hallo,
ik zal me maar even voorstellen
ik ben jan kwanten 26j
bakker van beroep
hobbys alles wat met dirtbike motoren te maken heeft
ik heb reeds een 2 takt full cross machine gehad maar door omstandigheden(een beetje in 'tzak gezet bij aankoop) heb ik die moetten verkopen en ook veel geld aan verloren
in mijn garage heb ik wel nog een kleine funbike staan
kawasaki klx110
waar ik het meeste van mijn schaarse vrije tijd op doorbreng
nu heb ik dan toch eindelijk de beslissing genomen om me toch terug een offroad machine aan te schaffen
maaaaaaaaaaarrrrrr......
dit weekend ga ik op enkele plaatsen kijken voor een 2de hands motor
1) wr 450 X 3
2) yzf 250
kan er mij iemand wat tips geven waar ik op moet letten bij de aanschaf van een enduro motor?
en wat is eigenlijk het verschil tss een yzf en een wr ?
zijn toch beide 4 takt motoren?
als beginnend enduro rijder doe ik er dan goed aan om een 450 te kopen of is het toch best eerst met een 250 te beginnen?
alvast bedankt voor de reacties!
grtz
jan
nieuw
Moderator: ghulst
jeanke schreef:hallo,
ik zal me maar even voorstellen
ik ben jan kwanten 26j
bakker van beroep
hobbys alles wat met dirtbike motoren te maken heeft
ik heb reeds een 2 takt full cross machine gehad maar door omstandigheden(een beetje in 'tzak gezet bij aankoop) heb ik die moetten verkopen en ook veel geld aan verloren
in mijn garage heb ik wel nog een kleine funbike staan
kawasaki klx110
waar ik het meeste van mijn schaarse vrije tijd op doorbreng
nu heb ik dan toch eindelijk de beslissing genomen om me toch terug een offroad machine aan te schaffen
maaaaaaaaaaarrrrrr......
dit weekend ga ik op enkele plaatsen kijken voor een 2de hands motor
1) wr 450 X 3
2) yzf 250
kan er mij iemand wat tips geven waar ik op moet letten bij de aanschaf van een enduro motor?
en wat is eigenlijk het verschil tss een yzf en een wr ?
zijn toch beide 4 takt motoren?
als beginnend enduro rijder doe ik er dan goed aan om een 450 te kopen of is het toch best eerst met een 250 te beginnen?
alvast bedankt voor de reacties!
grtz
jan
hey
voor te beginnen YZ is de crossversie
wr is enduroversie
crossversie heeft andere nokkenassen en andere boite alsook geen expantievat en teller en lichten en elektrische starter
volgens mij ga je voor endurorijden beter zijn met de 250 ipv de 450 tenzij je een groot en zwaar persoon zijt... na men ervaring met de 2 rijdt de 250 veel soepeler en kan je alles eruit halen wat erin zit. rij je meer op straat en maisplakken dan kan een 450 geen kwaad,want daar kom je met de 250 tekort. maar voor zeer technische dingen is de 250 ideaal,spreek wel over de wr250 want met de YZ zit je met die lastige lange 1ste.
ik zou zeggen rij er eerst mee en pak degene waar je je het beste op voelt. De YZ is wel meer slijtagegevoelig als de WR
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
jeanke schreef:maar ook op het technis gebied ook mss enkele punten waar ik op moet letten?
speling op de achterbrug???enz.........???
voelen dat de achterbrug nog netjes inveert... die lagers kosten enorm wat geld
zien dat hij goed opstart koud en warm... zorg dat em koudstaat als je gaat kijken,voel is aan de buis en vraag aan de eigenaar voor hem op te starten,dan merk je dit direkt
voel aan de kopserie... die lagers kosten ook geld,lagers van de wielen,staat van schijven,remblokken en ketting en tandwielen. bij het rijden in alle vitessen is goed schakelen en doortrekken zodat je kan voelen dat hij niet uit vitesse springt.
koppeling goed testen, in 2of 3 zetten en zachtjes laten doodvallen, rare tikken en rammels kunnen van bigend of krukas komen
kijken of het blok niet kapotgesleuteld is... kun je rap zien aan dolgedraaide vijzen of misse gebruik van gereedschap of overvloedige siliconen overal...
achterkader is goed bekijken dat het recht is,hoofdkader ook,maar die plooit zo snel niet. en dan jah... lichten en degrelijke ook he.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
mich schreef:hoi Jan, ik zou voor de 450 gaan. is ie te sterk denk dan aan je rechter pols. is de 250 te zwak, hieraan veranderd je rechter pols niets.
ik ben zeer tevreden over mijn brommer.
gr mich
maar wees zeker dat je een technisch stuk veel beter uitkomt met die lichte 250...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
jeanke schreef:^^^^bedoel je daar mee dat een 450 meer of vaker een onderhoud moet krijgen of dat de onderdelen een stuk duurder zijn?^^^^
in ieder geval alvast bedankt voor de nodige tips en uitleg!!
nenee zeker niet,want qua onderdelen buiten het blok zijn ze voor 80% hetzelfde... tis iets algemeen wat je moet nakijken die dingen... of het nu bij yamaha,kawasaki of een ander merk... das geweten da da dure lagers zijn die van de achterbrug en de link en de kopserie... dus die is om de paar ritten goed openhalen en doorsmeren is geen overbodige luxe...
bedoel op mich zen quote van op een technisch stuk een technische passage,klimmen door bossen,veel bochtwerk enzo
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Hi Jan, Persoonlijk ben ik het Mich eens. Maar je moet je natuurlijk afvragen waar je vaak gaat rijden. Op technische stukken zal een 250 wellicht prettiger aanvoelen.
Zelf heb ik een WR 450 in bestelling hoewel ik er zeker van ben dat ik het uiterste er niet uit zal kunnen halen.
Ed
Zelf heb ik een WR 450 in bestelling hoewel ik er zeker van ben dat ik het uiterste er niet uit zal kunnen halen.
Ed
Ik ben ook beginnend endurorijder en heb een DRZ400. Deze is een stuk tammer dan de WR450 en kan me dus goed voorstellen hoe het daarop moet voelen. Ik zou zeker voor de 250 gaan aangezien lichtheid en speelsheid in het terrein toch wel primeren op brute kracht.
De uitleg dat je altijd aan je rechterpols kan denken, geld volgens mij wel voor op de baan maar niet voor op terrein. In het terrein heb je die brute kracht zeker niet nodig, en zelfs met zachte pols zal die toch aanwezig zijn...
De uitleg dat je altijd aan je rechterpols kan denken, geld volgens mij wel voor op de baan maar niet voor op terrein. In het terrein heb je die brute kracht zeker niet nodig, en zelfs met zachte pols zal die toch aanwezig zijn...
DR-Z 400
ik laat me graag iets leren, dus leg eens uit. de 250 is niet veel veel lichter dan de 450. naar mijn mening is 450 fijn doseerbaar en met veel gevoel in de 2 stapvoets te rijden en van daar uit soepel oppakkend tegen elke bult te klimmen waar je dan alle vermogen kunt vragen wat je wil. ik heb nooit de 250 gereden maar waarom zou ik een model pakken wat bijna hetzelfde weegt maar minder vermogen heeft. overigens ben ik ook geen baan rijder maar zoek graag nieuwe uitdagingen
WR450 - 08
ze schelen hooguit 10KG de 250 en de 450mich schreef:ik laat me graag iets leren, dus leg eens uit. de 250 is niet veel veel lichter dan de 450. naar mijn mening is 450 fijn doseerbaar en met veel gevoel in de 2 stapvoets te rijden en van daar uit soepel oppakkend tegen elke bult te klimmen waar je dan alle vermogen kunt vragen wat je wil. ik heb nooit de 250 gereden maar waarom zou ik een model pakken wat bijna hetzelfde weegt maar minder vermogen heeft. overigens ben ik ook geen baan rijder maar zoek graag nieuwe uitdagingen
tgaat er om dat de 450 hoe je het keert of draait bruter is... op een stijle helling vertrekken ga je met de 250 veel minder snel wheelspin maken dan met de 450...
op technische stukken bij wat snelheid gaat de 450 steeds rechtdoor willen gaan waardoor je veel vroeger moet gaan remmen... tegen de 250 hou je open tot de laatste moment en draai je dan toe, waarom? omdat je die veel beter de baas kunt als een 450...
Ik weet niet hoe je gestalte is, maar ikzelf ben maa 1M70 en weeg 73kg en dan is de 450 ne zware lompe moto voor in veld te duiken... op de maisplakken leute genoeg... maar zweten in een klein bosje Heb ne 426 gehad en weet zeker waarover ik spreek.
Als je graag nieuwe dingen probeert en je legt je graag is neer in een stijle helling dan ga je met een lichte moto minder moe maken als een zware moto...
met men klx300 die nu niet de hoogstaandste moto is kon ik gerust een bende 450's volgen zonder te forceren... gewoon omdat ik alles uit de kast kon halen wat da motorke in zich had.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
- Locatie: opwijk droeshaat
- Contacteer:
Alles is afhankelijk van het soort terrein natuurlijk.Als ge elke week in bilstain gaat rijden dan zal den 250 plazanter zijn maar gelijk er het bij ons meestal bijligt(goed vettig slijk waar ge diep inzakt) dan gaat er toch niks boven ne goeie koppelrijke moter , dat in combinatie met een rekluse koppeling( adje) daar graaft ge overal mee doorheen.Idem voor het klimwerk,lekker op koppel naar boven.en wat dat bruut zijn betreft,dat bepaalt uwe rechterpols .fazy schreef:Ik ben ook beginnend endurorijder en heb een DRZ400. Deze is een stuk tammer dan de WR450 en kan me dus goed voorstellen hoe het daarop moet voelen. Ik zou zeker voor de 250 gaan aangezien lichtheid en speelsheid in het terrein toch wel primeren op brute kracht.
De uitleg dat je altijd aan je rechterpols kan denken, geld volgens mij wel voor op de baan maar niet voor op terrein. In het terrein heb je die brute kracht zeker niet nodig, en zelfs met zachte pols zal die toch aanwezig zijn...