suzuki sp doet raar..

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

suzukisp370

Hoera,gisteren klonk na een jaar werken dat leuke chopper viertaktgeluidje weer uit mijn suzuki sp 370 :D Nu ging ik een eindje rijden en bleef die niet stationair lopen.Dus ik weer naar huis.Wat bleek,toen draaide die wel mooi stationair.Het probleem is dus dat hij soms stationair blijft lopen en soms niet.Ook heb ik het probleem dat als ik aan het rijden ben en laat de gas los knalt hij verschrikkelijk en komt er een steekvlam uit de uitlaat.Daarna schiet hij even vooruit en dan kan je weer rustig rijden.Wat zijn de oplossingen?
Noob

Knal of vlam uit je uitlaat is een teken dat je ontsteking niet goed staat afgesteld...komt er benzine in de uitlaat en door de hitte van de uitlaat komt dat dan tot ontbanding....maar misschien dat anderen er je er wat meer over kunnen vertellen.

Mijn nickname is niet voor niets Noob :twisted:
suzukisp370

daar dacht ik ook aan,want het blok wordt abnormaal heet :? Hoe stel ik deze af?
Rudy
Contacteer:

Heeft hij contactpunten?
suzukisp370

ja dat heeft hij..
Sjokske

Valse lucht tussen carburateur en cilinder/-kop :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Bikevouwer
Contacteer:

Sjokske schreef:Valse lucht tussen carburateur en cilinder/-kop :?:
Erg heet worden is dus een resultaat van een zeer arm afgestelde motorfiets, kanllen uit de uitlaat (van die echte pistoolschoten) duiden ook op een te arm mengsel.
check je inlaatrubber(s) maar eens 10 tegen 1 dat die de oorzaak zijn van je klachten.
suzukisp370

wel heb de "deo test" gedaan op het inlaatstukje,maar daarbij wijzigt hij niet in toeren(wat hij normaal bij valse lucht wel doet..)en inlaatstukje is niet meer nieuw te krijgen bij suzuki dealer :(
Klx300R

suzukisp370 schreef:wel heb de "deo test" gedaan op het inlaatstukje,maar daarbij wijzigt hij niet in toeren(wat hij normaal bij valse lucht wel doet..)en inlaatstukje is niet meer nieuw te krijgen bij suzuki dealer :(
slechte suzuki dealer...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Bikevouwer
Contacteer:

suzukisp370 schreef:wel heb de "deo test" gedaan op het inlaatstukje,maar daarbij wijzigt hij niet in toeren(wat hij normaal bij valse lucht wel doet..)en inlaatstukje is niet meer nieuw te krijgen bij suzuki dealer :(
Klopt helemaal dat ie dan niets doet, dat deed mijn XT nl ook niet totdat ik de carbs er tussen vandaan peuterde bleek bij allebei de carbs het rubber niet echt helemaal vast mee aan het spruitstuk zat, helemaal los dus, en gewoon netjes stationair draaien,en bij de startpilot(deo) test ook niks aan de hand.
Kijk het maar echt ff helemaal goed na je zal zien dat ie ergens goed aan het valse lucht trekken is.
Erg hete motor is ontzettend arm staan,pistoolschoten uit je uitlaat is zelfs stuklopend arm staan, onwijs slecht voor je inlaatkleppen die verbranden gewoon als je daar erg lang mee door blijft rijden.
Haal de boel eens los en check het eens goed, in het ergste geval heb je een uurtje staan sleutelen voor jan doedel maar heb je iig wel je inlaatrubbers uitgesloten.
suzukisp370

ja had gelijk,hat was de inlaatrubber...Er zat een scheurtje in en dat heb ik om te testen of het dat was dichtgemaakt met vloeibare pakking. Nu dat dit na 24 uur gedroogd was en ik hem wou starten,na een half uurtje rennen(kickstarter is door hoge compressie doogestampt) slaat hij mss een seconde aan,knal en weer uit.Zonder choke doet hij helemaal nix(terwijl hij ervoor na 1 maal rennen mooi zonder choke startte)Nu heb ik hem voor 100 meter in gang gekregen(dus in tweede met choke erop zonder gas te geven hem laten rijden) Nu en dan ploffen en uitlaan maar door het rijden weer aanslaan.Zodra ik de koppeling inkneep viel hij uit(zonder verzuigeluid of plof of wat dan ook) dit lijkt me dat gewoon het bewegende wiel de motor iedere keer de slag rond hielp.Zonder choke doet hij nix.. :cry: Wat o wat moet ik doen om hem goed te laten lopen zonder die knallen en schokken
Rudy
Contacteer:

Zou in elk geval beginnen met het controleren van de ontsteking
http://www.puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php

Alleen een beetje pruttelen en snel te warm worden kan veroorzaakt worden door een te late onsteking.
suzukisp370

hoeveel mm voorontsteking heb ik dan nodig?
gassen

Misschien dat dit helpt:
Normaliter moet een Jap op F teken vonken en op T kleppen stellen.
(krukas/vliegwiel)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Bikevouwer
Contacteer:

suzukisp370 schreef:ja had gelijk,hat was de inlaatrubber...Er zat een scheurtje in en dat heb ik om te testen of het dat was dichtgemaakt met vloeibare pakking. Nu dat dit na 24 uur gedroogd was en ik hem wou starten,na een half uurtje rennen(kickstarter is door hoge compressie doogestampt) slaat hij mss een seconde aan,knal en weer uit.Zonder choke doet hij helemaal nix(terwijl hij ervoor na 1 maal rennen mooi zonder choke startte)Nu heb ik hem voor 100 meter in gang gekregen(dus in tweede met choke erop zonder gas te geven hem laten rijden) Nu en dan ploffen en uitlaan maar door het rijden weer aanslaan.Zodra ik de koppeling inkneep viel hij uit(zonder verzuigeluid of plof of wat dan ook) dit lijkt me dat gewoon het bewegende wiel de motor iedere keer de slag rond hielp.Zonder choke doet hij nix.. :cry: Wat o wat moet ik doen om hem goed te laten lopen zonder die knallen en schokken
Allereerst een nieuw inlaatrubber !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dan in de carb kijken welke sproeier erin zit en met welke naaldstand, en dat checken met de fabrieksgegevens (zijn op inet wel te vinden)
dat kan je doen omdat de carb er toch afligt voor het vervangen van je rubber.
dan checken of de ontsteking op tijd staat (geen idee hoe dat moet maar daar is ook wel genoeg info voor te vinden)
checken of je luchtfilter niet hopeloos vuil is en kijken of je uitlaat niet dichtgekoold zit, hiermee heb je het inademen en uitademen zeker gesteld.
volgens de wet van Bartje zou die dan zonder horten en stoten moeten gaan lopen.
suzukisp370

heb alls nagekeken,allereerst de bougie.Die is mooi koffie-met-melk kleurig,dus het mengsel is niet te arm,dus het is de ontsteking...Heb de contactpunten nagekeken,en die zijn dus compleet ingebrand :( Kan het daardoor zijn dat hij knalt? Ik vind trouwnes geen streep op het carter waarop de T van het vliegwiel mee overeen komt om de punten op het juiste tijdstip te laten openen.
suzukisp370

iemand een idee hoe ik de ontsteking van de sp moet afstellen?Er staat namelijk geen merkteken op het carter dat overeenkomt met de F :? en hoe weet ik hoeveel voorontsteking ik nodig heb?
Dr_Bean
Contacteer:

Ik meen dat op het vliegwiel markers stonden (tenzij ik die ooit zelf aangebracht had).
Deze dienen overeen te komen met een 'puntje'wat in de carterhelft zit.

Als je de 'ongeveer' positie even opzoekt door de zuiger in BDP te zetten met de kleppen dicht, dan zie je het waarschijnlijk wel.

Vervolgens kan je het best met een afstelflitslamp de zaak dynamisch afstellen.
suzukisp370

is het eventueel niet mogelijk om een elektronische ontsteking te plaatsen? Vind ik toch eventueel stuk makkelijker.Maar eerst aan een strobo zien te raken..

Edit: http://www.hpi.be/Old_Timer_Ignition.htm Is dit niet bruikbaar? Heb toch liever zo iets dan een condensator waarbij de punten steeds inbranden..Heb je daar je accu enzo voor nodig?Want bij mijn sp werkt de elektronica(nog steeds) niet. Hij loopt wel,maar voor de rest doet hij elektrisch niets..
Dr_Bean
Contacteer:

Ja, electrische ontsteking is mogelijk Ik had de mijne zelfs omgebouwd tot een CDI.

Probleem is dat het een Inductieve ontsteking is, met idd een losse spoel voor de ontsteking (dus onafhankelijk van accu).

Ik denk dat iedere ombouw enig uitzoekwerk en kennis vereist... kant en klaar spul is er voor zo'n relatief onbekend/onbemind oldtimertje niet.
suzukisp370

Hoe had jij hem dan precies omgebouwd tot een cdi?Met welke ontsteking was dit? Zijn er eigenlijk nog pakkingen voor dit model te verkijgen?Want ik heb daarnet weer eens de koppeling aangesloten nadat de kabel geknapt was.Nu merk ik dat deze onvoorstelbaar zwaar gaat.na 5 keer de koppeling in te knijpen krijg je verschrikkelijk kramp in je vingers.Was dit bij jou sp ook zo of moet ik eens de koppeling opengooien en nakijken? En nog zo iets raar,maar dat kan zijn omdat het viertakt is(tot nu toe enkel tweetakt ervaring) dat ik dacht dat het vliegwiel bijna niet rond te krijgen is door een hoge compressie.Maar nu haalde ik de bougie der uit en ik krijg hem nog steeds bijna niet rond(op een bepaald moment lijkt het alsof er tegendruk van de compressie is,maar er zat geen bougie in) :? Is mijn blok toe aan revisie?
suzukisp370

ok,heb me deze week weer ff met de sp bezig gehouden.Nu heb ik de carburator volledig afgesteld en nieuw inlaatrubber gemonteerd,en nog blijft hij in toeren hangen(valse lucht) De knallen zijn nu opgelost,en ben een stukje(5min) gaan rijden in het donker.En toen ik thuiskwam zette ik de motor uit en wat bleek: de uitlaatbocht zag roodgloeiend :shock: Dit lijkt me ook niet bepaald normaal.Volgens mij is dit een teken van een (nog steeds) te arm mengsel.Wat denken jullie?Ook geeft hij nog een knal bij het loslaten van de gas,maar dat lijkt me de fout van de open demper.
Dr_Bean
Contacteer:

-mijn CDI: Zelfbouw: niet et krijgen
-ronddraaien: Als je met de hand het vliegwiel probeerd rond te draaien heeft ie idd nog steeds zware punten: Dat komt door de magneten in het vliegwiel.

- Onderdelen: Geen idee, vraag de Suzukidealer/Polo/HG/Louis etc
pakking kan je evt ook zelf maken.

Bij flink gassen op de snelweg wordt de bocht wel roodheet, bij stilstaand draaien zonder rijwind ook: maar das alleen zichtbaar in het donker.

Bij wisselend rijwerk hoort dat niet: opties
- ontsteking te laat (verbranding in de uitlaat)
- te arm mengsel idd (met originele carb bezetting MOET je idd wat tegendruk in de uitlaat hebben (overigens gaat ie niet harder met een open uitlaat)
suzukisp370

ik weet dat ik zonder een demper niet sneller ga,maar mijn demper is zomaar even geexplodeerd(een busje in de demper losgekomen en heel de demper aan gort geknalt) Kan ik zelf eventueel een demper maken dat dit probleem verholpen wordt(want mijn laatste stuk na de tweede demper is zelf gemaakt en gelast(was kapotgeroest)
Rudy
Contacteer:

suzukisp370 wil je in het verlog je suzuki sp 370 in een topic blijven stellen, zo hou je de info bij elkaar en krijgen we niet ineens een sp forum :P
Plaats reactie