Hoi,
gisterenmiddag wat harde droge veldwegels opgezocht met mijn 200kg zware R80GS. Vanaf het moment dat ik wat snelheid begon te maken (laat ons zeggen vanaf een 50km/u) voelde ik dat mijn voorwiel heel veel zin had om heen en weer te beginnen slaan.
Waar kan dat aan liggen? Te los balhoofd? Kapotte wiellagers? (dat laatste heb ik gisteren gechecked en alles lijkt goed vast te zitten en toch erg soepel te draaien).
groeten,
Paul
heen en weer slaand stuur
Moderator: ghulst
Dat is best mogelijk.
De voorvork van een ouwe GS is immers niks regelbaar. Er bestaan zelfs geen cartridges voor. Er zit nu een setje voorveren van Wilbers in met daarbij de voorgeschreven olie (SAE 6.5). Als ik in stilstand de voorvering eens goed induw wipt de moto twee keer op en neer vooraleer tot stilstand te komen. Maar té veel demping is natuurlijk ook nie goed, niet?
De voorvork van een ouwe GS is immers niks regelbaar. Er bestaan zelfs geen cartridges voor. Er zit nu een setje voorveren van Wilbers in met daarbij de voorgeschreven olie (SAE 6.5). Als ik in stilstand de voorvering eens goed induw wipt de moto twee keer op en neer vooraleer tot stilstand te komen. Maar té veel demping is natuurlijk ook nie goed, niet?
Maar twee keer op en neer wippen is (ook thuis in bed) niet zoals het hoort.
Typisch gevalletje onvoldoende demping Dikkere voorvorkolie zou misschien al vooruitgang kunnen boeken.
Typisch gevalletje onvoldoende demping Dikkere voorvorkolie zou misschien al vooruitgang kunnen boeken.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Mc B,
ik heb weliswaar geen GS, maar wel een oud brikkie met een eenvoudige voorwork. Met name over zandpaden voel ik de voorkant soms flink heen en weer gaan, nooit verontrustend, maar weggaan doet het ook niet.
Wat ik gemerkt heb is dat de fiets veel stabieler wordt wanneer ik mijn motor met mijn onderbenen/knieén vastklem.
ik heb weliswaar geen GS, maar wel een oud brikkie met een eenvoudige voorwork. Met name over zandpaden voel ik de voorkant soms flink heen en weer gaan, nooit verontrustend, maar weggaan doet het ook niet.
Wat ik gemerkt heb is dat de fiets veel stabieler wordt wanneer ik mijn motor met mijn onderbenen/knieén vastklem.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Hoe lang zit die olie er al in? Last van lekkage langs de keerringen?Mc B schreef:Dat is best mogelijk.
De voorvork van een ouwe GS is immers niks regelbaar. Er bestaan zelfs geen cartridges voor. Er zit nu een setje voorveren van Wilbers in met daarbij de voorgeschreven olie (SAE 6.5). Als ik in stilstand de voorvering eens goed induw wipt de moto twee keer op en neer vooraleer tot stilstand te komen. Maar té veel demping is natuurlijk ook nie goed, niet?
Maar het blijft een zware en toch redelijk slappe motor/vork...
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Je kan natuurlijk makkelijk zelf de demping wat zwaarder maken door er dikkere olie in te doen (SAE15 bijv.)
Overigens is mijn ervaring dat ook je sta-houding erg veel invloed heeft op dit stuurslaan. Meestal staat het stuur te laag en te veel naar de rijder toe als het op een zitpositie berekend is, met als gevolg dat je te veel aan het stuur hangt.
Kortom, probeer eens:
- een paar stuurverhogers of een hoger type stuur
- een rechter stuur (hadvatten minder naar je toe gekromd)
- het stuur flink wat rechter op te zetten (tot licht voorover).
succes
Overigens is mijn ervaring dat ook je sta-houding erg veel invloed heeft op dit stuurslaan. Meestal staat het stuur te laag en te veel naar de rijder toe als het op een zitpositie berekend is, met als gevolg dat je te veel aan het stuur hangt.
Kortom, probeer eens:
- een paar stuurverhogers of een hoger type stuur
- een rechter stuur (hadvatten minder naar je toe gekromd)
- het stuur flink wat rechter op te zetten (tot licht voorover).
succes
yow mensen, bedankt reeds voor de vele reakties.
- Het stuur is groot en breed en staat vrij recht. Sinds gisteren zitten er ook stuurrisers van 25mm in. Dit is om andere redenen dan dat geslinger.
- de olie zit er pas een maand of twee in
- de voorvorkkeerringen eveneens
- balhoofdlagers lijken ok te zijn, tenminste het stuur kan soepel heen en weer bewegen en er zit geen knik in die beweging. Als ik de moto tegen een muur duw voel ik het balhoofd ook niet bewegen. Lijkt me dus op zijn minst niet te los te zitten.
- wat de stapositie betreft is het op zo'n GS natuurlijk wel zo dat je niet zo dicht tegen het stuur kan kruipen als op een echte crosser. Daarvoor staan de voetsteunen ook teveel naar achter. Bovendien zitten de cylinders sowieso in de weg hoor.
- Dr_bean: een licht voorover stuur, is dat dan een stuur dat overhelt naar de voorkant v/d moto toe ipv richting berijder?
- ik denk dat ik er maar eens dikkere olie in ga doen. Wat experimenteren. Kost ook geen stukken van mensen.
- Het stuur is groot en breed en staat vrij recht. Sinds gisteren zitten er ook stuurrisers van 25mm in. Dit is om andere redenen dan dat geslinger.
- de olie zit er pas een maand of twee in
- de voorvorkkeerringen eveneens
- balhoofdlagers lijken ok te zijn, tenminste het stuur kan soepel heen en weer bewegen en er zit geen knik in die beweging. Als ik de moto tegen een muur duw voel ik het balhoofd ook niet bewegen. Lijkt me dus op zijn minst niet te los te zitten.
- wat de stapositie betreft is het op zo'n GS natuurlijk wel zo dat je niet zo dicht tegen het stuur kan kruipen als op een echte crosser. Daarvoor staan de voetsteunen ook teveel naar achter. Bovendien zitten de cylinders sowieso in de weg hoor.
- Dr_bean: een licht voorover stuur, is dat dan een stuur dat overhelt naar de voorkant v/d moto toe ipv richting berijder?
- ik denk dat ik er maar eens dikkere olie in ga doen. Wat experimenteren. Kost ook geen stukken van mensen.
Op mijn mountainbike had ik het ook bij een bepaalde snelheid, dat noemde ze Sjimmiën zei iemand me toen.
Maar bij de fiets kwam dat omdat ik een tas achterop had waardoor er teveel gewicht achter de achteras kwam en dus de fiets niet stabiel meer was. Kan allicht ook een oorzaak zijn.
Maar bij de fiets kwam dat omdat ik een tas achterop had waardoor er teveel gewicht achter de achteras kwam en dus de fiets niet stabiel meer was. Kan allicht ook een oorzaak zijn.
# 442
Slaan van het stuur komt in de meeste gevallen juist bij de achtervering (hoe onnatuurlijk ook..) vandaan.
Zorg ervoor dat de veervoorspanning goed staat en dus de doorzak goed ingesteld staat. Ik heb geen idee hoe dat moet staan bij een R80GS maar als de achterkant te strak staat krijg je dit verschijnsel.
Zorg ervoor dat de veervoorspanning goed staat en dus de doorzak goed ingesteld staat. Ik heb geen idee hoe dat moet staan bij een R80GS maar als de achterkant te strak staat krijg je dit verschijnsel.
Denk ook dat de oorzaak de achterdemper zou kunnen zijn zoals Wortel zegt maar als je toch plannen hebt om de voorvork te gaan upgraden kan ik je alvast aanraden om de emulators-valves van Race Tech te proberen. Die "benaderen" de werking van een cartridge maar kosten in vergelijking bijna niks, zijn gemakkelijk te installeren en zijn regelbaar. Het voordeel is dat je dan niet de nadelen hebt die je wel hebt als je bij zwaardere olie in een originele vork. (wel meer demping maar bij hoge snelheidsdemping weer het harde gevoel)
groeten,
Joris
groeten,
Joris
Joris, Steven Casaer heeft op hun site gekeken en ze maken die niet voor mijn oud type GS....sipke schreef:Denk ook dat de oorzaak de achterdemper zou kunnen zijn zoals Wortel zegt maar als je toch plannen hebt om de voorvork te gaan upgraden kan ik je alvast aanraden om de emulators-valves van Race Tech te proberen. Die "benaderen" de werking van een cartridge maar kosten in vergelijking bijna niks, zijn gemakkelijk te installeren en zijn regelbaar. Het voordeel is dat je dan niet de nadelen hebt die je wel hebt als je bij zwaardere olie in een originele vork. (wel meer demping maar bij hoge snelheidsdemping weer het harde gevoel)
groeten,
Joris
Achterdemper = de oorzaak? Dat zal dan toch liggen aan de afstelling ervan en niet aan de kwaliteiten: 't is een Wilbers met instelbare dempingen.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Van xx jaar oud zeker?
Dingen moeten ook weleens gereviseerd worden
Dingen moeten ook weleens gereviseerd worden
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
de moto, de voorveren of de voorvorkolie?Rudy schreef:Van xx jaar oud zeker?
Dingen moeten ook weleens gereviseerd worden
veren en olie zijn in het voorjaar gestoken, dus daar is alvast niks mis mee (behalve misschien dat de olie te dun kan zijn)
Hey Mc B, rijd jij met Steven Casaer, dan hoef ik je wellicht nix te vertellen over lichaamspositie, maar omdat ik niets anders kan verzinnen... ga eens helemaal naar achteren hangen en steek je vork zo ver mogelijk uit, want handling krijg je toch niet in een GS maar misschien wel stabiliteit. Suc6
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent