Als je het mooi vind om plankgas maisplakken te rijden tijdens een off-road ritje is er niks mooier dan een 525. Of je moet een Honda 500 2T pakken...
krukas, koppeling, vliegwiel zijn allemaal hetzelfde bij de 450 of 525. Alleen de zuiger diameter is groter.mech schreef:Dat je geen extra gewicht meesleept is niet helemaal waar. Als je de motor op de weegschaal zet is het gewichts verschil minimaal. Als je met de motor rijdt is het een groot verschil. Door de massa traagheid van blok (vliegwiel, koppeling, krukas, etc.) wil de 525 meer rechtdoor, en is die moeilijker om mee te gooien en smijten.JoeBaR schreef:nee 525 ...
beetje extra power aan boord is nooit weg , daarentegen sleep je geen extra gewicht mee .
Bovendien als je voor een 525 kiest en er echt mee wil enduro rijden dan heb je aan een standaard meer dan voldoende vermogen. In het WK rijden ze allemaal met een gedetuned blok rond om al het vermogen aan de grond te krijgen in de vorm van koppel en niet bruut vermogen als bij een crosser. Akrapovic heeft zelfs nu een pijp speciaal voor enduro die het motor karakter nog vriendelijker maakt dan de standaard uitlaat.
Een 450 is denk ik de gulden middenweg. Ik vind persoonlijk een 250 4T fijner (vooral om de zelfde redenen dat een 450 makkelijker rijdt dan een 525) maar dan kom je wel op bepaalde punten vermogen te kort.
Maar uiteindelijk is enduro een groot compromis en moet je voor je zelf kijken wat je belangrijk vind. Als je het mooi vind om plankgas maisplakken te rijden tijdens een off-road ritje is er niks mooier dan een 525. Of je moet een Honda 500 2T pakken...
Het grotere koppel is niet alleen prettige bij maisplakken (of de oirschotse hei) maar ook heel bruikbaar bij lastige klimmen. Je tokkelt als het ware net even relaxter omhoog. Ook bij lage toerentallen.
Dat gedetunede blok in de WEC, weet je dat zeker? Een EXC (enduro) blok heeft sowieso al een heel ander karakter dan een SX (cross) blok.
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat ze zo'n EXC blok nog "zachter" tunen.
Wat doen ze dan? zwaarder vliegwiel? ontsteking later (ander map)? Kleinere diameter carb?
smurf.
Om het blok soepeler te maken is het vooral, CDI met andere map en de uitlaat. Akrapovic met een dunne voorbocht en tussenstuk. Hierdoor wordt het koppel curve langer en gaat het piekerige eruit. Er wordt ook wel een en ander gedaan met vliegwiel.
Het gevoel tussen 450 en 525 dat de 525 meer rechtuit wil is er wel. Het heeft op de een of andere manier toch te maken met gyroscopisch effect. Ik weet er zelf het fijne niet van maar heb het van David Knight en die zal het wel weten.
Het gevoel tussen 450 en 525 dat de 525 meer rechtuit wil is er wel. Het heeft op de een of andere manier toch te maken met gyroscopisch effect. Ik weet er zelf het fijne niet van maar heb het van David Knight en die zal het wel weten.
mijne heeft de fijne eigenschap dat als je het gas opendraait , er ook direct wat gebeurt , ik vind dit juist lekker rijden , de motor reageert direct op wat ik doe .
over dat sturen van een 450 t o v een 525 , dat een 450 beter zou sturen is volkomen bull shit , zoals gezegt is alleen de zuiger diameter van een 525 groter wat dus het verschil aan vermogen bepaalt . het rijwielgedeelte en frame geometrie zijn identiek.
mijn eigen voorkeur ligt trouwens bij een 520 ! deze zijn voor mijn gevoel een stukje feller dan de 525 , maar das puur persoonlijk .
over dat sturen van een 450 t o v een 525 , dat een 450 beter zou sturen is volkomen bull shit , zoals gezegt is alleen de zuiger diameter van een 525 groter wat dus het verschil aan vermogen bepaalt . het rijwielgedeelte en frame geometrie zijn identiek.
mijn eigen voorkeur ligt trouwens bij een 520 ! deze zijn voor mijn gevoel een stukje feller dan de 525 , maar das puur persoonlijk .
4 strokes only !!
Had 't dan ook aan Folie gevraagd...mech schreef:het piekerige eruit. Er wordt ook wel een en ander gedaan met vliegwiel.
Het gevoel tussen 450 en 525 dat de 525 meer rechtuit wil is er wel. Het heeft op de een of andere manier toch te maken met gyroscopisch effect. Ik weet er zelf het fijne niet van maar heb het van David Knight en die zal het wel weten.
De 450 EXC die de meesten van ons kennen heeft inderdaad hetzelfde blok als de 525 (op de cylinder en zuiger na)
Er is echter ook een 450 XC op kenteken en die heeft (volgens mij vanaf 2006) een kortere slag, net als een SX 450. En die is daardoor snappier en heeft duidelijk minder gyro effect. Ten koste van koppel onderin uiteraard.
Ik rij wel eens op de 450 EXC van mijn lief. Die rijdt zeker zo gemakkelijk als mijn 525, misschien ook omdat die wat hoger is.
Toch geef ik de voorkeur aan de 525.
Volgens haar is dat een euhh.. mannending.
En T, wat wordt het ? Een stinkwheel ?
Een 450 is wendbaarder.
Dat is niet persoonlijk, dat is de realiteit...JoeBaR schreef:mijn eigen voorkeur ligt trouwens bij een 520 ! deze zijn voor mijn gevoel een stukje feller dan de 525 , maar das puur persoonlijk .
Jo VdB
Nu begeef ik me op glad ijs om het niet met meneer Knight eens te zijn maar het gyroscopisch effect bestaat niet. Er is wel een effect maar dat komt door andere dingen. Als het zou bestaan zou je het het meest merken op hoogtoerige machines en niet op de zware jongens omdat het toerental veel, maar dan ook veel meer uitmaakt dan het gewicht. Er is een ander topic over dus ik zal er over ophouden.mech schreef:
Het gevoel tussen 450 en 525 dat de 525 meer rechtuit wil is er wel. Het heeft op de een of andere manier toch te maken met gyroscopisch effect. Ik weet er zelf het fijne niet van maar heb het van David Knight en die zal het wel weten.
Zelf rijd ik trouwens een 450 en ik overweeg wel eens naar een 525 over te stappen. Dat extra vermogen lijkt me wel prettig als het hard rechtuit gaat op het land. Maar het scheelt 3 KW geloof ik, of dat nou veel zoden aan de dijk zet.
Voor de meeste mensen geldt dat de motor sneller kan dan de berijder en dat is zeker het geval bij een potentieel beest als de 525 (het gashandel is regelbaar...) dus als het echt hard gaat merk je geen verschil. Een 525 is identiek en heeft 60cc meer en dat is handige koppel onderin als je en bergwand op tokkeld.
Een 525 kan schakelluier gereden worden.
Gyroscopisch effect is nihil tov een 450 en treedt alleen op bij hoge toeren en dat kan je juist vermijden met een 525 zonder snelheid te verliezen tov een 450.
Mede hierdoor zal een 525 ook langer heel blijven (zeker tov de korteslag 450SXjes.
Een 525 kan schakelluier gereden worden.
Gyroscopisch effect is nihil tov een 450 en treedt alleen op bij hoge toeren en dat kan je juist vermijden met een 525 zonder snelheid te verliezen tov een 450.
Mede hierdoor zal een 525 ook langer heel blijven (zeker tov de korteslag 450SXjes.
Wordt er aan de woorden van "The Man" getwijfeld?folie schreef:Inderdaad:Woabow schreef:
Nu begeef ik me op glad ijs om het niet met meneer Knight eens te zijn maar het gyroscopisch effect bestaat niet.
Das Ik lig helemaal dubbel
# 442
Hij kan rijden, issie ook zo goed in natuurkunde....? Ik ga wel terug in m'n hok maar ondertussen blijf ik er van overtuigd dat broodje gyro hetzelfde is als broodje aap. Tuurlijk merk je verschil, maar niet door die paar gram zuigerverschil wat op een lager toerental op en neer gaat (450 tov 525). Het is vast uit te rekenen (ben gestrand.., ik geef het toe) en tot zo lang mag iedereen geloven wat hij wil.Sanne schreef:Wordt er aan de woorden van "The Man" getwijfeld?folie schreef:Inderdaad:Woabow schreef:
Nu begeef ik me op glad ijs om het niet met meneer Knight eens te zijn maar het gyroscopisch effect bestaat niet.
Das Ik lig helemaal dubbel
Hoooww,folie schreef:Dank je Sanne
Ja, ik ben ook zo goed in natuurkunde...
Nee, je merkt geen gyro verschil in de lichtere zuiger van de EXC 450, wel in de lichtere korteslag krukas van een sx of xc 450
Daar weet ik te weinig van om over te kunnen oordelen. Wat ik bedoel is dat je de woorden van The Knighter niet in twijfel getrokken hoeven te worden. David heeft een heel team van technisie om zich heen die ECHT WEL weten waar ze over praten. Daarom zeg ik dat het niet perse iets met natuurkunde of gyro te maken heeft.
Zelf heb ik nooit op een KTM 450 of 525 gereden. En als ik het wel doe merk ik waarschijnlijk nog niet eens het verschil in de bocht.
Om precies te willen weten waar het verschil gemaakt wordt moet je er een studie van maken en ik denk dat dat voorlopig nog niet gebeurt. Misschien heeft Mech het wel verkeerd gehoord en of begrepen??
Wel weet ik precies wat gyroscopies effect is. En ik kan me voorstellen dat er in een motorblok wel zo iets bestaat als gyro.
# 442
Oh, Ik wist niet dat je David Knight bedoelde. Dacht dat je mij bedoelde..Sanne schreef:Hoooww,folie schreef:Dank je Sanne
Ja, ik ben ook zo goed in natuurkunde...
Nee, je merkt geen gyro verschil in de lichtere zuiger van de EXC 450, wel in de lichtere korteslag krukas van een sx of xc 450
Daar weet ik te weinig van om over te kunnen oordelen. Wat ik bedoel is dat je de woorden van The Knighter niet in twijfel getrokken hoeven te worden. David heeft een heel team van technisie om zich heen die ECHT WEL weten waar ze over praten. Daarom zeg ik dat het niet perse iets met natuurkunde of gyro te maken heeft.
Zelf heb ik nooit op een KTM 450 of 525 gereden. En als ik het wel doe merk ik waarschijnlijk nog niet eens het verschil in de bocht.
Om precies te willen weten waar het verschil gemaakt wordt moet je er een studie van maken en ik denk dat dat voorlopig nog niet gebeurt. Misschien heeft Mech het wel verkeerd gehoord en of begrepen??
Wel weet ik precies wat gyroscopies effect is. En ik kan me voorstellen dat er in een motorblok wel zo iets bestaat als gyro.