hallo ik ben stef ik rij nu op een pitbike je 125 cc 4-takt.
maar dit doe ik alleen omdat ik geld gebrek heb om een echte crosser te kopen. (ouders betalen niks).
nou ben ik toch van plan goed te sparen enz. om een 125 te kopen 2-taktje dus maar nou hoorde ik nogal wah mensen spreken over. een toekomstig verbod voor de 2-tak motoren. omdat meer luchtvervuiling en olie in benzine enz.
ik zie de bui dus al weer hangen, ik met moeite een crossmoto bijeengespaard en dan op geen een baan meer mogen rijden.
mijn vraag weet iemand hier meer van of gaat dat nog 10 jaar duren.
eigenlijk is er voor de 50 t/m 125 anders geen alternatief dus.
mvg stef
2- takt verboden?
Moderator: ghulst
Verboden gaat misschien iets te ver.
Maar dat het een probleem wordt is wel zeker.
In amerika bijv, is 2007 het laatste jaar dat Honda twee takten levert.
Vanaf 2008 kun je alleen nog maar Honda viertakten kopen in de usa.
Dus ik denk dat het twee takt tijdperk vanzelf verdwijnt.
Als je ze niet meer nieuw kunt kopen stopt het vanzelf.
Maar dat het een probleem wordt is wel zeker.
In amerika bijv, is 2007 het laatste jaar dat Honda twee takten levert.
Vanaf 2008 kun je alleen nog maar Honda viertakten kopen in de usa.
Dus ik denk dat het twee takt tijdperk vanzelf verdwijnt.
Als je ze niet meer nieuw kunt kopen stopt het vanzelf.
verdwijnen is veel gezegd... 5-6 jaar geleden als de hoogtoerige viertakten op de markt kwamen hebben de 2takten een enorme klap gekregen.
Maar nu de laatste 2jaar beginnen de mensen de nadelen te kennen van de hoogtoerige viertakten... namelijk vergelijkbare onderhoudskosten,hun gewicht dat nog steeds zwaarder blijft.
Er zijn enkele merken die terug of volhard blijven geloven in 2T (ktm,husqvarna,gasgas,...)
2takt injectie, elektrische starter blijken steeds meer en meer mensen aan te trekken. zeg nu zelf,het fun gehalte is veel hoger met een licht 2taktje.
En actieradius is tegenwoordig evengroot...
Volgens mij ga je nooit iemand met een 2takt kunnen verbieden om te rijden
En er zijn 4takten die meer dompen als mijn 2takt ze
Zeker geen schrik hebben,spaar maar lekker door voor je 125cc. dat wegvallen van 2T is aleen maar bangmakerij van mensen die de klok horen luiden maar de klepel niet weten hangen.
greetz
Maar nu de laatste 2jaar beginnen de mensen de nadelen te kennen van de hoogtoerige viertakten... namelijk vergelijkbare onderhoudskosten,hun gewicht dat nog steeds zwaarder blijft.
Er zijn enkele merken die terug of volhard blijven geloven in 2T (ktm,husqvarna,gasgas,...)
2takt injectie, elektrische starter blijken steeds meer en meer mensen aan te trekken. zeg nu zelf,het fun gehalte is veel hoger met een licht 2taktje.
En actieradius is tegenwoordig evengroot...
Volgens mij ga je nooit iemand met een 2takt kunnen verbieden om te rijden
En er zijn 4takten die meer dompen als mijn 2takt ze
Zeker geen schrik hebben,spaar maar lekker door voor je 125cc. dat wegvallen van 2T is aleen maar bangmakerij van mensen die de klok horen luiden maar de klepel niet weten hangen.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
In CHina een stad en in Italiaanse Lombardije zijn ze verboden.
Ik ken de verhalen idd.
Maar toch ben ik ook voor een 2takt gegaan in september.
Op de baan zal het zeker nog een hele tijd duren dat de 2takt verboden wordt.
KTM ontwikkelt trouwens nog steeds door op 2takt, zie maar de electrische start die nu leverbaar is.
Ik ken de verhalen idd.
Maar toch ben ik ook voor een 2takt gegaan in september.
Op de baan zal het zeker nog een hele tijd duren dat de 2takt verboden wordt.
KTM ontwikkelt trouwens nog steeds door op 2takt, zie maar de electrische start die nu leverbaar is.
Awel,Klx300R schreef:verdwijnen is veel gezegd... 5-6 jaar geleden als de hoogtoerige viertakten op de markt kwamen hebben de 2takten een enorme klap gekregen.
Maar nu de laatste 2jaar beginnen de mensen de nadelen te kennen van de hoogtoerige viertakten... namelijk vergelijkbare onderhoudskosten,hun gewicht dat nog steeds zwaarder blijft.
Er zijn enkele merken die terug of volhard blijven geloven in 2T (ktm,husqvarna,gasgas,...)
2takt injectie, elektrische starter blijken steeds meer en meer mensen aan te trekken. zeg nu zelf,het fun gehalte is veel hoger met een licht 2taktje.
En actieradius is tegenwoordig evengroot...
Volgens mij ga je nooit iemand met een 2takt kunnen verbieden om te rijden
En er zijn 4takten die meer dompen als mijn 2takt ze
Zeker geen schrik hebben,spaar maar lekker door voor je 125cc. dat wegvallen van 2T is aleen maar bangmakerij van mensen die de klok horen luiden maar de klepel niet weten hangen.
greetz
Vlak de Hollandse bureaucratie en politiek niet uit. Wij kunnen als enig Europees land roetfilters op camions verplicht stellen, terwijl de techniek er nog niet klaar voor is.
Als golfende raadsleden en politici dat ze minder tweetaktgeluiden kunnen horen op de baan door geen kentekend meer af te geven voor 2-takt, dan zullen ze dat vast niet kunnen laten;-)
Noppy
Dat ze eerst eens beginnen met de industrie aan te pakken!
300 tweetakt met eknopje wordt zeker en vast ooit de mijne!
Hopelijk wordt er nog veel onderzoek gedaan naar de direct ingespoten tweetakt!
Ik heb een interessant boek waar een leuk stukje in staat over DI 2T. Zal nekeer lezen wat de probs zijn....
300 tweetakt met eknopje wordt zeker en vast ooit de mijne!
Hopelijk wordt er nog veel onderzoek gedaan naar de direct ingespoten tweetakt!
Ik heb een interessant boek waar een leuk stukje in staat over DI 2T. Zal nekeer lezen wat de probs zijn....
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Ik zat zelfs als verknocht 2-takt rijder aan de aankoop van een viertakt te denken Na het omvangrijke testartikel in de Moto Verte van vorige maand, ben ik voorgoed genezen. Dit artikel in het toonaangevende franse blad, ging over de (meer)kosten van een 4-takt t.o.v. een 2-takt. Op alle fronten werd getest. Wedstrijd, fun, enz enz. .Onderdelen, aankoop enz. Uit het resultaat bleek dat de 4 takten veel duurder uit de bus komen. De tweetakten van tegenwoordig lopen zeer mooi. Meestal ook nog eens stiller dan een viertakt. Dus wat mij betreft, komt er nooit een einde aan het 2-takt tijdperk.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
goed te horen Ad.
Dus we zijn bij jou ook welkom met een 2takt?
Dus we zijn bij jou ook welkom met een 2takt?
Ik heb dat blad hier voor mijn neus, maar ik snap er niks van...Ad Ketelaars schreef:Ik zat zelfs als verknocht 2-takt rijder aan de aankoop van een viertakt te denken Na het omvangrijke testartikel in de Moto Verte van vorige maand, ben ik voorgoed genezen. Dit artikel in het toonaangevende franse blad, ging over de (meer)kosten van een 4-takt t.o.v. een 2-takt. Op alle fronten werd getest. Wedstrijd, fun, enz enz. .Onderdelen, aankoop enz. Uit het resultaat bleek dat de 4 takten veel duurder uit de bus komen. De tweetakten van tegenwoordig lopen zeer mooi. Meestal ook nog eens stiller dan een viertakt. Dus wat mij betreft, komt er nooit een einde aan het 2-takt tijdperk.
wat duidelijk is dat je op 4T meer afschrijft dan op 2T.
Maar dat tabelletje van onderhouds kosten bij enduro is raar.
Volgens mij staan er fouten in, anders kan ik niet begrijpen waarom bij honda en KTM de 2T bij 40 en 80 uur veel goedkoper in gebruik zijn en bij 120 uur in een keer veel duurder. Terwijl dit bij husky niet zo is
smurf.
Ad, ik heb uit betrouwbare bron, dat jij met een enduro 2takt rondrijdt, die uitgerust is met een crossversnellingsbak. Waardoor je op een technische passage, en waar jij zoal rondrijdt zijn daar talrijke van , je koppeling toch wel op de proef moet stellen. Daar zou je het gevoel kunnen krijgen dat een 4takt dat beter doet. Echter, zoals jij al aangeeft zijn de huidige 2takt-enduro's dusdanig lineair wat vermogen betreft en dat in combinatie met een lage 1ste versnelling, dat ze dat "gevoels" voordeel kompleet teniet doen. Zeker die huidige 300cc's zijn echte trekkers geworden, die zelfs beter gasdicht rijden dan de huidige 4takten.Ad Ketelaars schreef:Ik zat zelfs als verknocht 2-takt rijder aan de aankoop van een viertakt te denken
Dat in combinatie met een snellere gasreaktie, waardoor ze in de moeilijke technische passages zeker in het voordeel zijn en we hebben nog een reden om 2takt te blijven rijden.
Mijn directe gevoel zegt zelfs dat ik een 200cc wil hebben. Het midden tussen low-end en gewicht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
het artikel wijst juist op het feit dat er weinig of geen verschil zit als je het totale kostenplaatje bekijkt.TTT schreef:Ik heb dat blad hier voor mijn neus, maar ik snap er niks van...Ad Ketelaars schreef:Ik zat zelfs als verknocht 2-takt rijder aan de aankoop van een viertakt te denken Na het omvangrijke testartikel in de Moto Verte van vorige maand, ben ik voorgoed genezen. Dit artikel in het toonaangevende franse blad, ging over de (meer)kosten van een 4-takt t.o.v. een 2-takt. Op alle fronten werd getest. Wedstrijd, fun, enz enz. .Onderdelen, aankoop enz. Uit het resultaat bleek dat de 4 takten veel duurder uit de bus komen. De tweetakten van tegenwoordig lopen zeer mooi. Meestal ook nog eens stiller dan een viertakt. Dus wat mij betreft, komt er nooit een einde aan het 2-takt tijdperk.
wat duidelijk is dat je op 4T meer afschrijft dan op 2T.
Maar dat tabelletje van onderhouds kosten bij enduro is raar.
Volgens mij staan er fouten in, anders kan ik niet begrijpen waarom bij honda en KTM de 2T bij 40 en 80 uur veel goedkoper in gebruik zijn en bij 120 uur in een keer veel duurder. Terwijl dit bij husky niet zo is
het onderhoudsinterval bij 120 uur is duurder omdat daar niet alleen de piston maar ook de drijfstang en krukaslagers vervangen dienen te worden
Het grote verschil tussen 2 en 4 is de kostprijs als je de motor in de prak rijdt
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Ik heb de DVD van de wereldkampioenschappen enduro hier, waar een boeiende passage / hillclimb in het Franse berglandschap ingebouwd zat.
Zo'n 50 motoren heb ik de poging naar boven toe zien ondernemen. De lichte tweetakts vliegen werkelijk alle kanten op, breken uit in het parcours, door de linten en raken soms de toeschouwers en cameramensen bijna.
De 400 en 450 4-takts rijden zonder veel wielspin en herrie zonder veel problemen naar de top.
Sommige tweetakts halen het in één keer, maar dat zijn volgens mij de 300's.
Iemand die deze DVD kent en is in slowmotion de beelden kan analyseren? Dit zijn echt de beste rijders ter wereld, dat zegt toch ook wel wat?
Noppy
Zo'n 50 motoren heb ik de poging naar boven toe zien ondernemen. De lichte tweetakts vliegen werkelijk alle kanten op, breken uit in het parcours, door de linten en raken soms de toeschouwers en cameramensen bijna.
De 400 en 450 4-takts rijden zonder veel wielspin en herrie zonder veel problemen naar de top.
Sommige tweetakts halen het in één keer, maar dat zijn volgens mij de 300's.
Iemand die deze DVD kent en is in slowmotion de beelden kan analyseren? Dit zijn echt de beste rijders ter wereld, dat zegt toch ook wel wat?
Noppy
@ooknoppy : jawel, maar als je dan naar David Knight kijkt dan gebruikt ie een 2T als het echt moeilijk wordt.
@gery400: mee eens. Pas als alles echt versleten raakt gaat de 4T meer geld kosten op op te frissen. Het artikel gaat maar tot 120 uur en dan hoef je bij een KTM 4T enduro nog niks te vervangen. Een 2T zal vaker een vers zuigertje nodig hebben, maar da's eenvoudiger. Dus lood om oud ijzer.
Ik denk dat je met zo'n artikel alle conclusies kan rechtvaardigen
Gewoon rijden wat je leuk vind. Ik ga 2T omdat ik dat ook eens wil proberen. En om met de woorden van Johan te spreken "ieder nadeel hep z'n voordeel"
@gery400: mee eens. Pas als alles echt versleten raakt gaat de 4T meer geld kosten op op te frissen. Het artikel gaat maar tot 120 uur en dan hoef je bij een KTM 4T enduro nog niks te vervangen. Een 2T zal vaker een vers zuigertje nodig hebben, maar da's eenvoudiger. Dus lood om oud ijzer.
Ik denk dat je met zo'n artikel alle conclusies kan rechtvaardigen
Gewoon rijden wat je leuk vind. Ik ga 2T omdat ik dat ook eens wil proberen. En om met de woorden van Johan te spreken "ieder nadeel hep z'n voordeel"
smurf.
Jongens, ik ben heropgestapt in 2004, omdat ik ook in Afrika rij dacht ik dat ik een 525 moest hebben. Na 15 000 km overgestapt op een 450 model 2006, het was direct een groot verschil wat wendbaarheid betrof, en ik was direct een stuk sneller. Nu rij ik al twee maand met een 250 2T.
Dit geeft zoveel meer rijplezier dat je zelfs overmoedig wordt.
Waar je vroeger met moeite op een plaats op een verakkelde veldweg kon rijden zijn nu wel drie sporen mogelijk. En 's avonds kom je half zo moe thuis. Het verbruik van mijn 2T is minder dan de 450. En die van mij rookt ook niet. Ik smeer gewoon 2%. Mischien zal ik sneller een zuigertje steken, maar het rijplezier dat deze motor mij geeft is dat zeker waard.
Enig probleem is dat ik hiermee de grote pistes niet op durf.
Xander
Dit geeft zoveel meer rijplezier dat je zelfs overmoedig wordt.
Waar je vroeger met moeite op een plaats op een verakkelde veldweg kon rijden zijn nu wel drie sporen mogelijk. En 's avonds kom je half zo moe thuis. Het verbruik van mijn 2T is minder dan de 450. En die van mij rookt ook niet. Ik smeer gewoon 2%. Mischien zal ik sneller een zuigertje steken, maar het rijplezier dat deze motor mij geeft is dat zeker waard.
Enig probleem is dat ik hiermee de grote pistes niet op durf.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
en waarom niet?xander schreef: Enig probleem is dat ik hiermee de grote pistes niet op durf.
Xander
in 2000 heb ik met mijn 200 op een week tijd 2400 km afgemaald,
constant in het stof van mijn voorgangers gereden.
bij controle was er helemaal niks abnormaals te zien
wel elke dag een nieuw luchtfilter gestoken
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
In 2004 had ik nog een Suzuki RMX staan en daar mee toch eens geprobeerd hoe snel dat ding ging.
Na 2km open te hebben gehouden had ik wel een gesmolten zuiger.
Als je bvb in Tunesië op de zanvlakte zit kun je 20 km à fond rijden.
Dat zie ik toch niet gebeuren met 2T.
En de topsnelheid is natuurlijk lager met de 2T.
Xander
Na 2km open te hebben gehouden had ik wel een gesmolten zuiger.
Als je bvb in Tunesië op de zanvlakte zit kun je 20 km à fond rijden.
Dat zie ik toch niet gebeuren met 2T.
En de topsnelheid is natuurlijk lager met de 2T.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di nov 28, 2006 11:04
- Locatie: Goes
Ik denk zelf dat,dat niet met zo'n vaart zal lopen hoor zoals andere al zijde het is bang makerij.