laten we het weer eens over vering hebben ?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

naar aanleiding van een vraag van Klaas:
Houten Klaas schreef:

Folie nu je hier over begint, op de maisplakken wordt mijn 525 wel eens wat nerveus op de kop,wat resulteert met af en toe slaan van het stuur.

Wat heeft een stuurdemper voor effect hierop. Lijkt mij gunstig,maar op de crossbaan en kruip-sluip ben ik er bang voor.Wie?
lang verhaal, is denk ik ook geen eenduidig antwoord voor.
Ik weet ook niet wat je weegt, welk bouwjaar, welke veren etc. etc.
Maar in ieder geval kan het geen kwaad om eens wat met rijhoogte te experimenteren. Nerveuze voorkant heeft vaak met de achterkant te maken. KTM's, in het bijzonder 2003/4 EXC's zijn achter aan de hoge kant met als gevolg wat jij beschrijft.
(Er zijn echter ook nog wat andere oorzaken.)
Op KTM talk gaat het wel eens over de zgn 'golden rule' die 115-120 mm rider sag achter voorschrijft.
Het is een hele simpele verstelling om te doen, en hij heeft grote invloed dus absoluut een keer mee experimenteren om er gevoel voor te krijgen !
Een stuurdemper zou het probleem enigszins kunnen maskeren, maar is eigenlijk niet de oplossing. Als je instellingen goed zijn zou je 'm niet nodig moeten hebben.
Laatst gewijzigd door folie op vr nov 10, 2006 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Tip :idea: : Als je iets versteld hebt aan je vering niet meteen volle sjas over dat knippenpaadje dat altijd zo lekker ging (of toch niet helemaal, anders was je er wel afgebleven), maar in aangepast tempo,
Kan een paar gekneusde ribben (in mijn geval een jaartje of twee geleden) of erger schelen :oops:
Het beoogde effect kan wel eens de andere kant uit zijn gaan werken, met alle gevolgen vandien.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

voor de liefhebbers wat framegeometrie voor fietsers:

Laten we de termen ‘naloop’ en ‘offset’ eens verklaren, daar is altijd nogal wat verwarring over.

Offset: is de afstand van hart wielas tot hart balhoofd.

Naloop: is de afstand tussen waar de hartlijn door je balhoofd de grond ingaat, iets voor je motor, en het raakvlak van je band.



Dit heet naloop omdat het scharnierpunt van de voorvork dus ter hoogte van het wegdek voor het raakvlak van de band uitloopt. Hierdoor wordt de band in het midden achter dat punt aangetrokken, denk aan een zwenkwiel onder een winkelwagentje.

De mate van naloop bepaalt voor een deel het stuurgedrag.
Over het algemeen geldt dat meer naloop stabiltiteit oplevert, wat aan de andere kant minder wendbaarheid betekent. Naloop heeft ook met over- en onderstuur te maken.

De EXC’s hebben stabiliteitsklachten en reageren goed op wat meer naloop.

Uit het plaatje blijkt dat je op 2 manieren de naloop kunt beinvloeden:

1: de balhoofdshoek veranderen
door de motor voor- of achterover te kantelen, dus je voorpoten verschuiven in de triple clamps of de sag waardes voor/achter veranderen, beinvloed je de naloop. Lagere achterkant betekent meer naloop. Bijverschijnsel is dat je ook de gewichtsverdeling beinvloedt: lagere achterkant betekent namelijk ook minder gewicht/druk op het voorwiel.

2: offset veranderen
door de offset te veranderen (bv met andere triple clamps) kun je de naloop beinvloeden zonder de gewichtsverdeling noemenswaardig te beinvloeden.

Om het effect duidelijk te maken:
Stel je voor: als je door het losse zand rijdt, en je band zakt wat in de grond, dan ligt het contactvlak van je band niet meer recht onder de wielas, maar iets verder naar voren, dus richting de lijn door het balhoofd.
Dat betekent dat je naloop kleiner wordt !
We weten allemaal denk ik hoe dat voelt.
Het enige verschil in geometrie tussen een EXC 525 en een SX 525 is trouwens 2mm offset. Voor wie ook weet hoe dat voelt. De SX krijgt daardoor meer naloop. Ik zou iedereen met een EXC aanraden om de naloop wat te vergroten bij gebruik in Nederland. Het beste is door er 18mm triple clamps op te zetten.
Goedkoper is natuurlijk om de achterkant lager te zetten.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

OK goeie discussie.. dit probleem heb ik in het begin ook een tijdje gehad met mijn EXC525 '03 totdat ik inderdaad de veervoorspanning van de achterveer losser heb gezet, de achterkant stond inderdaad te hard waardoor ie teveel "op de kop" gaat rijden. KTM geeft zelf aan dat de doorzak op 90mm moet staan maar dat is veel te hard (te hoog van achteren dus). Ik heb ook naar de GoldenRule op KTMtalk gekeken maar die is voor de grotere snel tot zeer snel genomen knippen zonder te remmen en lichaam achteroverhangend toch iets te zacht (voor mij dan). Voor het paden werk zal 115mm-120mm wel beter zijn denk ik.

Denk erom dat als je zwaarder weegt dan ongeveer 85 kg je ook naar een zwaardere veer moet omdat je de balans tussen de statische doorzak (zonder rijder) en dynamische doorzak (met rijder) niet meer kan instellen.

Ik heb mijn (standaard) achterveer uiteindelijk op 110mm staan (ik weeg ongeveer 80kg) en ik heb de rebound compessie van de voorvork wat strakker gezet zodat het voorwiel snel genoeg weer op de grond komt na een hobbel ipv dat hij "tegen" de volgende hobbel aanknalt wat het slaan in het stuur veroorzaakt.

Zoals gezegd een stuurdemper is alleen maar symptoom bestrijding en lost het echte instellingsprobleem niet weg. Een demper is leuk voor hoge snelheden in de woestijn ofzo maar niet op de Hollandse maisplakken..

Mijn EXC stuurt nu als een trein op de rails, ook tijdens keihard remmen (voorrem!) aan het eind van een maisveld...
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Ik heb de vering van mijn 300mxc aan laten passen bij Reiger. Bij het inleveren van de spullen wezen ze er mij op dat de code op de achterveer behoord bij een rijder van 95-100 kg Zelf weeg ik 80 kg. Wel de moeite waard lijkt me.
Het eerste wat me opviel met de aangepaste vering was de stugge demping van de voorvork. In Steenwijk/Havelte kon ik goed rijden met de motor. Echter in Westerbork was de motor onstabiel op de snelle maisplakken. Dusdanig dat ik bang was eraf te stuiteren. Op een eerdere tip van Folie heb ik de achterveer 1 cm laten zakken. Hierna leek de motor wel stabieler. Of dit met de naloop te maken heeft of met de vermindere veerspanning kan ik niet zeggen. Nu zit ik nog te klooien met de korte remknippen. Gedurende de rit vorderd wordt het steeds zwaarder(logisch). Een groot deel zal met de conditie te maken hebben. Moet de demping/vering harder gezet worden of zachter?? Voor het gevoel moet de demping zachter. Echter het wiel zal wel meer "klapperen" waardoor de klappen meer aan de rijder worden doorgegeven.
ktm300mxc
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Wortel:

ik heb de rebound compessie van de voorvork wat strakker gezet zodat het voorwiel snel genoeg weer op de grond komt na een hobbel ipv dat hij "tegen" de volgende hobbel aanknalt wat het slaan in het stuur veroorzaakt.

Als je de rebound strakker zet veert het voorwiel toch minder snel uit?
ktm300mxc
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

rebound strakker? op hoeveel kliks staat die dan?
melkboer marco
Berichten: 124
Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
Locatie: Aalten

hallo Marc.

als je de vering bij reiger heb laten aanpassen,
dan hebben ze in de v.vork een nummer geslagen.
als je reiger nu opbeld, en zegt wat de motor doet of juist niet doet,
kunnen ze je zo zeggen wat je er aan doen moet...
hoef je niet eerst van alles zelf te proberen met de kans dat het slechter
wordt in plaats van beter!!
ik heb er geen verstand van dus ga ik er zelf niet meer mee aan't draaien.
(heb ook alles bij reiger laten doen!!)

groet'n Marco.
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Er staat inderdaad een nummer in de voorvork geslagen. Ik zal ze eens bellen.
ktm300mxc
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Marc Otten schreef: Nu zit ik nog te klooien met de korte remknippen. Gedurende de rit vorderd wordt het steeds zwaarder(logisch). Een groot deel zal met de conditie te maken hebben. Moet de demping/vering harder gezet worden of zachter?? Voor het gevoel moet de demping zachter. Echter het wiel zal wel meer "klapperen" waardoor de klappen meer aan de rijder worden doorgegeven.
De klikkerinstellingen beinvloeden alleen het gedrag bij langzame uitslagen van de vork. Voor het 'high' speed gedrag zijn wat truuks nodig. genoeg info over te vinden.
WP's hebben met name wat 'flow' issues rond de basevalve. Simpel gezegd: er gaat maar zoveel liter olie per seconde door een bepaalde opening, hoe hard je ook perst.
Verder is een tip om je vork wat hoger te laten rijden om de wisselklep (midvalve) wat actiever te maken.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Als je de rebound strakker zet veert het voorwiel toch minder snel uit?
Klopt, en dat bedoel ik ook... ;-) "strakker" is miscchien niet het goede woord ..

Mijn rebound instelling staat op 13 klikken uit (beginnend bij -) dus ergens in het midden.. Vraag me even niet welke kant je dan opdraait want de motor staat nu niet naast me...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

de klikker instellingen worden altijd vanuit helemaal "dicht" berekent. Dus 13 klikken vanuit helemaal dicht. "Strakker" (ik zeg liever langzamer rebound) is dus rechtsom "indraaien".
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb vandaag voor de rit in Varsseveld mijn voorspanning voor het idee maar eens iets terug geschroefd. Om te proberen eerst de wartel maar eens een ronde losser gedraaid. Ik heb niet echt gemeten hoe hij nu staat maar ik neem aan (!) dat 1 omwenteling bij de as een stuk meer is.

Ik heb het gevoel dat hij op remknippen nu wel iets stabieler aanvoelt maar ik moet ook zeggen dat ik het nog niet echt kan zeggen. Het hele offroad seizoen was de ondergrond vrij droog terwijl het vandaag toch af en toe meer varen dan rijden was. Ook waren er niet zulke hele erge remknippen.

To be continued dus...
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Plaats reactie