ktm 125 sx stopt ermee

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

Hoi. Ik heb een groot probleem.Ik heb mijn ktm vorige week afgespoten en daarna gestart om te kijken of hij het nog deed.Direct starten.Dus maar weer stilgelegd en in de gararge gezet met doek over.Vandaag was het mooi weer en ik zeg ik ga crossen.Niet willen starten,alles geprobeert.dus maar beginnen uiteen halen.Eerst bougie eruit.Ze is nat en als ik ze tegen cilinder hou vonkt ze goed.Toch voor zekerheid vervangen.Probleem bleef.Dan ontsteking nagekeken.Was het ook niet.Dan carbu geopend en nagekeken,was het ook niet.dus reed valve eruit(mss klepje gebroken ofzo).Ook niet.Valve perfect.Wat kan dit in godsnaam zijn? Teveel olie. Wat is ideale mengverhouding. Boekje zegt tussen 1:40 en 1:60 en ik kom bij ktm dealer die nog 5 jaar pro gecrossed heeft met 125sx'jes en die krijgt bijna een attack as ik zeg dat ik 1:50 smeer. Hij zegt" nenenenene nooooit doen.Minstens 1:30 smeren of ge gaat hem kapot krijgen).Kan het zijn omdat ik nu 1:30 tank dat de bougie vetslaat en daarom niet meer wil?

Mvg
Louis
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Weet je zeker dat de kabel naar de boegie niet vochtig is? Heb ik ook een keer gehad, die kabel wil nog wel eens nat blijven (van binnen). Dan vonkt hij wel maar erg onregelmatig :!:
Honda crf 250
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

jep,heb ik gecontroleerd.Gisteren compleet uiteen gehaald en nagekeken.Hij vonkt mooi blauw en regematig.Ik heb het trouwens gevonden volgens mij.Heb de carb weer aangesloten en gwn klein beetje viertakt ingedaan(zonder olie)en de tank niet aangesloten.Tweemaal kicken en hij startte.Dan tank aangesloten.begint hij toch wel te roken en te versmoren.Hij raakt niet hoog in toeren(met die viertakt wel) en je ziet geen steek meer als je gas geeft.Na 5 min valt hij weer uit en niet meer aan te krijgen.Ik kijk naar mijn demper en de olie stroomt er gewoon uit :evil: Ik denk toch maar weer 1:50ste te tanken ipv 1:30 (keer langsgaan met 1:30ste in tank bij dealer en laten zien wat er gebeurt):evil:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Een KTM 125 kan je 1:50 smeren, 1:30 is veel te vet.
Teammaat van mij smeert hem 1:40.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Je moet wel alles vertellen, voordat je een goed oordeel kunt verwachten.
Dus hoe liep deze motor, met welke sproeiers/mengverhouding voordat je hem afspoot. Hoelang heb je deze motor al?
Het klinkt alsof je die motor voor het eerst hebt schoongemaakt en dat je hem dus nog niet zolang hebt? Klopt dit?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

Deze motor is van 2004 en heb ik overgekocht van Erik Eggens in 2004. ik reinig hem iedere keer als ik gedaan heb met crossen.De ontsteking is vorige maand vervangen want de spoelen waren kapot.De carburator staat net iets rijker dan standaard omdat er extreem mee gecrossed werd toen Erik er nog mee reed.De motor heeft 1 Grand Prix achter de rug en alles is nadien gecontroleerd en vervangen.Heb op die twee jaar dat hij in mijn bezit is enkel onderhoud moeten geven en een voorvorkkeerring vervangen. Zuiger en cilinder gecontreleerd en zijn nog goed(is nooit echt mee competitie gecrossed).bij het afspuiten haal ik zoveel mogelijk van de body uiteen.dus kappen,zadel en tank eraf.Den de luchtfilter verwijderen en dat speciaal ktm stuk opzetten dat de luchtfilteraansluiting afdekt.Dan een uitlaatplug insteken.Als alles droog is steek ik de gereinigde en gevette luchtfilter opnieuw en verwijder de uitlaatstop en start hem om te zien als alles nog in orde is.Dit was het geval dus weggezet in de garage met doek erover.De motor is vooral gebruikt voor recreatie en heeft nog nooit problemen gehad buiten de ontsteking die kapot was.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

als je brandstof hebt en vonk, dat loopt ie... en je zegt dat ie allebei heeft.
m.a.w.: Een van de 2 klopt niet.

Vonk is de meest aannemelijke: Als je de vonk gewoon met de bougie test, dan lijkt ie het vaak wel te doen, maar druk in de cilinder is de vonkspanning veel groter. Dit kan je aardig testen door een bougie te nemen en de buitenelectrode helemaal open te buigen, zodat je enkele mm's vonk kijgt: probeer het dan nog eens.

De bougie zelf kan je eigenlijk niet controleren: Als ie het in de open lucht doet, kan die in de cilinder best overslaan, omdat de spanning dan dus hoger wordt. => gewoon een nieuwe nemen.

wordt die nieuwe bougie ook nat van de benzine?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

al eens ingang proberen lopen en zien wat hij dan doet????
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

heb er zeker 3 km mee in gang proberen lopen,geen resultaat :( Maar ben er bijna zeker van dat het teveel olie is,als het gewoon uit de demper drupt...
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

Dr_Bean schreef:als je brandstof hebt en vonk, dat loopt ie... en je zegt dat ie allebei heeft.
m.a.w.: Een van de 2 klopt niet.

Vonk is de meest aannemelijke: Als je de vonk gewoon met de bougie test, dan lijkt ie het vaak wel te doen, maar druk in de cilinder is de vonkspanning veel groter. Dit kan je aardig testen door een bougie te nemen en de buitenelectrode helemaal open te buigen, zodat je enkele mm's vonk kijgt: probeer het dan nog eens.

De bougie zelf kan je eigenlijk niet controleren: Als ie het in de open lucht doet, kan die in de cilinder best overslaan, omdat de spanning dan dus hoger wordt. => gewoon een nieuwe nemen.

wordt die nieuwe bougie ook nat van de benzine?
Bougie wordt nat.en de motor start met viertakt,en zodra ik er het 1:30 mengsel bijvoevoeg rookt hij dat het niet meer normaal is en slaat hij af.Vonk is gwn goed.Hij vonkt 1 cm met gemak
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

een viertakt is toch prachtig :)
Maar goed... voor een tweetakt misschien niet zo :roll:

Probleem is dus duidelijk dat je mengsel veel te rijk is, bougie nat slaat, en doorslaat. Probleem is dat als de bougie eenmaal een paar keer over de natte isolator is doorgeslagen vormt daar een kruippad voor de vonk, waardoor die daar over blijft slaan: bougie feitelijk stuk... Alleen als ie echt lekker warm schoongereden wordt gaat dit weer weg.

Waarschijnlijk gaat het wel goed als ie eenmaal een beetje warm gereden is, maar door dat punt kom je niet blijkbaar.

Een aantal mogelike oplossingen:
- Het mengsel wat armer maken (afstelling carburateur).
- Een wat warmere bougie nemen (zit er de juiste in?)
- een platina/iridium tip bougie nemen, die hebben er minder last van (maar zijn wel een stuk duurder..)
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

Ik heb een NGK bougie die speciaal gemaakt zijn voor deze motor(kost 32 euro :? ) en het mengesle lijkt me sterk omdat ik al twee jaar met deze afstelling rijd en nooit problemen gehad :?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Steek eerst maar een nieuwe bougie, want dat 4takten zal wel op een "vuile" bougie duiden. Deze motor staat voor jouw rijstijl veel te rijk. En met te rijk bedoel ik niet de olie/bezine verhouding.
Je kunt vasthouden aan 1 : 50 voor jouw rijstijl, of meer naar 1 : 40 gaan, als je veel in het zand rijdt. In ieder geval moet je je sproeiers aanpassen aan jouw rijstijl, en met jouw gekozen olie/bezine verhouding. Niet elke keer gaan switchen. Lees maar wat meer over carburatie tuning, dan kom je er wel uit ......misschien. ;)
:oops: OP ja, vervang ook even je demper materiaal, want ik begrijp dat dat wat vochtig is....nu.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

ok dan ga ik hem wat armer afstellen en met 1:30ste tanken en nieuwe bougie halen.Dan zou het dus opgelost moeten zijn.Of kan dat eigenlijk kwaad als ik gwn mijn huidige afstelling laat en met 1:50 rij?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

suzukisp370 schreef:ok dan ga ik hem wat armer afstellen en met 1:30ste tanken en nieuwe bougie halen.Dan zou het dus opgelost moeten zijn.Of kan dat eigenlijk kwaad als ik gwn mijn huidige afstelling laat en met 1:50 rij?
Als je van 1 : 50 naar 1 : 30 gaat, ga je al armer rijden.....!
Dus.....lees eerst eens wat carb topicjes....
Je huidige afstelling kan geen kwaad, behalve dat je je motor vervuilt, je zuigerveren kunnen gaan vastzitten bla bla daardoor veel blowby krijgt, je zuiger te heet wordt bla bla bla ..... maar verder, nee kan geen kwaad. :lol:
En dien je met je huidige afstelling veel bougietjes in voorraad te hebben, en koop maar gewone bpr8es-jes(als die er tenminste ingaan?)en niet die dure voordat je je motor goed hebt lopen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

suzukisp370 schreef:ok dan ga ik hem wat armer afstellen en met 1:30ste tanken en nieuwe bougie halen.Dan zou het dus opgelost moeten zijn.Of kan dat eigenlijk kwaad als ik gwn mijn huidige afstelling laat en met 1:50 rij?
Gewoon weer 1:50 smeren en niets aan de afstelling veranderen, als de KTM daar altijd goed op gelopen heeft moet hij dat nu ook weer doen. :) Dat lijkt mij de eerste en gemakkelijkste test :idea:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

precies. Niets aanveranderen en weer die 1:50 er in gooien.

zie ook de volgende rekensom

1:30 = veel te vet :D
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

ik smeer altijd op 1:40 zowel een 125 als een 250
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

Mannekes het is opgelost :D Geen idee hoe het komt.et lijkt wel of mijn motor vol olie zat want bij startten met viertakt benzine rookte hij als de ziekte(wss nog van tweetakt resten) en dus weer de tank met 1:30 smering aangekoppelt en zoveel mogelijk volgas gaan crossen(om de olie erdoor te krijgen).Wat bijkt na 10 minuten stopt hij met onozel veel te roken en doet hij weer gewoon :? .Het enige dat ik kan bedenken is dat er zoveel olie in mijn mengsel zat waardoor het verzadigd was en de rest van de olie neersloeg in mijn tank,en bij het proberen startten alleen maar olie binnengekregen..En nu na tijdje rijden het bezinksel eruit is en weer in orde is.Is dit mogelijk?Ik kan geen andere reden bedenken.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

of je carb is langzaam overgelopen in de cilinder... de benzine verdampt in de schuur, maar de olie blijft achter.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Of water in de uitlaat gespoten
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

of een kapotte krukas keerring?
is er nog voldoende olie in de versnellingsbak?

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Gery400 schreef:of een kapotte krukas keerring?
is er nog voldoende olie in de versnellingsbak?

Gery
verrot ja, das ook nog een goeie!
Plaats reactie