Ik vroeg mijzelf af waar je legaal offroad kan rijden.
Ik ben zelf beginnend rijdent met een enduro/allroad motor en ik wil af en toe proeven van het off-road rijden zonder de kans op mijn motor kwijt te raken.
Logischerwijs zijn onverharde openbare wegen legaal om te rijden met een verzekerde motor, maar hoe vind je deze makkelijk zonder daadwerkelijk hiervoor een gebied goed te kennen? Is er bijvoorbeeld routeplanner software welke onverharde wegen speciaal aangeeft?
Wat is verder de definitie van legaal off road rijden? Hoe zit het bijvoorbeeld met de maasvlakte? Wordt het gedogen hier te rijden?
Of is het zo dat je op gemeente terrein mag rijden wanneer hier niet gebouwd wordt?
Hoe zit het met bouw terreinen en velden daaraan grenzend? We hebben hier nieuwbouw wijken met leuke open terreinen, in hoeverre mag hier gereden worden?
Alvast bedankt voor de tips voor deze beginner om de enduro sport legaal te proeven en daar geen slechte naam aan te geven.
Shifty
Legaal offroad rijden?
Moderator: ghulst
Voor zover ik weet (maar ik ben geen expert ter zake):
* Motor in beslag nemen kan volgens mij alleen als er iets niet in orde is met het papierwerk: geen inschrijvingsbewijs, geen originele plaat, verzekering, rijbewijs en meer van dat fraais. Als je met alles in orde bent mogen ze de motor niet afnemen.
* Er bestaan geen routeplanners met een voorliefde voor onverharde, legale wegen (helaas!!). Op stafkaart routes uitstippelen en daarna verkennen met de motor (al dan niet met ondersteuning van GPS met topografische kaart) blijft nog altijd de manier bij uitstek. Uiteraard kan je ook ritten (al dan niet tegen betaling) gaan meerijden bij mensen die de streek wel kennen.
* Bouwterrein is altijd privé (=niet openbaar) en dus enkel toegankelijk mits toestemming van de eigenaar. Daarnaast is het niet slim om daar te gaan rijden, omdat de mensen in de buurt van dat terrein dan overlast krijgen en daardoor krijgen enduro rijders/crossers een slechte naam.
* Ik ken zelf de maasvlakte niet (ben niet van die streek), maar volgens mij mag je daar bijna nergens meer rijden. Misschien dat er mensen uit de buurt u daarover kunnen informeren.
Het is ook een goed idee om wat te verbroederen met collega's enduro rijders. Dan kan je ééns met hen op pad & zo leer je op de duur wel aardig wat wegen kennen... Daarnaast vind ik het persoonlijk ook wel handig dat er iemand een ambulance kan bellen mocht ik een onzachte aanvaring hebben met een stuk "natuur" of onze moeder aarde...
* Motor in beslag nemen kan volgens mij alleen als er iets niet in orde is met het papierwerk: geen inschrijvingsbewijs, geen originele plaat, verzekering, rijbewijs en meer van dat fraais. Als je met alles in orde bent mogen ze de motor niet afnemen.
* Er bestaan geen routeplanners met een voorliefde voor onverharde, legale wegen (helaas!!). Op stafkaart routes uitstippelen en daarna verkennen met de motor (al dan niet met ondersteuning van GPS met topografische kaart) blijft nog altijd de manier bij uitstek. Uiteraard kan je ook ritten (al dan niet tegen betaling) gaan meerijden bij mensen die de streek wel kennen.
* Bouwterrein is altijd privé (=niet openbaar) en dus enkel toegankelijk mits toestemming van de eigenaar. Daarnaast is het niet slim om daar te gaan rijden, omdat de mensen in de buurt van dat terrein dan overlast krijgen en daardoor krijgen enduro rijders/crossers een slechte naam.
* Ik ken zelf de maasvlakte niet (ben niet van die streek), maar volgens mij mag je daar bijna nergens meer rijden. Misschien dat er mensen uit de buurt u daarover kunnen informeren.
Het is ook een goed idee om wat te verbroederen met collega's enduro rijders. Dan kan je ééns met hen op pad & zo leer je op de duur wel aardig wat wegen kennen... Daarnaast vind ik het persoonlijk ook wel handig dat er iemand een ambulance kan bellen mocht ik een onzachte aanvaring hebben met een stuk "natuur" of onze moeder aarde...
Montesa Cota 315R
Misschien een domme vraag. Maar..... hoe verbroeder je met collega's enduro rijders? Ik heb een tijdje geleden een oproepje geplaatst of er in de regio Groningen mensen zijn die eens samen willen rijden en mij wegwijs maken. Maar tot op heden heb ik geen reactie ontvangen
Zijn er wel mensen uit het noorden op dit forum actief?
Laat gerust iets van jullie horen
Edwin
Zijn er wel mensen uit het noorden op dit forum actief?
Laat gerust iets van jullie horen
Edwin
Hya Shifty,Shifty-PK schreef:bijvoorbeeld met de maasvlakte? Wordt het gedogen hier te rijden?
Dat op de maasvlakte is het terrein aan het eind van de Malakkastraat.
Voor zover ik het weet is het vrij rijden als er geen evenement is.'
Maar 'k zal er eens op letten de eerst volgende keer dat ik er ben of ik daar een bord zie staan met regelementen oid.
cheers,
Dennis
Via een enduro club, op noppenforum-dagen, en gewoon onderweg... af en toe de sociale peer uithangen zorgt meestal wel voor een telefoonnummer of mailadres links en rechts.Edwin64 schreef:Misschien een domme vraag. Maar..... hoe verbroeder je met collega's enduro rijders? Ik heb een tijdje geleden een oproepje geplaatst of er in de regio Groningen mensen zijn die eens samen willen rijden en mij wegwijs maken. Maar tot op heden heb ik geen reactie ontvangen
Zijn er wel mensen uit het noorden op dit forum actief?
Laat gerust iets van jullie horen
Edwin
Een oproepje lanceren en dan afwachten werkt meestal idd niet zo goed. Het komt meestal ook wel vanzelf... In het begin is het altijd wat zoeken naar gelijk gestemde zielen uit de buurt...
Montesa Cota 315R
Bedankt voor de tip! Ik laat de moed ook niet zakken. Toch krijg ik de indruk dat de zuiderlingen sterk in de meerderheid zijn op het forum..Estivie schreef: Via een enduro club, op noppenforum-dagen, en gewoon onderweg... af en toe de sociale peer uithangen zorgt meestal wel voor een telefoonnummer of mailadres links en rechts.
Een oproepje lanceren en dan afwachten werkt meestal idd niet zo goed. Het komt meestal ook wel vanzelf... In het begin is het altijd wat zoeken naar gelijk gestemde zielen uit de buurt...
Die hebben dan ook meer bossen waarschijnlijk.Edwin64 schreef:Toch krijg ik de indruk dat de zuiderlingen sterk in de meerderheid zijn op het forum..
Ben een paar jaar geleden met de kerstdagen in Groningen vakantie wezen houden, maar de bomen waren daar redelijk gemakkelijk te tellen.
Afgelopen kerst in Drenthe daarentegen .....................
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
jullie willen niet weten hoeveel route wij in het noorden in 30 jaar bij elkaar hebben gezocht,probleem is als velen het weten.............
edwin laat maar weten wat je leuk zou vinden,in groningen .friesland en drente weten wij alles wat onverhard is te vinden LEGAAL.
omdat wij rekening met iedereen houden bestaan deze routes nog ,in mijn woonplaats zijn de laatste tijd onbekende enduro........... rijder die de wandelparken leuk vinden om door te crossen.
door deze types heb ik er grote problemen mee om mijn routekennes te delen.
vandaar dat je misschien weinig respons krijgt om mederijders te vinden.
ik woon 40 km bij je vandaan we kunnen een keer afspreken
edwin laat maar weten wat je leuk zou vinden,in groningen .friesland en drente weten wij alles wat onverhard is te vinden LEGAAL.
omdat wij rekening met iedereen houden bestaan deze routes nog ,in mijn woonplaats zijn de laatste tijd onbekende enduro........... rijder die de wandelparken leuk vinden om door te crossen.
door deze types heb ik er grote problemen mee om mijn routekennes te delen.
vandaar dat je misschien weinig respons krijgt om mederijders te vinden.
ik woon 40 km bij je vandaan we kunnen een keer afspreken
aha, zijn er mischien daarom zo weinig (geen) internetsite's die legale enduro/offroad ritten publiceren, om zo te voorkomen dat ze te veel worden ge(mis)bruikt en afgesloten worden.
Aan de ene kant begrijpelijk, want je wilt jouw favoriete offroad wegen niet zien verdwijnen.
Maar aan de andere kant jammer, zo wordt het voor beginners zoals mij wat lastig om mijn hobby legaal uit te voeren of ieder geval er iets van te proberen. Als er gewoon duidelijke richtlijnen worden opgesteld met betrekken tot enduro rijden op de openbare weg dan zullen deze normen en waarde hopelijk bij iedereen terecht komen en als het moet kunnen we elkaar daar ook op aanspreken.
Mijn theorie wordt ook bevestigd doordat ik wel 4x4 site's tegen gekomen ben (hier op het forum als ik het me goed herinneren) waarin een database werd bijgehouden met 4x4 terreinen. Zoiets ben ik (helaas) nog niet tegengekomen voor enduro/offroad piste's.
Op deze site stond trouwens ook de maasvlakte, dit terrein wordt inderdaad gedoogd en er staan zelfs borden met 4x4 terrein etc.
Iemand tips voor leuke wegen in omstreken van den haag, zoetermeer, gouda. Als je het niet aan de grote klok wilt hangen ben ik uiteraard ook blij met een PB'tje.
Aan de ene kant begrijpelijk, want je wilt jouw favoriete offroad wegen niet zien verdwijnen.
Maar aan de andere kant jammer, zo wordt het voor beginners zoals mij wat lastig om mijn hobby legaal uit te voeren of ieder geval er iets van te proberen. Als er gewoon duidelijke richtlijnen worden opgesteld met betrekken tot enduro rijden op de openbare weg dan zullen deze normen en waarde hopelijk bij iedereen terecht komen en als het moet kunnen we elkaar daar ook op aanspreken.
Mijn theorie wordt ook bevestigd doordat ik wel 4x4 site's tegen gekomen ben (hier op het forum als ik het me goed herinneren) waarin een database werd bijgehouden met 4x4 terreinen. Zoiets ben ik (helaas) nog niet tegengekomen voor enduro/offroad piste's.
Op deze site stond trouwens ook de maasvlakte, dit terrein wordt inderdaad gedoogd en er staan zelfs borden met 4x4 terrein etc.
Iemand tips voor leuke wegen in omstreken van den haag, zoetermeer, gouda. Als je het niet aan de grote klok wilt hangen ben ik uiteraard ook blij met een PB'tje.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Het binnenhof Samen werken samen leven
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Ik kwam deze 10 regels nog tegen op het net, interesant voor de beginnende enduro rijder:
1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.
Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar zondag's wanderlaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. ezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.
2. Rij niet buiten de pistes.
Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!
3. Maak van de rit geen wedstrijd.
Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!
4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).
Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.
5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.
Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets uniek, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?
6. Respecteer de staat van de wegen
Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.
7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.
Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.
8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.
Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!
9. Respecteer de wetgeving
U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!
10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt
Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeer te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.
Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze sport (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.
Bron: http://www.motor-europe.com/newscat.php?id=1
Zijn er nog mensen van de omgeving den haag die mij eens kunnen meenemen naar een leuk all-road ritje?
1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.
Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar zondag's wanderlaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. ezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.
2. Rij niet buiten de pistes.
Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!
3. Maak van de rit geen wedstrijd.
Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!
4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).
Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.
5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.
Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets uniek, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?
6. Respecteer de staat van de wegen
Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.
7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.
Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.
8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.
Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!
9. Respecteer de wetgeving
U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!
10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt
Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeer te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.
Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze sport (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.
Bron: http://www.motor-europe.com/newscat.php?id=1
Zijn er nog mensen van de omgeving den haag die mij eens kunnen meenemen naar een leuk all-road ritje?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Klinkt boeiend die regels, maar je mag nergens rijden.
Als ze je pakken ben je toch de lul
met andere woorden; vergeet deze regels meteen en maak er wat van .
Als ze je pakken ben je toch de lul
met andere woorden; vergeet deze regels meteen en maak er wat van .
Sorry hoor. Maar van dit soort reacties gaan mijn haren rechtop in mijn nek staan. Dit is precies de instelling die je moet hebben om de doodsteek aan het offroad rijden toe te brengen. Je hoeft echt niet elke bovenstaande regel tot de letter uit te voeren maar enig respect voor de andere gebruiker van de paden is wel op zijn plaats!klomp schreef:Klinkt boeiend die regels, maar je mag nergens rijden.
Als ze je pakken ben je toch de lul
met andere woorden; vergeet deze regels meteen en maak er wat van .
je begrijpt me verkeerd vrees ik.
Ook ik stop voor paardrijders en doe rustig bij wandelaars.
Wat ik alleen wil zeggen is dat de regels weinig zin hebben, als je al op voorhand al nergens terecht kunt.
De doodsteek waar je het over hebt, is al jaren geleden gegeven.
Lees anders het topic "BRABANTS DAGBLAD" nog eens.
Ook ik stop voor paardrijders en doe rustig bij wandelaars.
Wat ik alleen wil zeggen is dat de regels weinig zin hebben, als je al op voorhand al nergens terecht kunt.
De doodsteek waar je het over hebt, is al jaren geleden gegeven.
Lees anders het topic "BRABANTS DAGBLAD" nog eens.
zo nu en dan even kijken bij de evenementen
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6962 b.v.
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=6962 b.v.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
had het al gezien maar dat werken op zaterdag ook
Hallo Edwin, ik ben uit het Noorden maar ben nog beginnend om het zo maar te zeggen.Edwin64 schreef:Bedankt voor de tip! Ik laat de moed ook niet zakken. Toch krijg ik de indruk dat de zuiderlingen sterk in de meerderheid zijn op het forum..Estivie schreef: Via een enduro club, op noppenforum-dagen, en gewoon onderweg... af en toe de sociale peer uithangen zorgt meestal wel voor een telefoonnummer of mailadres links en rechts.
Een oproepje lanceren en dan afwachten werkt meestal idd niet zo goed. Het komt meestal ook wel vanzelf... In het begin is het altijd wat zoeken naar gelijk gestemde zielen uit de buurt...
Zuiderlingen zijn in het voordeel, waarschijnlijk omdat de natuur zich er beter voor leent dan dit vlakke onbeboste landschap hier.