kering vervangen van een xl500r

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
snoop
Berichten: 4
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 10:29
Locatie: limburg

hallo mensen ik ben nieuwe hier
ik ben ron van landgraaf en heb me pas een xl500r gekocht van ong bj 81.
maar nu is de kering lek, bij de verslelingsbak waar het voor tandwiel op zit.
nu heb ik een nieuwe kering besteld en die er op gezet maar nu heb ik de kering kapot geduwd omdat er een randje aan zit.
nu heb ik me laten vertellen bij deze type blok moet hij uitmekaar voor deze kering te kunnen vervangen.
nu heb ik een nieuwe besteld en is inmidels al hier maar nu is mijn vraag.
tot op hoever moet ik mijn blok uit mekaar halen om deze kering er in te kunnen zetten en heeft iemand mischien foto's of een site waar een soort hand boek te vinden is.

b.v.d SNOOP
snoop
Berichten: 4
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 10:29
Locatie: limburg

nou weet dit nu echt niemand ???
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Poe.. dat is lang geleden dat ik aan een XL/XR blok uit '81 heb gesleuteld... 22-23 jaar.. Ik kan me herinneren dat je de keerring van de uitgaande as gewoon kan vervangen zonder het blok te splitsen (eigenlijk is dat bij 99% van alle blokken zo...) en anders zou dat wel een erg slecht ontwerp zijn..

Bij het monteren moet je uiteraard wel heel voorzichtig zijn om de keerring over het randje te krijgen, de keerring zowieso goed inolien en de as tijdens het monteren draaien kan helpen.

Geen geweld en geen schroevedraaiers ofzo gebruiken om dit te forceren want dat beschadigd de keerring. Fluwelen vingers zijn nodig en een passende dop die op de buitenrand past zodat je hem voorzichtig erop kan tikken.
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Kan me vanuit die tijd herinneren dat het carter dan gesplitst moet worden, maar als truuk werd dan het randje van de nieuwe ring afgefreesd, en de ring met vloeibare pakking of ciliconekit gemonteerd,
zodat het carter NIET gesplitst hoeft te worden.
Dankzij het horizontaal gedeelde carter is het echter niet zo heel veel werk, dwz de cilinder hoeft er niet af, wel moet het blok er uit, op zijn kop leggen, en de onderschaal eraf.
De schakelvorken blijven dan in de onderschaal hangen, dus wel oppassen met terugmonteren dat alles goed op zijn plaats komt.
snoop
Berichten: 4
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 10:29
Locatie: limburg

dankje wel he zo moet he ja inderdaat.
heb nu de kering er in en ga hem morgen eronder hangen.
heb hem naar de monteur gebracht en hij heeft inderdaad aleen de onderzijde verwijderd en kering gemonteerd he,
een hele rage gan van zakken maja is nu eenmaal zo bij deze type .



maar tog bedankt voor de form
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

snoop schreef:dankje wel he zo moet he ja inderdaat.

heb hem naar de monteur gebracht en hij heeft inderdaad aleen de onderzijde verwijderd en kering gemonteerd he,
een hele rage gan van zakken maja is nu eenmaal zo bij deze type .
Zo raar is dat niet, er wordt vlgs mij oliedruk achter die keerring opgebouwd.

Lees het net pas, ik heb vroeger hiervoor ook het blok gesplitst.
Vergeet de O-ring (achter de bus) niet en kijk ook eens goed naar die bus die over de as valt.
Als deze te ver is ingesleten heb je zo weer een lekkage.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie