DVD opnieuw geanalyseerd: er is maar één tweetakt die het in ene keer haald en die rijdt modulerend half gas.
Alle 2-takters die vol gas de rulle helling oprijden lopen vast.
Verhoudingsgewijs komen er relatief veel 4-takters direct boven. Degenen die modulerend gasgeven kunnen zelfs L-R-L-R steppen als ondersteuning.
De 2-takters zijn net voetzoekers, gaan door de linten, dringen diep door in het bos, maar gaan werkelijk alle kanten op, je bent als toeschouwer nergens 'safe'.
De meeste 4-takters gaan wél recht, maar sommigen moeten vroegtijdig van hun fiets afspringen met de bekende 'bok-techniek' zoals vroeger bij gym, alleen de bok springt hier tussen je benen vandaan.
Ik kan bijna niet geloven dat er zo weinig slimme 2-takters tussen zitten. Of is het koppel van een 2-takt alleen maar bruikbaar indien je er 400 of 500 CC's van hebt?
Nou, welterusten,
Noppy
2T of 4T?
Moderator: ghulst
Ik heb Henk Poorte hier een keer een verhaal over horen vertellen.
In Belgie kwam niemand boven behalve Henk met zijn Montesa 360.
Volgens Henk lag dat niet aan de motor maar aan de rijder, waarop hij meteen een 125er in de hand kreeg geduwd. "Probeer het hier maar mee".
En Henk naar boven, de rest vol ongeloof achterlatend.
Hij heeft dit nog een keer voorgedaan met een andere motor en met hetzelfde resultaat.
Na wat tekst en uitleg konden ze het allemaal.
In Belgie kwam niemand boven behalve Henk met zijn Montesa 360.
Volgens Henk lag dat niet aan de motor maar aan de rijder, waarop hij meteen een 125er in de hand kreeg geduwd. "Probeer het hier maar mee".
En Henk naar boven, de rest vol ongeloof achterlatend.
Hij heeft dit nog een keer voorgedaan met een andere motor en met hetzelfde resultaat.
Na wat tekst en uitleg konden ze het allemaal.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb jaren 2-takt gereden (300 exc) en bezit sinds een jaar een 525 exc. Wij rijden de ritjes in NL, af en toe een enduro en veel buitenland (polen en Italie).
Voor NL in droge weersomstandigheden rijd ik het liefste op de 525, met natte omstandigheden zoals nu heb ik liever een 300 exc.
In het buitenland met veel technisch werk en veel klimmen zou ik de 525 zo weer inruilen voor een 300 exc (met uitzondering van zeer lange steile klimmen waar je het brute vermogen van de 525 nodig hebt).
Uiteindelijk is het zo dat wat ik vroeger met de 300 deed ik nu ook rustig met de 525 doe maar een 2-takt kun wat makkelijker rijden (meer trial) en een 4-takt heb je gewoon wat meer kracht nodig.
Met de mengsmering stelt in principe niets voor, klein flesje van acerbis mee en klaar is kees.
Voor NL in droge weersomstandigheden rijd ik het liefste op de 525, met natte omstandigheden zoals nu heb ik liever een 300 exc.
In het buitenland met veel technisch werk en veel klimmen zou ik de 525 zo weer inruilen voor een 300 exc (met uitzondering van zeer lange steile klimmen waar je het brute vermogen van de 525 nodig hebt).
Uiteindelijk is het zo dat wat ik vroeger met de 300 deed ik nu ook rustig met de 525 doe maar een 2-takt kun wat makkelijker rijden (meer trial) en een 4-takt heb je gewoon wat meer kracht nodig.
Met de mengsmering stelt in principe niets voor, klein flesje van acerbis mee en klaar is kees.
Kijk, daar hebben we wat aan.gassen schreef: Volgens Henk lag dat niet aan de motor maar aan de rijder
Maar dan betekent dat dat we gewoon de lichtste en fijnst sturende motor kunnen nemen, en dat we ons niet meer druk moeten maken over, heb ik wel genoeg pk's, een zware is je ware, of 4takt boven 2takt.
Dan gaan we gewoon kijken welke de beste vering heeft, mooiste spullen en lekkerste zadel
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Daarom heb ik een WR250F gekocht, omdat je daarmee niet overal "zomaar" op rijdt.... Ik heb het voordeel van het gewicht (alhoewel dat op dit forum ook tot discussie leidt).... En het nadeel van minder vermogen te hebben. Zeker bij heuvelklims voel je dat enorm. Maar éénmaal ik het met de 250 kan, dan zal ik het wel met de anderen ook kunnen zeker?
Dit herken ik uit een heel andere situatie. Ik heb vaak veel wielspin als ik (altijd te langzaam) zware maisplakken oprijd. Ook al ga ik niet hard, toch schakel ik dan door tot ik geen wielspin meer heb. En dan gaat-ie af als een raket!gassen schreef:Je moet juist in een hogere versnelling bergop en het toerental moet dan zodanig zijn dat je juist voldoende vermogen hebt en veel koppel (afwurgen). De motor blijft dan mooi doortuffen en weinig wielslip. Dit verdient echter wel enige oefening en ,klinkt vreemd, durf . Je bent in eerste instantie snel geneigt te denken dat je motor afslaat en dan gaat het gas erop met evt de koppeling erbij.
Doet me een beetje denken aan de big bang filosofie uit de MotoGP/GP500 klasse: Vier klappen vlak bij elkaar, gevolgd door een tijdje niets levert betere traktie dan een gelijke ontstekingsinterval waarbij de vier cylinders met gelijke intervallen ontsteken. In de tussentijd heeft het wiel tijd 'om grip te krijgen'.
Maurice
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
In de "Dirt Rider" van November staat een test van de 300xc-w die vergelijkbaar is met onze EXC. De aanhef van de test is: DIT IS GEEN BETAALDE ADVERTENTIE VAN KTM USA
Voor de redactie van dit Amerikaanse motorblad is de KTM 300 al jaren "The best Offroad Bike" Dit terwijl voor de crosstest de KTM's nooit bij de eerste 3 komen.
Deze bladen testen mijns inziens echt, laten diverse rijders op verschillend nivo wedstrijden rijden en komen dan na enige maanden met een oordeel. Geen Toine van Dijk die na 1 keer op en neer door de zandweg zijn mening geeft Het verbruik in bijv. Polen en Belgie is gelijk aan mijn maat zijn exc 525, vermogen (ook voor de Poolse skipiste ) ruim voldoende en 12 kilo lichter. Zijn toch 2 zakjes aardappelen die je niet meeneemt in kg's en nog meer in gevoel door het lichte motorgevoel van de 2-takt. Een zuiger zit er ruim 80 uur in. En verder onderhoud lukt al als je basisbeginselen van Lego en Mecano hebt begrepen.
D'r moet nog heel wat gebeuren wil ik mijn 2-takt opgeef.
Voor de redactie van dit Amerikaanse motorblad is de KTM 300 al jaren "The best Offroad Bike" Dit terwijl voor de crosstest de KTM's nooit bij de eerste 3 komen.
Deze bladen testen mijns inziens echt, laten diverse rijders op verschillend nivo wedstrijden rijden en komen dan na enige maanden met een oordeel. Geen Toine van Dijk die na 1 keer op en neer door de zandweg zijn mening geeft Het verbruik in bijv. Polen en Belgie is gelijk aan mijn maat zijn exc 525, vermogen (ook voor de Poolse skipiste ) ruim voldoende en 12 kilo lichter. Zijn toch 2 zakjes aardappelen die je niet meeneemt in kg's en nog meer in gevoel door het lichte motorgevoel van de 2-takt. Een zuiger zit er ruim 80 uur in. En verder onderhoud lukt al als je basisbeginselen van Lego en Mecano hebt begrepen.
D'r moet nog heel wat gebeuren wil ik mijn 2-takt opgeef.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
David Knight wint de "Red Bull Last Man Standing "op een 300 exc, rijdt de Las Vegas Endurocross(3e) en de Barcelona Endurocross(winnen) ook op een 300 exc 2-takt.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Hoezo, de geteste motoren zijn toch altijd goedRedski schreef:Geen Toine van Dijk die na 1 keer op en neer door de zandweg zijn mening geeft
Voor echte kritiek moet je niet de Noppennieuws lezen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
In de enduro is het verschil tussen 4T en 2T heel anders dan in de cross, waar de start de halve wedstrijd is, en dus een 4T het voordeel heeft.Redski schreef:David Knight wint de "Red Bull Last Man Standing "op een 300 exc, rijdt de Las Vegas Endurocross(3e) en de Barcelona Endurocross(winnen) ook op een 300 exc 2-takt.
Hoe moeilijker de omstandigheden hoe beter de 2takt werkt. Knight kiest voor alle extreme events en voor de GNCC volgend jaar voor de 2 takt. Met als belangrijkste redenen oververhitting is bijna geen probleem, start altijd, en gewicht. Bij het wk kan je ook duidelijk zien als het nat en glibberig is dat de 2-takt vooraan zitten. 4takt is alleen voor de meeste hobby rijders makkelijker omdat je bijna altijd vermogen hebt.
Mech, ik heb het moeilijk met jouw redenering wat betreft wanneer glibberig, de 2takt "shines", mede omdat je zelf vaststelt dat de 4takt altijd vermogen heeft.mech schreef:Bij het wk kan je ook duidelijk zien als het nat en glibberig is dat de 2-takt vooraan zitten. 4takt is alleen voor de meeste hobby rijders makkelijker omdat je bijna altijd vermogen hebt.Redski schreef:David Knight wint de "Red Bull Last Man Standing "op een 300 exc, rijdt de Las Vegas Endurocross(3e) en de Barcelona Endurocross(winnen) ook op een 300 exc 2-takt.
Mijn ervaring is toch dat een 4takt enduro meer traktie biedt, als een 2takt enduro af fabriek.
Let op, ik zeg: Af Fabriek, omdat ik terdege begrijp dat een 2takt met wat modificaties zich kan meten, wat traktie betreft, met een 4takt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Met een tweetakt kun je net zo goed starten als met een viertakt en dat werd dit jaar wel bewezen door de Nederlands Kampioen MX3 Oscar Vromans die diverse wedstrijden met zijn 250 cc tweetakt Yamaha kop start tegenover de KTM 525 . Vromans werd dan ook zonder problemen kampioen MX3 en de enige die hem een paar keer verslagen heeft is de Nederlands Kampioen enduro Erwin Plekkenpol op zijn KTM 525.mech schreef:In de enduro is het verschil tussen 4T en 2T heel anders dan in de cross, waar de start de halve wedstrijd is, en dus een 4T het voordeel heeft.
ok, oude koe maar dit wil ik jullie toch niet onthouden...
http://www.youtube.com/watch?v=8Jki4OQA5D4&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=8Jki4OQA5D4&NR=1
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
zie je wel, 2takt is veeeeeel sneller
#777 - Mijn fotoboekenplank
Oud of niet ik vind het LACHEuhhpruus schreef:ok, oude koe maar dit wil ik jullie toch niet onthouden...
http://www.youtube.com/watch?v=8Jki4OQA5D4&NR=1