kan iemand mij vertellen hoe een geluids keuring in zijn
werk gaat met hoe veel toeren en de afstand van de meter
tot de uitlaat ik heb een wrf met een wrp uitlaat
geluidskeuring
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo okt 18, 2006 20:11
- Locatie: paosloo
Laatst gewijzigd door k poelsema op wo okt 18, 2006 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
toerental is afhankelijk van de motor, de zuigersnelheid is namelijk opgegeven.
Ik heb verder geen idee wat die zuigersnelheid moet zijn trouwens.
Bij de meeste geluidskeuringen doen ze maar wat, bij NL enduro heb ik wel meegemaakt dat er een toerenteller naast de ontsteking wordt gehouden. (of ze dan het juiste toerental nemen dat weet ik niet)
Ik heb verder geen idee wat die zuigersnelheid moet zijn trouwens.
Bij de meeste geluidskeuringen doen ze maar wat, bij NL enduro heb ik wel meegemaakt dat er een toerenteller naast de ontsteking wordt gehouden. (of ze dan het juiste toerental nemen dat weet ik niet)
Bij de enduro's staan ze naast de baan op de crossproef. Daar rij je ongeveer een meter en maximaal drie meter bij vandaan. Als je boven de norm uitkomt krijg je straftijd.
# 442
a) in praktijk : vaak amateuristisch (lees : er draait iemand aan het gas, een andere houdt een dB-meter op een willekeurige afstand van de demper en in een willekeurige hoek ten opzichte van de stroom der uitgaande gassen, zonder rekening te houden met omgevingslawaai en zonder rekening te houden met eventuele reflecties van ondergrond en dergelijke....)k poelsema schreef:kan iemand mij vertellen hoe een geluids keuring in zijn
werk gaat
--> de 1ste die mij zou tegenhouden wegens "te veel geluid" en die op dusdanige manier "meet", die beleeft zijn beste dag niet
b) in theorie : naargelang cylinderinhoud moet de zuiger aan een bepaalde snelheid constant draaien (in Frankrijk bv naar ik dacht 14m/s), omgevingslawaai moet gecalibreerd worden in de dB-meter, de ruimte waarin getest wordt moet acoustisch reflectie-vrij zijn, de dB-meter moet in een bepaalde hoek gehouden worden in de stroom der uitlaatgassen en op een VASTE afstand (ken ik niet uit mijn hoofd)
Conclusie : als je demper goed is, en als iemand je ooit zou willen uitsluiten in bv een OFFICIÊLE enduro (dus volgens de normen van de FIM), dan dien je bij het hoofd van de technische keuring meteen klacht in tegen alle rijders die op dat moment al de keuring gepasseerd zijn wegens het niet voldoen aan de reglementering voor wat betreft de startnummers (en 99% voldoet niet aan deze FIM-reglementen voor wat betreft hoogte en breedte en tussenruimte !! ). Je zal eens zien hoe snel men je uitlaat zal goedkeuren
Jo VdB
Wat je kunt doen is je motor opladen en 's ochtends naar de start van een NK enduro gaan. Aankomend weekend in Geersteren (Ov). Daar kun je aan de aanwezige KNMV officials vragen om een geluidsmeting. Zij meten goed dat wil zeggen toerentalmeter op het motorblok en een vaste afstand van meter tot demper.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
a) wat met het omgevingsgeluid (heeft ook een invloed op het TOTAALgeluidRedski schreef: aan de aanwezige KNMV officials vragen om een geluidsmeting. Zij meten goed
b) wat met geluidsreflecties van de ondergrond (steen, beton, gras, aarde, .... hebben allen een andere reflectie en daardoor wordt het eindresultaat beïnvloed !! )
c) staan die in een tentje ? is er wind ? hoe ver staat de volgende sukkelaar te wachten met zijn motor (--> ook hier weer eventuele reflecties...)
--> deze metingen geven een zeer ruwe schatting, maar zijn absoluut niet in "laboratorium-omstandigheden" , hetgeen de WET voorschrijft !! Want er moet een reproduceerbaarheid zijn bij het uitvoeren van testen, en dat is dus hier absoluut niet het geval !!
Conclusie : (zeker bij de Belgische enduro's) de heren die zogezegd je uitlaat controleren denken wel dat ze het goed doen, maar kunnen je uiteindelijk niets, want hun meetmethodes zijn niet valabel.
Nu enkel nog deze heren overtuigen dat je
a) gelijk hebt en
b) gelijk krijgt
Maar daar kan mijn remedie van hierboven (klacht indienen op basis van het officieel reglement voor wat betreft de grootte van de cijfers ) wel helpen
Jo VdB
zie http://www.knmv.nl/html/PDFs/EnduroReglem2006.pdf en dan paragraaf 18 van het technisch reglement.
Wellicht kan een jurist ook in die vrij gedetailleerde methode nog wel ene gaatje schieten, maar heren, het gaat wel even om het doel!! Voldoende stille motoren en behoud van onze sport.
Wellicht kan een jurist ook in die vrij gedetailleerde methode nog wel ene gaatje schieten, maar heren, het gaat wel even om het doel!! Voldoende stille motoren en behoud van onze sport.
zie dan ook maar eens in bovenstaand reglement, pagina 34, artikels 7.14.12 en volgende
Ik ben ook voor stille motoren, maar ik ben tegen willekeur die op gissingen en de kleur van je ogen gebaseerd is...
En daarmee bedoel ik dat de Inters "altijd" meer mogen dan de amateurs. En dit is niet rechtvaardig !!
Jo VdB
Ik ben ook voor stille motoren, maar ik ben tegen willekeur die op gissingen en de kleur van je ogen gebaseerd is...
En daarmee bedoel ik dat de Inters "altijd" meer mogen dan de amateurs. En dit is niet rechtvaardig !!
Jo VdB
Jo, je slaat de nagel op de kop ! Op mijn eerste officiële endurowedstrijd heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe een Inter net voor de laatste endurotest met aansluitend de technische controle (enkel voor inters) nog even het einddempertje in zijn uitlaat terugsteekt onder de ogen van de tijdwaarnemers. En s'morgens doen de mannen van de technische keuring lekker lastig bij de randonneurs en juniors met lange rijen tot gevolg. Hier in België heb ik altijd de indruk dat een enduro ingericht wordt voor de inters, en de rest pakken ze er dan wel bij. Terwijl het in mijn ogen net andersom moet zijn : de doordeweekse hobby-rijder zou op de eerste plaats aan zijn trekken moeten komen.Jo VdB schreef:
Ik ben ook voor stille motoren, maar ik ben tegen willekeur die op gissingen en de kleur van je ogen gebaseerd is...
En daarmee bedoel ik dat de Inters "altijd" meer mogen dan de amateurs. En dit is niet rechtvaardig !!
Jo VdB
IDD, en dat geldt niet alleen voor het geluid.Jo VdB schreef:zie dan ook maar eens in bovenstaand reglement, pagina 34, artikels 7.14.12 en volgende
Ik ben ook voor stille motoren, maar ik ben tegen willekeur die op gissingen en de kleur van je ogen gebaseerd is...
En daarmee bedoel ik dat de Inters "altijd" meer mogen dan de amateurs. En dit is niet rechtvaardig !!
Jo VdB
Jaren geleden in Hellendoorn: H.Poorte 104dB en door, een rijder uit maastricht 98dB afgekeurd en retour maastricht.
Appelscha, D.Zijlstra, Yamaha 125 geen verlichting ,alleen die waterkoelingskap: goed gekeurd, mijn maat geen achterlicht. afgekeurd (wel gerepareerd natuurlijk).
D.Zijlstra in Lichtenvoorde: Geen licht (had er over gebeld?) goed-gekeurd. Maat van mij zei: "ik heb ook geen licht en ik heb ook gebeld", werd dus ff een heftige discussie maar mijn maat moest toch buigen (hij had dus wel alles voor elkaar (Montesa 360H7).
Zelhem ,mijn Honda (4T) "klopt die achterbrug wel? Is die tank wel origineel? enz enz. (staat SSchram verder op met zijn honda) "Ja, is van hetzelfde merk als die van Schram" , was mijn opmerking.En goed gekeurd.
Dat was vroeger 1980- 1985 en dat blijkt nog steeds niet veranderd te zijn??
Bekende naam = altijd rijden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250