Hoi,ik wil mijn voorvork gaan vullen met voorvork olie van castrol 10 w 40.
Weet iemand hoeveel cc er in een normale voorvork moet?(dus geen UPSIDE DOWN).
Bouwjaar 1984.
Kawasaki kx 125.
Grtz Niels(NVS-racing)
Hoeveel cc voorvork olie in?
Moderator: ghulst
Vorkolie wordt niet vaak aangegeven in multigrade specificatie, weet je zeker dat het 10W40 is, en niet gewoon 10W?
Ik zou trouwens niet in cc's maar in de grootte van de luchtkamer rekenen. Begin eens met het volgende: vorkpoot uitbouwen, veer en eventueel spacers eruit en alle olie eruit. Vervolgens de vorkpoot rechtop zetten en de binnenpoot geheel in de buitenpoot schuiven.
Vul de vorkpoot met iets van 300cc olie en pomp vervolgens de binnenpoot een paar keer op en neer in de buitenpoot (luchtbelletjes). Hierna vul je de binnenpoot tot 150mm onder de rand (met nog steeds de binnenpoot geheel ingeschoven). Dit kun je het beste bereiken met een plastic fles waar je een aquariumslangetje aan hebt bevestigd. Op dat slangetje doe je een trekbandje 15cm van het einde, dan weet je tenminste hoe diep je het slangetje in de vorkpoot hebt zitten.
Als laatste de veren en spacers erin, dop erop, en rijden maar.
Die 150 mm is een beetje een veilige middenweg. Zou voor jouw rijstijl en gewicht best weleens 170 of 120 mm kunnen zijn natuurlijk.
Ik zou trouwens niet in cc's maar in de grootte van de luchtkamer rekenen. Begin eens met het volgende: vorkpoot uitbouwen, veer en eventueel spacers eruit en alle olie eruit. Vervolgens de vorkpoot rechtop zetten en de binnenpoot geheel in de buitenpoot schuiven.
Vul de vorkpoot met iets van 300cc olie en pomp vervolgens de binnenpoot een paar keer op en neer in de buitenpoot (luchtbelletjes). Hierna vul je de binnenpoot tot 150mm onder de rand (met nog steeds de binnenpoot geheel ingeschoven). Dit kun je het beste bereiken met een plastic fles waar je een aquariumslangetje aan hebt bevestigd. Op dat slangetje doe je een trekbandje 15cm van het einde, dan weet je tenminste hoe diep je het slangetje in de vorkpoot hebt zitten.
Als laatste de veren en spacers erin, dop erop, en rijden maar.
Die 150 mm is een beetje een veilige middenweg. Zou voor jouw rijstijl en gewicht best weleens 170 of 120 mm kunnen zijn natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Max_Kool op vr feb 02, 2007 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di nov 28, 2006 11:04
- Locatie: Goes
Mijn gewicht 60 kilo
grtz niels (NVS-racing)
grtz niels (NVS-racing)
zou hij er niet gewone blok olie van castrol in durven doen?Max_Kool schreef:Vorkolie wordt niet vaak aangegeven in multigrade specificatie, weet je zeker dat het 10W40 is, en niet gewoon 10W?
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do jul 06, 2006 18:01
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
gooi er 10w40 in en geheid dat ie met een week niet meer veertNVS-racing schreef:Hoi,ik wil mijn voorvork gaan vullen met voorvork olie van castrol 10 w 40.
Weet iemand hoeveel cc er in een normale voorvork moet?(dus geen UPSIDE DOWN).
Bouwjaar 1984.
Kawasaki kx 125.
Grtz Niels(NVS-racing)
motorolie is niet geschikt om in een voorvork te gooien omdat motorolie als dat door de kanalen geperst word met inveren gaat schuimen met als gevolg geen vering meer.
wat je er wel in kan doen is ATF (automatic transmission fluid)olie en die worden aangeduid met 10w 15w 20w waar 10w de dunste olie is en 20w de dikste.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di nov 28, 2006 11:04
- Locatie: Goes
Ik bedoel ook vorkolie van castrol dus geen 2takt olie. zal inderdaad 10w zijn ik heb nog niet gekeken(STAAT ERGENS ACHTERAAN IN DE SCHUUR)