Aanschaf KTM EXC 520 bj 2002

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Klaas heeft een Rekluse automatische koppeling in zijn KTM zitten en daar is het beter voor om half syntetische olie voor te gebruiken.
Dit is overigens voor een normale koppeling ook beter want hierdoor zal die minder snel gaan slippen.
Ben ik blij dat ik een Honda CRF rij want die heeft gescheiden carters en daar gebruik ik als motor olie de vol syntetische Motul 15w50 en als carterolie de half syntetische versnellingsbakolie Denicol 10w40.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Gerard schreef:Wat Joop zegt zit wel een flinke kern van waarheid in en ga dan ook niet van alles open gooien maar dat borgschroefje van de decompressieklep baart me op voorhand wel wat zorgen.
Denk toch dat ik hem ga proberen te lokaliseren en met Loctite vastzetten
Volg mij maar en vervang door nieuw tandwiel, is ook VEEL beter voor de stabiliteit van de nokkenaslagers !!

Als he toch niet wil, zet dan deze bout tussen de bankschroef en druk even aan zodat de bout "ineengedrukt" wordt --> komt gegarandeerd niet meer los !

Maar, zo een nieuw tandwiel kost toch maar enkele tientjes....

Jo VdB
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Weer bedankt voor jullie inbreng ditmaal.
Half synthetische olie moet het worden dus, da's duidelijk.
Als WPM én Adje het zeggen moet dat kloppen.
Ook de inbreng van alle andere stel ik zeer op prijs en geven me weer voldoende denkvoer.
Het is blijkbaar een interessant onderwerp want op het moment dat ik dit typ (met 2 vingers ...) is het onderwerp al 521 keer bekeken !!
Meer ideeen of aanvullingen ?? Graag plaatsen.

Groeten,
Gerard.
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Ben nog even wat zaken aan het uitzoeken geweest en gekeken wat KTM (destijds) aanraadde welke olie er gebruikt moest worden.
Destijds was het Shell wat aangeraden werd (zoals dat nu Motorex is ...) maar daar gaven ze aan Shell Advanced Ultra 4 en dat is een volsynthetische olie.
De Shell Advanced VSX 4 daarin tegen (die uit dezelfde "olielijn" komt) is half synthetisch (wat door de forumgebruikers hier dan ook gebruikt wordt).
Die VSX 4 schijnt te verhinderen dat de koppeling gaat plakken (vooral bij koude motor) en zorgt dat schakelen makkelijk gaat.
Dat koppelen had Adje al aangegeven dus dat klopt helemaal.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

In principe moet je met de huidige moderne volsyntheet ook geen last hebben van een slippende koppeling.

WPM vindt de halfsyntheet genoeg,het kan dus beter.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Gerard schreef: Half synthetische olie moet het worden dus, da's duidelijk.
Als WPM én Adje het zeggen moet dat kloppen.
Neeje,

volsyntheet moet het worden (staat toch ook zo aangegeven in onderholudsboekje ! ) Volsyntheet die voldoet aan de JASA MA norm !!

Enne, Adje is een Honda-man :wink:
Laat hem maar telkens 2 olie-aflaatdoppen losdraaien :wink:

Jo VdB
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Inderdaad Jo het boekje geeft vol synthetische olie aan maar omdat WPM half synthetisch aangaf richtte ik me daar op.
Maar jij hebt een EXC Jo dus je bent ervaringsdeskundige.
Shell Ultra 4 gaat erin bij mij.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Jo VdB schreef:
Gerard schreef: Half synthetische olie moet het worden dus, da's duidelijk.
Als WPM én Adje het zeggen moet dat kloppen.
Neeje,

volsyntheet moet het worden (staat toch ook zo aangegeven in onderholudsboekje ! ) Volsyntheet die voldoet aan de JASA MA norm !!

Enne, Adje is een Honda-man :wink:
Laat hem maar telkens 2 olie-aflaatdoppen losdraaien :wink:

Jo VdB
Bij mij zit er gelukkig maar 1 olie filter in :wink:
Enne , de versnellingsbak olie gaat er pas uit nadat ik de 2de keer motorolie ververs 8)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

adje schreef:Klaas heeft een Rekluse automatische koppeling in zijn KTM zitten en daar is het beter voor om half syntetische olie voor te gebruiken.
Dit is overigens voor een normale koppeling ook beter want hierdoor zal die minder snel gaan slippen.
Ben ik blij dat ik een Honda CRF rij want die heeft gescheiden carters en daar gebruik ik als motor olie de vol syntetische Motul 15w50 en als carterolie de half syntetische versnellingsbakolie Denicol 10w40.
Ik heb effe gevraagd aan mijn Husqvarna dealer, en hij zegt dat volsynthetische beter is voor de TE 250.
Misschien is het anders voor een kleinere cylinderinhoud?
De TE 250 heeft geen apart oliereservoir voor koppeling en motor, misschien vandaar het verschil?
Samengevat: 250cc, Rekluse, geen gescheiden carters. Welke olie? :?:
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Heeft toch gewoon te maken met het feit dat volsyntheet beter bestand is tegen de destructieve werking van de koppeling, die de moleculen "uit elkaar hakt" in een KTM, Husky, Yam met natte koppeling (en zelfde olie als voor de motor zelf)

Bij een Honda 450 bv met aparte oliecarters speelt vooral het aanwezig zijn (al dan niet) van molydbeen in de olie een rol.
Molybdeen is goed voor het blok, maar slecht voor de koppelingsplaten.
Vandaar 2 soorten olie bij de Honda.

Vandaar maar 1 soort olie bij een KTM, nl de beste die je vindt met molybdeen erin, en dat is volsynthetische. Liever iets sneller koppelingsplaten vervangen, dan problemen met je top-end in je 4-takt.

Er gaat trouwens toch maar iets van 1,3 liter in. Bespaar dus niet op deze kleine, maar o zo belangrijke post !

Jo VdB (die nu zijn koppeling gaat vervangen)
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Jo VdB schreef:Heeft toch gewoon te maken met het feit dat volsyntheet beter bestand is tegen de destructieve werking van de koppeling, die de moleculen "uit elkaar hakt" in een KTM, Husky, Yam met natte koppeling (en zelfde olie als voor de motor zelf)

Bij een Honda 450 bv met aparte oliecarters speelt vooral het aanwezig zijn (al dan niet) van molydbeen in de olie een rol.
Molybdeen is goed voor het blok, maar slecht voor de koppelingsplaten.
Vandaar 2 soorten olie bij de Honda.

Vandaar maar 1 soort olie bij een KTM, nl de beste die je vindt met molybdeen erin, en dat is volsynthetische. Liever iets sneller koppelingsplaten vervangen, dan problemen met je top-end in je 4-takt.

Er gaat trouwens toch maar iets van 1,3 liter in. Bespaar dus niet op deze kleine, maar o zo belangrijke post !

Jo VdB (die nu zijn koppeling gaat vervangen)
Jo (en de anderen), is er motorisch veel verschil tussen de EXC 520 van 2002 en de EXC 525 van 2003, ik bedoel qua sleutelen.
Zijn de blokken totaal verschillend van elkaar of is het puur een andere boring en meer niet?
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

De cylinderinhoud van een 520 en een 525 is precies dezelfde, als ik mij niet vergis 510cc... De typeaanduiding is veranderd in 2003 om het aantal cc's groter te laten lijken tov de toen nog nieuwe 450. Het verschil lijkt dus 75 cc, maar is maar 60 cc tov de 450. De 520 tov de 525, daar zullen hier en daar wel wat kleine verschillen zitten, maar hebben in principe hetzelfde blok en rijwielgedeelte. Vanaf 2004 verschilt het rijwielgedeelte wel tov de 520.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Zoals Erik al zegt is de boring en slag dezelfde.

Een 525 zou je kunnen beschouwen als een "update" van een 520. Er zijn verschillen, maar de meeste kan je ook doen als je de motor open hebt.

Een verschil is dus het uitgebalanceerd nokkenastandwiel. Ook anders is de kop (gewoon andere bougiemaat). Koppeling wordt vastgeschroefd en andere drukplaat. Onderaan het vliegwiel is er nu een plastic kapje op de kettinggeleiding van de nokkenasketting die verhindert dat er grove onzuiverheden richting krukaslager gaan. Andere houder van de keerringen achter waterpomp. Al deze wijzigingen zijn in de loop der modeljaren gebeurd, en deze lijst is niet limitatief.

Laatste wijziging gaat een verandering van krukaslager aan de linkse kant zijn, want die loopt nogal eens stuk. Nieuwe KTM's hebben hier al andere lagers.

Een 520 mocht geen 510 heten, omdat die benaming al door Husqvarna gedeponeerd was voor een off-road motor !

Jo VdB (wiens 520 grotendeels geupdate is naar een 525)
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Dat beroemde boutje van de kleplichter / nokkenastandwiel hoef je daar alleen maar de kleppendeksel(s) voor los te maken of moet je de hele kop lichten ?
Ik ben echt totaal blue met 4 takt sleutelen dus misschien is het een ontzettende onnozele vraag ..........
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

De complete nokkenas moet eruit.

a) ofwel om het moertje te 'pletten" tussen je bankschroef

b) ofwel om nieuw tandwiel te monteren (en de rest van hierboven)

De distributieketting moet ook open natuurlijk.

Kop erafhalen is niet moeilijk, kan gebeuren met motor nog in chassis.

Jo VdB
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Oké Jo, dat is een duidelijk antwoord, dank hiervoor!
Heb er reeds mee gereden en het loopt als een raket, erg fijne motor die mooi maar niet bruut z'n vermogen afgeeft.
Stuurt ook goed, wel de vering (met name voor) wat afstellen want die is nog niet helemaal naar wens.
Maar het is een WP vork dus die moet goed af te stellen zijn.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Gerard schreef:Oké Jo, dat is een duidelijk antwoord, dank hiervoor!
Heb er reeds mee gereden en het loopt als een raket, erg fijne motor die mooi maar niet bruut z'n vermogen afgeeft.
Stuurt ook goed, wel de vering (met name voor) wat afstellen want die is nog niet helemaal naar wens.
Maar het is een WP vork dus die moet goed af te stellen zijn.
:roll:
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

folie schreef:
Gerard schreef:Oké Jo, dat is een duidelijk antwoord, dank hiervoor!
Heb er reeds mee gereden en het loopt als een raket, erg fijne motor die mooi maar niet bruut z'n vermogen afgeeft.
Stuurt ook goed, wel de vering (met name voor) wat afstellen want die is nog niet helemaal naar wens.
Maar het is een WP vork dus die moet goed af te stellen zijn.
:roll:
yep...

:roll:
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Gery400 schreef:
folie schreef:
Gerard schreef:Oké Jo, dat is een duidelijk antwoord, dank hiervoor!
Heb er reeds mee gereden en het loopt als een raket, erg fijne motor die mooi maar niet bruut z'n vermogen afgeeft.
Stuurt ook goed, wel de vering (met name voor) wat afstellen want die is nog niet helemaal naar wens.
Maar het is een WP vork dus die moet goed af te stellen zijn.
:roll:
yep...

:roll:
Maar niet getreurd, op zich is er wel iets van te maken.
Plaats reactie