probleem met hydraulische koppeling

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Oke, we hebben dus een lek. Waardoor er olie uitloopt en dus lucht aangezogen wordt. Haarscheurtje ergens! Met warm worden zet het blok uit,dus worden die haarscheurtjes merkbaar.
Iedereen mee eens?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

pruus schreef:Potje was halfleeg. Lijkt dus vloeistof te verliezen. Maar hoe kan hij dan twee weken geleden wel op pompen reageren. En nogmaals, alle cups en o-ringen zijn nieuw :evil:
Heb volgens mij dezelfde bediening aan het stuur als jouw oranje liefke (Magura), maar jouw problemen heb ik geen last van.
K eraf gummen misschien :twisted: :lol: :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Hansie schreef:Is het huis waar het zuigertje in beweegt niet beschadigt?
Het is namelijk een aluminum huis en zuigertje die als het
elkaar raakt gaat vreten.
Hierdoor kun je wel nieuwe seals plaatsen maar er zit een
beschadiging die olie lekt.
Ik heb bij enkele KTM's het cilinderhuis uitgedraaid en er
een stalen bus/ring in gemaakt.
Cool. Is dat eenvoudig te doen ? Is er genoeg 'vlees' ? Hoe heb je 'm ingespannen, vierklauw ? Zou je ook niet een bronzen plunjertje kunnen maken ? Of beter nog, bonzen bus met stalen plunjer ?
Hansie
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 06, 2005 13:09
Locatie: Almelo

Zelf opspan gereedschap gemaakt en dan in de draaibank de boring uitdraaien.
Vervolgens een stalen bus gemaakt van een stuk hydrauliekpijp.
Deze ring er in geplakt met een extra sterke lijm.
gozell
Berichten: 30
Lid geworden op: za nov 08, 2003 19:15
Locatie: adam

Hansie schreef:Is het huis waar het zuigertje in beweegt niet beschadigt?
Het is namelijk een aluminum huis en zuigertje die als het
elkaar raakt gaat vreten.
Hierdoor kun je wel nieuwe seals plaatsen maar er zit een
beschadiging die olie lekt.
Ik heb bij enkele KTM's het cilinderhuis uitgedraaid en er
een stalen bus/ring in gemaakt.
dit was ook mijn probleem, ik heb zo goed mogelijk de groeven geschuurd en een dikkere o-ring geplaatst. hopelijk gaat het nu beter

we wachten af
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Hansie schreef:Is het huis waar het zuigertje in beweegt niet beschadigt?
Het is namelijk een aluminum huis en zuigertje die als het
elkaar raakt gaat vreten.
Hierdoor kun je wel nieuwe seals plaatsen maar er zit een
beschadiging die olie lekt.
Ik heb bij enkele KTM's het cilinderhuis uitgedraaid en er
een stalen bus/ring in gemaakt.
Hansie wint het biertje:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic= ... utch+slave
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:
Hansie schreef:Is het huis waar het zuigertje in beweegt niet beschadigt?
Het is namelijk een aluminum huis en zuigertje die als het
elkaar raakt gaat vreten.
Hierdoor kun je wel nieuwe seals plaatsen maar er zit een
beschadiging die olie lekt.
Ik heb bij enkele KTM's het cilinderhuis uitgedraaid en er
een stalen bus/ring in gemaakt.
Hansie wint het biertje:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic= ... utch+slave
Hmm.. beetje dom als je een revisiekitje monteert en dit niet ziet of laat zitten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
John H
Berichten: 34
Lid geworden op: do feb 24, 2005 21:11
Locatie: ASSEN

hans, ik las je bericht over de oplossing van het probleem met een lekkende hydr. koppeling.
Ik heb dezelfde klachten nl een groef in het kopp huisje waardoor deze lekt en daardoor druk en vloeistof verlies. (ktm 525 exc 2006)

Kun jij die van mij repareren en wat zijn dan de kosten??? Nieuwe kopen kan altijd nog.

alvast bedankt voor de support


john hoekstra
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

omdat ik het standaard gemonteerde koppelings cylindertje op mn 520 wat fragiel vond , ik reed namelijk met een 15 tands tandwiel voor , waardoor er tussen tandwiel en cylinder weinig ruimte overbleef , een kiezelsteentje er tussen en een gat in het cylindertje was het resultaat .

aangezien de goedkope giet aluminium cylindertjes niet te lassen zijn , heb ik zelf een nieuwe gefreest van RVS , die nu al 3 jaar probleemloos zn werk doet .

koppeling cylinders van KTM gaan lek op de O-ring in het cylindertje OF op het zuigertje dat in het pompje aan je stuur zit . (en heel soms op de aanluiting van het slangetje.

in beide gevallen verlies je dus olie , en daarmee olie druk .

ik heb zelf meegemaakt dat er een scheurtje is onstaan tussen het olie reservoir en het pompje , waarschijnlijk gekomen na een valpartij , je verliest dan geen olie , maar wel olie druk , omdat je in principe bij het inknijpen van het koppelingshandle , de olie terug pompt in het reservoir .
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JoeBaR schreef: ik heb zelf meegemaakt dat er een scheurtje is onstaan tussen het olie reservoir en het pompje , waarschijnlijk gekomen na een valpartij , je verliest dan geen olie , maar wel olie druk , omdat je in principe bij het inknijpen van het koppelingshandle , de olie terug pompt in het reservoir .
Hmmm, dat kan misschien bij Pruus het geval zijn geweest.

Pruus, is het al opgelost? Gaarne je commentaar.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb van de mijne overigens geen last meer. 3 offroad ritten geleden heb ik de olie ververste en nu zit er Tomos A3 versnellingsbakolie in. Dat is een universele ATF die in mooie kleine flesjes te krijgen is. Kost ook maar 3 euro.

Ik heb gisteren het niveau gecontroleerd en hij is nog niet gezakt dus ik denk dat het nu wel weer even goed blijft.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen. In tweede ronde, blok misschien ietsje minder warm door onpasselijkheid berijder, geen probleem. Ben de wanhoop nabij. Als ik dit niet oplos voor december zadel ik mijn teammaten ook met een probleem op... Kan het liggen aan het olienivo? Hete olie ter hoogde van slave-cilynder brengt de koppelingsolie aan de kook ??? Iig is het temperatuurafhankelijk. Frans Verhoeven had het probleem ook op zijn rallyfiets. Denk over kabel-ombouw.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

pruus schreef:Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen. In tweede ronde, blok misschien ietsje minder warm door onpasselijkheid berijder, geen probleem. Ben de wanhoop nabij. Als ik dit niet oplos voor december zadel ik mijn teammaten ook met een probleem op... Kan het liggen aan het olienivo? Hete olie ter hoogde van slave-cilynder brengt de koppelingsolie aan de kook ??? Iig is het temperatuurafhankelijk. Frans Verhoeven had het probleem ook op zijn rallyfiets. Denk over kabel-ombouw.
Een beetje een long shot maar had je al een andere bougie geprobeerd, zoals Folie suggereerde? Ik heb die van mij meteen ook vervangen omdat hij toch al vervangen moest worden.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

pruus schreef:Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen. In tweede ronde, blok misschien ietsje minder warm door onpasselijkheid berijder, geen probleem. Ben de wanhoop nabij. Als ik dit niet oplos voor december zadel ik mijn teammaten ook met een probleem op... Kan het liggen aan het olienivo? Hete olie ter hoogde van slave-cilynder brengt de koppelingsolie aan de kook ??? Iig is het temperatuurafhankelijk. Frans Verhoeven had het probleem ook op zijn rallyfiets. Denk over kabel-ombouw.
Hans,

informeer je eens bij KTM Sommer anders.
Misschien hebben zij "DE tip" of "DE oplossing"
Je zal het iig goed uitgelegd krijgen bij hun....

Jo VdB
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

pruus schreef:Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen. In tweede ronde, blok misschien ietsje minder warm door onpasselijkheid berijder, geen probleem. Ben de wanhoop nabij. Als ik dit niet oplos voor december zadel ik mijn teammaten ook met een probleem op... Kan het liggen aan het olienivo? Hete olie ter hoogde van slave-cilynder brengt de koppelingsolie aan de kook ??? Iig is het temperatuurafhankelijk. Frans Verhoeven had het probleem ook op zijn rallyfiets. Denk over kabel-ombouw.
als de olie werkelijk aan de kook ging , dan zou de druk in de cylinder dus groter worden , en zou je motor dus vanzelf gaan ontkoppelen !
(maar dat kan ook niet , want dan zou de druk gewoon ontsnappen naar het reservoir toe ,als het koppelingshandle niet wordt ingeknepen)

ONZIN dus dat gebeurt niet , en je kunt na een flinke rit gewoon het koppelingscylindertje vastpakken , als die werkelijk heet genoeg werd , dat de olie ervan gaat koken , dan zou je m dus niet kunnen aanraken .


het heeft dus werkelijk niets met tempratuur te maken , je hebt gewoon ergens een lek zitten in het systeem , ook al blijft het oliepeil op niveau , er kan interne lekkage zijn , waardoor de oliedruk afneemt , bijvoorbeeld zoals ik eerder beschreef , door een scheurtje in het pomphuis , tussen pomp en reservoir .

wat ik lees is dat de koppeling het even goed doet , om na een korte rit er de brui aan te geven , precies zoals ik dat vaak heb ervaren met mijn eigen KTM , even een aantal keer pompen en je hebt weer even druk .

dus .. OF je pompje lekt bij de zuiger , of naar het reservoir toe , OF de o-ring in het cylindertje op het blok is lek .. of een scheurtje in de behuizing is ook mogelijk , ik heb het zelf geloof ik allemaal een keer mogen meemaken op mn ktm .
4 strokes only !!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

pruus schreef:Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen.
Reageert wel op pompen ? Zeg dat dan. Koppeling waarschijnlijk weg na een recht stuk met volgas ?
Komt door overdruk in je carter, daardoor wordt de drukstift van je koppeling uit je blok geperst en drukt het zuigertje terug in de slave cylinder. Waarschijnlijk begint je zuiger een beetje te verslijten en geeft je carterontluchting teveel weerstand.
Begin maar eens met de slang om te leggen, niet helemaal over je blok heen, maar meer recht naar achter richting je luchtfilterbak. Er schijnen ook SM jongens te zijn die een klepdeksel van een LC4 monteren, met daarop een slang ter carterontluchting.
Misschien ook alvast sparen voor een nieuwe zuiger ?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Nu we zijn aangekomen op dit punt, vervangen zuiger. Doe je dit preventief of als hij stuk is.

Mijn 525 exc heeft nu ongveer 180 uur gelopen, waar doe je verstandig aan? Wat allemaal vervangen ?

Ja Ad je leest het goed,die koppeling zit er ook al zolang in. :wink:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

folie schreef:
pruus schreef:Gisteren in Handel weer druk weg tijdens eerste rondje. Reageerde wel op pompen.
Reageert wel op pompen ? Zeg dat dan. Koppeling waarschijnlijk weg na een recht stuk met volgas ?
Komt door overdruk in je carter, daardoor wordt de drukstift van je koppeling uit je blok geperst en drukt het zuigertje terug in de slave cylinder. Waarschijnlijk begint je zuiger een beetje te verslijten en geeft je carterontluchting teveel weerstand.
Begin maar eens met de slang om te leggen, niet helemaal over je blok heen, maar meer recht naar achter richting je luchtfilterbak. Er schijnen ook SM jongens te zijn die een klepdeksel van een LC4 monteren, met daarop een slang ter carterontluchting.
Misschien ook alvast sparen voor een nieuwe zuiger ?
Nog meer wetenswaardigheden: (ktm-talk)
As you probably know the cover is mounted using 2 screws, 6x20mm & 6x40mm. The longer one also secures the clutch slave to the engine case. The mistake I did was to use a 45mm screw instead of 40mm to mount the sprocket cover. You might ask you how on earth that can cause the clutch to become soft when the engine is running ?????????
The solution came to me when looking very closely through the engine repair manual.
The hole for the screw is directly connected to the oil duct that runs between the oil filters and the oil pump in the left half casing. If the screw is removed with engine running you get oil pumped out through the hole.
The extra 5mm of the screw I installed were enough to block the oil duct and that caused increased pressure inside the engine when it was running. And there you have it.... the pressure pushed back on the clutch slave from the inside and caused the soft clutch symptom.
Plaats reactie