verlichtingsprobleem TT600R '02

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
flip-poz

Ik rijd al een tijdje met deze Yamaha en nog nooit echte problemen mee gehad. Laatste tijd heb ik problemen met mijn koplamp. Het probleem is niet constant, maar sporadisch. :?

Er zijn twee situaties:
1. Alles werkt normaal
2. Mijn voorste verlichting(gelijk welke stand) werkt totaal niet, maar ik krijg wel een constante indicatie dat mijn grootlicht(faren) branden, ook al zet ik mijn verlichting af! Mijn gelijkrichter onder mijn zadel staat in een mum van tijd warm.

Ik dacht aan een kortsluiting, verklaard de hoge temperatuur van de gelijkrichter, en waarom de lampen vooraan niet branden, maar ik heb mijn volledige bekabeling doorgemeten en geen enkele kortsluiting gevonden.

Ik heb het elektrisch schema eens goed bestudeerd, terwijl ik alles aan het doormeten was, maar ik vind het probleem niet.

Op het laatste vond ik een stukje beschadigde blauw-witte kabel, die normaal niets te maken heeft met verlichting. Ten einde raad deze kabel hersteld, en toen werkte alles terug, ik blij, terug rondrijden tot...

Gisteren, wou een toertje maken, en koplamp brande weer niet, wél indicatie dat grootlichten branden...Ik vermoed een massaprobleem, dat zou het sporadisch probleem verklaren maar...:(

Wie kan me goede tips geven om het probleem te vinden?Wie heeft zoiets al eens meegemaakt?

Mvg

Flip
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
bart

Ik heb vroeger ongeveer hetzelfde probleem gehad bij een tt van 97. Was uiteindelijk kortsluiting in de kabelboom ter hoogte van het scharnierpunt tussen kader en T-stuk.
Sanne
Contacteer:

flip,

Met een multimeter kan je het even doormeten. Om precies te weten met Ohm wanneer je de twee voelers de plus(rood) en de min (zwart) tegen elkaar houdt gaat de meter van 1 naar 000 en als je een draad meet heeft de draad een weerstand (ohm) en een waarde bijvoorbeeld 0.23
Wanneer je in jouw geval de draad gaat bewegen en de waarde varieert telkens dan weet je dat je draadbreuk hebt.
Natuurlijk meet je over de draad dus beide uiteinden pakken op je voelertjes.

als je dan toch met de multimeter bezig bent kan je kijken of de spanning (Volt plus min 12V) varieert of niet. Dit doe je door de zwarte voeler op de aarde van je accu te houden en de rode op de draad van je koplamp.

succes ermee!
# 442
flip-poz

@ bart: ga ik vanaf ik thuis kom(kotstudent) eens controleren, kans is groot dat het dan daar ook zit. thx

@ Sanne: ik heb alles doorgemeten met diodetest. Stel dat er draadbreuk of beschadeging zou zijn, zou ik het horen want het signaal zou kraken of uitblijven. Denk niet dat een ohmmeting zoveel zou opleveren, want dit is veel trager, je zou het niet eens zien indien er een fractie van een seconde slecht contact zou zijn.

En de draad bewegen....als het prb opduikt, mag ik nog zo zot doen met mijn machine, wheelie hard laten neerkomen en al, het blijft constant, niet effe terug ok... ofwel ligt het prb in de elektronische sturing, maar volgens mij gaat dit toch niet zo snel meer kapot tegenwoordig, is nog maar 5j oud...

Thx anyway, zal het prb en zien wat het geeft.

Als er nog tips zijn, laat maar komen he :wink:
hornet911

Al opgelost Filip?
0X
flip-poz

hornet911 schreef:Al opgelost Filip?
Nope, nog niet. Ik samen met mijn vader liggen meten en redeneren, schema liggen analyseren maar omdat het geen constante fout is kan je blijven meten. Ik heb hem binnengestoken bij yamaha, het is toch nog 2 weken blok, en aangezien zijn km's ga ik meteen ook een nieuwe piston laten steken.

Moet zeggen dat ik nog geen spijt gehad heb van de aankoop, wel spijt dat ik geen weekje vroeger belist heb, dan had ik de sm velgen erbij :evil:

Het ombouwen ga ik zo laten denk ik, qua rijgedrag zal dit niet zoveel schelen, en voor de looks alleen heb ik geen +1000€ over.

Ik heb gezien dat je een DR350 gevonden hebt, mijn vriendin de hare gaat terug naar de vorige eigenaars dusja...

Grtz
hornet911

flip-poz schreef:
hornet911 schreef:Al opgelost Filip?
Nope, nog niet. Ik samen met mijn vader liggen meten en redeneren, schema liggen analyseren maar omdat het geen constante fout is kan je blijven meten. Ik heb hem binnengestoken bij yamaha, het is toch nog 2 weken blok, en aangezien zijn km's ga ik meteen ook een nieuwe piston laten steken.

Moet zeggen dat ik nog geen spijt gehad heb van de aankoop, wel spijt dat ik geen weekje vroeger belist heb, dan had ik de sm velgen erbij :evil:

Het ombouwen ga ik zo laten denk ik, qua rijgedrag zal dit niet zoveel schelen, en voor de looks alleen heb ik geen +1000€ over.

Ik heb gezien dat je een DR350 gevonden hebt, mijn vriendin de hare gaat terug naar de vorige eigenaars dusja...

Grtz
Hoeveel km's staan er nu op? Velgen zaten redelijk snel in spanje ....
0X
Plaats reactie