2T of 4T?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Niet dat het actueel is maar ik zit me toch af te vragen of mijn volgende motor een 450/525 4T wordt of een 300exc 2T.

Mij lijkt het lagere gewicht en de eenvoud van de 300exc erg aantrekkelijk, maar toch zie ik veeeeel meer 450exc en 525exc

Waarom? Kopieer gedrag of is er een echt goede reden?

In het zuiden (frankrijk, spanje maar ook de ardennen) rijdt er veel 2T. Blijkbaar weegt de lagere gewicht in de bergen op tegen de beperkte actieradius.
smurf.
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Welke actieradius?
Die 450 van mij die gebruikt wel meer dan een 250 2T;
maar ja, het klopt dat je olie moet mee nemen.
Je zult ook al wer gemerkt hebben TTT dat wanneer er iemand voorbij komt bvb in de Transardenaise het meestal een 2T is.
Dat zegt toch iets over de wendbaarheid.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

ik heb flesje olie achterin de jas voor als ik zonder benzine komt te staan dan kan ik toch tanken.

Tot nu toe valt het me erg mee de 300EXC, maw ik ben er content mee. Zeer goed handelbaar en een hele lange adem. Het rijdt wel anders dan een 4t oa geen motorrem waar ik nog steeds aan moet wennen.

En je hebt 13 liter tanks van oa Clark maar ook van KTM.

Kom maar es langs Toine dan rijden we een stukkie
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ik heb wel geen ktm, maar nu met men YZ250,met grote benzinetank en wat andere aanpassingen, voel ik me veel beter, beter sturen,enorm veel lichter, en met 11L doe ik evenveel km's als een wr450.
het enige nadeel vind ik juist da hij zo nerveus is op de baan... maar kan heel anders zijn dan de 300 van ktm.
wat betreft die olie... heb juist zo een busje met 250ML in (genoeg voor 10L) achter men Vnummerbord zitten... dus tank gewoon mee met de grote jonges :)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Grote tank en volgooien voor vertrek + busje van 250 ml en de akteradius is geen probleem meer.

Een nieuwe 300 met Estart lijkt me wel zéér aangenaam!!!!!
0X
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Gisteren nog een stukje op zo'n mooie huskie WR250 gereden in Markelo.

Een E-start op een 2 takt lijkt me maar erg weinig nut hebben, zo makkelijk als dat trapt. (of je moet er heel raar bij staan op de berghelling)

Zo'n ding rijdt echt lekker soepel over de single tracks. Het gebrek aan motorrem is een groot voordeel. Wat ik toch wat miste is het brute vermogen bij het uitkomen van de bosjes op het maisland. Misschien toch nog niet genoeg toeren gemaakt?
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

dat viel me met m'n 300exc echt mee. een paar keer gehad dat ik te hoog in versnelling zat. tikkie terug is dan al genoeg.

Singletracks was echt lekker om te doen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jongens, als het echt zwaar wordt, dan pakt zelfs "The knight" een 2takt. En dat is echt niet vanwege sponsor verplichtingen hoor, want daarvoor rijdt hij een 525.
Dat zo'n 2takt wat aangepast is, is zeker. Ook een 2takt kun je helemaal "4takt achtig" maken. Rij maar eens een rondje op mijn 2takt 250cc GG trialmachine.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Woabow
Berichten: 40
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 22:32
Locatie: Silvolde
Contacteer:

Sinds vorig jaar rij ik samen met een groepje cr250's de plaatselijke off roadritten. Ik rij zelf een 450 4t. Ieder zijn ding, ik vind een 4t prettiger om het grote koppel in een groot toerengebied. Naast dat een 2t gewoon lekkerder klinkt, vindt de rest van de groep echter, is een 4t ook gewoon te zwaar.

Ok, na de rit in Zelhem hebben we voor de gein eens een cr250 op de weegschaal gezet en vergeleken met m'n 450 exc. Resultaat:

cr250, volgetankt: 110 kg
450exc, na tanken ca. 4 ltr verbruikt: 121 kg.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja, een 4takt is beduidend zwaarder, maar wat meer telt is de combi rijder/motor.
Ik ben bev. klein en licht. Een 125cc 2takt met 35pk, is meer dan genoeg, en dat gecombineerd met het totaal gewicht is hetzelfde als iemand van 95kg, met een 4takt en 55pk.
Maar het blijft natuurlijk staan, dat een lichtere motor wendbaarder is dan een 10kg plus motor, ook al weeg je zelf 110kg.
Plus van een 4takt blijft zijn koppel bij weinig toeren. Een 2takt blijft iets piekeriger.
Maar je kunt er veel aan doen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
wheeling_jo
Berichten: 218
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 21:05
Locatie: Haaltert

ik rij zelf met een Husky SMR 510 met endurowielen (lang verhaal: dubbel gebruik baan/enduro) en ik heb vorige week met een husky WR 250 gereden. Ik voelde dat dit echt een fiets is tov mijn zware 4T maar ik rij liever lekker lui en daarom voor mij een 4T (later mss over schakelen naar lichtere versie maar zoals reeds gezegd : lang verhaal)
Ik miste het koppel bij de 2T.

PS : een KTM 300 2T kan mss al veel beter zijn.

gr

Josken
Woabow
Berichten: 40
Lid geworden op: ma okt 17, 2005 22:32
Locatie: Silvolde
Contacteer:

Wat ik wel frappant vind is dat bij het accelereren op het land, zo ongeveer het enige moment dat je het vermogen echt aanspreekt, het eigenlijk niet eens zoveel uitmaakt waar je op zit. Gewicht en motorvermogen lijken een beetje weg te vallen tegen een goede lijn en grip (en op tijd gas geven). Wat betekent dat vermogen ondergeschikt is aan stuureigenschappen, en dus ook aan het gewicht.

Hm, dus dan is een 2t dus eigenlijk beter.... naaaaah.

Bij de meeste rijders geldt natuurlijk dat je vooral lol wilt hebben, de race-eigenschappen zijn van minder belang. Met m'n LC4 had ik vorig jaar ook schik (en spierpijn).
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

:D Mannen (en vrouwen natuurlijk :oops: ) probeer nou gewoon bij oerlemans eens een GasGas 450 viertakt een openbaring echt :D met die slipperclutch erop is elk kruipdoor sluipdoor een makkie.
En inderdaad niet gemeen dat vermogen maar het gaat wel hard. :twisted:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

schildertje schreef::D Mannen (en vrouwen natuurlijk :oops: ) probeer nou gewoon bij oerlemans eens een GasGas 450 viertakt een openbaring echt :D met die slipperclutch erop is elk kruipdoor sluipdoor een makkie.
En inderdaad niet gemeen dat vermogen maar het gaat wel hard. :twisted:
Da's een waardevolle bijdrage :roll:

Het gaat hier niet over merken, ook met een 450 crfx of een 450exc kan je prima mee door het bos.

Ik denk dat ik volgend jaar eens een 300exc ga proberen. Lekker makkelijk in onderhoud en licht. Da's ook wat waard.
smurf.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

TTT schreef:
Ik denk dat ik volgend jaar eens een 300exc ga proberen. Lekker makkelijk in onderhoud en licht. Da's ook wat waard.
Goede conclusie TTT :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
wheeling_jo
Berichten: 218
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 21:05
Locatie: Haaltert

Schmetz#56 schreef:
wheeling_jo schreef:ik rij zelf met een Husky SMR 510 met endurowielen
Tof, ik wil ook weer terug enduro van de winter met m'n SMR510...

Hoe is dat gerealiseerd? Gewoon wielen van een TE450/510 erin? Past dat?
Ja gewoon wielen van een TE erin en een ander remset erbij (cross)
Heb deze bij Joramo gehaald. Heb nu wel de veringen (enkel de veren) laten aanpassen want voor enduro is de vering te hard. Op het hardst kan hij nog steeds dienen voor SM dus geen probleem.

gr

Josken
Noppy
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?

Ik heb al langer zo'n EXC op het oog.

Bij de wereldkampioenschappen enduro 2003 (Frankrijk geloof ik) zat een linkerbocht omhoog en toen een recht stuk steil omhoog met losse ondergrond en bijna boven werd het stenig.

Er waren maar weinig tweetakts die dat in één keer haalden, de viertakts haalden het nét aan.

Dit zijn allemaal toppertjes en dus goede omstandigheden om het te vergelijken.

Ik zal zelf niet snel in dat soort extreme omstandigheden terechtkomen, dacht ik, maar in Noord-Frankrijk met Ad Ketelaars zat er iets vergelijkbaars in een brandgang door het bos op een heuvel.

Roadbook zei: Links af, en we staarden vol ongeloof naar boven; een smalle brandgang, hellingshoek ongeveer 30/40 graden, losse ondergrond en 0.5 meter aanloop.

Ik zou heel graag eens een ervaren rijder op een EXC300 dat willen zien doen!

Noppy
:toost:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Noppy schreef:Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?

Ik heb al langer zo'n EXC op het oog.

Bij de wereldkampioenschappen enduro 2003 (Frankrijk geloof ik) zat een linkerbocht omhoog en toen een recht stuk steil omhoog met losse ondergrond en bijna boven werd het stenig.

Er waren maar weinig tweetakts die dat in één keer haalden, de viertakts haalden het nét aan.

Dit zijn allemaal toppertjes en dus goede omstandigheden om het te vergelijken.

Ik zal zelf niet snel in dat soort extreme omstandigheden terechtkomen, dacht ik, maar in Noord-Frankrijk met Ad Ketelaars zat er iets vergelijkbaars in een brandgang door het bos op een heuvel.

Roadbook zei: Links af, en we staarden vol ongeloof naar boven; een smalle brandgang, hellingshoek ongeveer 30/40 graden, losse ondergrond en 0.5 meter aanloop.

Ik zou heel graag eens een ervaren rijder op een EXC300 dat willen zien doen!

Noppy
In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren.
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren
:)

Need I say more??? :)
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Als ik me niet vergis rijd Ad Ketelaars op een 2takt kawasaki. Ad zal toch ook wel boven gekomen zijn om de rest van het roadbook te maken?
ktm300mxc
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Noppy schreef:Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?



Noppy
Ja , die bestaat :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Noppy
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Marc Otten schreef:Als ik me niet vergis rijd Ad Ketelaars op een 2takt kawasaki. Ad zal toch ook wel boven gekomen zijn om de rest van het roadbook te maken?
Ad rijdt de routes altijd andersom, dan zijn ze minder moeilijk :D
:toost:
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Redski schreef:
In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren
:)

Need I say more??? :)
Je moet juist in een hogere versnelling bergop en het toerental moet dan zodanig zijn dat je juist voldoende vermogen hebt en veel koppel (afwurgen). De motor blijft dan mooi doortuffen en weinig wielslip. Dit verdient echter wel enige oefening en ,klinkt vreemd, durf . Je bent in eerste instantie snel geneigt te denken dat je motor afslaat en dan gaat het gas erop met evt de koppeling erbij.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Noppy
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb zelf een Rekluse dus speel sowieso 'vals'.

Ik heb vanmiddag nog eens zitten kijken naar dat filmpje van ISDE in Frankrijk en je hebt gelijk: de 4-taktst zitten in een heel erg laag toerental het laatste stukje.

De 2-takts die het niet halen niet. Ik zal hem zo direkt nog eens afspelen en letten op het toerental van de 2-takts die het wél halen.

Off-topic: Ik heb gisteren ook de DVD's van ISDE 2004 besteld voor 23 Euro in de VS. Hier zit ook 2004 Polen bij als bonus. Ben benieuwd.

Noppy
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Koppeling is alles.......! Alleen je moet wel een gevoelige hand hebben.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie