BMW G 450 X: pure enduro
Met de introductie van de nieuwe BMW G 450 X betreedt BMW Motorrad voor het eerst de klasse van motoren met een cilinderinhoud lager dan 500 cc. Eerder dit jaar introduceerde BMW met de BMW G 650 Xchallenge al een machine voor doorgewinterde enduro-fans. De nieuwe BMW G 450 X is ontwikkeld door een team van specialisten die hun sporen in de off-road sport ruimschoots hebben verdiend, en gaat nog een stapje verder. Uiterlijk is de nieuwkomer echter direct herkenbaar als lid van de enduro-familie van BMW Motorrad, met onder meer de kenmerkende ‘snavel’ als voorspatbord.
Het moderne ééncilinder motorblok van de BMW G 450 X levert een vermogen van ongeveer 50 pk, waarmee hij nauwelijks onderdoet voor de BMW G 650 Xchallenge. Het totale gewicht van de BMW G 450 X ligt met 120 kilo echter aanzienlijk lager. De high performance ééncilinder is uitgerust met een injectiesysteem van de nieuwste generatie, terwijl een computergestuurde drieweg katalysator ervoor zorgt dat de BMW G 450 X ook in de toekomst zal voldoen aan de steeds strenger wordende emissie-eisen.
Zowel voor het motorblok als voor het rijwielgedeeltechassis van de BMW G 450 X ontwikkelde BMW Motorrad toepassingen die uniek zijn voor dit specifieke segment. Daarbij stond het karakter van een échte enduro uiteraard voorop. Het concept is gebaseerd op de ideale balans tussen het totale gewicht van de motor en het zwaartepunt, en op het samenkomen van het scharnierpunt van de achterbrug en het voortandwiel.
Daardoor heeft het in- en uitveren van het achterwiel geen invloed op de lengte van de ketting, wat bijdraagt aan een betere respons in het terrein. Daarbij maakt deze vondst een extra lange achterbrug mogelijk, wat belangrijke voordelen biedt in een sport die extreme eisen stelt aan mens en machine.
Een ander opvallend kenmerk in de aandrijflijn is de rechtstreeks op de krukas aangebrachte koppeling. Deze vondst maakte het ingenieus ontworpen buizenframe mogelijk, evenals een aanzienlijk compacter koelsysteem zonder overbodige slangen. De doordachte constructie heeft geresulteerd in een slanke taillelijn en een ergonomische zithouding voor de bestuurder. Door de afwezigheid van een conventionele brandstoftank – deze bevindt zich met een inhoud van 8,5 liter onder het zadel – heeft de bestuurder bovendien alle bewegingsvrijheid die hij zich in het terrein kan wensen.
Voor de ophanging van het 18 inch achterwiel ontwikkelde BMW Motorrad een dubbele aluminium achterbrug, met een enkelvoudige, variabel instelbare Öhlins schokdemper die met een veerweg van 320 mm volledig is berekend op zijn zware taak.
De voorwielophanging van het 21 inch voorwiel bestaat uit een verstelbare Marzocchi upside-down voorvork die met een veerweg van 300 mm eveneens de zwaarste oneffenheden in het terrein moeiteloos absorbeert.
Een krachtig Brembo remsysteem met enkelvoudige remschijf voor (ø 260 mm) en achter (ø 220 mm) staat garant voor aansprekende remprestaties.
Al onderscheidt de BMW G 450 X zich als pure enduro fiets, hij voorziet wel in het gemak van een startmotor. De accu ligt goed beschermd in het bovenste gedeelte van het driehoekige frame. Dat de BMW G 450 X voldoet aan alle wettelijke eisen om ook op de openbare weg te mogen rijden, spreekt vanzelf. Het afgelopen seizoen werd de nieuwe BMW G 450 X door ervaren coureurs als Sascha Eckert, Simo Kirssi en Joël Smets uitgebreid getest in internationale enduro-wedstrijden. De daarin behaalde resultaten hebben ertoe geleid dat BMW Motorrad vandaag een machine kan introduceren die vanuit de fabriek klaar is voor het echte werk.
